• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4696 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير

رييس‌جمهوري وضعيت سلامت 60 ميليون ايراني را نسبت به همه‌گيري كرونا تشريح كرد

ابتلاي 25 ميليوني، احتمال 35 ميليوني

تاب‌آوري ملي را بالا ببريم!

گروه سياسي

25 ميليون تاكنون به ويروس كوويد-19 مبتلا شده‌اند و احتمالا 30 تا 35 ميليون‌ نفر ديگر نيز تا پايان امسال به اين بيماري مبتلا خواهند شد. اين آمار و ارقام دلهره‌آور را رييس‌جمهوري در جلسه ستاد ملي مديريت كرونا كه روز شنبه برگزار شد، مستند به گزارش وزارت بهداشت بيان كرد و در صورتي كه هيچ خطايي در اين ارقام وجود نداشته ‌باشد از جمعيت 81 ميليوني ايران، بيش از 60 ميليون نفر دست‌كم يك بار ابتلا به كرونا را تجربه خواهند كرد؛ تجربه‌اي كه حداقل تا پايان امسال رقم مي‌خورد و شايد ماه‌هاي اوليه سال آينده نيز ادامه داشته‌ باشد. اين فرآيند طولاني در مديريت يك بيماري عالمگير اما نبايد براي دو حوزه اقتصاد و سلامت فرسايشي باشد. به اين معنا كه نه مي‌توان اقتصاد را تعطيل كرد تا بيماري رخت ببندد و برود و نه مي‌توان بي‌توجه به بحران سلامت پيش رو تصميماتي اتخاذ كرد كه حجم بسيار مبتلايان كه نياز به بستري و مراقبت‌هاي پزشكي دارند، راهي مراكز درمان شوند و در اين فرآيند طاقت كادر درمان طاق شود. از همين روي حسن روحاني ديروز در جريان نشست با اعضاي ستاد ملي مديريت كرونا بر «تاب‌آوري ملي» و «تاب‌آوري جامعه» تاكيد كرد و گفت: «همزمان با مبارزه فراگير با كرونا، بايد تاب‌آوري ملي و جامعه را در دو بخش سلامت و اقتصادي بالا برد.»

 ارقام كرونايي
رييس‌جمهوري ديروز به گزارش معاونت تحقيق وزارت بهداشت استناد كرد و آمار و ارقام كرونايي را با مردم درميان گذاشت. بر اساس اين گزارش 25 ميليون نفر به كرونا مبتلا شده‌اند، 14 هزار نفر بر اثر ابتلا درگذشته‌اند، مجموعا 200 هزار نفر در بيمارستان‌ها بستري بوده‌اند، 30 تا 35 ميليون نفر ديگر احتمالا مبتلا خواهند شد و تعداد بستري‌ها تا پايان سال تقريبا دو برابر آن مقداري است كه در 150 روز گذشته يعني از زمان شيوع اين ويروس در ايران تاكنون شاهد بوده‌ايم. همچنين بر اساس اين گزارش از هر 1000 نفر مبتلا، تقريبا 500 نفر بدون علامت، 350 نفر با علايم خفيف و 150 نفر هم به بستري شدن در بيمارستان نياز پيدا مي‌كنند.
حسن روحاني در ادامه و پس از تشريح اين آمار و ارقام كرونايي موج اول و دوم بيماري را شرح داد. موج اول كه اسفند 98 تا فروردين 99 و احتمالا بر اثر سفر از استان ووهان چين به قم و گيلان آغاز شد و پس از مدتي يعني تا نيمه خردادماه 99 روند كاهشي پيدا كرد و موج دوم كه از اواخر خردادماه آغاز شد كه به‌ دليل تعطيلي‌ها، برگزاري مطابق آداب مراسم‌ عزا و عروسي، تعطيلات تابستاني و... شروع شده‌ كه بيشتر حاصل ريختن ترس اوليه در موج اول مريضي است كه اپيدمي شده است. حسن روحاني البته در مقايسه كشورهايي كه خيلي زود توانستند موج اين بيماري را كنترل كنند با ايران، به تجربه‌هايي چون بيماري سارس در سال 2003 و آمادگي نسبي اين جوامع اشاره كرد.
همچنين رييس‌جمهوري تاكيد كرد كه امروز همه شهرها درگير بيماري كرونا هستند و اگر به برخي شهرها «شهرهاي سفيد» اطلاق مي‌شود به اين معنا نيست كه شيوع اين بيماري در اين مناطق صفر باشد؛ بلكه درگيري در اين منطقه به ‌صورت قابل ‌تحمل و معمول است، وگرنه در كشور سفيد به معناي عاري از كرونا نداريم.

چه بايد كرد؟
رييس‌جمهوري پس از تشريح اين شرايط به اين پرسش پاسخ داد كه در اين شرايط بايد چه كرد؟ استفاده از ماسك، رعايت بهداشت عمومي به‌ويژه شستن دست‌ها و فاصله‌گذاري فيزيكي به‌خصوص عدم برگزاري مراسم عزا و عروسي و تجمعاتي از اين دست تنها راه‌حلي است كه مي‌توان ارايه و روحاني نيز بر آن تاكيد كرد. او بار ديگر بر تاب‌آوري ملي در 2 حوزه سلامت و اقتصاد اشاره كرد و گفت كه در زمينه اقتصاد نبايد توليد را متوقف كرد تا هم با مشكل اشتغال مواجه نشويم و هم مردم به كالاي مورد نيازشان دسترسي داشته ‌باشند. به‌ گفته روحاني سرنوشت يك جمعيت 15 ميليوني با خانواده‌هاي‌شان كه چيزي حدود 50 ميليون نفر هستند به توليد وابسته است. همچنين تاب‌آوري نيروي انساني در بيمارستان‌ها نيز از اهميت وي‍ژه‌اي برخوردار است.

از توانمندي ملي تا برخورد اخلاقي
رييس‌جمهوري درادامه به مسائل مالي ايجاد شده به‌ دليل شيوع كوويد-19 پرداخت. او تاكيد كرد كه به ‌لحاظ تامين تجهيزات پزشكي، تلاش شده درخواست‌هاي وزارت بهداشت عملياتي شود. همچنين او به مسائل مالي و پولي در حوزه‌هاي ديگر نيز اشاره و تاكيد كرد كه بايد به خودمان اتكا كنيم. روحاني روايت كرد كه چندي پيش دولت «براي احتياط» از كشوري گندم خريداري كرده ‌بود اما پس از شيوع كرونا گفتند كه بايد صبر كنيم و از اسفندماه 98 تا امروز هم هنوز گندم را براي ما نفرستاده‌اند، اگر چه ايران تا سال آينده گندم ذخيره دارد. او در خلال سخنانش نيز به مقوله اخلاق در مواجهه با كرونا اشاره كرد و گفت كه مبتلايان بايد اخلاق را در اين زمينه مراعات كنند؛ چرا كه به‌گفته او، اگر به موقع دنبال قرنطينه نباشند اين مساله مشكلات بسياري به وجود خواهند آورد. رييس‌جمهوري همچنين با تاكيد بر اينكه «نبايد براي مردم اضطراب ايجاد كرد» گفت: «بايد به مردم توصيه كنيم هم به حق، هم به صبر و به همه ‌چيز بايد توصيه كنيم اما نبايد دنبال اضطراب باشيم.» روحاني همچنين از همه اساتيد دانشگاه از همه روانشناس‌ها، از صاحبان فكر و نخبگان خواست تا براي «آلام فكري و رواني مردم در فضاي حقيقي و مجازي» به دولت كمك كنند تا «بتوانيم دست به دست هم بدهيم و از اين بيماري به خوبي عبور كنيم.»

 


ماموريت روحاني به وزير كشور براي ايام محرم

با توجه به نزديك بودن آغاز ماه محرم، رييس‌جمهوري از وزير كشور خواست تا به سرعت دستورالعمل‌هاي مربوط به اين ايام سوگواري را براي تصويب در ستاد ملي مديريت كرونا تصويب كند. حسن روحاني روز جمعه گزارش  وزارت كشور از همكاري كميته‌هاي اجتماعي و امنيتي و درماني در استان‌ها را دريافت و تاكيد كرد كه ستادهاي استاني كماكان با جديت و دقت بر اجراي دستورالعمل‌هاي بهداشتي و به ويژه فاصله‌گذاري فيزيكي و استفاده از ماسك به عنوان قطعي‌ترين راه‌حل مبارزه با كرونا، نظارت داشته باشند. همزمان با تدوين دستورالعمل‌هاي ايام محرم در جمهوري اسلامي، استاندار كربلا نيز اعلام كرده اين استان به ‌دليل شيوع كرونا از پذيرش زاير داخلي و خارجي به‌خصوص در ايام عيد قربان يا عرفه در حرم امام حسين (ع) معذور است و حتي مراسم دعاي روز عرفه به صورت مجازي برگزار خواهد شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون