• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4712 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۶ مرداد

سريع‌ترين مرد ايران از شرايط اين روزهايش مي‌گويد

به ازاي هر يك جلسه تمرين رقبايم، چند جلسه تمرين مي‌كنم در مسابقات كشوري شركت نخواهم كرد

علي ولي‌اللهي

به تعويق افتادن المپيك به نوعي باعث سردرگمي ورزشكاران شده است. گرچه برخي ورزشكاران از اينكه فرصت بيشتري براي آماده‌سازي دارند، خوشحال شده‌اند اما اكثريت از اين شرايط نامشخص ابراز نارضايتي مي‌كنند و معتقدند آمادگي‌شان تحت‌الشعاع قرار گرفته و اين درحالي است كه هنوز به صورت قطعي مشخص نيست المپيك سال آينده برگزار مي‌شود يا نه؟ ورزشكاران كشورمان نيز از اين قاعده مستثنا نيستند. بسياري از آنهايي كه سهميه المپيك را دريافت كرده بودند اين روزها در سايه شيوع بيماري كرونا مجبورند به تنهايي و در شرايطي سخت تمرينات‌شان را پيگيري كنند. يكي از اين ورزشكاران حسن تفتيان سريع‌ترين مرد ايران است. تفتيان سال گذشته در كشور فرانسه موفق شد سهميه المپيك را به دست آورد. براي بررسي وضعيت يوزپلنگ ايراني و آگاهي از شرايطش در اين روزهاي كرونايي با او به گفت‌وگو نشستيم. تفتيان مي‌گويد چند ماهي است به تنهايي تمريناتش را آغاز كرده ولي حمايت و برنامه‌ريزي مشخصي از سوي مسوولان فدراسيون و وزارت ورزش و كميته ملي المپيك دريافت نكرده است. او با وجود اين وضعيت نابسامان بسيار اميدوار است كه بتواند در المپيك آرزوي به ظاهر دست‌نيافتني ورزش ايران كه دويدن دوي 100 متر زير 10 ثانيه است را به واقعيت تبديل كند.

 

اين روزها وضعيت‌تان به چه صورت است؟ تمرينات و مسابقات و...

چند وقتي مي‌شود كه تمرينات‌مان را بعد از آن دوران قرنطينه آغاز كرده‌ايم. دو ماه و خرده‌اي در خانه تمرين كردم. بعد از آنكه استاديوم‌ها باز شد و اوضاع اندكي آرام شد، من هم تمريناتم را در مكان‌هاي ورزشي شامل استاديوم‌ها و سالن‌هاي بدنسازي و پيست‌هاي دووميداني از سر گرفتم. تقريبا مي‌شود گفت سه ماه است كه مشغول تمرين هستم. البته مربي‌ام كه فرانسوي است الان در ايران حضور ندارد و در كشور خودش به سر مي‌برد، بنابراين مجبورم تنها تمرين كنم.

با ايشان در تماس هستيد و برنامه تمريني مي‌گيريد؟

خير، چون ايشان ديگر با من قراردادي ندارد و قراردادش به پايان رسيده است.

پس مي‌توان گفت شرايط كرونا در مجموع روي آمادگي شما تاثير منفي گذاشت؟

بله، صددرصد.

فكر مي‌كنيد المپيك برگزار مي‌شود؟

فكر مي‌كنم هيچ‌كس نتواند پاسخ درستي به اين سوال بدهد چون همه‌ چيز بستگي به اين دارد كه شرايط چطور پيش مي‌رود. مطمئنا سلامتي مردم و همين‌طور ورزشكاران و تمام كساني كه به نحوي در المپيك حاضر هستند در اولويت قرار دارد و مهم‌تر از مسابقات است، اما آن چيزي كه من دارم مي‌بينم و باتوجه به خبرهاي متفاوتي كه در رسانه‌ها منتشر مي‌شود، مثل خبر كشف واكسن و اين جور چيزها، كار مي‌تواند خيلي ساده‌تر شود. البته اگر واكسن به صورت سراسري در همه جاي دنيا پخش شود. در اين شرايط المپيك هم صددرصد برگزار مي‌شود. البته اين را هم بگويم كه رقابت‌هاي ورزشي هم جسته‌گريخته در دنيا در حال برگزاري است، از فوتبال گرفته تا ساير رشته‌ها. در دووميداني هم تقويم سال 2020 تدوين شده و قرار است چند مسابقه جايزه بزرگ هم برگزار شود. چند مسابقه هم در حال برگزاري است و تا پايان تابستان هم چند رقابت ديگر خواهيم داشت.

شما هم به مسابقات دعوت شده‌ايد؟

بله، اين مسابقات، رقابت‌هاي سطح بالايي است كه امسال هم باتوجه به اينكه مسابقات به خاطر كرونا محدوديت‌هايي براي ورزشكاران دارد تلاش شده از بهترين‌ها و نخبه‌ترين‌ها دعوت شود. از من هم براي چند مسابقه دعوت شده. تقريبا مي‌شود گفت دو ماه پيش برنامه‌ام را به فدراسيون ارايه دادم؛ هم براي حضور در اين رقابت‌ها و هم اردوهايي زيرنظر مربي ولي هنوز متاسفانه پاسخي داده نشده است.

در اين ايامي كه گذشته و دوران سختي هم قطعا براي شما بوده، آيا از طرف وزارت ورزش و كميته المپيك و فدراسيون دووميداني با شما در ارتباط بوده‌اند و تمرينات شما را پيگيري كرده‌اند؟

حقيقتش اين است انتظار من به عنوان كسي كه سهميه المپيك را در رشته سخت دوي صد متر به دست آورده‌ و حضورش در المپيك قطعي است، اين بود كه از طرف نهادهاي مسوول حمايت بيشتري ببينم و برنامه‌ريزي هدفمندتري را باتوجه به شرايط موجود شاهد باشم. قبول دارم كه شرايط، شرايط سختي است ولي همه از شرايط آگاه هستند و نبايد اين‌طور باشد كه بگوييم هيچ كار نكنيم چون كرونا هست. خيلي از كشورها و خيلي از رقباي من شرايطي براي‌شان به وجود آمده كه بتوانند با قدرت كارشان را بكنند. نه فقط در دووميداني بلكه در خيلي از رشته‌هاي ديگر در همين كشور خودمان ورزشكاران مشغول كار هستند. فوتبال در حال برگزاري است و چند تا از رشته‌هاي تيمي هم در حال تمرين هستند. خيلي از تيم‌هاي باشگاهي واليبال به صورت جدي تمرين مي‌كنند. انتظارم اين بود كه شرايط بهتري داشته باشيم و اردو برگزار شود و به هر حال مسابقاتي درنظر گرفته شود تا بتوانيم شركت كنيم. همچنين برنامه‌ريزي صورت بگيرد كه بتوانيم زيرنظر مربيان تمرين كنيم ولي تا اين لحظه هيچ كدام از اينها محقق نشده است.

در چند روز گذشته فدراسيون اعلام كرد مسابقات كشوري اواخر مرداد برگزار مي‌شود و گفته شد از شما نيز دعوت به عمل آمده. در اين مسابقات شركت مي‌كنيد؟

اين مسابقات قرار است برگزار شود ولي قطعي شدنش باز برمي‌گردد به همين موضوع بيماري كرونا. ولي اگر برگزار شود هم من فكر نمي‌كنم شركت كنم.

چرا؟

به اين دليل كه برنامه‌اي كه قبل از اين به فدراسيون داده بوديم، برنامه آماده‌سازي المپيك منظورم است، يك برنامه از پيش تعيين شده و هدفمندي بود كه ما بايد در آن راستا حركت مي‌كرديم. ولي اين مسابقه در آن برنامه‌ريزي ما نيست و به همين دليل نمي‌توانم حضور داشته باشم.

انتخابات فدراسيون هم گويا دچار مشكلاتي شده. يك بار برگزار شد و بعد گفتند به حد نصاب نرسيده بود و حالا دوباره در حال ثبت‌نام از نامزدها هستند. اين سردرگمي مديريتي در فدراسيون روي كار شما هم مثل اينكه تاثير داشته است.

بله، من هم مثل شما از طريق اخبار وضعيت فدراسيون را دنبال مي‌كنم و همين اواخر ديدم كه دوباره در حال ثبت‌نام هستند. اميدوارم به هر حال زودتر اين انتخابات هم برگزار شود و آن كسي كه حضورش به نفع جامعه دووميداني است راي بياورد. همچنين اميدوارم اعضا به بهترين نحو و به بهترين شكل انتخاب خودشان را انجام دهند. روساي هيات‌ها و نمايندگاني كه حضور دارند انتخاب خوبي بكنند كه به نفع همه اعضاي خانواده دووميداني باشد. فقط باز هم مي‌گويم اميدوارم زودتر اين پروسه انجام شود تا اين رشته كمي سر و سامان بگيرد. الان به هر حال كار سخت است و سخت‌تر شده به خاطر شرايط كرونا. ما هم يك سال تا المپيك زمان داريم و از اين طرف باتوجه به مديريت سرپرستي فدراسيون وضعيت سخت‌تر هم شده. اميدوارم رييس فدراسيون زودتر مشخص شود تا بتوانيم با برنامه‌ريزي بلندمدت‌تري كارمان را ادامه بدهيم و پيش برويم.

چند روز قبل شما در يك انتخابات ديگر حضور داشتيد؛ انتخابات كميسيون ورزشكاران IOC. خيلي هم جنجالي شد. روايت شما از آن انتخابات چيست؟

به هر حال اتفاقاتي كه افتاد نظر دوستان بود. يك‌سري از دوستان نظرات خاص خودشان را داشتند كه كاملا آزادانه مطرح شد و به نظر من يك انتخابات خيلي خوبي صورت گرفت چون همه آزادانه ابراز عقيده كردند. جا دارد همين‌جا به آقاي ساعي و آقاي عابديني تبريك بگويم به عنوان كسي كه منتخب كميسيون شدند. به هر حال خودتان مي‌دانيد هميشه اختلاف عقيده و صحبت‌هاي حاشيه‌اي هست، اما مهم‌ترين اتفاقي كه افتاد به نظرم اين بود كه انتخابات به بهترين شكل انجام شد. اميدوارم كميسيون ورزشكاران در دوره پيش‌رو با رياست آقاي ساعي و فعال بودن كل اعضا بتواند كمكي هر چند خيلي كوچك بكند، هم در راستاي اهداف كميته ملي المپيك و هم در راستاي كمك به ورزشكاران كشورمان.

در يكي از پست‌هاي اينستاگرام‌تان به اين اشاره كرديد كه در تمرينات 100 متر را زير 10 ثانيه مي‌دويد و فقط مانده آن را در مسابقات نيز عملي كنيد، مي‌توانيد به مردم قول بدهيد كه اين اتفاق بزرگ در المپيك رقم مي‌خورد؟

مطمئنا هدف من هميشه همين بوده و هست. به هر حال تلاش مي‌كنم اين كار را انجام دهم. بارها و بارها هم در تمرينات 100 متر را زير 10 ثانيه دويدم. اميدوارم اين اتفاق خيلي زود در يك مسابقه رسمي هم رقم بخورد. ولي از آن طرف خودتان هم مي‌دانيد كه موفقيت در ورزش حرفه‌اي آن هم در يك رشته خيلي حساس و ظريف مثل رشته دوي 100 متر كه صدم‌هاي ثانيه در آن تعيين‌كننده‌ است، نيازمند يك پشتيباني بزرگ و دقيق و با برنامه است. براي اتفاق بزرگي مثل زير 10 ثانيه دويدن در دوي صد متر ما به خيلي چيزها نياز داريم. تعداد كشورهايي كه دوندگان‌شان توانسته‌اند 100 متر را زير 10 ثانيه بدوند، خيلي كم است. اگر بخواهيم كشوري حساب كنيم تعدادشان انگشت‌شمار است. اين كشورها شامل كشورهايي مي‌شوند كه هم سابقه دارند در رشته دووميداني و هم جزو كشورهاي عنوان‌دار در همه رشته‌هاي دووميداني به حساب مي‌آيند مثل امريكا، فرانسه يا جاماييكا. از طرف ديگر بحث نژاد هم مطرح است. اين ورزشكاران عموما به خاطر تفاوت‌هاي ژنتيكي و اقليمي سياهپوست هستند. اين كار ما را بسيار سخت مي‌كند. به اين دليل كه اين راه را تاكنون نرفته‌ايم و ركورد كشورمان، در دوهاي سرعت مخصوصا، خيلي ضعيف بوده. ما در اين چند سال اخير توانسته‌ايم ركوردشكني‌هاي پي‌درپي داشته باشيم و بالاخره ركوردمان را برسانيم به مرز 10 ثانيه و از اين به بعد بايد بگويم كار واقعا سخت است. شايد بتوانم بگويم به‌ازاي هر جلسه تمريني كه رقبايم مي‌كنند، من بايد چند جلسه تمرين كنم تا بتوانم به نتيجه دلخواهم برسم. تاكيد مي‌كنم كه رسيدن به چنين هدفي نيازمند يك‌سري حمايت‌ها و اتفاقات خوب است و اميدوارم اين اتفاقات بيفتد. من هم هميشه قول داده‌ام كه تمام تلاشم را بكنم تا بهترين اتفاق را براي كشورم رقم بزنم. به قول شما چه بهتر كه اين اتفاق بزرگ در المپيك رخ بدهد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون