• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4756 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر

خبر

مادورو: ونزوئلا و ايران حق تعيين سرنوشت خود را دارند

«نيكلاس مادورو» رييس‌جمهور ونزوئلا روز دوشنبه در پيامي كه در صفحه توييتر خود منتشر، تاكيد كرد كه ونزوئلا و ايران حق تعيين سرنوشت خود و آرامش و صلح دارند. به گزارش خبرگزاري فارس، او در اين پيام تصريح كرد: «كوبا، نيكاراگوئه، سوريه، ايران و ديگر كشورهاي برادر در جهان حق تعيين سرنوشت خود و صلح و آرامش را دارند. اينجا ما با عزت تاريخي خود در صلح ايستاده‌ايم و آماده چالش‌ها و پيروزي‌هاي جديد هستيم.» مادورو با اشاره به اقدامات يك‌جانبه اخير ايالات‌متحده عليه ايران و ونزوئلا گفت: «ما مردم آزاد و مستقلي هستيم كه خواستار توقف آزار و شكنجه مجرمانه و محاصره‌اي هستيم كه پيشرفت و توسعه مردم را تهديد مي‌كند.» رييس‌جمهور ونزوئلا پيش از اين در جلسه مجازي هفتاد و پنجمين مجمع عمومي سازمان ملل، ايالات‌متحده را بزرگ‌ترين تهديد براي صلح جهان توصيف كرد و خواستار توقف تمامي اقدامات يك‌جانبه‌ اين كشور عليه تمامي افراد و كشورهايي شد كه از حاكميت و استقلال خود دفاع مي‌كنند. او بار ديگر درخواست كرد تا ايالات‌متحده اجازه دهد مردم در صلح و آرامش باشند تا بتوانند حق پيشرفت و آرامش خود را محقق كنند. اظهارات مادورو در شرايطي مطرح مي‌شود كه ايالات‌متحده در هفته‌هاي اخير، تحريم‌هاي جديدي را عليه مادورو به دليل همكاري با ايران تحميل كرده است. وزارت خارجه ونزوئلا نيز در واكنش به اين اقدام ايالات‌متحده تاكيد كرد كه تحريم‌هاي جديد امريكا عليه رييس‌جمهور ونزوئلا را نوعي از تهاجم تلقي مي‌كند و اينكه كاخ سفيد نمي‌تواند كاراكاس را از ايجاد روابط تجاري و اقتصادي با ايران منع كند. ايالات‌متحده امريكا و برخي از هم‌پيمانان اين كشور در سال‌هاي اخير، تحريم‌هايي را عليه دولت ونزوئلا با هدف منزوي كردن رييس‌جمهور اين كشور و وادار كردن او به كناره‌گيري از قدرت وضع كرده‌اند. روز گذشته وزير امور خارجه ونزوئلا نيز در پيامي توييتري به گفت‌وگوي آنلاين با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان اشاره كرده و نوشت: با برادرمان محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران ديدار كرديم. تهديدهاي ژئوپليتيك عليه ملت‌هاي‌مان، صلح و چندجانبه‌گرايي را بررسي كرديم. دستور كار جامعه همكاري دوجانبه‌مان را مرور و بازبيني كرديم. ما در مرحله آغازين روابط تاريخي‌مان قرار داريم.

ادعاي رياض: يك گروه 10 نفره مرتبط با ايران را دستگير كرديم

 

سخنگوي رسمي رياست امنيت كشور در عربستان‌سعودي، شامگاه روز دوشنبه، ادعايي بي‌اساس عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح كرد. به گزارش خبرگزاري رسمي عربستان‌سعودي «واس»، سخنگوي امنيت كشور عربستان‌سعودي با تروريستي خواندن گروه ياد شده، ادعا كرد 10 شخص مرتبط با ايران را دستگير كرده است كه سه نفر از اعضاي اين گروه، در ايران تعليمات نظامي دريافت كرده‌اند. اين ادعا در حالي عليه جمهوري اسلامي ايران مطرح مي‌شود كه در اظهارات سخنگوي امنيت كشور عربستان‌سعودي هيچ‌گونه مدرك موثقي دال بر اثبات اين ادعا ارايه نشده است. عربستان‌سعودي و كشورهاي هم‌پيمان با آن هر از گاهي با ذكر اظهاراتي بي‌اساس مدعي دخالت ايران در منطقه و ايجاد آشوب در كشورهاي عربي مي‌شوند. در همين ارتباط، وزير كشور بحرين نيز اخيرا در توجيه توافق اين رژيم با رژيم صهيونيستي مدعي شده بود كه ايران به شكل‌هاي گوناگون به دنبال تحميل سيطره خود بر منطقه است.

پاسخ ايران: به جاي سناريونويسي ‌مسير صداقت را انتخاب كنيد

به گزارش «اعتماد»، سعيد خطيب‌زاده سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز (سه‌شنبه) در واكنش به ادعاي سراسر ساختگي عربستان‌سعودي در كشف گروه تروريستي منتسب به جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: اتهامات اخير مسوولان سعودي به جمهوري اسلامي ايران، در امتداد مواضع بي‌اعتبار و تكراري اين كشور طي سال‌هاي گذشته است. سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه افزود: حاكمان سعودي با كنار گذاشتن عقلانيت سياسي و اين‌بار در قالب نمايشي دست چندم، پرونده‌سازي دروغين عليه ايران را به عنوان حربه‌اي براي انحراف افكار عمومي و روشي براي سرپوش گذاشتن بر اقدامات شكست خورده خود برگزيده‌اند. خطيب‌زاده در پايان تصريح كرد: اتهام‌زني‌هاي تكراري، كليشه‌اي و بي‌ارزش حاكمان سعودي، راهي نيست كه عربستان را به مقصد برساند و توصيه ما اين است كه عربستان‌سعودي به جاي سناريونويسي‌هاي بي‌ارزش و سفارشي، مسير صداقت و حكمت را انتخاب كند.

اظهارات جنگ‌طلبانه نتانياهو عليه ايران

نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اظهاراتي جنگ‌طلبانه عليه ايران را مطرح كرده و گفت كه اين رژيم حمله پيش‌دستانه عليه ايران را ناديده نمي‌گيرد. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي روز سه‌شنبه در يك سخنراني در مراسمي كه به مناسبت جنگ رژيم صهيونيستي با مصر و سوريه (يوم كيپور) در سال 1973 برگزار شده بود در اظهاراتي ضدايراني گفت: حمله پيش‌دستانه كار سختي است. مي‌دانم كه اگر ايران بخواهد خود را در مناطق شمالي (سرزمين‌هاي اشغالي) مستقر كند، آماده مبارزه با آنها هستيم. اين درس مستقيم جنگ يوم كيپور است. ما هر كاري براي حفاظت از اسراييل انجام خواهيم داد و از حمله پيش‌دستانه رويگردان نيستيم. در جنگ يوم كيپور كه با حمله غافلگيرانه مصر و سوريه عليه مواضع رژيم صهيونيستي در صحراي سينا و بلندي‌هاي جولان آغاز شد، بخش زيادي از مناطقي كه 6 سال قبل در جنگ 6‌روزه به تصرف رژيم صهيونيستي درآمده بود، توسط اعراب بازپس گرفته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون