• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4690 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۲ تير

گروه رسانه‌اي اميد تاكيد كرد

عارف موضعي درباره انتخابات 1400 نداشته‌ است

گروه سياسي| محمدرضا عارف حالا پس از چندي كه نامش ميان فهرست بلند بالاي گزينه‌هاي بالقوه رياست‌جمهوري ديده مي‌شود، به ميدان آمده اما به سبك و سياق خاص خود، به‌دور از جار و جنجال رسانه‌اي. گروه رسانه‌اي اميد، نزديك به محمدرضا عارف ديروز گزارش تصويري منتشر كرده تا «پشت پرده عملیات روانی برای انتخابات ۱۴۰۰» را نمايش دهد و به اين پرسش پاسخ دهد كه «چه کسانی از احتمال حضور محمدرضا عارف در این انتخابات بیمناک‌اند» گزارشي تصويري كه البته مشخصا بر عدم حضور محمدرضا عارف براي انتخابات سال 1400 تاكيد نمي‌كند بلكه تنها اذعان دارد هنوز زمان زيادي تا برگزاري انتخابات باقي مانده و برخي كه از حضور عارف در عرصه رقابت ترسيده‌اند، تلاش دارند عمليات رواني عليه او راه بيندازند. در آغاز اين گزارش مطرح شده «درحالي كه تقريبا يك سال تا انتخابات1400 باقي مانده ‌است، برخي رسانه‌ها به گمانه‌زني در اين خصوص پرداخته‌اند» و همزمان لوگوي رسانه‌هايي چون خبرآنلاين، انتخاب، انصاف‌نيوز و نامه‌نيوز نمايش داده مي‌شود. در ادامه اين گزارش تاكيد شده كه تاكنون هيچ فردي به ‌صورت مشخص اعلام نكرده كه در كارزار انتخاباتي 1400 نامزد خواهد شد. ادله‌اي كه اين گزارش بيان كرده، نشان مي‌دهد كه محمدرضا عارف تصميم قطعي مبني بر عدم شركت در انتخابات ندارد و تنها منتظر است تا در ادامه حوادث و وقايعي كه 6 ماهه دوم سال رقم خواهد خورد، تصميم نهايي را براي آمدن يا نيامدن اتخاذ كند. از همين روي در اين گزارش كه تيم رسانه‌اي نزديك به محمدرضا عارف احتمالا با نظر مستقيم او توليد و توزيع كرده، تاكيد شده كه «چگونگي پايان رسيدن دولت حسن روحاني، تحولات بين‌المللي به ‌ويژه انتخابات  امريكا و وضعيت ويروس كرونا» عواملي است كه نمي‌توان بدون در نظر گرفتن آنها به عرصه انتخابات ورود كرد. بنابراين  اين گزارش تصويري نشان مي‌دهد كه عوامل ياد شده و تعيين تكليف آن در تصميم نهايي عارف موثر است؛ مسائلي كه احتمالا براي اغلب كانديداهاي رياست‌جمهوري از اهميت بسزايي برخوردار است و امروز در فضاي يك بام و دو هواي انتخاباتي آنچه رسانه‌اي شده، تاكيد بر اينكه «محمدرضا عارف هيچ موضعي در مورد انتخابات 1400 اتخاذ نكرده ‌است» كه قطعا نمي‌توان از آن «تكذيب حضور عارف در انتخابات پيش ‌رو» را برداشت كرد.

  عمليات رواني عليه عارف
همچنين در اين گزارش تاكيد شده برخي با مطرح كردن نام عارف به ‌عنوان يك گزينه براي رياست‌جمهوري سال 1400 مشغول «عمليات رواني»  هستند. صادق زيباكلام، محمدعلي نمازي عضو كارگزاران و غلامعلي جعفرزاده رييس فراكسيون مستقلين ولايي مجلس دهم و از نزديكان علي لاريجاني و دولت روحاني از جمله چهره‌هايي هستند كه رسانه نزديك منسوب به عارف آنها را چهره‌هايي معرفي مي‌كند كه «صرفا به‌ دنبال استفاده منفعت‌طلبانه از نام اصلاحات هستند...» و در ادامه با كنايه به جعفرزاده‌ايمن‌آبادي مي‌نويسد كه «نمونه‌هاي آن در مجلس دهم حضور داشتند و تا پيش از انتخابات به‌ دنبال گرفتن عكس يادگاري با محمدرضا عارف بودند.»  صادق زيباكلام، تحليلگر سياسي و يكي از منتقدان جدي محمدرضا عارف است كه پيش از اين خبر داده‌ بود، عارف خود را براي انتخابات آماده مي‌كند. نمازي نيز از اعضاي كارگزاران مصاحبه‌هاي مختلفي در مورد عملكرد عارف داشته و در خلال آن تصميم جمعي منجر به «رياست عارف بر شوراي‌ عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان» را به نوعي «تعارف سياسي» توصيف كرده ‌بود. غلامعلي جعفرزاده‌ايمن‌آبادي، رييس فراكسيون مستقلين ولايي مجلس دهم نيز از منتقدان عملكرد عارف در مجلس بوده‌ و مصاحبه‌هايي با اين مضمون داشته ‌است. 
اين ميان البته برخي جريان‌هاي سياسي از استعفاي محمدرضا عارف از رياست بر شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان و موسوي لاري استقبال كردند. گروهي به اين دليل كه موافق تغيير تشكيلات به سبك و سياقي ديگر بودند و برخي به اين دليل كه موافق تحول و پالايش در تشكيلات كنوني. هرچند تا آن زمان هنوز زمان بسياري باقي مانده و ممكن است همان‌طور كه در آستانه انتخابات مجلس دهم در اسفندماه 94، اجماعي گسترده براي بدرقه او به «بهارستان»، آن‌هم به‌عنوان نفر اول ليست اصلاح‌طلبان پايتخت شكل گرفت، بار ديگر شاهد حمايت عمومي از او براي ورود به «پاستور» باشيم.
فارغ از اين گمانه‌زني‌ها اما كارگزاران سازندگي كه از منتقدان جدي عارف است ، به نظر نمي‌رسد كه در مورد ساير كانديداها هم با بخش‌ها و طيف‌هاي ديگر اصلاح‌طلب همراهي داشته ‌باشد. چه آنكه گفته مي‌شود، گزينه‌‌اي چون محسن هاشمي، رييس شوراي مركزي حزب كانديداي آنهاست. حزب اتحاد ملت نيز براساس آنچه از خلال اظهارات اعضاي آن مي‌توان برداشت كرد به ‌دنبال كانديداتوري يك چهره اصلاح‌طلب نزديك به جريان فكري «مشاركت- اتحاد» هستند و ساير چهره‌هاي غيرحزبي اما نزديك به اين طيف هم با آنها هم عقيده‌اند؛ كما اينكه عبدالله ناصري، عضو شوراي مشورتي سيدمحمد خاتمي اخيرا گفته  ‌است سيدرضا خاتمي، محسن صفايي‌فراهاني يا مصطفي معين از گزينه‌هايي هستند كه اصلاح‌طلبان بايد براي انتخابات 1400 آنها را راضي كنند تا به ميدان بيايند. باقي احزاب و گروه‌هاي اصلاح‌طلب نيز اگرچه بر معرفي چهره‌اي اصلاح‌طلب تاكيد دارند اما در مورد گزينه‌ يا گزينه‌هاي مطلوب و محبوب ميان اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعي‌ آنها يا اظهارنظر نمي‌كنند يا تصميم‌گيري نهايي در مورد آن ‌را به آينده موكول مي‌كنند. با اين حال همين پالس‌ها و اظهارنظرهاي اوليه نشان مي‌دهد كه احتمال موفقيت طيفي از اصلاح‌طلبان كه به‌ دنبال معرفي چهره‌هاي شاخص اصلاحات همچون صفايي‌فراهاني يا خاتمي هستند، اندك است.  حسين الله‌كرم كه سال 88 از دانشگاه آزاد تهران دكتراي علوم سياسي گرفت و مدتي است در دانشگاه درس سياست مي‌دهد اما پيش از اين در قامت رييس شوراي هماهنگي حزب‌الله به ‌عنوان يكي از گروه‌هاي فشار نزديك به جناح راست فعاليت مي‌كرد، ديروز در مصاحبه‌اي اذعان كرده كه مصطفي معين، محسن صفايي‌فراهاني و سيدرضا خاتمي «رجل سياسي» نيستند و تاييد صلاحيت نمي‌شوند. الله‌كرم بي‌توجه به آنكه معين يك بار در انتخابات 84 تاييد صلاحيت شده و رضا خاتمي نيز نايب رييس مجلس ششم بوده، گفته آنان تاييد صلاحيت نمي‌شوند اما تشريح نكرده كه چرا معتقد است نام اين افراد براساس «قانون اساسي» در زمره رجل سياسي قرار نمي‌گيرد. او اما مدعي است كه اصلاح‌طلبان از نام اين افراد براي «پيش از تاييد صلاحيت‌ها» بهره مي‌گيرند و در نهايت به سمت «سيدحسن خميني» خواهند رفت. الله‌كرم در گفت‌و‌گو با نامه‌نيوز معتقد است، سيدحسن خميني از چهره‌هاي نزديك به كارگزاران است و رد صلاحيت گزينه‌هايي ديگر اصلاح‌طلب شايد باعث شود اغلب اصلاح‌طلبان بر سر حمايت از او به توافق برسند. البته الله‌كرم باور دارد كه سيدحسن خميني هم در زمره «رجال سياسي» قرار نمي‌گيرد. با اين حال مشخص نيست كه حسين الله‌كرم چطور و براساس چه معياري گزينه‌هاي احتمالي اصلاح‌طلبان را يك سال مانده به انتخابات، رجل سياسي نمي‌داند و آنها را رد صلاحيت ‌شده  فرض مي‌كند.ميان همه گزينه‌هاي موجود اصلاح‌طلبان كه اين روزها گمانه‌زني‌هايي در مورد حضورشان در انتخابات 1400 مطرح مي‌شود، عارف با باقي گزينه‌ها تفاوتي اساسي دارد. چنان‌كه اگر احتمال تاييدصلاحيت برخي از گزينه‌هاي مطلوب چندان بالا نيست اما عارف ظاهرا مشكلي از اين بابت ندارد. با اين همه اما  ميان شنيده‌هاي انتخاباتي اين روزها اگرچه صحبت از آماده شدن عارف براي حضور در انتخابات به گوش مي‌رسد. هرچه هست ظاهرا عارف و همراهان رسانه‌اي‌اش احتمالا مشغول رصد اوضاع سياست داخلي و خارجي و كوويد-19 هستند تا مگر دقيقه 90 به تصميم نهايي برسند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون