• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4695 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۸ تير

ادعاي وزير خارجه فرانسه در كويت

تهران به اجراي كامل برجام بازگردد

ژان ايو لودريان در سايه عدم تعهد فرانسه به برجام زياده‌خواهي‌ قديمي را تكرار كرد

گروه جهان

  ژان ايو لودريان، وزير خارجه فرانسه روزهاي پنجشنبه و جمعه را در منطقه گذراند. عراق و كويت ميزبان‌هاي رييس دستگاه ديپلماسي فرانسه در روزهاي شيوع كرونا در منطقه و در سطح بين‌المللي بودند. لودريان در عراق هم با مقام‌هاي سياسي در پايتخت ديدار و رايزني داشت و هم سري به كردستان عراق زد. اين دومين سفر لودريان به بغداد ظرف يك سال اخير و نخستين سفر وي به اين شهر از زمان تشكيل دولت جديد عراق به رياست الكاظمي بود.

 

مبارزه با داعش، سرفصل رايزني‌هاي وزراي خارجه

«فواد حسين» وزير خارجه عراق كه روز پنجشنبه ميزبان همتاي فرانسوي بود كنفرانس مطبوعاتي با «ژان ايو لودريان» در بغداد برگزار كرد. وزير خارجه عراق در اين كنفرانس گفت: «سفر لودريان به بغداد زماني صورت گرفته است كه عراق با چالش‌‌هاي امنيتي و اقتصادي مواجه است». با لودريان به نقش شركت‌هاي فرانسوي و روابط نظامي و امنيتي پرداختيم. با طرف فرانسوي اوضاع منطقه‌اي و تنشي كه منطقه با آن مواجه است، مورد بررسي قرار داديم. به پرونده زندانيان داعش پرداختيم و اعلام كرديم كه به مبارزه خود با تروريسم ادامه مي‌دهيم».

لودريان در اين نشست خبري گفت: «هدف از سفر ما به بغداد حمايت از دولت [عراق] در مقابله با تروريسم است. از نيروهاي امنيتي در جنگ با داعش حمايت مي‌كنيم. در مقابل دشمن مشترك خود كوتاهي نخواهيم كرد. تحقق حاكميت عراق مساله‌اي است كه نمي‌توان در آن كوتاهي كرد».

 

ابراز خوش‌بيني فرانسه

مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق نيز روز پنجشنبه ميزبان وزير خارجه فرانسه بود. الكاظمي در اين ديدار به نقش فرانسه در مبارزه جهاني عليه تروريسم و داعش اشاره كرد. وي در اين باره گفت: «نقش فرانسه در ائتلاف بين‌المللي عليه تروريسم و بقاياي داعش در حمايت از عراق از اهميت بسيار بالايي برخوردار است.» وي در ادامه به نقش بين‌المللي عراق در زمينه ايجاد صلح و ثبات اشاره كرد و گفت: «عراق براي همكاري‌هاي بين‌المللي با همه كشورهاي جهان از جمله فرانسه كه از صلح و ثبات حمايت مي‌كنند، آمادگي دارد.» وزير امور خارجه فرانسه نيز با ابراز خوشبيني از دولت جديد عراق گفت: «فرانسه نسبت به اقدامات دولت فعلي [عراق] به رياست الكاظمي خوشبين است.» لودريان در ادامه به باز‌سازي مناطق آزاد‌شده عراق از اشغال داعش اشاره كرد و گفت: «فرانسه همچنان از تلاش‌هاي عراق براي بازسازي مناطق آزاد شده پشتيباني مي‌كند.»

ارسال كمك‌هاي پاريس به كردستان

«نيچروان بارزاني» نخست‌‌وزير منطقه كردستان عراق به همراه «ژان ايو لودريان» وزير خارجه فرانسه كه به كردستان عراق سفر كرده بود، كنفرانس مطبوعاتي مشتركي برگزار كردند. نخست‌وزير منطقه كردستان عراق در اين كنفرانس گفت: «فرانسه نقش مهمي در بازگرداني روابط بغداد با اربيل پس از همه‌پرسي ايفا كرده است.

اين كشور همچنين از عراق و كردستان حمايت كرده و همچنان در مبارزه با تروريسم [از عراق و كردستان] حمايت مي‌كند». نيچروان بارزاني با بيان اينكه لودريان «دوست» منطقه كردستان عراق است، از نقش هيات ديپلماتيك فرانسه در بغداد و منطقه كردستان تقدير و تشكر كرد. در مقابل، ژان ايو لودريان گفت: «اين سفر هشتم من به كردستان و سفر اول من به خاورميانه پس از كرونا است. در حال حاضر، عراق و منطقه كردستان در شرايط ويژه‌اي قرار دارند از اين رو به اين نتيجه رسيديم كه براي اطلاع از اوضاع [در عراق] حضور پيدا كنيم. پاريس در راستاي مقابله با كرونا به كردستان كمك پزشكي خواهد كرد». وزير خارجه فرانسه در ادامه به نخست‌وزير منطقه كردستان عراق گفت: «بايد با شما در مبارزه با تروريسم و داعش همكاري كنيم. شما در خاك خود جانفشاني‌هاي بسياري داشتيد. شما نياز به حمايت داريد زيرا پناهندگان را پذيرفتيد. طي روزهاي آتي فرانسه كمك‌ها را به حلبچه ارسال خواهد كرد. در حال حاضر، فرانسه در كنار آلمان در دهوك پروژه‌اي براي آب شرب با هزينه‌اي بالغ بر 15 ميليون يورو را اجرا مي‌كند».

 


«ژان ايو لودريان»، وزير امور خارجه اين كشور در سفر به كويت بر ضرورت «بازگشت» ايران به «اجراي كامل» تعهدات هسته‌اي خود در برجام تاكيد كرده است. وزارت خارجه فرانسه در بيانيه‌اي تصريح كرد لودريان روز ۱۶ جولاي (پنجشنبه) در كويت با «شيخ احمد ناصر المحمد الصباح»، وزير خارجه اين كشور ديدار كرد. در اين بيانيه درباره رايزني‌هاي وزراي خارجه دو كشور آمده است: «او بار ديگر هدف ما براي حفظ توافق وين و ضرورت بازگشت ايران به پايبندي كامل به تعهداتش در اين توافق را مورد تاكيد قرار داد.»
وزير خارجه فرانسه در حالي از بازگشت ايران به تعهدات برجامي سخن گفته‌ كه سه كشور اروپايي حاضر در برجام به شمول فرانسه تاكنون نتوانسته‌اند در برابر تحريم‌هاي يكجانبه ايالات متحده عليه ايران پس از خروج دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده از برجام مقاومت كنند. فرانسه، بريتانيا و آلمان حتي به‌رغم بدعهدي در برجام تحت فشارهاي ايالات متحده اقدام به فعال‌سازي مكانيسم حل‌وفصل اختلاف عليه ايران هم كردند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون