• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4751 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳ مهر

وكيل طبري با انتقاد نسبت به نحوه رسيدگي و صدور حكم ، مدعي است كه «طبري مفسد اقتصادي نيست»

دادگاهي پشت درهاي بسته

22 شهريورماه بود كه بالاخره پس از برگزاري ۱۷ جلسه دادگاه، حكم پرونده اكبر طبري و ۲۱ همدستش صادر شد. حالا اما با گذشت ۱۱ روز از صدور حكم، وكيل مدافع متهم رديف اول اين پرونده در ادعاي عجيب گفته كه اتهامات طبري فساد اقتصادي نبوده و نيست. اكبر طبري كه در كيفرخواست به ۱۰ عنوان اتهامي از جمله «مشاركت در تشكيل شبكه چند نفري در ارتشا با وصف سردستگي، اخذ رشوه، اخذ زمين، اخذ آپارتمان اداري، تسهيل وجه نقد و پولشويي» متهم شده بود، در نهايت در حكم صادره از سوي دادگاه براي ۸ مورد آن متهم شناخته شده و در اين پرونده مجموعا به ۵۸ سال و ۹ ماه و ۲۰ روز حبس و قريب به هزار ميليارد ريال جزاي نقدي محكوم شد. حكمي كه به‌ گفته محمدعلي داداشي، وكيل مدافع نسبت به آن اعتراض خواهند كرد. وكيل مدافع معاون سابق رياست قوه قضاييه با بيان اين موضوع گفت: «ما به مدت ۲۰ روز مهلت فرجام‌خواهي داريم برخلاف آنچه به مردم منعكس شد، اتهامات موكل اساسا از موارد فساد اقتصادي نبود و نيست؛ همچنين دادگاه رسيدگي‌كننده اتهامات موكل هم دادگاه مفاسد اقتصادي نبود، بلكه دادگاه كيفري يك استان بود و عناوين اتهامات موكل، ارتشا، اعمال نفوذ و پولشويي بوده است كه رسيدگي به اين عناوين از وظايف دادگاه ويژه مفاسد اقتصادي نيست.» به عقيده او، هيچ‌ يك از موارد اتهامي اكبر طبري از مصاديق اتهام فساد اقتصادي نبوده و نيست. در همين راستا موكل، لايحه‌اي ۱۹ صفحه‌اي در ۱۴ مردادماه ۹۹ در دادگاه قرائت كرد و در پرونده هم وجود دارد. وكيل مدافع اكبر طبري با اشاره به اينكه در مجموع ۱۷ جلسه دادگاهي كه از ۱۸ خردادماه تا ۱۴ مرداد برگزار شده، لوايح و دفاعيت او و موكلش بالغ بر ۷۰۰ صفحه بوده، به عدم انتشار دفاعيات‌شان اعتراض كرد و گفت: «متاسفانه حتي يك كلمه از آن به بيرون از سالن دادگاه نرفت و منتشر نشد بلكه اگر چند كلمه منعكس شده است، آن هم تقطيع شده و نامفهوم و وارونه به مردم منعكس شده است.» او معتقد است كه اين دادگاه عملا غيرعلني بوده و صرفا به‌ صورت يك‌طرفه و يك‌جانبه از ناحيه شاكي عمومي و دادگاه علني بود و از جانب متهمان علني نبود. داداشي نسبت به آنچه از طريق صداوسيماي جمهوري اسلامي براي مردم منتشر مي‌شد، انتقاد كرد و ادامه داد: «باعث شد كه اشخاص بدون اينكه از محتويات پرونده آگاه باشند و بدون اطلاع از دفاعيات متهم و وكلا، قلم‌زني كنند تا جايي كه پيش از صدور حكم، انتظار حكم اعدام را براي موكل بنده متصور بودند.» وكيل اكبر طبري همچنين با بيان اينكه تا ۱۴مهرماه مهلت فرجام‌خواهي براي اين پرونده وجود دارد، تاكيد كرد كه نكات فني را در متن فرجام‌‌خواهي ذكر و به ديوان عالي كشور تقديم مي‌كنيم. اين وكيل پايه يك دادگستري همچنين متذكر شد كه تعداد قابل‌ توجهي از متهمان هيچ ارتباطي با اتهام آقاي طبري نداشتند و از مجموع اين تعداد متهم، تنها ۵ نفر با اتهام موكل مرتبط بودند.
محمدعلي داداشي البته درباره ارتباط طبري با غلامرضا منصوري، متهم رديف نهم اين پرونده هم چنين توضيح داد: «در ارتباط با غلامرضا منصوري تنها اتهام طبري، آشنا كردن منصوري با مشايخ بود و هيچ اتهامي راجع به لواسان در خصوص طبري وجود ندارد و تنها نقطه اشتراك اين است.»

مرگ منصوري هنوز معماست
باتوجه به اينكه غلامرضا منصوري، بازپرس سابق دادسراي فرهنگ و رسانه فوت كرده اما، اظهاراتي از او وجود ندارد تا دستمايه راستي‌آزمايي ادعاي اكبر طبري شود. در اولين جلسه برگزاري دادگاه اكبر طبري و دوستان، نماينده دادستان خبر داد كه اين بازپرس از كشور متواري شده است. خبري كه نه به دليل حضور او در دادگاه كه به دليل نقش او در پرونده‌هاي بسياري از جمله بازداشت 
۲۰ روزنامه‌نگار در سال ۹۰، توقيف روزنامه شرق و همچنين پرونده موسوم به دختران خيابان انقلاب، براي افكار عمومي از اهميت بسياري برخوردار بود.
اگرچه بعد از برگزاري دادگاه، بازپرس فراري در پيامي ويديويي مدعي شد كه به كشور برخواهد گشت اما مرگ او، اجازه بازگشت را از او گرفت. سي‌ام خرداد ماه بود كه خبر مرگ منصوري بمب خبري رسانه‌ها شد؛ مرگي مشكوك كه هنوز با گذشت ماه‌ها از آن، مشخص نيست به چه صورتي رخ داده است. اگرچه دادستان روماني -كشوري كه منصوري در آن جان خود را از دست داد- اعلام كرده كه بنا بر تحقيقاتش علت اين مرگ، خودكشي بوده اما خانواده منصوري به‌ جد تاكيد دارند كه احتمال خودكشي او اصلا وجود ندارد و نزديك به صفر است. دستگاه قضايي هم با وجود استرداد جسد منصوري به كشور، توضيح دقيقي درباره نتيجه تحقيقاتش درباره نحوه مرگ اين قاضي ارايه نكرده تا معماي مرگ منصوري، همچنان علامت سوالي بزرگ باقي بماند. 
روز گذشته و در ادامه پيگيري‌ها و گمانه‌زني‌ها درباره چگونگي مرگ او، گفت‌وگويي از محمود عليزاده‌طباطبايي در روزنامه آرمان منتشر شد كه اين وكيل دادگستري در آن مدعي شده بود كه «برادر ايشان كه جسد را ديده بود به من گفت ريش‌هاي آقاي منصوري كاملا سفيد بوده و در فيلم‌هاي آخري كه از طرف او ارسال شده نيز اين مساله مشخص است. با اين وجود ريش‌هاي جسد او جوگندمي بود. اين در حالي است كه گويا صورت ايشان كاملا منهدم شده است. نكته ديگر اينكه برادر ايشان مدعي است يك خال گوشتي بالاي سينه آقاي منصوري بوده كه ما نتوانستيم اين خال را در جسد ببينيم. پزشك قانوني از نظر دي‌ان‌اي تاييد كرده كه اين جسد متعلق به آقاي منصوري بوده است.» اظهاراتي كه با واكنش برادر غلامرضا منصوري كه از بعد از قتل او مسوول ارتباط با رسانه از سمت خانواده‌اش بوده است، مواجه شد. 
اگرچه برادر منصوري در متني كه در اختيار رسانه‌ها گذاشته، مستقيما نامي از عليزاده‌طباطبايي نبرده و تنها به گفتن اينكه «ممكن است مصاحبه بعضي از بزرگواران كه از مفاخر علمي و حقوقي كشور هستند باعث سوءتفاهم و برداشت‌هاي غيرمنطقي» شود، بسنده كرده اما پاسخ او را مي‌توان مرتبط با مصاحبه اخير عليزاده‌طباطبايي دانست. او در متني كه در اختيار روزنامه «اعتماد» قرار داده و تفاوت اندكي با متن منتشر شده در ساير خبرگزاري‌ها دارد، توضيح داده كه در گفت‌وگويي كه با يكي از مفاخر علمي و حقوقي (احتمالا عليزاده) داشته، گفته است: «جسد مرحوم برادرم به لحاظ ظاهر و بدن‌پيمايي قابل شناسايي نبود به دليل اينكه ظاهرا در كشور روماني جسد مذكور در شرايط بسيار بدي نگهداري شده بود و از طرفي شكاف سر ايشان كه به خاطر كالبدشكافي انجام شده بود وضعيت سر و صورت را كاملا به‌هم ريخته بود و هويت جسد به لحاظ بدن‌پيمايي به هيچ عنوان شناسايي و احراز نشد.» برادر غلامرضا منصوري در ادامه آورده است: «بنا بر اعلام پزشكي قانوني از تمام افراد خانواده تست دي‌ان‌اي جهت تطبيق اخذ شد كه در نتيجه نهايي اعلام شده توسط پزشكي قانوني اعلام شد نمونه‌هاي اخذ شده با دي‌ان‌اي مرحوم مطابقت دارد.» او در پايان تاكيد كرده كه در رفع ابهامات موجود در قتل برادرم حجت‌الاسلام منصوري به شخص رييس محترم دستگاه قضايي اعتقاد داريم و اميدواريم در اولين فرصت با پيگيري‌هاي قوه قضاييه تمام ابعاد و زواياي اين حادثه تلخ روشن شود. همان‌طور كه برادر غلامرضا منصوري هم گفته است، براي فهميدن ابعاد اين ماجرا، راهي جز انتظار براي گزارش دستگاه قضايي و اعلام نظر اين دستگاه وجود ندارد؛ البته مگر آنكه در اين ميان اطلاعات تازه‌اي درباره مرگ غلامرضا منصوري منتشر شود كه زواياي جديدي از اين ماجرا را آشكار كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون