• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4690 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۲ تير

معرفي دو برنده جايزه اورول

«پيكاسو» هم از پس كرونا برنيامد

گروه هنر و ادبيات

دو برنده امسال جايزه اورول معرفي شدند

كيت كلانچي و كالسون وايت‌هد به عنوان برندگان جايزه جورج اورل ۲۰۲۰ معرفي شدند.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از اين‌دپت، جايزه جورج اورول كه به بهترين آثار سياسي سال مي‌پردازد، دو برنده ۲۰۲۰ خود را در بخش‌هاي داستاني و غيرداستاني معرفي كرد. در بخش كتاب‌هاي سياسي غيرداستاني كيت كلانچي براي نوشتن كتابي با عنوان «كودكاني كه من آموزش‌شان دادم و آنچه آنها به من آموختند» به عنوان برنده انتخاب شد. كلانچي كه نويسنده، شاعر، روزنامه‌نگار و آموزگار است در اين ‌كتاب از تجربياتش درباره دانش‌آموزان نوشته است. او كه چندين‌ جايزه از جمله جايزه فوروارد براي شعر و جايزه ملي داستان كوتاه را در كارنامه دارد، تاكنون با چندين اثرش نامزدي جوايز معتبري را كسب كرده است. او در اين ‌كتاب به بيان خاطراتي پرداخته كه به شغلش به عنوان يك آموزگار مربوط مي‌شود. هيات داوران از اين اثر به عنوان اثري ياد كرده كه با خوانندگان پيوندي عميق ايجاد مي‌كند و نشان مي‌دهد كه چگونه آموزش در كلاس پيش مي‌رود. در عين حال ماجراهايي كه او از تجربياتش بيان مي‌كند بسيار تاثيرگذار و جالب هستند؛ پر از عشق و تصويري از جامعه مدرن بريتانيا.

«تشريح هيتلر: چمبرلين، چرچيل و راهي به سوي جنگ» نوشته تيم بووري، «زنان نامريي: وضع مقدمات داده‌ها در جهاني طراحي شده براي آقايان» نوشته كارولين كريادو پرز، «مارگارت تاچر: به تنهايي خودش؛ جلد سوم» نوشته چارلز مور، «دوران بقاي كاپيتاليسم» نوشته شوانا زوبوف، «خيانت وايندراش، افشاي محيط خصمانه» نوشته آمليا جنتلمن و «زيرزميني: سفري در زمان» نوشته رابرت مك‌فارلين ديگر كتاب‌هايي بودند كه مدعي دريافت اين ‌جايزه بودند و در فهرست نهايي جا داشتند. در بخش داستاني نيز كالسون وايت‌هد براي كتاب «پسران نيكل» به عنوان برنده انتخاب شد. اين ‌نويسنده كه برنده جايزه مك‌آرتور، گوگنهايم، جايزه نويسندگان وايتينگ و جايزه داس پاسوس شده است، جايزه پوليتزر را نيز براي كتاب قبلي‌اش «قطار زيرزميني» دريافت كرده و با همين كتاب «پسران نيكل» نيز دومين پوليتزر خود را به دست آورد. هر چند اين ‌كتاب داستاني است، اما برمبناي يك ‌داستان واقعي شكل گرفته و داستان در يك موسسه آموزشي اصلاح و تربيت مي‌گذرد كه اساسا دانش‌آموزان را شكنجه مي‌كرد. اين‌ مدرسه در امريكا به‌تازگي به‌دليل اين رفتار بسته شد. داوران از اين داستان به عنوان يك رمان تاريخي كه با مهارت نوشته شده و همان‌ اندازه كه شخصيت‌هايش متقاعدكننده خلق مي‌كند، موفق است تا فساد و خشونت نژادي را تصوير كند، ياد كرده است. درباره اين ‌كتاب گفته شده: چراغي است براي تحول در زندگي كه درنهايت قدرتمندتر و ماندگارتر از خشونت است. «اردك‌ها، نيوبري‌پرت» نوشته لوسي المان، آدختر، زن، ديگر» نوشته برناردين اوارسيتو، «دختر» نوشته اد نا اوبراين، «بهشت، خانه من» نوشته اتيكا لاك و «ديوار» نوشته جان لنچستر كتاب‌هايي بودند كه در اين بخش به فهرست نهايي راه يافته بودند. جايزه جورج اورول از سال ۱۹۹۳ راه‌اندازي شده تا از نويسندگاني تجليل كند كه با آثارشان به آرمان‌هاي جورج اورول وفادارند.

معرفي داوران مسابقه مطبوعاتي ساليانه انجمن منتقدان تئاتر

هيات داوران نوزدهمين مسابقه مطبوعاتي ساليانه انجمن منتقدان، نويسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر معرفي شدند. به گزارش خبرگزاري مهر، با پايان يافتن مهلت تمديد شده فراخوان نوزدهمين مسابقه مطبوعاتي ساليانه انجمن منتقدان، نويسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و انجام امور دبيرخانه‌اي آثار رسيده با روش اعمال كدگذاري متقاضيان شركت در مسابقه، آثار رسيده و رسانه‌هاي شركت كننده، اسامي هيات داوران اين دوره اعلام شد. بر همين اساس يونس شكرخواه روزنامه‌نگار و عضو هيات علمي دانشگاه تهران، مه‌ناز رونقي روزنامه‌نگار و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي و امير روشن ناشر، عضو جامعه مديران مسوول مطبوعات و معاون ارتباطات كميسيون ملي يونسكو - ايران با همراهي سيف‌الله صمديان عكاس، مستندساز و دبير جشن ساليانه تصوير سال به عنوان مشاور عالي هيات داوران در بخش عكس، كار داوري آثار اين دوره را از ۲۱ تير آغاز كردند. پس از پايان فرآيند داوري، انجمن منتقدان، نويسندگان و پژوهشگران با معرفي نامزدهاي بخش‌هاي هفت‌گانه گزارش، گفت‌وگو، نقد، مقاله، ترجمه، يادداشت و عكس نسبت به نحوه برگزاري آيين پاياني اين رويداد اطلاع‌رساني خواهد كرد.

 

آثار پيكاسو هم پاسخگوي خسارت‎هاي كرونا نيست!

«آكادمي سلطنتي هنر» در لندن پس از مدت‌ها تعطيلي بازگشايي شد، اما با وجود به فروش رفتن تمامي بليت‌ها براي نمايشگاه جديد اين گالري، خسارت‌ها براي اين موسسه همچنان جبران‌ناپذير است. به گزارش ايسنا و به نقل از آرت‌نيوزپيپر، تمامي بليت‌هاي نمايشگاه «پيكاسو و كاغذ» در گالري «آكادمي سلطنتي هنر» پيش‌فروش شده است اما از آنجا كه مسوولان اين گالري فقط قادر به استفاده از ۲۰درصد از ظرفيت هستند به نظر نمي‌رسد خسارت‌هاي مالي ناشي از تعطيلي طولاني‌مدت اين گالري به اتمام برسد يا جبران شود. با بازگشايي «آكادمي سلطنتي هنر» پس از چهار ماه تعطيلي ناشي از بحران شيوع ويروس كرونا، درهاي اين موسسه هنري فقط چهار روز در هفته به روي مخاطبان باز خواهد بود. همچنين حضور در اين گالري از شانزدهم جولاي براي عموم مردم امكان‌پذير خواهد بود. رزرو بليت به صورت آنلاين، استفاده از ماسك در فضاي داخلي گالري، ضدعفوني كردن دست‌ها هنگام ورود به گالري و رعايت فاصله ۲ متري از يكديگر الزامي خواهد بود. با وجود استقبال مردم از بازگشايي اين گالري و برگزاري نمايشگاه «پيكاسو» و با وجود حذف درآمد حاصل از كافه‌ها و رستوران‌هاي اين موسسه، آكادمي سلطنتي هنر برخلاف موسساتي همچون «تيت» و «گالري ملي لندن» قادر به جبران خسارت‌هاي مالي نخواهد بود؛ چراكه بودجه اين گالري به‌ شدت به بازديدكنندگان متكي است و اين گالري تنها موسسه هنري جهان نيست كه در شرايط پساقرنطينه با آينده‌اي مبهم روبه‌رو است. «گالري ملي لندن» به عنوان نخستين مركز فرهنگي بزرگ بريتانيا در هشتم جولاي بازگشايي شد و آكادمي سطنتي هنر دومين مركز فرهنگي بزرگ بريتانيا است كه پس از مدت‌ها تعطيلي بازگشايي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون