• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4756 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۹ مهر

اسكار امسال با تعويق برگزار مي‌شود

همه تاخيرهاي برگزاري بزرگ‌ترين جايزه سينمايي

گروه هنر و ادبيات 

 

 

امسال سينمادر جهان تحت تاثير شيوع ويروس كرونا قرار گرفت و ضربه مهلكي خورد به عبارتي مي‌توان اذعان داشت امسال سال سينما نبود. شيوع كرونا ويروس به ‌شدت به سينما در بخش توليد و توزيع ضربه زد. جشنواره‌هاي بسياري تعطيل شدند و آنها كه برگزار شدند با روزهاي شكوه‌شان فرسنگ‌ها فاصله داشتند. معتبرترين جشنواره سينمايي جهان؛ جشنواره كن برگزار نشد. تنها جشنواره‌هاي مهمي كه در اين وضعيت برگزار شده‌اند، ونيز و تورنتو بودند كه تمام تلاش خود را كردند تا خون را در رگ‌هاي خشكيده سينماي جهان دوباره به گردش درآورند. در اكران هم وضع چندان از اين بهتر نيست. حتي فيلمي مثل «انگاره (تنت)» از كريستوفر نولان هم نتوانسته آن شور و شوق سابق را به سالن‌هاي سينما برگرداند.
با اين تفاسير تكليف جايزه اسكار چه مي‌شود؟ آن‌طور كه منابع رسمي خبر داده‌اند، نود و سومين دوره جوايز اسكار مراسمي ويژه است كه به دليل كرونا برگزاري‌اش در رويدادي كم‌سابقه به تعويق افتاده است.
اما در تاريخ طولاني اهداي جوايز اسكار، به ندرت رويدادي سبب شده است كه اين مراسم بزرگ و پر زرق و برق با تاخير برگزار شود. اسكار ۲۰۲۱، نود و سومين دوره برگزاري اين جايزه سينمايي است. در تاريخ دراز اين جايزه فقط ۴ بار تاخير در برگزاري مراسم روي داده است.
نخستين‌بار مراسم اسكار را يك فاجعه طبيعي به تعويق انداخت. سيل سال ۱۹۳۸ در لس‌آنجلس يكي از مخرب‌ترين فجايع طبيعي در تاريخ اين شهر است كه بر اساس آمارهاي موجود به نرخ امروز چيزي بيش از يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار خسارت برجاي گذاشت. در اين فاجعه بيش از ۵ هزار ساختمان شهر به كل ويران شد و ساختمان‌هاي زيادي آسيب ديد. با اين ميزان خسارت طبيعي است كه مراسم اهداي جايزه اسكار در دل لس‌آنجلس به تعويق بيفتد.
خبرآنلاين در همين زمينه نوشته: درست ۳۰ سال پس از سيل ويرانگر لس‌آنجلس، در سال ۱۹۶۸ مهم‌ترين رويداد سال ترور مارتين لوتركينگ فعال حقوق مدني سياهپوست بود. اين ترور تاثير شگرف بر امريكاي آن روزگار گذاشت و در نتيجه آن مراسم اسكار به تعويق افتاد.
سومين باري كه مراسم اسكار به تعويق افتاد باز هم بر اثر اقدام به ترور يك شخصيت سرشناس بود. سال ۱۹۸۱ در ترور ناموفق رونالد ريگان رييس‌جمهور امريكا مراسم اسكار به تعويق افتاد. 
اسكار ۲۰۲۱، نود و سومين دوره برگزاري مراسم اهداي اين جايزه سينمايي است.
اين رويداد قرار بود در تاريخ ۱۰ اسفند ۹۹ (۲۸ فوريه) برگزار شود، اما شيوع كرونا همه برنامه‌ريزي‌ها را به هم زد. بر اساس آخرين تصميم آكادمي علوم و هنرهاي سينمايي اين دوره از مراسم اسكار با حدود ۲ ماه تاخير در شب ۲۵ آوريل (صبح دوشنبه ۶ ارديبهشت به وقت تهران) در لس‌آنجلس برگزار خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون