• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4737 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۸ شهريور

چقدر در آلوده كردن جهان سهيم هستيد؟

سحر موسوي

علاقه‌اي كه افراد به زيبايي، جذابيت، خاص بودن و درخشيدن در جمع دارند، باعث شده كه بخش قابل توجهي از فضاي زندگي‌مان به محل قرارگيري لباس و اكسسوار اختصاص داده شود و درصد نه چندان كمي از درآمد خود را به خريد پوشاك اختصاص دهيم. با وجود اين، همه از آلودگي هوا و زمين ناراحت بوده و با به خاطر آوردن فعاليت‌هايي مربوط به نفت، معادن و نيروگاه‌هاي برق، رنج تخريب محيط زيست را در قلب خود احساس مي‌كنيم، اما نكته قابل توجه در زندگي روزانه و رفتار تك‌تك ما نهفته است.

 

صنعت پوشاك دومين صنعت آلاينده جهان!

لباسي كه در حال خواندن اين مطلب به تن داريد را در نظر داشته باشيد، چه مدت است كه از آن استفاده مي‌كنيد؟ هر چند وقت يك‌بار خريد مي‌كنيد؟ در زمان خريد به چه نكته‌هايي توجه مي‌كنيد؟ در زمان مصرف چقدر از لباس‌هاي‌تان مراقبت مي‌كنيد؟ و آيا مي‌دانيد بعد از دور انداختن لباس‌هاي‌تان چه آينده‌اي در انتظار آنهاست؟ با توجه به شرايط دنياي امروز و تهديدهايي چون كوويد ۱۹، سيل، زلزله و آتش‌سوزي كه زندگي افراد را به خطر مي‌اندازند، لزوم پرسش اين سوال‌ها و دقت در مورد رفتار خريد و مصرف، بيش از پيش احساس مي‌شود.

 

تنها يك تي‌شرت!

يكي از تي‌شرت‌هاي خود را در نظر داشته باشيد. به كشت مواد خام، پارچه‌بافي، رنگرزي، طراحي و دوخت آن تا مرحله توليد فكر كنيد. راهي كه براي به فروش رفتن و رسيدن به شما طي كرده را تصور كنيد، به احتمال زياد تا به حال با اين جزييات به لباس‌هاي خود فكر نكرده بوديد. اگر علاقه‌مند شديد، به زمان استفاده و ميزان آب مصرفي در هر بار شست‌و‌شو هم توجه داشته باشيد. با يك محاسبه سطحي و بدون داشتن اطلاعات تخصصي مي‌توان به وسعت منابعي كه لباس‌هاي‌مان در حال مصرف هستند، پي ببريم.

 

پنبه محبوب اما تشنه!

پنبه به عنوان يك فيبر طبيعي داراي محبوبيت قابل توجهي در بين مردم به خصوص دوستداران محيط زيست است و جالب است بدانيد كه با وجود اينكه تنها 2.4 درصد زمين‌هاي كشاورزي به كشت پنبه اختصاص دارند، ۲۵ درصد آفت‌كش‌ها و ۱۰‌درصد مواد مورد استفاده در كشت مربوط به پنبه است. علاوه بر اين پنبه گياهي با قابليت جذب رطوبت بالاست، چيزي كه باعث مي‌شود بيش از سهم خود آب مصرف و منابع زيادي را استفاده كند.

 

در هر ثانيه يك كاميون لباس دور ريخته مي‌شود!

حالا كه در مورد يك تي‌شرت صحبت كرديم، كليه لباس‌هاي‌تان را در نظر داشته باشيد. گردش لباس و ميزان دور‌ريزتان را محاسبه كنيد، ضربدر تعداد آدم‌هاي موجود در كره زمين كنيد، حق داريد اگر سرتان گيج رفته باشد. آمار و ارقامي كه باعث نگراني و شرمندگي است و بر اثر سبك زندگي و مصرف‌گرايي ما به وجود آمده و اميد است بيان آن، حساسيت در مورد خريد، نگهداري و شيوه مصرف پوشاك را به همراه داشته باشد.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون