• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4732 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ شهريور

رهبر انقلاب در ارتباط تصويري با مسوولان آموزش و پرورش:

امارات خيانت كرد اميدوارم زودتر بيدار شوند

گزارش‌هاي رسيده از وضعيت مهدكودك‌ها خوب نيست

رهبر انقلاب اسلامي با تشكر صميمانه از مردم براي عزاداري پرشور حسيني و حركت عظيم معنوي همراه با رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي، معلمان را «افسران سپاه پيشرفت كشور» خواندند و با تأكيد بر ضرورت تربيت انسان‌هاي مومن، خردمند، انديشمند، دانشمند و داراي اخلاق اسلامي در اين دستگاه بسيار مهم گفتند: «سند تحول آموزش و پرورش بايد با تبيين صحيح و تنظيم و اجراي برنامه جامع عملياتي، زمينه‌ساز پرورش چنين افرادي شود.» به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي صبح روز سه‌شنبه در ارتباط تصويري با وزير، معاونان، مديران و روساي وزارت آموزش و پرورش در سي و چهارمين اجلاس آموزش و پرورش، با تسليت سالروز شهادت امام سجاد (ع)، حركت عظيم حضرت زينب (س)، امام سجاد (ع) را قيام به معناي حقيقي كلمه خواندند و افزودند: پس از قيام حسيني در عاشورا، قيام زينبي ابعاد مختلف حادثه عاشورا و شهادت حضرت سيدالشهدا را براي بشريت تثبيت و ماندگار كرد.
رهبر انقلاب، سوگواري ملت در دهه اول محرم امسال را پديده‌اي در تاريخ كشور دانستند و افزودند: با وجود محدوديت‌هاي شديد ناشي از كرونا، مردم، گويندگان و مرثيه‌خوانان، ضمن حفظ شور حسيني و تشكيل مجالس عظيم و معنوي، دستورالعمل‌ها را رعايت كردند كه به عنوان يك مريد اهل بيت، صميمانه از همه عزيزان تشكر مي‌كنم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي همچنين با تشكر از زحمات چند ماه اخير مجموعه آموزش و پرورش و گزارش خوب وزير گفتند: برنامه‌ريزي و اقدامات اين مجموعه پس از شيوع كرونا بي‌سابقه بود چون تجربه‌اي در اين زمينه نداشتيم كه از همه قدرداني مي‌كنم. ايشان در محور اصلي سخنان‌شان، منطق و هدف آموزش و پرورش در همه دنيا را «تربيت انسان شايسته» خواندند و افزودند: البته با توجه به تعاريف گوناگون انسان شايسته در مكاتب مختلف، نوع آموزش‌ها و پرورش‌ها متفاوت مي‌شود.
رهبر انقلاب افزودند: در نظام اسلامي برونداد و حاصل ۱۲ سال تعليم و تربيت كودكان و نوجوانان و جوانان بايد تربيت انسان‌هاي مومن، خردمند، متفكر و انديشمند، دانشمند، بانظم، باانصاف، داراي اخلاق اسلامي و در يك كلمه انسان‌هاي مجاهد و اهل عمل باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با طرح اين سوال كه براي تربيت چنين انسان‌هايي، دستگاه آموزش و پرورش بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد، افزودند: براي تحقق منطق و هدف انسان‌سازي، آموزش و پرورش به عنوان لشكر عظيم فرهنگي نيازمند زيربناي مستحكم و تحول بنيادي است.
رهبر انقلاب با اشاره به گذشت ۹ سال از تنظيم سند تحول آموزش و پرورش افزودند: در اين سند اهداف كلان و راهبردهاي كلي مشخص شده است كه بايد بر اساس سياست‌ها، برنامه اجرايي تنظيم شود. ايشان افزودند: برنامه اجرايي سند تحول با وجود تلاش‌هاي دولت‌هاي مختلف هنوز به‌طور كامل تنظيم نشده است كه شوراي عالي آموزش و پرورش و مديريت كلان آن بايد اين مسووليت را انجام دهند.
رهبر انقلاب ترميم دوره‌اي سند تحول با نگاه تكميلي را از مفاد سند تحول و وظيفه شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواندند و افزودند: مسوولان آموزش و پرورش اين موضوع را پيگيري كنند. ايشان «زمان‌بندي» و «تعيين شاخص‌هاي پيشرفت» را در برنامه جامع اجراي سند تحول ضروري خواندند و افزودند: برنامه جامع بايد متقن و در بردارنده همه اهداف سند تحول باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تبيين صحيح سند تحول را هم مهم دانستند وگفتند: سند تحول بايد براي همه سطوح آموزش و پرورش، به روشني و جذاب تبيين شود تا همه مديران و معلمان براي اجراي دقيق آن انگيزه پيدا كنند.
رهبر انقلاب اسلامي، معلمان را عناصر تعيين‌كننده در دستگاه عظيم فرهنگي آموزش و پرورش خواندند و با تأكيد بر لزوم صيانت از شأن و نقش معلمان گفتند: معلمان به معناي واقعي افسران سپاه پيشرفت كشور هستند و حفظ شأن و جايگاه معلم در درجه اول به عهده خود آنان است و هر معلمي بايد اين احساس را داشته باشد كه او آينده‌ساز است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: آموزش و پرورش نيز بايد از شأن و جايگاه معلمان حمايت كند و اين هدف بايد با كمك مجلس و دستگاه‌هاي مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود. ايشان تأكيد كردند: نگاه به آموزش و پرورش بايد نگاه به يك دستگاه زيربنايي باشد نه مصرفي و هزينه كردن در آموزش و پرورش همچون سرمايه‌گذاري در مسائل زيربنايي در نظر گرفته شود.
رهبر انقلاب اسلامي، فرهنگ‌سازي براي ترويج احترام و اكرام معلمان در جامعه را عامل سوم در صيانت از جايگاه و شأن اين قشر مهم و تأثيرگذار دانستند و گفتند: دستگاه‌هاي فرهنگي به ويژه صدا و سيما در اين زمينه نقش بسيار مهمي دارند و بايد اين كار لازم را به صورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي موضوع جذب و تربيت معلم را بسيار مهم برشمردند و با اشاره به دو دانشگاه فرهنگيان و شهيد رجايي خاطرنشان كردند: بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي و ظرفيت‌سازي شود كه معلمان سراسر كشور، فقط از مسير اين دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شوراي اسلامي نيز بايد در تصويب طرح‌ها به گونه‌اي عمل كند كه خارج از مسير اين دو دانشگاه، ورودي به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد. ايشان، در نظر گرفتن صلاحيت‌هاي ديني، اخلاقي و سياسي را در جذب معلمان مورد تأكيد قرار دادند و گفتند: بايد در جذب معلمان يك گزينش صحيح و خردمندانه انجام شود و اجازه ورود نيروي بي‌كيفيت به آموزش و پرورش داده نشود.
رهبر انقلاب اسلامي به موضوع «عدالت آموزشي» نيز اشاره كردند و افزودند: در مورد عدالت آموزشي و بهره‌مندي دانش‌آموزان از سهم مناسب خود در همه نقاط كشور به ويژه مناطق دوردست و شناسايي و پرورش استعدادهاي درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اكنون كه مساله آموزش مجازي مطرح است، موضوع عدالت آموزشي حساس‌تر از گذشته است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر توجه به خانواده‌هايي كه تمكن مالي جهت خريد ابزار و وسائل مورد نياز به منظور استفاده از آموزش مجازي را ندارند، افزودند: صدا و سيما بايد از طريق آموزش، بخشي از خلأ عدم امكان استفاده از آموزش مجازي را جبران كند. ايشان يكي از موارد مربوط به عدالت آموزشي را موضوع «مدارس دولتي» برشمردند و گفتند: بايد سطح و كيفيت مدارس دولتي از لحاظ آموزشي و تربيتي به گونه‌اي شود كه دانش‌آموزان احساس نكنند با تحصيل در اين مدارس امكان قبولي آنها در كنكور كمتر است و خانواده‌ها نيز تصور كنند فرزندان‌شان را به يك جاي بي‌پناه مي‌فرستند.
رهبر انقلاب اسلامي درخصوص آموزش مجازي و برخي زيان‌هاي احتمالي آن خاطرنشان كردند: راه‌اندازي شبكه شاد، اقدام بسيار خوبي است اما آموزش مجازي نبايد موجب شود كه دانش‌آموز در معرض آسيب‌هاي فضاي مجازي و خطرات اخلاقي و اعتقادي قرار گيرد. ايشان به بُعد پرورشي در آموزش و پرورش اشاره كردند و با گلايه از كم‌توجهي به فعاليت‌هاي پرورشي و عقب‌ماندگي در اين زمينه به رغم تأكيدهاي مكرر گفتند: با توجه به موضوع آموزش مجازي، بايد براي فعاليت‌هاي پرورشي، شيوه‌هاي جديدي را طراحي كرد تا اين موضوع مورد غفلت بيشتر قرار نگيرد.
رهبر انقلاب اسلامي، مدارس پرورش استعدادهاي درخشان يا همان سمپاد را از مسائل مهم و اساسي آموزش و پرورش خواندند و با اشاره به ابلاغ مصوبه مربوط به مدارس سمپاد كه با تأخير هم انجام شد، بر جدي گرفتن موضوع شناسايي و پرورش استعدادهاي درخشان تأكيد كردند و افزودند: جايگاه كشور در المپيادها نيز بايد بهبود و ارتقا يابد زيرا در سال‌هاي اخير وضعيت ما برجسته نبوده است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به وضعيت مهدكودك‌ها و پيش‌دبستاني‌ها اشاره كردند و با اظهار تأسف از رها بودن مهدكودك‌ها به دليل اختلافات برخي دستگاه‌هاي دولتي گفتند: بر اساس گزارش‌هاي رسيده وضعيت مهدكودك‌ها به هيچ ‌وجه خوب نيست و نبايد به مهدكودك‌ها نگاه مراكز خدماتي داشت بلكه مراكز مهم آموزشي و پرورشي هستند. ايشان همچنين با اشاره به اصرار غربي‌ها براي نفوذ در آموزش و پرورش كشورها با انگيزه تحميل سبك زندگي غربي، از سند ۲۰۳۰ و يا نفوذ در آموزش و پرورش برخي كشورهاي منطقه به عنوان نمونه‌ ياد كردند و گفتند: امروز فلسفه اجتماعي غرب در خود غرب شكست خورده و مظاهر فسادانگيز آن از هاليوود تا پنتاگون كاملا نمايان است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر حساسيت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: دشمن قصد دارد كاري را كه به وسيله نظامي از انجام آن ناتوان است با نفوذ و از راه‌هايي مانند سند ۲۰۳۰ و ساختن انسان‌هايي تربيت كند كه مثل او فكر و اهداف عملياتي او را پياده كنند تا زمينه غارت ملت‌ها فراهم شود. ايشان در بخش پاياني سخنان‌شان، اقدام دولت امارات متحده عربي در عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي را خيانتي به دنياي اسلام، جهان عرب و كشورهاي منطقه و به مساله مهم فلسطين خواندند و گفتند: البته اين وضعيت ديري نخواهد پاييد اما لكه ننگ آن بر پيشاني كساني كه غصب كشور و آواره كردن ملت فلسطين را به بوته فراموشي سپردند و پاي صهيونيست‌ها را در منطقه باز كردند، باقي خواهد ماند. ايشان با ابراز تأسف از همكاري دولت امارات متحده عربي با اقدامات قساوت‌آميز رژيم صهيونيستي و عناصر خبيث صهيونيست در هيأت حاكمه امريكا عليه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: اميدواريم اماراتي‌ها زودتر بيدار شوند و اين كارشان را جبران كنند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، آقاي حاجي‌ميرزايي وزير آموزش و پرورش با بيان گزارشي از فعاليت‌هاي اين وزارتخانه گفت: توليد بسته و محتواي يادگيري، سياستگذاري در فرآيند جذب و به‌كارگيري معلم، طرح هر دانش‌آموز يك مهارت، افزايش حقوق معلمان، آغاز عمليات احداث ۴۳ هزار واحد مسكن فرهنگيان و افزايش ظرفيت دانشگاه‌هاي فرهنگيان جزو برنامه‌ها و اقدامات آموزش و پرورش است. آقاي حاجي‌ميرزايي سرعت آموزش و پرورش در واكنش به كرونا را مناسب دانست و گفت: كمتر از يك هفته پس از كرونا، برنامه تلويزيوني آموزشي و حدود يك ماه بعد از آن، شبكه شاد را راه‌اندازي كرديم و در سال تحصيلي جديد نيز تضمين مي‌دهيم كه همه دانش‌آموزان به آموزش دسترسي داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون