• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4720 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ مرداد

گفته‌ها و خبرها

بهمن مفيد درگذشت

بهمن مفيد بازيگر قديمي تئاتر و سينما بر اثر سرطان درگذشت. ياشار صميمي‌مفخم(خواهرزاده بهمن مفيد) با تاييد اين خبر ايسنا گفت: اين هنرمند در يك سال گذشته به دليل سرطان ريه تحت درمان بود كه روز 26 مرداد ماه در 78 سالگي در منزلش در تهران درگذشت. بهمن مفيد متولد 25 مرداد 1321 بود و يك روز بعد از تولد 78 سالگي از دنيا رفت. خواهر‌زاده‌اش با بيان اينكه زمان خاكسپاري هنوز مشخص نيست، ادامه داد: ايشان عاشق مردم و هميشه ممنون لطف آنها بود اما به دليل شرايط فعلي(شيوع كرونا) ممكن است نتوانيم پذيراي مردم براي مراسم خاكسپاري باشيم بنابراين پيشاپيش از آنها سپاسگزاري مي‌كنيم. بهمن مفيد از 5 سالگي با نمايش‌هاي پدرش وارد عرصه تئاتر شد و از سال 47 تا 59 در سينماي ايران حضور داشت و در بيش از 70 فيلم از جمله فيلم‌هاي «قيصر»، «طوقي»، «داش اكل» و پس از انقلاب «سرود تولد» و... بازي كرد.

پيشتازي سرخپوست

امسال مراسم پاياني بيستمين جشن «حافظ» در يك گردهمايي خصوصي‌تر و با تعداد نفرات كمتر در فضاي باز به دليل شيوع كرونا با اجراي احسان عليخاني كه در اين مراسم به عنوان بهترين چهره تلويزيوني انتخاب شد، برپا شد. به گزارش ايسنا در اين مراسم كه بعد از شش ماه از شيوع بيماري كرونا، تعدادي از هنرمندان حضور داشتند، «سرخپوست» نيما جاويدي بهترين فيلم شد و تنديس بهترين كارگرداني را هم نيما جاويدي گرفت و نويد محمدزاده هم براي بازي در سرخپوست بهترين بازيگر مرد شد. «شبي كه ماه كامل شد» نرگس آبيار هم تنديس بهترين فيلمنامه، بهترين بازيگر مرد براي هوتن شكيبا و بهترين بازيگر زن براي الناز شاكردوست، بهترين تدوين براي نجفي راد را از جوايز حافظ برد. مصطفي زماني در هنگام سخنراني‌اش از كادر درمان كه اين روزها با بيماري كرونا مبارزه مي‌كنند؛ تقدير كرد و سخنراني كوتاه ديگر برگزيدگان هم به تقدير و تشكر از عوامل فيلم‌ها و دست‌اندركاران جشن معطوف شد و هركدام از زنده‌ياد علي معلم به عنوان باني جشن حافظ هم ياد كردند. هوتن شكيبا نيز اظهار خرسندي كرد كه جايزه را در كنار نويد محمدزاده گرفته است و جايزه‌اش را به كل گروه «شبي كه ماه كامل شد» اهدا و از مادرش ياد كرد كه جايش در مراسم خالي و در سنندج است و اظهار اميدواري كرد، هر چه زودتر كرونا ريشه‌كن شود. احسان عليخاني در بخشي از مراسم كه اجراي آن را برعهده داشت در سخناني گفت: اين روزها براي كرونا روزي 200 كشته مي‌دهيم. اگر كسي نمي‌تواند ماسك بخرد، اين موضوع به ما مربوط است. نزديك ماه محرم است، برخي مشكلات معيشتي دارند و نمي‌توانند ماسك بخرند پس نذر ماسك كنيم و به اين باور برسيم كه تا همه مراعات نكنند، اين ويروس از جامعه رخت نمي‌بندد.

 

نقش پليس را بازي نكنيم

حسين عليزاده در نشست خبري جشنواره ملي موسيقي جوان، با اشاره به اينكه سيستم آموزشي اجازه نداده است هنرجو از آزادي عملي برخوردار باشد، تاكيد كرد: موسيقي نبايد ديگر دست پيرمردها باشد. او كه مديريت بخش موسيقي رديف دستگاهي اين جشنواره را برعهده دارد، گفت: «ما نبايد به جاي هيات داوران، نقش پليس را براي هنرمندان ايفا كنيم.» اين نوازنده و آهنگساز تاكيد كرد: «من بر اين باورم در موسيقي به قدري عشق و زندگي وجود دارد كه اگر در نگرش آموزشي اين هنر نگاه سرد و مرگ‌آوري داشته باشيد، تا صد سال ديگر هم كار كنيم، اتفاقي نمي‌افتد. اين موسيقي در نتيجه تحولات اجتماعي به وجود آمده است كه بايد بر اين اساس، با زمان حال و آينده خود را وفق دهد. ما نبايد به جاي هيات داوران، نقش پليس را براي هنرمندان ايفا كنيم» و ادامه داد: «يكي ديگر از نكاتي كه در حوزه موسيقي ايراني بايد بسيار به آن توجه كرد، فكر آزاد است، متاسفانه در سيستم آموزشي ما، دانش‌آموز اين حوزه نمي‌تواند از آزادي عملي برخوردار باشد. در حال حاضر كسي كه بخواهد در كنكور شركت كند، بايد پنهان كند كه استادش پيش از اين چه كسي بوده است، چون ممكن است فرد امتحان‌گيرنده با استاد او مشكلي داشته باشد. يعني هيچ‌گونه آزادي در اين چارچوب وجود ندارد كه دانشجو بتواند براساس آن در جريان آموزش موسيقي حضور داشته باشد.»

 

اختلاف سازمان سينمايي و ساترا

سازمان تنظيم مقررات صوت و تصوير فراگير در فضاي مجازي اعلام كرد: صدور مجوز برنامه‌هاي تركيبي در رسانه‌هاي صوت‌ و تصوير، تنها در صلاحيت «ساترا» است. روابط عمومي ساترا اعلام كرده: «در پي انتشار خبري درباره صدور مجوز برنامه تركيبي توسط سازمان سينمايي به اطلاع مي‌رساند، ساترا ضمن استقبال از توليد محتواهاي ايراني و ورود شخصيت‌هاي هنري برجسته كه قطعا به غناي محتوايي خواهد افزود، اعلام مي‌كند همان‌گونه كه پيش از اين بيان شده است، مسووليت صدور مجوز برنامه‌هاي تركيبي و توليدات تلويزيوني براي انتشار در رسانه‌هاي صوت و تصوير، تنها در صلاحيت اين سازمان است؛ لذا بديهي است پخش هر كدام از اين برنامه‌ها در رسانه‌هاي صوت و تصوير در فضاي مجازي منوط به اخذ مجوز اشاره‌شده بوده و فقدان اين مجوز مانع از انتشار در پلتفرم‌هاي صوت و تصوير كشور خواهد شد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون