• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4727 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۴ شهريور

افزايش خشونت عليه زنان اروپايي

محمود فاضلي

به دنبال تحقيقات اخير صورت گرفته در فرانسه آمار «زن‌كشي» در فرانسه در سال 2019 به نسبت سال 2018 ميلادي، 21 درصد افزايش داشته است. در يك‌سال گذشته 146زن فرانسوي به دست همسران كنوني يا همسران سابق خود كشته شده‌اند كه بالاترين رقم در سال‌هاي اخير بوده است. اين مطالعه همچنين به موارد كشته شدن مردان توسط زنان هم پرداخته و از كشته شدن 27 مرد در سال 2019 توسط زنان‌شان خبر مي‌دهد. با اين رقم جمع زوج‌هايي كه در سال 2019 بر اثر اختلاف‌هاي خانوادگي، حسادت، خشونت يا به دلايل ديگر كشته شده‌اند به 173 نفر رسيده است. 
آمارگيري از اين نوع قتل‌ها از سال 2006 در فرانسه اجرايي شده است و هر ساله آمار جديدي ارايه مي‌شود. تحقيقات در اين زمينه از سوي وزارت كشور فرانسه و هم از طرف انجمن‌هاي فعال در اين زمينه انجام مي‌شود كه آمار امسال با انجمن‌هاي مزبور نزديك به هم هستند. طبق آمار ارايه شده از سوي انجمن «مقابله با زن‌كشي» (Collectif Féminicides) به 152 زن مقتوله در سال 2019 مي‌رسد. بر همين اساس 84 درصد قربانيان اختلافات خشن خانوادگي زنان فرانسوي هستند و معمولا بين رده سني 30 تا 49 سال يا بالاي 70 سال سن دارند. در بين مردان نيز 88 درصد مقتولان، مليت فرانسوي دارند و 65 درصد آنها بدون فعاليت حرفه‌اي هستند. بيشتر قتل‌ها با سلاح سرد يا گرم صورت گرفته‌اند و تنها 17 درصد آنها به صورت خفه كردن انجام شده است. محل وقوع قتل نيز معمولا در خانه مشترك يا در محل زندگي قرباني بوده است. يكي از عمده‌ترين دلايل قتل‌ها نيز مخالفت با طلاق يا مشاجره بوده است. مشاجره لفظي، طلاق، حسادت و بيماري به ترتيب 43، 34، 27 و 10 درصد انگيزه‌هاي همسركشي را تشكيل ‌داده است. آمار قربانيان زن در اين كشور در سال جاري بالاترين رقم در سال‌هاي اخير بوده و انجمن‌هاي حقوق زنان نگران افزايش اين آمار به دليل قرنطينه خانگي ناشي از شيوع كروناست.
«امانوئل مكرون» در پاييز سال گذشته ميلادي برنامه 5 ساله دولت براي مبارزه با خشونت‌هاي خانگي در اين كشور را اعلام كرده بود. اگرچه تاكنون چندين قانون براي كاهش اين خشونت‌ها مصوب شده اما انجمن‌ها نگران ارقام مربوط به سال 2020 به دليل قرنطينه ناشي از شيوع كرونا هستند. به‌‌رغم تاكيد وزير كشور فرانسه براي مبارزه بي‌سابقه نيروهاي امنيتي عليه خشونت‌ خانگي و همچنين تصويب لايحه‌اي در پارلمان اين كشور براي محافظت بهتر از قربانيان خشونت‌هاي خانگي، از ژانويه سال 2020 تاكنون طبق آمار منتشر شده دست‌كم 46 زن در اين كشور قرباني خشونت‌هاي خانگي شده‌اند. هر سه روز، يك زن در اين كشور قرباني خشونت خانگي شده‌اند. 25 كودك در پي خشونت‌هاي خانگي در اين كشور قرباني شده‌اند. در اين قتل‌ها 36 درصد از سلاح سرد و 24 درصد از سلاح گرم استفاده شده است. همچنين در 32 درصد موارد، مشروبات الكلي و 10 درصد ديگر موادمخدر مصرف كرده بودند. در ايتاليا نيز شرايط دست‌كمي از فرانسه ندارد. به عنوان نمونه، به گفته دادستان عمومي تيوولي اين كشور با اشاره به اعمال قانون معروف به «قانون سرخ در چهار سال»، گزارش‌هاي بدرفتاري يا سوءاستفاده از زنان 100درصد افزايش يافته است. هر چند اين قانون در سال اول تاثير خوبي بر كاهش تعرض به زنان داشت، اما در سال‌هاي بعد اين تاثير به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش يافت. علت عدم تعرض به زنان ضعف جسمي و ارتباط جنسي گزارش شده است. در 80درصد موارد شكايت مردان مجرم شناخته شده‌اند. متقابلا در 22درصد از درگيري‌ها نيز زنان مرتكب خشونت مي‌شوند. 
طبق اين گزارش طرفين متخلف مرد و زن تقريبا مشابه است، شرايط سخت زنان (اعتياد به مواد مخدر يا اعتياد به الكل) عامل خشونت شناسايي شده، در حالي كه خشونت جنسي تقريبا به‌طور كامل توسط مردان (96درصد) تاييد شده است. اعمال آزار و اذيت بيشتر توسط مردان (74درصد) به ضرر زنان (67درصد) و همچنين مردان (33درصد) انجام مي‌شود. در موارد محدودي كه عاملان آن زن هستند (26درصد)، صدمات و جراحت بيشتر توسط مردان (77درصد) عمدتا عليه زنان (73درصد) رخ داده و همچنين در 27درصد عليه مردان گزارش شده است. نكته جالب توجه اينكه بين قرباني و مجرم، در 90 درصد موارد رابطه صميمي وجود داشته است. همسران در رتبه نخست با 45 درصد و پس از آن اعضاي خانواده با 15درصد؛ 72 درصد جرايم را در داخل خانه مرتكب شده‌اند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون