• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4716 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد

اقتصاد بين‌الملل

ركود اقتصادي عميق‌تري در انتظار امريكاست

پاول كروگمن، مقاله‌نويس نيويورك ‌تايمز و برنده نوبل اقتصاد هشدار داد، اقتصاد امريكا با وجود تشديد بحران كرونا به سوي ركودي به مراتب عميق‌تر از بحران اقتصادي ۲۰۰۸ پيش مي‌رود. كروگمن در مقاله ركود بزرگ نوشت: تعليق مزاياي بيكاري فدرال خسارتي وحشتناك به همان اندازه تاثيرات اقتصادي ويروس كرونا به وجود خواهد آورد. كروگمن در سال ۲۰۰۸ براي فعاليت‌هاي خود روي تئوري تجارت بين‌الملل تنها برنده نوبل اقتصاد شد. كروگمن در مقاله خود نوشت: آنچه كه هنوز رخ نداده است، موج دوم بيكاري به علت افت شديد تقاضاي مصرف‌كنندگان است. ميليون‌ها كارگر تا به حال درآمد ثابت خود را از دست داده‌اند و بدون كمك فدرال آنها بايد خرج‌هاي خود را كاهش دهند كه اين به معناي كاهش تقاضا و بيكاري ميليون‌ها نفر ديگر است. ماه گذشته با به پايان رسيدن زمان بسته كمك اضافي بيكاري، دموكرات‌ها بسته جديدي را پيشنهاد دادند اما جمهوري‌خواهان هنوز نتوانسته‌اند بر سر آن به توافق برسند. كروگمن مي‌گويد: داده‌هاي اوليه نشان مي‌دهد كه پايان دادن به بسته كمك اضافي هفته‌اي ۶۰۰ دلاري براي بيكاران به معناي افت ۴ درصدي هزينه‌كردهاي مصرف‌كنندگان خواهد بود كه محرك مهمي در اقتصاد است. بنابراين به نظر مي‌رسد ما به سوي ركود اقتصادي بزرگ‌تري علاوه بر ركود به وجود آمده با بحران كرونا هستيم.

ظرفيت توليد نفت خام عربستان به ۱۳ ميليون بشكه افزايش مي‌يابد

امين ناصر اعلام كرد: سعودي آرامكو برنامه‌هايي براي افزايش روزانه يك ميليون بشكه‌اي ظرفيت توليد نفت خود دارد و با وجود كاهش هزينه‌ها مي‌خواهد ظرفيت توليدش را به مجموع روزانه ۱۳ ميليون بشكه برساند. او همچنين پس از اعلام نتايج 3 ماه اين شركت در نشستي آنلاين به تحليلگران و سرمايه‌گذاران گفت: برنامه هزينه سرمايه‌گذاري شركت آرامكو براي سال ۲۰۲۱ به مقدار قابل توجهي كمتر از برنامه پيشين خواهد بود. هزينه سرمايه‌گذاري در برنامه پيشين ۴۰ تا ۴۵ ميليارد دلار بود. سود شركت بزرگ نفتي سعودي آرامكو در 3 ماه دوم سال جاري ميلادي ۷۳ درصد كاهش يافت زيرا سقوط تقاضاي انرژي و قيمت‌ها به دليل بحران ويروس كرونا در فروش بزرگ‌ترين صادركننده نفت جهان اثر منفي گذاشت. مديرعامل آرامكو اعلام كرده بود: روند جزيي بهبود را در بازار انرژي و افزايش تقاضا شاهد هستيم زيرا اقتصادها پس از كاهش محدوديت‌هاي اعمال‌ شده براي مهار ويروس كرونا به ‌تدريج بهبود مي‌يابند. ناصر همچنين گفته بود: انتظار داريم با كاهش محدوديت‌هاي اعمال ‌شده براي مهار كرونا در كشورهاي مختلف، تقاضا افزايش يابد.

كاهش نرخ پايبندي اوپك پلاس به توافق كاهش توليد نفت

نرخ پايبندي اوپك پلاس به كاهش توليد نفت در ژوييه كه عربستان سعودي و متحدانش در خليج فارس به كاهش توليد داوطلبانه خود ادامه ندادند و برخي از كشورها در عمل به پايبندي به سهميه خود تعلل كردند، كاهش يافت. بررسي اس‌اند پي گلوبال پلاتس نشان داد، نرخ پايبندي ۲۲ كشوري كه در توافق كاهش توليد اوپك پلاس مشاركت دارند از ۱۰۶ درصد در ژوئن به ۹۶ درصد در ژوييه كاهش يافت. طبق توافق ماه گذشته، اوپك پلاس با توجه به بهبود تقاضاي جهاني براي نفت در آگوست توليدش را افزايش مي‌دهد و حدود دو ميليون بشكه در روز به توليد اين گروه اضافه مي‌شود با اين حال انتظار مي‌رود، بخشي از اين افزايش با كاهش بيشتر توليد از سوي اعضايي كه درصدد جبران مازاد توليد خود در ماه‌هاي پيش بوده‌اند، جبران شود. در ميان اين كشورها عراق، نيجريه، آنگولا و قزاقستان از سوي همتايانشان در اوپك پلاس به دليل توليد بالاتر از سهميه مقرر تحت فشار شديدي قرار دارند. عراق پس از اينكه در ژوييه هم نتوانست به تعهداتش به‌ طور كامل عمل كند، اعلام كرده كه در آگوست و سپتامبر ۴۰۰ هزار بشكه در روز به كاهش توليدش اضافه خواهد كرد اما آنگولا و قزاقستان عملكردشان را در ماه ميلادي گذشته به ميزان قابل توجهي بهبود بخشيدند. در اين بين نيجريه اعلام كرده كه بخشي از توليدش بايد به عنوان ميعانات در نظر گرفته شود كه مشمول كاهش توليد نفت خام نيست. وزيران عربستان سعودي، عراق، امارات متحده عربي، كويت، عمان و بحرين روز جمعه در بيانيه‌اي اعلام كردند كه از نشانه‌هاي اخير بهبود اقتصاد جهاني دلگرم شده‌اند. كميته نظارتي مشترك وزيران اوپك و غيراوپك كه رياست آن بر عهده عربستان سعودي و روسيه است ۱۸ آگوست براي ارزيابي پايبندي به توافق نشست خواهد داشت.

استان تهران فقيرترين استان كشور از لحاظ سرانه آبي

معاون حفاظت و بهره‌برداري شركت آب منطقه‌اي تهران گفت: استان تهران با توجه به جمعيت ساكن در آن‌كه 16 درصد جمعيت كشور را شامل مي‌شود، با سرانه آب تجديد شونده به ميزان 184 متر مكعب در سال، يكي از فقيرترين استان‌هاي كشور به لحاظ سرانه آبي است. احمدعلي قربانيان با بيان اين مطلب اظهار كرد: وقتي كه ميزان مصرف آب در بخش‌هاي مختلف 76 درصد بيشتر از آب تجديدپذير استان يا حتي 12 درصد بيشتر از ميزان حجم بارش در سطح استان باشد، اين بدان معناست كه هر سال بيشتر از سال‌هاي گذشته به سمت تنش آبي در حركت هستيم. وي افزود: در صورت استفاده از ظرفيت پسآب توليدي تصفيه شده براي تامين آب در بخش كشاورزي و تا حدودي صنعت و افزايش راندمان در بخش كشاورزي با استفاده از روش‌هاي نوين آبياري و نيز كاهش ميزان پرت خطوط توزيع آب شهري و همچنين عدم افزايش مهاجرت به كلانشهر تهران، به ‌طور كلي منابع موجود جوابگوي مصارف استان تهران خواهد بود. قربانيان گفت: نياز آب شرب شهر تهران حدود يك ميليارد و 200 ميليون متر مكعب در سال است كه قسمت اعظم آن از محل سدهاي پنجگانه در دست بهره‌برداري شركت آب منطقه‌اي تهران و مابقي آن از محل آب‌هاي زيرزميني تامين مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون