• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4699 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱ مرداد

علي‌اشرف رياحي متهم پرونده فساد ۶.۶ ميليارد يورويي پتروشيمي و داماد وزير اسبق صنعت، معدن و تجارت متواري شد

دختران نعمت‌زاده و پرونده‌هاي قضايي

داماد محمدرضا نعمت‌زاده متواري شده؛ علي‌اشرف رياحي با اتهام معاونت در اخلال كلان در نظام اقتصادي و تحصيل مال از طريق نامشروع، يكي از متهمان پرونده فساد ۶.۶ ميليارد يورويي پتروشيمي از كشور است. پرونده‌اي كه نخستين جلسه رسيدگي به آن تحت ‌عنوان دادگاه فساد پتروشيمي، اسفندماه ۹۷ برگزار شد و به‌ دليل اختلاس بي‌سابقه همچنين حضور مرجان شيخ‌الاسلامي(خبرنگار و فعال سياسي و همسر مهدي خلجي تحليلگر سياسي خارج كشور) بسيار مورد توجه قرار گرفت. اين پرونده كه مدتي به ‌دليل عدم برگزاري جلسات دادگاه در حافظه افكار عمومي و ياد و خاطر رسانه‌ها كمرنگ شده بود، روز دوشنبه با برگزاري دهمين جلسه دادگاه پس از حدود يك‌سال، بار ديگر به صدر اخبار بازگشت. يك روز پس از برگزاري اين نشست اما خبري منتشر شد كه اهميت اين دادگاه را نزد افكار عمومي بيش از پيش كرد؛ علي‌اشرف رياحي، داماد محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت دولت يازدهم متواري شده است. علي‌اشرف رياحي همسر زينب نعمت‌زاده، يكي از دختران وزير صنعت است. وزيري كه حالا 2 دخترش هر كدام به نوعي درگير پرونده‌هاي قضايي شده‌اند؛ زينب كه همسرش به ‌دليل اخلال در نظام اقتصادي در پرونده فساد پتروشيمي متهم و متواري شده و شبنم كه شخصا در دادگاه رسيدگي به پرونده «احتكار دارويي» موسوم به «شنبم نعمت‌زاده» متهم و در نهايت محكوم شد.
شبنم نعمت‌زاده در اين پرونده به عنوان متهم رديف اول به مشاركت در اخلال عمده از طريق اخلال در توزيع مايحتاج عمومي دارو، مشاركت در تحصيل مال از طريق نامشروع و مشاركت در اخلال نظام دارويي كشور متهم بود و بر همين اساس بازداشت شد. پرونده‌اي كه در شعبه سوم دادگاه ويژه مفاسد اقتصادي و درست مانند پرونده فساد پتروشيمي به رياست قاضي مسعودي‌مقام رسيدگي مي‌شدكه نخستين جلسه آن، بيست و پنجم شهريورماه 98 و ششمين و آخرين جلسه رسيدگي به اين پرونده ششم آبان‌ماه همان سال برگزار شد. در نهايت اما ۴روز پس از برگزاري آخرين جلسه دادگاه، سخنگوي قوه قضاييه در نشست خبري هفته پاياني آبان‌ماه 98 اعلام كرد كه «شبنم نعمت‌زاده به جرم مشاركت در اخلال عمده و كلان در نظام اقتصادي كشور از طريق اخلال در نظام توزيع مايحتاج عمومي به تحمل ۲۰ سال حبس تعزيري به علاوه ۷۴ ضربه شلاق تعزيري و محروميت دايم از هرگونه خدمات دولتي محكوم شده است.»
بسته شدن پرونده شبنم نعمت‌زاده با صدور حكم اما پايان پرونده دختران خاندان نعمت‌زاده نبود و حالا يكي ديگر از دختران وزير اسبق صنعت، معدن و تجارت در دولت حسن روحاني در صدر اخبار قضايي قرار گرفته اما اين بار نه براي دفاع خود و در جايگاه متهم يك پرونده فساد اقتصادي كه به ‌واسطه حضور همسرش در چنين پرونده‌اي. علي‌اشرف رياحي، همسر زينب نعمت‌زاده اما تصميم گرفته كه به تنهايي و بدون همسر و فرزندش خود به‌ تنهايي راهي كشوري آن‌ سوي مرزها شود كه البته ظاهرا به ‌دليل ممنوع‌الخروج بودن موفق به خروج از كشور نشده و حالا گوشه‌اي از اين كشور دراندشت، متواري و از ديد ضابطان قضايي پنهان شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون