• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4696 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير

سكوت «دونالد» شكست، «مري» پاسخ داد

چالش خانوادگي «ترامپ‌ها»

محمدحسين لطف‌الهي

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا در شرايطي كه نظرسنجي‌هاي انتخاباتي او را بازنده رقابت‌ها معرفي مي‌كنند، اميد دارد كه در ماه‌هاي باقيمانده بتواند تغييراتي را در وضع موجود ايجاد كرده و راه را براي دور دوم رياست‌جمهوري خود هموار كند اما هر چه مي‌گذرد نيز زمان به نفع او پيش نمي‌رود و اتفاقاتي رخ مي‌دهد كه او انتظارشان را نمي‌كشيد. او در آخرين چالش خود با انتشار كتابي از برادرزاده‌اش مواجه شده كه طي آن ترامپ فردي «دروغگو»، «متقلب» و «متخلف مالياتي» معرفي شده و به اندازه‌اي «خطرناك» است كه حتي به اعضاي خانواده خود نيز در مسير كسب قدرت و ثروت رحم نمي‌كند. كتاب مري ترامپ كه «بسيار زياد و هميشه ناكافي؛ چگونه خانواده من خطرناك‌ترين مرد دنيا را پديد آورد» نام دارد در دو روز نخست ارايه با استقبال كم‌سابقه‌اي روبه‌رو شده و بيش از يك‌ ميليون نسخه شامل مدل‌هاي چاپي، اينترنتي و صوتي از آن به فروش رفته است. شركت انتشاراتي «سيمون‌اند شوستر» كه اين كتاب را به چاپ رسانده، مي‌گويد اين ميزان فروش يك ركورد براي اين شركت محسوب مي‌شود. مري ترامپ كه خود يك روانشناس است در اين كتاب مطالب جنجالي بسياري عليه عموي خود به رشته تحرير در آورده است. از آن جمله مي‌توان به طرح ادعاهايي اشاره كرد كه مدعي است، دونالد ترامپ به همراه خواهرش پيش از مرگ برادر بزرگ‌تر او را فريب داده‌اند و اموال او را صاحب شده‌اند. آن طور كه مري ترامپ در كتاب خود نوشته، ترامپ و خواهرش اجازه نداده‌اند سهم چنداني از اموال پدر به فرزندانش برسد.

ترامپ كه از انتشار اين كتاب احساس خطر مي‌كرد بسيار تلاش كرد تا در سكوت رسانه‌اي انتشار آن را به هر نحو ممكن متوقف كند اما در نهايت موفق به اين كار نشد تا در روزهاي اخير بخواهد روشي ديگر را براي مقابله با روايتي كه در اين كتاب از رييس‌جمهور امريكا بيان شده، انتخاب كند. دونالد ترامپ شامگاه جمعه سرانجام سكوت خود را در اين باره شكست و اعلام كرد كه برادرزاده‌اش «چيزهاي كمي» از او مي‌داند. رييس‌جمهور امريكا در توييتر نوشت:«مري ترامپ برادرزاده‌اي است كه او را به ندرت ديده‌ام و او چيزهاي كمي از من مي‌داند، اطلاعات نادرستي درباره من و والدين فوق‌العاده‌ام كه نمي‌توانستند مري را تحمل كنند، مطرح مي‌كند و توافق رازداري و عدم افشاگري را نقض كرده است». ترامپ در ادامه برادرزاده خود را فردي «آشفته» خواند و اضافه كرد: همان‌طور كه تاكنون كتاب‌هاي زيادي از او منتشر شده در آينده كتاب‌هاي ديگري نيز منتشر خواهد شد. اظهارنظر ترامپ درباره در راه بودن كتاب‌هاي جديد چندان هم بي‌ربط نيست و او منتظر است تا در ماه سپتامبر با انتشار كتاب خاطرات ژنرال مك مستر، مشاور امنيت ملي پيشين رييس‌جمهور امريكا يك‌بار ديگر با چالشي جديد در خصوص انتشار برخي مطالب محرمانه از درون كاخ سفيد مواجه شود. با اين وجود به نظر نمي‌رسد كه صحبت‌هاي فعلي درباره كتاب برادرزاده‌اش براي افكار عمومي قانع‌كننده باشد؛ چراكه برادرزاده‌اش هنوز از پا ننشسته و با صحبت‌هاي متوالي با رسانه‌ها قصد دارد مانع از پيروزي عمويي كه مدعي است اموال پدرش را دزديده در انتخابات شود.

دروغ‌هايي كه افشا  شد
مري ترامپ كه ۵۵ سال سن دارد، فرزند «فرد ترامپ» برادر بزرگ دونالد ترامپ است كه در سال ۱۹۸۱ و در ۴۲ سالگي درگذشت. او كه از سوي ترامپ به «آشفتگي» و «ناآگاهي» متهم شده، شب گذشته در برنامه زنده «يك در برابر يك» شبكه سي‌ان‌ان حاضر شد تا پاسخگوي اتهاماتي باشد كه رييس‌جمهور امريكا را متوجه برادرزاده‌اش كرده است.
مري ترامپ در پاسخ به اتهامات عمويش، دونالد ترامپ به سي‌ان‌ان گفت: نمي‌دانم پاسخ دادن به اين اتهامات را از كدا‌م‌شان آغاز كنم اما فكر كنم آسان‌ترين قسمت، بحث متهم شدن من به نقض توافق رازداري و عدم افشاگري باشد. طبق راي دادگاه عالي نيويورك محدوديت انتشار، تبليغ و مصاحبه درباره كتاب «بسيار زياد و هميشه ناكافي: چگونه خانواده من خطرناك‌ترين مرد دنيا را پديد آورد» لغو شده و من به صورت كاملا قانوني و با اجازه دادگاه اقدام به انتشار آن كردم. مداركي كه من در اختيار دارم اغلب متعلق به پدربزرگم و كسب و كار اوست و اينكه من از سوي دادگاه اجازه پيدا كرده‌ام بنشينم و درباره اين كتاب با رسانه‌ها صحبت كنم يعني نقض توافق رازداري و عدم افشاگري اتفاق نيفتاده است.
مري ترامپ افزود: در مورد اينكه برادرزاده‌اي خطاب شدم كه بسيار كم با ترامپ در ارتباط بودم بايد بگويم ترامپ سعي مي‌كند با اين موضوع به من توهين كند اما من مشكلي با گفته‌هاي او ندارم. ترامپ فكر مي‌كند اينكه كسي ديده شود يا در معرض ديد ديگران باشد يك ارزش است. به‌طور كلي حرف‌هاي ترامپ درست نيست؛ چراكه ما تا پيش از مرگ پدربزرگم در 1999 تقريبا هر آخر هفته را با هم و در خانه او سپري مي‌كرديم. او برادر كوچك‌تر پدرم بود و ما ساعاتي طولاني را در خانه با هم و به صورت خانوادگي سپري مي‌كرديم. بعد از مرگ پدربزرگم نمي‌توانم بگويم كه ما يك خانواده باقي مانديم. برادرزاده ترامپ اضافه كرد: او براي انتشار كتاب دومش مرا استخدام كرده بود و نمي‌تواند بگويد من برادرزاده‌اي بودم كه تنها گاهي او را مي‌ديدم و شناختي از او ندارم. در مورد اين ادعا كه پدربزرگ و مادربزرگم نيز نمي‌توانستند مرا تحمل كنند بايد بيشتر توضيح دهم. مادربزرگم را دوست داشتم و فكر مي‌كنم او نيز مرا دوست داشت اما معتقدم پدربزرگم به هيچ كس جز «دونالد» حس خوبي نداشت.
به نظر مي‌رسد با پاسخ‌هايي كه مري ترامپ به اظهارات رييس‌جمهور امريكا داده است نه‌تنها جنگ آنها در عرصه عمومي پايان نيافته كه رييس‌جمهور امريكا بايد آماده باشد تا در مصاحبه‌هاي برادرزاده‌اش اسناد بيشتري از آنچه درون خانواده ترامپ گذشته است، افشا شود. افشاگري‌هاي كتاب «بسيار زياد و هميشه ناكافي؛ چگونه خانواده من خطرناك‌ترين مرد دنيا را پديد آورد» از چشم دموكرات‌ها نيز پنهان نمانده و جو بايدن، كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري و رقيب اصلي ترامپ در توييتي نوشته است:«من تاريخچه 21 سال پرداخت ماليات خودم را منتشر كرده‌ام چرا دونالد ترامپ اين كار را نمي‌كند؟ ما شايسته آن هستيم كه بدانيم رييس‌جمهور امريكا دقيقا چه چيزي را پنهان مي‌كند؟» تداوم اين وضع براي ترامپ آن هم در شرايطي كه تنها چند ماه تا زمان برگزاري انتخابات باقي مانده، مي‌تواند به قيمت دومين دوره رياست‌جمهوري‌اش تمام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون