• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4743 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور

خبر

شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تشكيل جلسه داد

استقبال گروسي از توافق با ايران

براي اولين‌بار پس از توافق ميان جمهوري اسلامي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، شوراي حكام تشكيل جلسه داد. به نوشته استفان كلمنت، نماينده اتحاديه اروپا در سازمان‌هاي بين‌المللي و آژانس اتمي موضوعاتي از جمله ايران، برجام، پادمان در غرب آسيا، سوريه و شوراي امنيت در دستوركار اين جلسه قرار داشت و رايزني‌هاي زيادي در اين زمينه صورت گرفت.
در اين نشست مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در بيانيه‌اي خطاب به رييس شوراي حكام ابراز اميدواري كرد توافق ايران و آژانس به تقويت اعتماد دوجانبه منتهي شود. رافائل گروسي در اين بيانيه با تاكيد بر اينكه آژانس به راستي‌آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌اي كه از سوي ايران در توافق پادمان‌ها ذكر شده، ادامه مي‌دهد و ارزيابي‌ها درباره عدم وجود مواد هسته‌اي اعلام نشده و فعاليت‌ها ادامه مي‌يابد، نوشت: «ماه گذشته من در تهران با «حسن روحاني» رييس‌جمهور ايران و ديگر مقامات ارشد آن مذاكراتي با هدف پيشرفت در رسيدگي به سوالات برجسته آژانس، به ويژه حل مساله دسترسي به دو سايت در ايران داشتم. ما درباره رفع موضوعات مرتبط با اجراي پادمان‌ها كه از سوي آژانس مطرح شده بود به توافق رسيديم». گروسي سپس با اشاره به دسترسي‌هايي كه آژانس خواهان آن بود، تصريح كرد: «ما به توافقي بر سر حل كردن مسائل اجرايي پادماني كه از سوي آژانس مطرح شده بود، رسيديم. آژانس سپس در يكي از دو محل مشخص شده از سوي ما تحت پروتكل الحاقي به دسترسي تكميلي دست يافت. بازرسان ما از محيط نمونه‌برداري كرده‌اند كه مورد بررسي قرار خواهد گرفت. دسترسي تكميلي به محل دوم بعدا طي ماه جاري انجام خواهد شد.» رافائل گروسي در پايان اين بيانيه نوشت: «من از توافق ميان آژانس و ايران كه اميدوارم موجب تحكيم همكاري و افزايش اعتماد دوطرفه شود، استقبال مي‌كنم».
همزمان با برگزاري نشست شوراي حكام، سازمان انرژي اتمي ايران اقدام به انتشار صحبت‌هايي كه علي‌اكبر صالحي، رييس اين سازمان روز شنبه در مراسم آغاز احداث زيرساخت‌هاي فاز دوم پروژه توليد ايزوتوپ‌هاي پايدار به روش سانتريفيوژ گازي مطرح كرده بود، كرد. صالحي در اين مراسم با تاكيد بر اينكه «جمهوري اسلامي حركتي رو به جلو دارد و متوقف نمي‌شود»، گفته بود: «وارد عرصه جديدي شده‌ايم و خوشبختانه قدم‌هاي بلندي برداشته‌ايم. در اين راستا زيرساخت‌هاي اوليه توليد نرم‌افزارهاي مورد نياز نيز فراهم شده است. در حال حاضر از سانتريفيوژهاي IR1 براي غني‌سازي ايزوتوپ‌هاي پايدار مثل تلوريم و زنون به صورت پايلوت استفاده مي‌كنيم و در نظر داريم اين مساله را به سطح صنعتي برسانيم.» به گفته او، برخي ايزوتوپ‌هاي پايدار قيمتي حدود ۱۴۰ هزار دلار در هر گرم دارد و مي‌تواند ارزش افزوده بالايي براي جمهوري اسلامي ايران داشته باشد.

اظهار شگفتي آفريقاي جنوبي از طرح ادعايي ترور سفير امريكا

سخنگوي وزارت امور خارجه آفريقاي جنوبي از ادعاي مطرح شده در يك رسانه امريكايي عليه ايران اظهار شگفتي و بي‌اطلاعي كرد. به گزارش ايسنا، لونا انجيكنگلله، سخنگوي وزارت امور خارجه آفريقاي جنوبي روز دوشنبه در گفت‌وگويي با شبكه بلومبرگ در پي ادعاي بي‌اساس مطرح شده در نشريه پوليتيكو مبني بر وجود طرحي از سوي ايران براي ترور سفير امريكا در آفريقاي جنوبي در انتقام به شهادت رساندن سردار شهيد قاسم سليماني گفت كه اين ادعاها دولت پرتوريا را شگفت‌زده كرده است. او با اظهار بي‌خبري از اين موضوع گفت: ما امروز صبح از اين گزارش مطلع شديم. اين مقام آفريقاي جنوبي همچنين اظهار كرد كه نالدي پاندور وزير روابط و همكاري بين‌المللي اين كشور ممكن است بعدا بيانيه‌اي در اين باره صادر كند. 
سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان نيز با رد اتهامات مطروحه در گزارش سفارشي، مغرضانه و هدفمند منتشر شده در رسانه‌هاي امريكايي اظهار داشت: به مقام‌هاي امريكايي توصيه مي‌كنيم از توسل به روش‌هاي تكراري و پوسيده براي فضاسازي ضدايراني در صحنه بين‌المللي دست بردارند. سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك عضو مسوول جامعه بين‌الملل پايبندي مداوم خود به اصول و عرف ديپلماتيك بين‌المللي را اثبات كرده است. در مقابل اين ايالات متحده و رژيم فعلي در كاخ سفيد است كه خصوصا در سال‌هاي اخير با اقدامات بي‌شمار خارج از روش‌ها و نرم‌هاي پذيرفته شده بين‌المللي از جمله طراحي و اجراي ده‌ها نقشه ترور و مداخلات نظامي و اطلاعاتي، خروج از توافقات پرشمار بين‌المللي، نقض تماميت ارضي كشورها و ترور ناجوانمردانه سردار قاسم سليماني فرمانده سرافراز مبارزه با تروريسم، بي‌اعتنايي خود به اصول اوليه ديپلماتيك را به نمايش گذاشته و به رژيمي سركش در عرصه بين‌الملل بدل شده است. سخنگوي دستگاه سياست خارجي كشورمان در پايان تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همان‌گونه كه بارها اعلام كرده است پيگيري حقوقي بين‌المللي در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سليماني را در تمامي سطوح ادامه خواهد داد و اين اقدام تروريستي را نه مي‌بخشد و نه فراموش مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون