• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4757 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۰ مهر

خبر

تصويب اعتبارنامه 10 نماينده جديد مجلس يازدهم

دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي برگزار شد و برخي از كرسي‌هاي خالي مجلس يازدهم، تعيين تكليف شد. منتخبان راه يافته به مجلس روز گذشته شاهد تصويب اعتبارنامه‌هاي خود بودند و براساس گزارش منتشر شده در خبرگزاري «خانه ملت»، خبرگزاري رييس قوه مقننه، اعتبارنامه مجتبي بخشي‌پور، نماينده اسلام‌آباد غرب و شبيب جويجري، نماينده اهواز در شعبه دوم، اعتبارنامه عليرضا زنديان، نماينده بيجار در شعبه چهارم و اعتبارنامه بهراد عليزاده، نماينده دهلران در شعبه هفتم به تصويب رسيد. شعبه‌هاي هشتم، نهم و يازدهم مجلس شوراي اسلامي هركدام به ترتيب شاهد تصويب اعتبارنامه مهدي باقري، نماينده زنجان، اصغر سليمي، نماينده سميرم و عليرضا عباسي، نماينده كرج به همراه عبدالجلال ايري، نماينده كردكوي و بندرتركمن بودند. در همين راستا محمد عليپور، سخنگوي شعبه ۱۲ نيز از تأييد اعتبارنامه ابراهيم عزيزي، نماينده كرمانشاه در اين شعبه خبر داد. اعتبارنامه حسين رضايي، نماينده لنجان نيز در شعبه 13 به تصويب رسيد.

اعتراض نمايندگان به دولت بابت وضعيت آشفته مسكن

وضعيت آشفته بازار مسكن سبب شد تا برخي از نمايندگان مجلس با همراهي برخي چهره‌هاي دولتي به دنبال ايجاد بازار بورس مسكن باشند ولي كميسيون عمران پارلمان يازدهم روز گذشته مخالفت خود با اين مساله را اعلام كرد. اقدامات نمايندگان اما پايان نيافت و آنان پس از تذكرات كتبي و شفاهي و همچنين انتقاد از دولتي‌ها به واسطه آشفته بازار مسكن و افزايش سرسام‌آور آن در نطق‌هاي ميان دستورشان، روز گذشته طي يادداشتي اعتراضي خواستار رسيدگي به وضعيت مسكن در جمهوري اسلامي شدند. در متن اين يادداشت كه از سوي عليرضا نيكزاد، نايب رييس دوم مجلس شوراي اسلامي قرائت شد، آمده است: «وضعيت مسكن مردم اسفناك است. دولت موظف شده به افراد نيازمند وديعه مسكن بدهد ولي اين وديعه مسكن به اكثريت خانوارهاي نيازمند نرسيده است. به وزير مسكن و دولت تذكر جدي داده شود كه چرا به فكر مردم نيستند و به وظيفه‌شان عمل نمي‌كنند.»

آمادگي ايران براي ميانجيگري بين ارمنستان و آذربايجان

كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در جريان نشست هفتگي خود به بررسي جدال نظامي آذربايجان و ارمنستان برسر منطقه قره‌باغ پرداخت. ابوالفضل عمومي، سخنگوي اين كميسيون در اظهاراتي كه ايسنا آن را منتشر كرد، در تشريح جزئيات و چند و چون اظهارات رد و بدل شده در اين نشست با تاكيد بر آمادگي ايران براي ميانجيگري بين ارمنستان و آذربايجان و جلوگيري از جنگ نظامي تمام عيار، گفت كه «نظر كميسيون و جمع‌بندي صورت گرفته آن است كه ما از دو كشور همسايه يعني ارمنستان و جمهوري آذربايجان مي‌خواهيم ضمن خويشتن‌داري موضوعات نظامي را متوقف كرده و به گفت‌وگو براي حل اختلافات روي آورند.» همچنين براساس اظهارات اين نماينده مجلس، لوايح پروتكل همكاري و تعامل مراجع مرزباني الحاقي به موافقت‌نامه همكاري امنيت درياي خزر، پروتكل اصلاح موافقت‌نامه بين ايران و روسيه جهت معاضدت در پرونده‌هاي ملي و فراگير، موافقت‌نامه همكاري اقتصادي و تجاري بين دولت‌هاي ساحلي درياي خزر، ‌عضويت سازمان فضايي ايران در فدراسيون فضانوردي و سه لايحه معاضدت حقوقي در امور كيفري، امور مدني و استرداد مجرمان بين ايران و برزيل تصويب شد.

آخرين وضعيت طرح سوال از روحاني در مجلس

نمايندگان اصولگراي مجلس چند وقتي هست طرح سوال از حسن روحاني در قامت رييس‌جمهوري را بابت هزار و يك مشكل اقتصادي و سياسي موجود در جامعه ايران تقديم هيات رييسه قوه مقننه كرده‌اند ولي از قرار معلوم مخالفت‌هاي محمدباقر قاليباف با اين سوال، مانع اعلام وصول اين طرح شده است. سيد ناصر موسوي لارگاني، عضو هيات‌رييسه مجلس روز گذشته درجريان تذكر خود در صحن علني مجلس كه خبرگزاري مهر آن را منتشر كرد، به اين مهم اشاره و اظهار كرد: «سوال نمايندگان از رييس‌جمهور بايد هر چه سريع‌تر در دستور كار صحن علني قرار گيرد.» او با انتقاد از غيبت روحاني در جلسه راي اعتماد به وزير صمت گفت كه «روساي قوه قضاييه و مجلس از نظر جايگاه هم‌تراز با رييس‌جمهور هستند اما آنان در شرايط كرونا به سفرهاي استاني هم مي‌روند ولي رييس‌جمهور حتي در مجلس هم حاضر نمي‌شود.»

واكنش مشاور روحاني به مناظره انتخاباتي امريكا

بامداد چهارشنبه نخستين مناظره انتخاباتي دونالد ترامپ و جو بايدن به عنوان دو كانديداي اصلي انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده امريكا برگزار شد و مطابق انتظار واكنش‌هاي بسياري را به همراه داشت. در همين راستا حسام الدين آشنا، مشاور حسن روحاني، رييس‌جمهوري ايران در حساب كاربري خود در توييتر در واكنش به نخستين مناظره انتخاباتي نامزدهاي انتخاباتي جمهوري خواهان و دموكرات‌ها نوشت كه «دنيا نظاره‌گر فرآيند انتخاباتي در امريكا است.» او همچنين تاكيد كرد: «امريكا در كار خود فرومانده است؛ اقتصاد و سياست داخلي محور رقابت‌ها و سياست خارجي در حاشيه است.» او همچنين با اشاره به واكنش ايران به مناظره كانديداهاي رياست‌جمهوري امريكا گفت: «اجازه ندهيم غلبه گفتمان ايران هراسي موجب شود كه ميزان دشمني با ايران، محور رقابت در حوزه سياست خارجي شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون