• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4727 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ شهريور

گفت‌‌ گوي « اعتماد» با محمدجواد حق‌شناس

شوراي شهر در رسيدگي به تخلفات شهرداران قصور دارد

در اين 65 ميليارد تومان كه آقاي ميرسليم عليه آقاي قاليباف افشا كرد چه اتفاقي افتاد؟

يك زماني در مجلس در دوره قبل گروهي از نمايندگان فراكسيون اميد پيگير مي‌شوند كه تحقيق و تفحصي را از شهرداري و تخلفات حوزه شهرداري به تصويب مجلس برسانند. اين رويكرد موافقين و مخالفيني در مجلس داشت و وقتي كه مطرح مي‌شود،گويا قانون اين را منوط به موافقت كميسيون تخصصي مي‌كند. حوزه شهرداري‌ها به لحاظ تخصصي به معاونت كميسيون عمراني مجلس ارجاع مي‌شود. اين تفحص در كميسيون عمراني موافقين و مخالفيني داشته. طبيعتا مخالفين رأي‌شان را داشتند. نيازي نبوده كه كسي بخواهد رضايتي از آنها را بگيرد. آنها از اساس مخالف بودند يا به لحاظ سياسي يا به لحاظ هماهنگي يا باورهاي‌شان يا به هر لحاظي. اما موافقيني كه پيگير بودند طبيعتا آنجا مهم بود كه رأي‌شان عوض شود. اين‌طوري فعلا مسموع است من ‌نمي‌دانم دقيقا چقدر درست است. بر اساس گزارش‌هايي كه داشتم به هر حال يكي از موافقين اين تحقيق و تفحص يكي از اعضاي فراكسيون اميد بوده..

آقاي سيدابوالفضل موسوي...

بله. ابوالفضل موسوي. ايشان آنجا بوده و گويا در بيرون از مجموعه يك اخوي داشته كه يك رابطه مالي با شهرداري داشته كه بدهي قابل توجهي بابت همين ساخت‌وسازها يا كارهاي اقتصادي، عمراني، شهرسازي به شهرداري بدهكار بوده و مبلغ هم حدود 60 تا 70 ميليارد تومان بوده است.

65 ميليارد تومان به آقاي موسوي به اسم اخوي ايشان واريز مي‌كنند.

60 تا 70 مبلغ آن ماجرا بوده و اين منجر مي‌شود كه مراجعه‌اي شود و گويا شهردار از اختياري كه ايشان مي‌گويد اختيار قانوني‌اش بوده اين بدهي را مي‌بخشد و اين هولوگرام به آقاي موسوي واگذار مي‌شود.

شوراي شهر تهران چقدر از اين موضوع اطلاع داشته؟

اطلاعي نداشت. حداقل خودمان اولين بار از زماني كه توسط آقاي ميرسليم مطرح شد، شنيديم.

بعد از اينكه آقاي ميرسليم مطرح كرد، پيگيري كرديد؟

بله، اين موضوع توسط همان كميسيون تخصصي دوباره پيگيري شد و در حال تهيه گزارش هستند.

معاونت حقوقي شوراي شهر مي‌تواند اين قصه را پيگيري كند در راستاي رد مظالمي كه به بيت‌المال شده؟

بله. كميسيون برنامه و بودجه كه اين بحث را دنبال مي‌كرد پيگير بود و درخواست كردند كه از دفتر اداره كل حقوقي شهرداري آخرين وضعيت اين مورد را گزارش كنند كه بتوانند دريافت كنند، ببينند چه خبر بوده است.

به عنوان يكي از اعضاي شوراي شهر تهران از ميزان صدور هولوگرام يا فروش تراكم سيار در دوره آقاي قاليباف و مديريت ايشان در شهرداري تهران عدد و رقمي داريد يا خير؟

خير. اتفاقي كه افتاد و مهم بود [اين بود كه] دوره جديد تمام اين تخلفات را متوقف كرد، ديگر اين اتفاق نيفتاد و يكي از مسائل شايد درآمدهايي كه امروز مي‌بينيد، شهرداري يك مقدار دچار مشكل منابع [شده] و مشكل جدي اداره شهر در اين حوزه داريم،[به اين دليل است كه] اين درآمدها به‌طور كلي متوقف شد و ادامه پيدا نكرد و بخشي از مطالبات از گذشته دنبال شد. يك بخشي مربوط مي‌شود [به] مثلا چند هزار طلبي كه شهرداري تهران از همين مراكز دارد و متاسفانه هنوز پرداخت نشده و يك گير جدي است. يعني يكي از مطالبات ما كه به نظر مي‌رسد، شهرداري در اين حوزه يك مقدار دچار كم‌كاري است به روز كردن اين مطالبات است كه متاسفانه اين مطالبات هنوز به روز نشده است.

چند هزار پلاك ثبتي از املاك شهرداري تهران در اختيار ديگران است؟

آماري كه ارايه شد ابتدا حدود 2 هزار تا بود...

3 هزار و 700 يا 2 هزار؟ 2 هزار پلاك ثبتي فرموديد...

حدود 2 هزار تا بود. اين 2 هزار تا حدود 3 هزار و 700 واحد مي‌شود. اين عدد خام است اما اگر بخواهيم يك مقدار دقيق‌تر دنبال كنيم، درصد زيادي از اين پلاك‌ها و واحدها در اختيار خود شهرداري است؛ يعني اين مجموعه‌اي است كه ملك شهرداري است؛ مثلا به عنوان سراي محله در اختيار مناطق است، به عنوان مجموعه‌اي است در اختيار خود معاونت‌هاي تخصصي. اين آمار بايد منزه‌سازي شود؛ يعني اين عدد خام 3 هزار و 700 خيلي عدد دقيقي نيست.

شما اطلاعي داريد كه املاك خاص شهرداري تهران دست كدام يك از افراد خاص حاكميت است؟

بله. هنوز خيلي از اين خانه‌ها، يعني فكر كنم اگر مواردي كه بايد پس گرفته شود، آخرين خبر كه از همكارانم در كميسيون برنامه و بودجه گرفتم متاسفانه در اين بخش هم يك مقدار كم‌كاري شده است. يعني انتظار من اين بود دوستان اولين كاري كه مي‌كردند، بحث سايت شفافيت و شفاف كردن اين املاك [بود و آن] را به اطلاع عمومي مي‌رساندند كه در اختيار چه كسي است حتي اگر زورشان نمي‌رسيد كه از اين افراد بگيرند.. .

آقاي پرويز فتاح به تلويزيون آمد و گفت اين املاك بنياد مستضعفان است. مال‌مان است مي‌خواهيم. پس بدهيد. بماند كه ايشان با چه انگيزه‌ و نيت و چه هدفي آمد. چرا شوراي شهر اصلاح‌طلب يا شهرداري اصلاح‌طلب نمي‌تواند اين كار را بكند؟

اتفاقا من معتقدم بايد اين كار را مي‌كرديم و دوستان نكردند.

شما شخصا چه تلاشي كرديد كه همكاران‌تان در شوراي شهر را متقاعد كنيد كه اين كار را بكنند؟

اتفاقا من پيگير بودم. حتي در اين فضا انتظار از دوستان بود اما چون حوزه تخصصي همكاران بود، گفتند ما داريم آماده مي‌كنيم ومن انتظار خودم را گفتم.

الان شما مي‌توانيد 5 خانه را به ما اطلاع‌رساني كنيد كه مخاطبان ما بدانند.

من فكر مي‌كنم حتما بتوانم- اگر يك نشست ديگر بگذاريد- بنده فكر كنم بتوانم با يك ليست كامل از اين خانه‌ها خدمت‌تان باشم.

قول مي‌دهيد كه در شوراي شهر پيگيري كنيد و حداقل از اين 3 هزار و 700 پلاك ثبتي صد تا را اعلام كنيد كه اين املاك شهري تهران دست چه كساني است؟

قطعا. تعدادي كه مي‌تواند باز پس گرفته شود فعلا آمار اوليه حدود 700 تاست. يعني آنها كه مسجل است كه نبايد در اختيار طرف مقابل باشد.

با چه ارزشي؟

200 املاك نجومي هم به نظر من يكي از مباحث جدي است... .

مي‌خواهم بپرسم 400 تا بود يا 200تا؟

اگر اشتباه نكنم 220 تا بود.

تكليفش چه شد؟

يك بخشي زير قيمت وقت داده شده، يك بخشي هم شايد املاك نجومي نبوده؛ يعني مثلا تعاوني مسكن واگذار شده يك عده از كاركنان شهرداري رفتند گرفتند.

آيا اين صحت دارد مثلا يك خانه‌اي در شهرك غرب با 200 متر يا 220 متر به يك مدير شهرداري آقاي ايكس يا خانم ايگرگ با 30 تومان ماهانه سه يا چهار تومان واگذار شده است؟

به نظرم پيدا مي‌شود. از اين موارد زياد است اگر يك مقدار وقت بگذاريم از اين موارد كم نيست.

جزو وظايف شوراي شهر بوده كه اين قصه را پيگيري كند يا خير؟

من بايد دقيق عرض كنم. اتفاقا يك مدتي است كه خيلي جدي فكر مي‌كنم كه چرا بايد در اين حوزه كم‌كاري كرده باشيم و هيچ كاري نكرده باشيم. يك سايت درست كنيم فهرست اين خانه‌هايي كه متعلق به شهرداري است و به نظر مي‌رسد بنا به هر دليلي در اختيار غير است، آنجا بگوييم كه فلاني اين خانه‌ها مال مردم شهر است الان هم نوع واگذاري‌شان اين است. يك وقتي است مثلا مي‌گوييم نوع واگذاري اين ملك با اين ويژگي‌ها در اختيار انجمن شاعران است... .

آيا شوراي شهر اصلاح‌طلبان كه يك سال از عمر كاري‌شان باقي مانده است، شهامت اين را دارد تمامي تخلفاتي كه در هر دوره‌اي- حتي دوره‌اي كه ممكن است آقاي نجفي يا آقاي افشاني يا حناچي بوده باشد-كه تخلفات شهرداران تهران و مديران شهرداران تهران را به سمع و نظر مردم تهران برساند يا نه؟

من فكر مي‌كنم كه اين شورا مي‌تواند اين كار را بكند و اميدوارم اين كار را بكند.

شهامتش را دارد يا ندارد؟

بله، من فكر مي‌كنم بايد داشته باشد. اگر نداشته باشد حداقل من خودم مدعي‌اش مي‌شوم.

يعني شما آمادگي اين را داريد كه اين اطلاعات را كسب كنيد و رسانه‌اي كنيد؟

بله، من مدعي مي‌شوم.

3 سال است كه آقاي محسن هاشمي، رييس شوراي شهر هستند. اگر فرض كنيم شما رييس شوراي شهر باشيد چه كارهايي انجام مي‌دهيد كه محسن هاشمي در دوره رياست‌شان انجام نداده و چه كارهايي را انجام نمي‌دهيد كه ايشان انجام داده است؟

آقاي محسن هاشمي در اين دوره كه آمد خودم تصورم تا قبل از ورود به شوراي شهر از آقاي محسن هاشمي با وقتي كه ايشان را در شوراي شهر ديدم، متفاوت شد. جايگاهي كه ايشان در آن نشسته نياز به صبوري، متانت، تعامل و همكاري و برقراري ارتباط با تمام اعضاي شورا و محقق كردن خواسته‌هاي‌شان دارد. به نظر من با اين ويژگي انصافا بيشتر از حد ظاهر شد اما در حوزه‌هايي از حقوق رياستش استفاده نكرد. جاهايي كه بايد قاطعيت نشان دهد از كليت حقوق شوراي شهر و حق شهروندان استفاده نكرد. جاهايي كه لازم است، شهردار را به عنوان منتخب شورا به مهميز بكشد و آن وظيفه نظارتي كه شورا پيگيري مي‌كرده از شهردار بخواهد و خلاصه نسبت شورا و شهرداري را برقرار كند شايد از اين ظرفيت استفاده نكرد.يعني اين بخش از ظرفيت خالي ماند. در يك حوزه‌هايي هم به نظر مي‌رسد ايشان با حوزه سخت قدرت خيلي اهل تعامل است و نظراتي كه دريافت مي‌كند به نظر مي‌رسد مهم است و با انتظارات آن حوزه تنظيم مي‌كند كه من نمي‌دانم چقدر مي‌تواند مقاومت كنديا نكند. به هر حال اين تجربه شخصي ايشان در اين حوزه است ولي به هر حال من فكر مي‌كنم اينجا انتظارمان اين است كه مهم‌ترين مساله قانون حق مردم و دفاع از حقوق مردم باشد و اگر يك جاهايي هم انتظاراتي هست اين انتظارات بايد با گفت‌وگو و مذاكره تنظيم شود كه از حدود قانوني و حق مردم خارج نشود و بدون اينكه به سوءتفاهم و برخوردي برسد، دنبال كند. شايد نمونه آن در بحث كرونا باشد... .

اين هم قصه جالبي بود. آمديد اظهارنظر كرديد عدد و رقم داديد بعد يك دفعه شوراي شهر ساكت شد؟

اصلاساكت نشده اين هفته بابتش به دادگاه رفتم.

شما به دادگاه رفتيد بقيه همكاران‌تان چطور؟

اتفاقا تنها حوزه‌اي بود كه تمام همكاران و حتي خود رييس شورا اين مطالبه را داشت اما خيلي برخورد هم به دولت هم به هسته سخت قدرت براي‌شان مهم بود كه اظهارنظر متفاوتي نشوند. وقتي كه ما گله‌مند شديم كه اين رويكرد با كرونا خوب نبوده، نادرست بوده، تو مواجهه اعتراض داشتيم. وقتي آقاي رييس‌جمهور اعلام كرد از بيست‌وسوم مردم به سركار بروند من در نطق نوزدهم گفتم اين كار را نكنيد. از عجايب روزگار بود و بعد هم وقتي آقاي زالي به صحن آمدند و گزارش خواستيم من آنجا نتوانستم كنار بيايم. از آن طرف آمار بهشت زهرا داشتم كه آمار بهشت زهرا به اندازه آمار كل كشور كه سخنگوي وزارت بهداشت...

اين آماري كه اعلام مي‌شود، آمار واقعي درباره كروناست يا نادرست؟

چيزي كه من ديدم هفتم ارديبهشت آمار تفكيك‌شده، اعلام مي‌شد كه از آن به بعد قطع شد. من اين را ادامه دادم. تعطيل بود. وقتي نظر رييس‌جمهور مطرح شد و دولت گفت از بيست‌وسوم همه سر كار بروند، تهران از سي‌ام برود ديدم اصلا نمي‌خواند. شهر با اين اوضاع و احوال برگردد با آن موج دومي كه بعد از سفرها ايجاد شد آمار همچنان بالا مي‌رفت. ما ديديدم روزي 120 تا 130 نفر را در بهشت زهرا دفن مي‌كنيم. بعد ديديم آماري كه از كل كشور اعلام مي‌كند برابري مي‌كند با آمار بهشت زهرا. بعضي روزها كمتر است‌ من چطور مي‌توانستم قبول كنم.

به عنوان استاد دانشگاه، به عنوان يك عضو سياسي اصلاح‌طلب، به عنوان عضو شوراي شهر تهران، به عنوان يك روزنامه‌نگار ساده فهم‌تان را صادقانه براي من و مخاطبان برنامه در ميان بگذاريد. آمار كرونايي كه الان اعلام مي‌شود، فوت‌شدگان كرونا، آمار واقعي هست يا خير؟

نيست. من را ببخشيد با زبان فارسي اين را مي‌گويم. من اعتراض كردم...

چقدر است؟

من اينجا سه تا كار كردم. اولا از بهشت زهرا آمار مي‌خواستم به من آمار مي‌داد ولي اين آمار مكتوب نبود و رسمي نمي‌دادند.

شفاهي مي‌دادند؟

شفاهي و تلفني مي‌گفتند. حتي مي‌گفتم به صورت اس‌ام‌اس بده، نمي‌داد. بعد پرسيدم چرا نمي‌دهيد بعد فهميدم گفتند، حق ندارند بدهند. تهديد شده بود...

چه كسي گفته بود؟ دولت؟

نه، از حوزه‌هاي سخت قدرت گفته بودند نبايد بدهيد. من به شهردار گفتم اين آمار را مي‌خواهم ديدم نمي‌دهند، نامه نوشتم ديدم نمي‌دهند، دوباره پيگيري كردم، رونوشت زدم ديدم آقاي هاشمي به من زنگ زد كه شهردار مي‌گويد حق‌شناس دنبال مي‌كند. دوستان به من مي‌گفتند تو چرا دنبال آمار مي‌روي؟ گفتم من مسوول اين شهرم بايد بدانم مرده‌هايي كه در بهشت زهرا دفن مي‌شوند و هر روز هم مي‌بينم، من كه آمارش را دارم ولي سند مي‌خواهم ببينم داستان چطوري است، چقدر است؟ خلاصه آخر سر شهردار تهران قبول كرد كه اس‌ام‌اسي اين آمار را به آقاي هاشمي بدهد و آقاي هاشمي هم در گروه شوراها بگذارد و زير آن مي‌نويسد، محرمانه. عيبي ندارد من اين آمار را گرفتم. بعد گفتم مي‌خواهم ببينم چه خبر است. آماري هم كه اعلام مي‌شد، ديدم اصلا با اين نمي‌خواند. در صحن يك تذكر دادم كه آقاي ستادكروناي تهران آمار تفكيك‌شده را بدهيد. دليلم هم اين بود كه اين آمار نمي‌خواند. آماري كه من دارم و چشمم مي‌بيند با آماري كه شما مي‌گوييد، نمي‌خواند همين. اصلا آمار را هم بيرون ندادم كه بگويم چي به چي است. اين باعث گله‌گذاري شد و موجب شد، تذكر بيايد، آقاي رييس‌جمهور در نطقش در دولت بگويد يك عده كاسب كرونا آمدند دارند، نق مي‌زنند نوق مي‌زنند براي من حديث فلان خواندند.

آن كاسب كرونايي كه آقاي روحاني گفتند برداشت كرديد كه شماييد؟

بله دقيقا، كي بود؟ مي‌گفت نق مي‌زنند كه چطوري است... من هم گفتم عيبي ندارد ايشان لقب مي‌دهند ما هم يك لقب به خودمان مي‌گيرم. عيبي ندارد چشم‌مان كور دنده‌مان هم نرم - به قول جنوبي‌ها- خودمان تلاش كرديم ايشان را برديم در پاستور نشانديم حالا يادشان رفته.

به عنوان عضو شوراي شهر-آمار كرونا و اين چيزهايي كه وجود دارد- به نظر شما در اين شهر جان مردم گران‌تر است يا بادمجان؟

من فكر مي‌كنم اگر جان مردم اهميت داشت نبايد اين‌طوري با جان مردم رفتار مي‌كرديم. رفتار خوبي نكرديم من تمام دلخوري‌ام اين بود كه اين جان آدمي است. آنجا پيگير شدم، ديدم از وزير محترم دولت نامه آمد كه اين مطالب را داخل صحن علني مطرح نكنيد، داخل جلسات خصوصي دنبال كنيد. من آنجا جواب دادم در صحن گفتم اين شورا هيچ كاري نكرده، اولين روزي كه آمد، جلسات غيرعلني را حذف كرد، جلوي مردم نشست رايش را شفاف كرد، خبرنگاران را گذاشت. قبلا چطوري بوده؟ روزهاي يكشنبه جلسه علني، روزهاي سه‌شنبه جلسه غيرعلني. ما ديگر جلسه علني و غيرعلني نداشتيم. همه جلسات علني بود. يكشنبه و سه‌شنبه با حضور 60 خبرنگار. ما اين را درخواست كرديم بعد منجر شد به تذكر بعد منجر شد به حتي سخنگوي وزارت بهداشت كه ما را متهم كرد به 88 و... خلاصه آمار غلط داديد كه آنها را گرفتار كرديد. من جوابي ندادم، گفتم آمار بدهيد. به ثبت احوال رفتم، ديدم ثبت احوال آمار مرگ زمستان را حذف كرده و در سيستم نگذاشته است، گفتم من خودم ثبت‌‌احوال بودم... .

اسفند 98؟

نه، زمستان. چون آنها فصلي مي‌گذارند. كلا تعطيل كرده بود. تا فروردين صبر كرديم، نيامد. تا آخر فروردين نيامد. در ارديبهشت نيامد. مدام زنگ مي‌زدم، نامه مي‌نوشتم، نامه را برمي‌گرداندند. گفتم نمي‌شود اين آمار را چرا نمي‌گذاريد، قانون مي‌گويد كه بايد بگذاريد نهايتا به وزير كشور توييت كردم. در توييتر نوشتم آقاي وزير كشور! چرا نمي‌گذاريد؟ در ماه رمضان همكارانم در ثبت احوال زنگ زدند، گفتند ما فردا مي‌گذاريم شما ديگر پيگيري نكنيد كه گذاشتند. آماري كه گذاشته شد اين آمار مي‌گويد 8 هزار و خرده‌اي مرگ در سال گذشته، 98، بيشتر از پارسال و بيشتر از پيارسال بود.

زمستان 98 نسبت به زمستان 97، 8 هزار و خرده‌اي فوت‌ شده بيشتر داريم...

بله. ما 3 زمستان را كنار هم گذاشتيم 97، 96 و 98. 97 به 96 هزار نفر اضافه شده، رِنج طبيعي دارد اما 97 به 98 هشت هزار نفر اضافه شده است...

در تهران زلزله شده؟ آتش‌سوزي شده؟ چه شده است؟

زلزله آمده، زلزله‌اي به نام كرونا. اين خيلي معلوم بود، عددي كه مي‌دادند اين عدد نمي‌خواند. در كل كشور در آن مقطع كلا 3 هزار و 700 نفر تا پايان اسفند آمده بود. اين يعني چه؟ من گفتم، آمار را بگذاريد كه حداقل مردم بفهمند. خوشبختانه ثبت احوال گذاشت.

الان آماري كه گذاشته [مي‌شود] مي‌خواند با آن چيزي كه شما مشاهدات‌ عيني داشتيد؟

خير ولي نزديك است. به هر حال يك عدد وجود دارد. ما اصلا وارد بحث راستي‌آزمايي نمي‌شويم به هر حال اين عدد رسمي وجود دارد. اينجا به دوستان گفتم اين را تفكيك ‌شده اعلام كنيد تا امروز چيزي اعلام نكردند. شما آمار را ببينيد آمار مسخره كلان كشوري مي‌دهند. امروز در كشور 196 نفر، 148 نفر و... اين آمار به چه درد مي‌خورد؟ من در تهران به شهروندانم چه بگويم؟ چقدر مال توست؟ چقدر مال ايلام است؟ چقدر مال لرستان است؟ چقدر مال خوزستان است؟ در حالي كه هر استان بايد عمل كنند. در اين فاصله دولت 3‌رييس دانشگاه علوم پزشكي را عوض كرده است.

يعني شما معتقديد، دولت رسما دروغ مي‌گويد؟

من تمام اعتراضم اين بود كه شما مرا متهم نكرديد چون به هر حال بايد بروم دادگاه جواب بدهم.

خوشبختانه بازپرس محترم وقتي حرف‌هاي مرا شنيد خودش 2 صفحه لايحه از وكيل من محكم‌تر در دفاع از من نوشته: در راستاي وظايف نمايندگي صحبت كرده، چيزي نگفته است. نطق 19 فروردين مرا شما يك بار ديگر بخوانيد. اگر شما به عنوان يك مقام يك ذره‌ گير داشتيد غيرقانوني حرف زدم، غيرحقوقي حرف زدم، برخلاف منافع مردم حرف زدم حق با شماست.

من در مقام بلندمرتبه مردم حتما اين مطلب شما را مي‌خوانم.

آنجا اتفاقا آقاي بازپرس خواند و براي من قرار منع تعقيب صادر كرد، رفت دادستان محترم قبول نكرد. من رفتم دادگاه. شنبه گذشته دادگاه بودم، آقاي قاضي هم حرف‌هاي مرا صبورانه شنيد همچنان منتظرم حكم قاضي محترم را بشنوم. شاكي چه كسي است؟ شاكي معاون حقوقي اطلاعات سپاه است. من سوال كردم اگر در اين داستان شكايتي باشد، ستاد كرونا بايد از من شكايت كند. وزارت بهداشت بايد از من شكايت كند.

شايد وكالت دادند يا تهاتر كردند؟

نه. حتي اين گله را هم كردم و به سازمان نظام پزشكي كه اتفاقا دوستان خود من هستند، زنگ زدم گفتم آقاي سازمان نظام پزشكي، آقاي وزارت بهداشت، اگر شكايتي داريد بگوييد، اگر هم نداريد من حرف شما را زدم به هر حال من قبلش با آقاي زالي نشستم،گفت، شما حرف درستي مي‌زنيد. گفت، ما نمي‌توانيم زورمان به دولت نمي‌رسد تو بزن خيلي خب، من زدم! الان حاضر نيستند... بعد گفتم يك نامه به دادگاه بنويسيد بگوييد ما شكايتي از شما نداريم. همين رفقاي ما نه در سازمان نظام پزشكي، نه در وزارت بهداشت و نه در دولت هيچ‌كدام حاضر نشدند، بگويند ما از اين آدم شكايتي نداريم. او حرفي نزده جز دفاع از حقوق مردم.

اميدوارم يك منجي در اين كشور پيدا شود همه آمار واقعي را بدهد. يعني از آمارهايي كه در هواپيما اعلام مي‌شود تا آماري كه در دريا...

در مصاحبه‌اي از آقاي حريرچي آمده مي‌گويد، مي‌تواند آمار مرگ دو برابر آمار اعلامي باشد. خودش مصاحبه كرده است. خب من اين را چه كار كنم؟ خودشان مي‌گويند هيچ اشكالي ندارد. بنده تفكيك ‌شده خواستم، مي‌گويم آقاي حريرچي عزيز، برادر من كه براي‌تان احترام قائلم چه دليلي دارد كه آمار تفكيك ‌شده، نمي‌دهيد.

حالا از اين بحث كرونا بگذريم.

من اينجا خيلي صريح مي‌گويم امروز اعلام كردند كه 165 نفر فوت كردند. من مي‌گويم از اين 165 نفر چند نفر مال تهران است؟ مال تهران را بگوييد. آن‌ وقت من مي‌توانم راستي‌آزمايي كنم چون من در بهشت‌زهرا عدد دارم، شما هم عدد مرا مي‌گوييد اما اين نمي‌گويد. من اينجا بگويم از اين 165 نفر اگر 80 نفر در بهشت‌زهرا دفن كرده باشند ولي واقعا منطقي است، بگويم 60 درصد مرگ كشور [در تهران است]...

يعني واقعا اين يك سوال است. ببخشيد آقاي ستاد ملي كرونا! آقاي وزارت بهداشت! آقاي دولت! آقاي حريرچي عزيز! اين مساله مردم است، جان مردم است و مهم است. مي‌دانيم داريد، اقتصاد را پويا مي‌كنيد و گشايش اقتصادي مي‌شود. نماينده شوراي شهر و نماينده مردم تهران يك سوال ساده دارد به تفكيك اعلام كنيد اين فوت‌شدگان- اين 165 نفر و 167 نفر كه به صورت تناوب است- مال كدام شهر است كه راستي‌آزمايي كنند. ‌گر محك تجربه آيد به ميان/ تا سيه روي شود هر كه در او غش باشد. از اين بحث بگذريم. بعد از انفجار بيروت يك نگراني عمده ايجاد شد مبني بر اينكه...

اين جمله را اصلاح كنم. اصلا كاري به 30 استان ديگر ندارم مال تهران را بگوييد، مال بقيه استان‌ها را يكپارچه بگوييد. مال تهران ما را بگوييد كه حداقل من در مقابل مردم تهران مسووليت دارم. من كاري به مردم كشورم ندارم. من مي‌خواهم بگويم من نماينده شما هستم، شما از من گله نمي‌كنيد اينجا رفتي چه كار كردي؟ حداقل به من انذار نداديد كه من مراقب سلامتي باشم؟ در تهران روزي... ظرفيت تمام بيمارستان‌ها پر شده است. گرفتاري وجود دارد، حداقل مردم مراقبت كنند، كار اضافي نكنند. من مثال مي‌زنم! گفتم: من عادت داشتم هر روز فرضا بروم نان گرم بگيرم. خيلي‌ها اين عادت را دارند. اگر فرض كنيد بدانند در شهرشان روزي 200 آدم مي‌ميرد به جاي اينكه هر روز برود در صف نانوايي بايستد و در معرض ابتلا قرار بگيرد، هفته‌اي يك ‌بار مي‌رود يك بسته نان لواش يا سنگك مي‌گيرد، هفته‌اي يك ‌بار بيرون مي‌رود.

كنج خانه‌اش مي‌نشيند. عزيزتر از جان كه نداريم...

يعني ميزان در خطر قرار گرفتن يك ‌دهم مي‌شود.

خدا آخر عاقبت ما را به‌خير كند. خدا آخر عاقبت همه كساني هم كه خيانت مي‌كنند در حق جان مردم، مال مردم و منافع مردم، خدا آخر عاقبت آنها را هم به‌خير كند. گرچه بعيد مي‌دانم با آه و ناله و نفرين مردم كار ساده‌اي باشد چون حق‌الناس است. از اين بحث ب گذريم انفجار بيروت يك ترس و دلهره‌اي را در شهر تهران و در بين مردم تهران ايجاد كرد. خبري آمد كه دو، سه نقطه در غرب تهران داريم كه انبار سوخت هستند. آيا احتمال اتفاق مشابه نظير آنچه در بيروت افتاد در تهران وجود دارد؟

ما شبيه غرب تهران در جنوب تهران هم پالايشگاه داريم. غرب داريم منطقه انبار نفت سمت ميدان راه‌آهن هم داريم. از اين مراكزي كه وظيفه‌شان سوخت‌رساني به ده‌ها مركز پمپ ‌بنزين سوخت در تهران است. هر روز بايد بروند و بيايند. گزارشي هم كه قبلا پيگيري شده بود حتي در دولت خود آقاي روحاني زمان آقاي آخوندي هم اتفاقا دنبال شده بود، آنها پيگير شده بودند كه اين خطر است يعني بخش تخصصي دولت هم اين نظر را داشت كه بايد اينجا جمع شود باتوجه به بافت جمعيتي [كه ايجاد شده] و از آنجا برود اما وزارت نفت هيچ ‌وقت اين را نپذيرفت و زير بار نرفت.

شما به عنوان يك كارشناس و به عنوان يك نماينده و به عنوان كسي كه گزارش اين قصه را مي‌دانيد، اين قصه چقدر خطرناك است؟

من قطعا مي‌خواهم بگويم نسبت به اين ماجرا نگراني داريم، ضمن اينكه بايد تمهيدات لازم هم انديشيده شود، ضمن اينكه مي‌دانم در كوتاه‌مدت امكان‌پذير نيست يعني واقعيت ميداني به ما مي‌گويد، نمي‌شود اين را در كوتاه‌مدت جمع كرد ولي در تمام اين سال‌هايي كه حتي اين موضوع پيگيري شده مربوط به دوره چهارم بوده و در دولت قبلي آقاي روحاني-زماني كه آقاي آخوندي وزير بوده- گزارش داده شده كه بردارند ولي وزارت نفت زير بار نرفته. من فكر مي‌كنم اين پيگيري بايد جزو خواسته‌هاي شوراي شهر باشد، مطرح شده، دنبال هم شده.

الان خواسته جدي شوراي شهر است؟

بله، به هر حال اين جزو خواسته‌ها مطرح شد، مكاتبات هم شد.

اقدامات قانوني و حقوقي‌اي كه شوراي شهر انجام داد، چيست؟

در حدي كه بنويسيم پيگير باشيم، از وزارت نفت بخواهيم و از دولت بخواهيم كه اين را در دستور كار قرار دهد. آنها با ملاحظات و پروتكل‌هاي خودشان مي‌گويند نه خطري ندارد، ما مراقبت كرديم، تمهيدات هم سرجاي خودش چيديم؛ يعني نظر آنها اين است، [با] نظر شورا هم- نظر بخش تخصصي مسكن و شهرسازي كه پيگير بوده- دو نظر متفاوت است.

اگر خداي ناكرده -زبانم لال گوش شيطان كر- اتفاق مشابهي شبيه آن چيزي كه در بيروت اتفاق افتاده، رخ بدهد چه مي‌شود؟

قطعا اينجا آسيب زيادي خواهد ديد به‌خصوص نكته‌اي كه وجود دارد آنجا روي گسل مشاست و طبيعتا حتي ممكن است برخي حوادث طبيعي به ‌شدت تحت آسيب جدي قرار بگيرد چون در ارتفاع و بلندي است. اين مجموع حجم ممكن است براساس يك حادثه طبيعي 6 يا 7 ريشتري از كنترل خارج شود.

شبكه زيرزميني گازرساني شهري چطور؟

آن هم خطرات خاص خود را دارد ولي به هرحال اين كاملا رو است و خطراتش [هست]. به نظر مي‌رسد حتما دولت بايد يك گزارش دقيقي از اين نگراني بدهد.

مشخصا چه كسي بايد گزارش دقيق بدهد؟ وزارت نفت؟

خير. حوزه بحران دولت اينجا به عهده وزارت كشور است و به عنوان يك مسوول مستقل و [وزارت] نفتي كه مدافع است، آنجا باشد و وزارت مسكني كه مدافع است، آنجا نباشد و شوراي شهري كه به نمايندگي از مردم نگراني خود را اعلام مي‌كند، پيشنهاد من اين بود- و حتي مجلس به عنوان يك نهاد نظارتي مافوق- همه دستگاه‌ها بايد مامور شوند و مجموعا يك گزارشي را به مردم بدهند. اگر بگويند بماند آن گزارش مستند شود آن را امضا كنند و به مردم هم بگويند اين بايد بماند نگران نباشيد خيال‌تان راحت. ما همه بررسي‌ها را انجام داديم و اگر هم قرار است برداشته شود، بگويند بله قرار است برداشته شود، در اين سيكل زماني برمي‌داريم. منطقي و سر آن موعد مقرر هم بايد درخواست و دنبال شود.

چقدر گزارش طلب داريم. الان داشتم فكر مي‌كردم از گزارش هواپيماي اوكرايني... همين اتفاقات اخير را مي‌گويم از سانچي و هواپيماي اوكرايني و آمار كرونا و...

اينجا سكوت شده واقعا...

خدا كمك‌مان كند. اميدوارم اتفاق تلخي نيفتد واقعا شبيه بازي جومانجي شده؛ يعني اگر يك اتفاق ديگري بيفتد بايد بگوييم خدايا يك استراحتي بده.

مي‌خواهم بگويم در برخي حوزه‌ها نگران مي‌شوند، مي‌گويند: چرا مردم را نگران مي‌كنيد. من مي‌خواهم بگويم نماينده مردم وقتي بيان مي‌كند وظيفه‌اش...

شما آگاه‌سازي مي‌كنيد، درست است؟

اتفاقا به قاضي محترم عرض كردم. گفتم من استاندار نيستم، من وزير نيستم، فرماندار نيستم كه بخواهم از طريق مكاتبه يا جلسه پيگير باشم. اين يك داستان است. اما وقتي اينجا مي‌بينم دغدغه‌اي، دغدغه مردم است، مكاتبه مي‌كنم، جلسه مي‌گذارم اما اگر گوشي نبود يكي از وظايف من نطق است. برايم نطق گذاشته شده. يكي از وظايف من تذكر است. يكي از وظايف من سوال است. يكي از وظايف من استيضاح است. شأن نظارتي و شأن نمايندگي من ايجاب مي‌كند تا اينجا بگويم كه آقاي دولت چرا نيامدي به وظيفه‌ات عمل كني كه بايد 5 هزار ميليارد تومان به بحث سوخت ناوگان اتوبوسراني و ناوگان حمل ‌ونقل عمومي [كمك مي‌كردي] و نكردي؟

كرونا را گفتيد! شما موافق اجراي طرح ترافيك تهران هستيد يا خير؟

اينجا گفتيم ما تابع نظر كميسيون تخصصي كميسيون ستاد مبارزه هستيم...

ستاد ملي مبارزه با كرونا مخالف است. شهرداري تهران دنبال اجراست چون منبع درآمدش است. شوراي شهر چه نظري دارد؟

مي‌خواهم بگويم اگر او مخالف است، فرض كنيد ما بايد درآمد داشته باشيم كه شهر را اداره كنيم. درآمد حذف مي‌شود، دنيا چه كار مي‌كند؟ اينجا ستاد مبارزه با كرونا يك بودجه دارد، مي‌گويد آقاي شهردار تهران تو از بابت ترافيك ممكن است 100 ميليارد تومان درآمد داشته باشي بابت اين عدم تحققت0 تو آزاد كن، من مخالفم، بابت اين 100 ميليارد به حسابت مي‌ريزم، تو اصلا برو پي كارت. مخالف است به فلان رستوران مي‌گويد، تعطيل كن. دنيا چه كار مي‌كند...

بعد مي‌گويد بابت اين تعطيلي ايكس درصد مي‌دهم كه متضرر شديد...

در آلمان اين اتفاق افتاد. گفت، من 30درصد را خودم پرداخت مي‌كنم، 20درصد دولت مي‌دهد، يك مقدار بودجه مي‌گذاريم تا 60 درصد هزينه‌ رستوران‌هايي كه تعطيل شد، سينماهايي كه تعطيل شد، تئاترهايي كه تعطيل شد را پرداخت مي‌كنيم كه فلان موزيسين و فلان هنرمند به گدايي نيفتد، بتواند كرايه خانه‌اش را بدهد و زندگي‌اش را بكند.

شخصا موافق بازاحياي طرح ترافيك هستيد يا خير؟

بله، اگر ستاد مبارزه با كرونا مي‌گويد بايد تعطيل شود من حتما موافقم كه تعطيل شود در اين اصلا شكي نيست، اينجا نظر كارشناسي مهم است.

به عنوان آخرين سوال بفرماييد از آقاي حناچي چه خبر؟ صحت دارد كه ايشان استعفا دادند؟

نه، صحت ندارد.

الان كجا هستند؟ رابطه خوبي بين شوراي شهر و شهرداري تهران است؟

بله. رابطه كه برقرار است...

رابطه خوبي بين آقاي حناچي به عنوان شهردار تهران و شوراي شهر تهران برقرار است؟

شوراي شهر منتقد شهرداري است. البته 21 نفر در شورا هستيم ولي قطعا كميسيون فرهنگي كه من نمايندگي مي‌كنم، اكثريت قريب به اتفاق از عملكرد شهرداري در اين حوزه ناراضي هستيم. گله‌منديم. خيلي از وظايفي كه به‌عهده شهرداري بوده، انجام نشده و من قطعا اين گلايه‌ها را هم در سوالاتم هم در تذكراتم، گفتم.

ايشان قرار است به عنوان شهردار تهران باقي بمانند يا امكان تغيير ايشان است؟

من فكر مي‌كنم اين به ‌شدت براي شهر زيانبار است كه يك شهردار احساس كند تا پايان دوره تضمين ‌شده است. شايد نشود از او انتظار كارايي داشت. قطعا اين به عنوان يك سند و يك ضمانتنامه منطقي نيست كه هيچ شورايي به هيچ شهرداري بگويد تا پايان دوره هستيد، خيالت راحت و طبيعتا اين جايگاه نظارتي شورا را خدشه‌دار خواهد كرد. چنين تضميني وجود ندارد.

دست شما درد نكند آقاي حق‌شناس، از صبوري و از متانت و حوصله‌تان و از اينكه با دقت پاسخگوي پرسش‌هاي ما بوديد.

ما نگران حال شما در آن اوضاع بوديم...

سلامت باشيد محبت داريد. خيلي لطف كرديد. اگر نكته پاياني داريد، بفرماييد.

شما ما را تحمل كرديد، صداي ناخوش ما را شنيديد...

 


    حدود 2 هزار تا بود. اين 2 هزار تا حدود 3 هزار و 700 واحد مي‌شود. اين عدد خام است اما اگر بخواهيم يك مقدار دقيق‌تر دنبال كنيم، درصد زيادي از اين پلاك‌ها و واحدها در اختيار خود شهرداري است؛ يعني اين مجموعه‌اي است كه ملك شهرداري است؛ مثلا به عنوان سراي محله در اختيار مناطق است، به عنوان مجموعه‌اي است در اختيار خود معاونت‌هاي تخصصي. اين آمار بايد منزه‌سازي شود؛ يعني اين عدد خام 3 هزار و 700 خيلي عدد دقيقي نيست.
    خير ولي نزديك است. به هر حال يك عدد وجود دارد. ما اصلا وارد بحث راستي‌آزمايي نمي‌شويم به هر حال اين عدد رسمي وجود دارد.  اينجا به دوستان گفتم اين را تفكيك ‌شده اعلام كنيد تا امروز چيزي اعلام نكردند. شما آمار را ببينيد آمار مسخره كلان كشوري مي‌دهند. امروز در كشور 196 نفر، 148 نفر و... اين آمار به چه درد مي‌خورد؟ من در تهران به شهروندانم چه بگويم؟ چقدر مال توست؟ چقدر مال ايلام است؟ چقدر مال لرستان است؟ چقدر مال خوزستان است؟ در حالي كه هر استان بايد عمل كنند. در اين فاصله دولت 3‌رييس دانشگاه علوم پزشكي را عوض كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون