• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4712 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد

كتاب «شيوه نامه روزنامه‌نگاري» اثر تازه مجيد رضاييان

كتاب «شيوه نامه روزنامه‌نگاري» به قلم مجيد رضاييان با هدف آموزش دستورالعمل‌ها و قواعد صحيح روزنامه‌نگاري، از دوشنبه ۱۳ مرداد ماه در دسترس دانشجويان و علاقه‌مندان اين رشته قرار گرفت.كتاب «شيوه نامه روزنامه‌نگاري» به عنوان منبعي جامع، قواعد كاربردي فرم‌هاي روزنامه‌نگاري از خبرنويسي، گزارش، مصاحبه تا تيتر و فتوژورناليسم را با ذكر نمونه و تمرين، به گونه‌اي كه براي خبرنگاران مبتدي تا حرفه‌اي قابل استفاده باشد، به گونه‌اي آموزشي، مطرح كرده است.
مجيد رضاييان، استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورناليسم درباره رويكرد و محتواي كتاب جديدش به ايسنا چنين توضيح داد: ما به يك شيوه‌نامه جديد در روزنامه‌نگاري نياز داشتيم. در روزنامه‌نگاري امروز ما- چه در فضاي وب و چه در مطبوعات- «توليد» به حداقل رسيده و همه‌چيز به «وي گفت»- «وي افزود» متكي شده است. ما سراغ اين پژوهش رفتيم تا به نوعي از شر «وي گفت» ـ «وي افزود» راحت شويم. در واقع اين كتاب در پي تبيين قواعد كاربردي توليد محتوا در روزنامه‌نگاري در همه فرم‌هاي مورد نياز است؛ چه خبري و چه غيرخبري يا اصطلاحا تحليلي و فرآيندي.
به گفته اين استاد روزنامه‌نگاري و ارتباطات، خبرنويسي ـ گزارش خبري ـ گزارش توصيفي، تحليلي و تحقيقي ـ مصاحبه خبري و عمقي ـ يادداشت نويسي ـ مقاله‌نويسي و نقد نويسي ـ و عكاسي خبري شش فرم توليد در روزنامه‌نگاري هستند كه در كتاب «شيوه نامه روزنامه‌نگاري» به دستورالعمل‌هاي توليد آنها- به همراه تيترنويسي و فتوژورناليسم حرفه‌اي- پرداخته شده است تا در قالب ۱۱ فصل و ۱۹۲ صفحه يك منبع منسجم و كاربردي براي آموزش فرم‌هاي يادشده روزنامه‌نگاري داشته باشيم. نويسنده كتاب‌هاي «تيتر نويسي» و «تيترنويسي در وب»، افزود: تمام پژوهش‌هايي كه قبلا در همه فرم‌هاي روزنامه‌نگاري صورت گرفته- چه داخلي و چه خارجي- در حد نياز در فهرست منابع اين كتاب آمده است. اما قرار نبوده اين كتاب هر چه كه وجود داشته را بگويد، بلكه كوشش كرده است تا دستورالعمل‌ها و قواعد حرفه‌اي پژوهشي را ارايه كند.رضاييان با بيان اينكه كتاب «شيوه نامه روزنامه‌نگاري» براي خبرنگاران و روزنامه‌نگاران با سابقه‌اي كمتر نيز، قابل استفاده است، در اين زمينه توضيح داد: در پايان هر فصل پرسش‌ها و تمريناتي وجود دارد كه حل كردن آنها به تثبيت آموخته‌هاي همان فصل به شكل كاربردي كمك خواهد كرد. بر اساس اين گزارش ايسنا، كتاب «شيوه نامه روزنامه‌نگاري» در ۱۱ فصل و ۱۹۲ صفحه به چاپ رسيده  است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون