• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4732 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ شهريور

«اعتماد» از دلايل ضعف دولت روحاني در پيشبرد و تحقق شعارهاي اصلاح‌طلبانه انتخابات 92 و 96 گزارش مي‌دهد

ناتوان در برابر انتظارات اصلاح ‌طلبان

انتظارات اصلاح‌طلبانه از روحاني مصلح كه به «شيخ اعتدال» معروف شد، برآورده نشد. بيش از ۷ سال از روزي كه اصلاح‌طلبان پشت حسن روحاني ايستادند به اين اميد كه اندكي به خواسته‌هاي اصلاح‌گرايانه برسند و اندكي روابط پيچيده‌شان با حاكميت را آن هم پس از وقايع ۸۸ ترميم كنند، مي‌گذرد. امروز اما نه آن خواسته‌ها محقق شد و نه اثري از ترميم اين رابطه به چشم مي‌خورد. پيشنهاد «آشتي ملي» به محوريت سيدمحمد خاتمي به محاق رفت و «گفت‌وگوي ملي» كه ازسوي برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب، مطرح شد و به‌رغم تلاش مجلس دهم و فراكسيون اصلاح‌طلبان آن دوره موسوم به «فراكسيون اميد»، نتيجه‌اي جز نااميدي درپي نداشت و بي‌سرانجام ماند. روحاني هم در زمين سياست داخلي روز به روز دست به عصاتر و محافظه‌كارانه‌تر پيش رفت تا جايي كه صداي اعتراض اصلاح‌طلبان را بلند كرد. اخيرا پيشنهادي مبني بر تشكيل دولت «مصالحه ملي» نيز مطرح شده كه اگرچه در شرايط بحراني كنوني ضرورتي است اما بعيد به نظر مي‌رسد كه در ماه‌هاي پاياني دولت، حسن روحاني در اين زمينه كاري از پيش ببرد.  يكي از جدي‌ترين درخواست‌‌هاي اصلاح‌طلبان كه بدنه اجتماعي آنها موجب راي‌آوري حسن روحاني شد، رفع‌حصر بود؛ مطالبه‌اي كه در چارچوب همان گفت‌وگو و آشتي ملي مي‌توانست تحقق يابد اما نشد. با اين حال دست‌كم در يك سال گذشته اخباري مبني بر كاهش سختگيري‌هاي امنيتي به محصوران شنيده مي‌شود كه اگرچه آن چيزي نيست كه وعده داده شده‌بود اما حداقل مي‌تواند در شرايط امروز گامي در راستاي رسيدن به مصالحه ملي در نظر گرفته شود. در همين راستا روز گذشته اسماعيل دوستي به پايگاه خبري-تحليلي مدارا خبر داد كه هم پنجم ماه محرم در منزل مهدي كروبي و به‌دليل برگزاري مراسم همراه با محمدرضا عباسي فرد، شيخ محصور را ملاقات كرده و هم شب دوشنبه در منزل قدرت عليخاني كه مراسم مداحي بر پا بوده است. او تنها عضو از حزب اعتماد ملي و جزو معدود سياستمداراني است كه از مدت‌ها پيش و در پي كاهش محدوديت‌ها موفق شده‌بود با مهدي كروبي ملاقات كند. اظهارات اسماعيل دوستي نشان داد كه مهدي كروبي در رفت‌‌و‌آمدها با اندكي تساهل و تسامح مواجه است.  درپي نشر اين خبر ازسوي اسماعيل دوستي، حسين كروبي، فرزند مهدي كروبي نيز با ايلنا گفت‌وگو كرد و گفت كه نيروهاي امنيتي به دليل طولاني‌ شدن حصر و مشخص نبودن زمان پايان آن تصميم به گشايش‌هايي گرفته‌اند. او درباره حضور مهدي كروبي در منزل شيخ قدرت‌الله عليخاني و ديدار با اعضاي مجمع روحانيون مبارز و تعدادي از كنشگران سياسي، توضيح داد «مدتي بود كه گشايش‌هايي براي آقاي كروبي انجام شده بود؛ به عنوان مثال ديدارهايي را با افرادي داشتند اما بعد از بيانيه ايشان كه درباره حادثه سقوط هواپيماي اوكرايني منتشر شد، علاوه بر دستگير شدن من، گشايش‌هايي كه شروع شده بود لغو شد و حتي ملاقات فرزندان كه طي دو تا سه سال گذشته هر زمان كه مي‌خواستند انجام مي‌شد را به هفته‌اي يك بار تقليل دادند.» اما به گفته حسين كروبي اكنون به مدت يك ماه است كه دوباره گشايش‌ها بازگشته و خانواده هر زمان بخواهد مي‌تواند به منزل ايشان رفت‌و‌آمد داشته و همچنين چند جلسه است كه اشخاصي كه خود آقاي كروبي موافق ديدار با آنها هستند با هماهنگي نهادهاي امنيتي هر ۱۵ روز يك‌بار در منزل يكي از دوستان با ايشان ملاقات مي‌كنند. 


آن طور كه حسين كروبي گفته، ديدار دوشنبه شب هم در منزل قدرت عليخاني و با حضور آقايان امام جماراني، موسوي بجنوردي، آشتياني، رحماني از مجمع روحانيون مبارز همچنين سيد عباس موسوي و اسماعيل دوستي حضور داشته‌اند.  اين خبر اگرچه خوشايند اما بر اساس آنچه كه حسين كروبي هم بر آن تاكيد داشته بر اثر تلاش دولت يا شخص رييس‌جمهوري انجام نشده است. حسين كروبي گفته كه «هيچگونه صحبتي ازسوي هيچ شخصي انجام نشده است و خود نهادهاي امنيتي به اين نتيجه رسيدند كه چون حصر بسيارطولاني شده و پايان آن نيز مشخص نيست، اين گشايش‌ها انجام شود.» بجز تمامي اينها اما آنچه حالا براي اصلاح‌طلبان در يك سال پاياني دولتي كه از آن حمايت كردند، سرمايه و پايگاه اجتماعي است كه در سخت‌ترين روزهاي خود به ‌سر مي‌برد و در اين ميان آنها اگرچه هنوز از حسن روحاني در مباحث مربوط به برجام و سياست‌خارجي حمايت مي‌كنند اما دست‌كم در حوزه سياست داخلي و فعاليت‌هاي مدني و فرهنگي راضي نيستند و به اين دولت گلايه دارند. محمود صادقي، نماينده عضو فراكسيون اميد مجلس دهم كه پس از ردصلاحيت و البته پيگيري ماجراي شكايت دستگاه قضايي حالا به عنوان دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها در عرصه سياست ايراني فعال است، گفته كه روحاني به اصلاح‌طلبان به‌چشم حامي هميشگي نگاه مي‌كند و درحالي كمترين تعامل را با فراكسيون اميد مجلس دهم داشته كه بيشترين انتظار را هم از اصلاح‌طلبان مجلس قبل طلب مي‌كرده است. همزمان جلال جلالي‌زاده عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت و ازجمله فعالان اقوام و مذاهب هم به عملكرد دولت روحاني در اين حوزه‌ها نمره قبولي نمي‌دهد و معتقد است كه روحاني بيش از آنچه انتظار مي‌رفت رو به محافظه‌كاري آورده است. آنچه با اين مقدمه در ادامه مي‌خوانيد، مشروح گفت‌وگوي «اعتماد» است با اين دو چهره اصلاح‌طلب درباره عملكرد حسن  روحاني.


    اسماعيل دوستي به پايگاه خبري-تحليلي مدارا خبر داد كه پنجم ماه محرم در منزل مهدي كروبي و به‌دليل برگزاري مراسم همراه با محمدرضا عباسي فرد، شيخ محصور را ملاقات كرده است
    به گفته دوستي شب دوشنبه در منزل قدرت عليخاني كه مراسم مداحي بر پا بوده است، او  موفق شده‌بود با مهدي كروبي ملاقات كند
   اظهارات اسماعيل دوستي نشان داد كه مهدي كروبي در رفت‌‌و‌آمدها با اندكي تساهل و تسامح مواجه است 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون