• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4740 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۲ شهريور

ظريف خواهان مقابله اروپا با تروريسم اقتصادي ترامپ شد

پيام صريح برجامي اروپا به رييس‌جمهور امريكا

وزراي خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان مخالفت خود را با بازگشت قطعنامه‌هاي پيشين عليه ايران اعلام كردند

گروه ديپلماسي

 

 

از دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده اصرار 
از شركاي سابق امريكا در توافق هسته‌اي انكار. كمتر از 10 روز تا 30 شهريور ماه، موعدي كه تيم ترامپ مي‌گويد قطعنامه‌هاي پيشين شوراي امنيت عليه ايران بازخواهند گشت، باقي مانده است. اين روزها وزارتخانه‌هاي خارجه و خزانه‌داري كابينه ترامپ همچنان مشغول افزودن بر ليست موارد تحريمي ايران يا كمپاني‌ها و نهادهاي خارجي همكار با تهران هستند، معاون رييس‌جمهور امريكا همچنان در اظهارنظرهايش به سختگيري بر ايران مي‌بالد و البته سكاندار كاخ سفيد همچنان كه تبليغات انتخاباتي‌اش را پيش مي‌برد هر از ‌گاهي اين ادعا را تكرار مي‌كند كه اگر در انتخابات سوم نوامبر پيروز شوم ظرف چند روز يا شايد هم چند هفته با تهران به توافق جديدي دست پيدا خواهم كرد. همان ادعاي تكراري و آشنايي كه دونالد ترامپ در سال 2018 همزمان با طرح آن از توافق هسته‌اي با ايران خارج شد. همزمان با تلاش‌ها در كاخ سفيد براي وادار كردن تهران به خروج از برجام، بازماندگان در برجام بيش از پيش به هم نزديك شده‌اند. در حالي كه روسيه و چين به عنوان دوستان ايران تاكنون از آراي منفي خود به نفع تهران از شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي تا شوراي امنيت سازمان ملل متحد استفاده كرده‌اند، آلمان، فرانسه و بريتانيا هم مقابل متحد سنتي خود (امريكا) ايستاده‌اند تا مانع از فروپاشي شاكله باقي‌مانده از برجام شوند. در تازه‌ترين اين موارد وزراي خارجه سه كشور اروپايي در روزگاري كه شيوع جهاني ويروس كرونا ديد و بازديد‌هاي ديپلماتيك را تحت‌الشعاع قرار داده دور هم جمع شدند و براي چندمين‌بار اعلام كردند كه مقابل برنامه تيم ترامپ براي بازگرداندن قطعنامه‌هاي پيشين ايالات‌متحده خواهند ايستاد و همچنان به تعبير ايران و 1+4 مبني بر آنكه واشنگتن ديگر عضوي از برجام نيست، معتقد هستند. اين موضع‌گيري در حالي صورت گرفت كه محمدجواد ظريف، وزير خارجه به زودي تور آفريقايي‌- اروپايي خود را آغاز خواهد كرد و گفته شده كه پايتخت‌هاي سه كشور اروپايي حاضر در برجام در اين تور ميزبان ظريف خواهند بود. وزراي خارجه بريتانيا، آلمان و فرانسه در حالي با هدف موضع‌گيري واحد در قبال تلاش‌هاي امريكا براي تخريب برجام با هم ديدار كردند كه بريتانيا با آلمان و فرانسه بر سر نحوه خروج از اتحاديه اروپا (برگزيت) اختلاف‌نظر دارند اما تلاش مي‌كنند اتحاد سه‌گانه در قبال امريكا در مساله حفاظت از برجام را حفظ كنند. پس از اين رايزني سه‌جانبه هر كدام از طرفين به انعكاس بخش‌هايي از مباحث مطرح شده در اين نشست پرداختند. در حالي كه هايكو ماس، وزير خارجه آلمان ترجيح داد از حمايت مشترك تروئيكاي اروپايي از برجام سخن بگويد، دومينيك راب، همتاي انگليسي او انگشت اتهام را به سمت ايران نشانه گرفته و ادعا كرد كه ايران نمي‌تواند به سلاح هسته‌اي دست پيدا كند و بايد هر چه سريع‌تر به اجراي كامل تعهدات برجامي بازگردد.
وزارت خارجه آلمان پس از اين ديدار سه‌جانبه كه البته جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در آن حضور آنلاين داشت، در توييتر نوشت: «تروئيكاي اروپايي با رد تلاش امريكا براي بازگرداندن تحريم‌ها (عليه ايران) و متعهد باقي ماندن به حفظ برجام موافقند، اما لازم است ايران فورا به پايبندي كامل برگردد.»
وزير خارجه انگليس نيز در توييتر نوشت: «ايران نبايد سلاح هسته‌اي بسازد. ايران بايد به تعهدات هسته‌اي خود پايبند بماند و برجام را حفظ كند. اين نتيجه جلسه تروئيكاي اروپا و ديدار من با هايكو ماس و لودريان بود. ما به پاسخگو كردن ايران متعهد هستيم.» وزارت خارجه فرانسه نيز در بيانيه‌اي درباره اين رايزني‌ها نوشت: «وزير خارجه فرانسه با همتايانش درباره گام‌هاي بعدي درباره اين مساله (ايران) رايزني كرد. در خلال اين جلسه او بار ديگر بر اهميت تلاش‌هاي مشترك اين سه كشور براي حفظ اين توافق هسته‌اي كه در سال ۲۰۱۵ با ايران منعقد شد، به‌خصوص در شرايط تلاش‌هاي بي‌اعتبار ايالات‌متحده براي بازاعمال تحريم‌هاي چند‌جانبه عليه ايران تاكيد كرد. وزير خارجه همچنين بر ضرورت تجديدنظر ايران در اقدامات ناسازگار با تعهدات هسته‌اي اين كشور و بازگشت فوري به اجراي كامل آن تعهدات تاكيد كرد.» مطابق اين بيانيه، وزير خارجه فرانسه خواستار ادامه تلاش‌هاي مشترك فرانسه، آلمان و انگليس در اين چارچوب شده و آن را براي حمايت از برجام، «كليدي» توصيف كرده است.
محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه پس از انتشار بيانيه‌هاي بريتانيا، فرانسه و آلمان در توييتر از كشورهاي اروپايي خواست با تروريسم اقتصادي امريكا مخالفت كنند. ظريف نوشت: «ايران بنا به دلايل مذهبي و راهبردي كه بسيار نافذتر از هر «توافقي» است با سلاح‌هاي هسته‌اي مخالف است. اما اگر سه كشور اروپايي/ اتحاديه اروپا خواستار اجراي كامل تمهيدات اعتمادساز و ارتقاي شفافيتي هستند كه برجام امكان آن را فراهم آورده بايد همان‌طور كه اقدام تبهكارانه امريكا در شوراي امنيت سازمان ملل را رد كرده‌اند تروريسم اقتصادي اين كشور را هم رد كنند.»
گاردين در گزارشي در اين باره مي‌نويسد: سه كشور اروپايي حاضر در برجام متفق‌القول اعلام كرده‌اند كه در برابر درخواست ايالات‌متحده براي بازگرداندن قطعنامه‌هاي پيشين سازمان ملل متحد عليه ايران ايستادگي خواهند كرد. اين اتحاد در حالي شكل گرفت كه ايالات‌متحده فشار بسياري را به‌خصوص بر بريتانيا براي همراهي با واشنگتن در اين مسير وارد كرده است. ايالات‌متحده ماه گذشته در فعالسازي مكانيسم ماشه عليه ايران در شوراي امنيت تنها ماند و پس از رويارويي با مخالفت اعضاي دائم و غيردائم شوراي امنيت، متحدان اروپايي خود را به حمايت از تروريسم متهم كرد. حالا پيش‌بيني مي‌شود كه اين وضعيت دوباره در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در ماه جاري ميلادي (سپتامبر) تكرار شود. نشست سه‌جانبه كشورهاي اروپايي درباره برجام به ميزباني دومينيك راب، وزير خارجه بريتانيا انجام شد. در حال حاضر آلمان و فرانسه با بريتانيا براي حفظ برجام در حالي همراه شده‌اند كه اين مساله براي لندن باتوجه به دوستي ويژه‌اي كه ميان بريتانيا و ايالات‌متحده وجود دارد، بسيار حساس است. در حال حاضر بريتانيا سخت مشغول مديريت بحران‌هاي متفاوت ناشي از تلاش براي خروج از اتحاديه اروپا است و همه مي‌دانند كه توافق آزاد تجاري با ايالات‌متحده براي بريتانيا پس از برگزيت از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. اختلاف ميان اروپا و ايالات‌متحده بر سر حفظ برجام در شوراي امنيت در حالي بالا گرفته كه اواخر اكتبر موعد لغو محدوديت‌هاي تسليحاتي ايران است و واشنگتن تمام تلاش خود را براي تمديد اين تحريم‌ها به كار گرفته اما تاكنون در تمام اين موارد با در بسته مواجه شده است.

 


ادعاي دونالد ترامپ: ايراني‌ها منتظر نتيجه انتخابات ما هستند

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده در تازه‌ترين اظهارنظر باز هم ادعاي توافق با ايران را مطرح كرده و گفت: «اگر در انتخابات پيروز شديم، ايران خيلي زود با ما به توافق مي‌رسد. به نظرم اين اتفاق همان هفته اول رخ بدهد، ولي اجازه بدهيد بگوييم يك ماه. مي‌دانيد چه اتفاقي خواهد افتاد؟ آنها فقط منتظر انتخاباتند چون كشورشان دارد فرومي‌پاشد. توليد ناخالص داخلي‌شان ۲۴ درصد كاهش داشته؛ كسي تا به حال چنين چيزي نشنيده. كشورشان دچار مشكل شده. من نمي‌خواهم دچار مشكلات باشند، ولي آنها تا بعد از انتخابات صبر خواهند كرد. وقتي من در انتخابات پيروز شوم نزد ما مي‌آيند و خيلي سريع با ما توافق مي‌كنند. نگاه كنيد ببينيد اين اتفاق با چه سرعتي رخ خواهد داد. تشنه توافق هستند ولي مي‌خواهند صبر كنند. [مي‌گويند] بگذاريد دو ماه صبر كنيم شايد شانس‌مان زد و جو تنبل راي آورد تا بتوانيم به يك توافق عالي برسيم.اما آنها فورا بعد از انتخابات نزدمان مي‌آيند و با ما توافق مي‌كنند و ما با آنها به توافق منصفانه‌اي مي‌رسيم. اما اوباما و بايدن با آن توافق وحشتناك چه كار كردند؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون