• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4741 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۳ شهريور

خبر

بهره‌برداري انتخاباتي امريكا   مخل  مذاكرات صلح افغانستان است

جمهوري اسلامي ايران روز شنبه در خصوص شروع مذاكرات بين الافغاني در دوحه بيانيه‌اي به شرح زير صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: جمهوري اسلامي ايران از شروع گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني بين دولت افغانستان، گروه‌هاي سياسي و طالبان استقبال مي‌كند و اميدوار است اين گفت‌وگوها بدون مداخله خارجي و در يك تفاهم جامع بين افغان‌ها به نتايج مطلوب خود براي استقرار صلح و ثبات دائمي در افغانستان و امنيت در منطقه منجر شود. ايران همواره تاكيد كرده كه حل مشكلات در افغانستان راه‌حل نظامي نداشته و ادامه حضور نيروهاي خارجي يكي از علل اصلي تداوم جنگ در افغانستان است. تمامي مسائل و معضلات  در افغانستان تنها از طريق گفت‌وگو و مذاكره قابل حل و فصل هستند و خروج مسوولانه نيروهاي خارجي پيش نياز غيرقابل اجتناب براي رسيدن به صلح و امنيت در آن كشور است. ايران اميدوار است دولت، گروه‌هاي سياسي و طالبان بتوانند با حفظ دستاوردهاي ارزشمند مردم افغانستان از جمله قانون اساسي، ساختارهاي مردم‌سالارانه، مشاركت سياسي فراگير، حقوق و كرامت زنان و حقوق اقليت‌هاي قومي و مذهبي به توافقي پايدار دست يابند كه متضمن صلح، آرامش، رفاه و سعادتمندي مردم افغانستان باشد و به نوبه خود باعث شود مهاجران افغان به كشور خود بازگشته و سهم خود را در بازسازي، رشد و ترقي افغانستان ايفا كنند. ايران با اعلام آمادگي مجدد براي آنكه همچون گذشته به پيشبرد روند صلح در افغانستان كمك كرده و امكانات و توانمندي‌هاي خود را به اين منظور در اختيار برادران و خواهران افغان قرار دهد هر گونه فرصت‌طلبي سياسي و سودجويي كاسبكارانه  به ويژه استفاده دولت امريكا براي بهره‌برداري‌هاي انتخاباتي از گفت‌وگوهاي بين الافغاني را به ‌شدت محكوم كرده و آن را مخل اين گفت‌وگوها مي‌داند.

 

احتمال خروج سران طالبان  از فهرست «تروريستي» امريكا

سفير امريكا در افغانستان بامداد شنبه(به وقت تهران) گفت، امريكا ممكن است به زودي بعضي از سران گروه طالبان را از فهرست «تروريستي» امريكا حذف كند. هيات مذاكره‌كننده دولت افغانستان به ‌منظور شركت در گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني عصر جمعه راهي قطر شد. «عبدالله عبدالله» رييس شوراي عالي مصالحه ملي، «محمد حنيف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه «عبدالسلام رحيمي» نماينده ويژه رييس‌جمهور افغانستان در امور صلح و سيدسعادت منصور نادري، وزير صلح نيز براي شركت در نشست افتتاحيه مذاكرات ميان افغانان همراه با هيات به دوحه رفتند.  نخستين نشست مذاكرات بين الافغاني  روز شنبه در دوحه قطر برگزار خواهد شد. «عبدالله» پيش از سفر به دوحه در فرودگاه كابل به خبرنگاران گفت: اميدواريم كه آغاز مذاكرات يك تحول بزرگ تاريخي باشد. نمي‌خواهم نسبت به اين مذاكرات  بدبين باشم  اما چالش‌ها را هم نبايد ناديده گرفت.

 

وقتي ترامپ عاشق نامه كيم‌جونگ اون شد 

 باب وودوارد، خبرنگار كهنه‌كار امريكايي و افشاگر رسوايي واترگيت در دولت نيكسون در اين كتاب افشاگرانه جديد درباره دونالد ترامپ با عنوان «خشم»  به وقايع بين جولاي  و نوامبر ۲۰۱۷ زماني كه پيونگ‌يانگ دست به آزمايش چند موشك دوربرد با قابليت اصابت به خاك امريكا و اجراي ششمين آزمايش هسته‌اي زيرزميني خود زد، پرداخته است. به گزارش ايسنا به نقل از گاردين، جيمز ماتيس كه در آن زمان وزير دفاع امريكا بود از فرط نگراني از اينكه شايد موشك بعدي كره شمالي امريكا را نشانه برود و بروز موقعيت تصميم‌گيري ناگهاني به سبب مطرح شدن احتمال جنگ هسته‌اي با لباس‌هاي ورزشي مي‌خوابيد و يك زنگ هشدار در حمام نصب كرده بود تا در صورت وقوع حمله موشكي در زمان دوش گرفتنش اخطار دهد. به نوشته اين كتاب اگرچه در سلسله مراتب فرماندهي در امريكا رييس‌جمهور تصميم به دادن دستور حمله هسته‌اي مي‌گيرد اما ماتيس معتقد بود، رييس‌جمهور از او درخواست توصيه خواهد كرد. ماتيس از وودوارد پرسيد: اگر شما مجبور به انجامش مي‌شديد چه كار مي‌كرديد؟ شما قرار است دو ميليون نفر را بسوزانيد. هيچ كسي حق كشتن يك  نفر را تا آنجا كه  به من مربوط مي‌شود، ندارد. اما اين چيزي است كه من بايد با آن مواجه شوم.  نگراني‌هاي ماتيس بعد از انتشار توييت‌هاي تند ترامپ كه در آن تهديد به نابودي و «آتش و خشم» عليه كره شمالي كرده بود، تشديد شد. ماتيس اظهار كرد اين توييت‌ها «غيرمفيد، بچگانه و خطرناك بود» و از ترامپ خواسته تا دست بردارد. وودوارد در كتابش به نامه‌هاي صميمانه‌اي كه ميان دونالد ترامپ و كيم جونگ اون رد و بدل شد نيز پرداخته است. در دسامبر ۲۰۱۸ كيم‌جونگ اون در نامه‌اي نوشت: حتي الان من نمي‌توانم آن لحظه تاريخي را كه در آن مكان زيبا و مقدس در مقابل چشم جهان دست عاليجناب شما را محكم گرفتم، فراموش كنم. وودوارد نوشت كه ترامپ به ‌شدت از مشاهده كلمه «عاليجناب» در اين نامه هيجان‌زده شده بود. ترامپ ‌اين نامه‌ها را «عاشقانه» توصيف كرده و به كيم جونگ اون گفته كه آنها «دوستي ويژه و سبكي منحصر به فرد» دارند.  او به وودوارد هشدار داد: شما نمي‌توانيد كيم را مسخره كنيد. من نمي‌خواهم چون شما او را مسخره كرده‌ايد، درگير يك جنگ هسته‌اي لعنتي شوم. مقام‌هاي اطلاعاتي امريكا هرگز نتوانستند بفهمند چه كسي نثر انگليسي كيم جونگ اون را ساخته و پرداخته است اما وودوارد نوشت: تحليلگران از مشاهده مهارت شخصي كه توانسته تركيب دقيق اين تملق‌گويي را در عين تحريك  احساس خود بزرگ‌بيني ترامپ و خود را در مركز صحنه تاريخ دانستن به كار بگيرد حيرت كردند.

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون