• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4761 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۵ مهر

راه دور مرغاب

سيدعلي صالحي، شاعر شناخته شده كشورمان به تازگي دست به نگارش زندگينامه خود زده است كه اين اثر به زودي از سوي نشر چشمه منتشر خواهد شد.
كتاب «راه دور مرغاب»، زندگي‌نوشت سيدعلي صالحي از دوره كودكي تا اوايل دهه شصت خورشيدي است. در اين دست‌نوشته‌ منحصربه‌فرد، ضمن گزارش حوادث هولناكي كه از سرگذشته است، عالي‌ترين نتيجه چيزي نيست جز اينكه راوي مي‌گويد انسان، شعر است و شعر... انسان است و انسان در كلمه... به كفايت مي‌رسد.
«راه دور مرغاب»، روايت و تجربه و زيست شاعر در شرايطي باورناپذير است: شورش ايلات بختياري و سادات صالحي، يورش نظاميان شاه، خلع سلاح خونين، بيماري‌هاي لاعلاج و همه‌گير، ظهور درنده‌اي شكست‌ناپذير به نام «بچه‌بر» كه شباهت نزديكي به پلنگ سياه داشت. فقر و گرسنگي و قحط‌سالي، مرگ‌ومير كودكان، كوچ اجباري و فرار خانوارها به سوي شهر (به ويژه مسجد سليمان) نقش انگليسي‌ها، نفت و صنعت شهري و ترس و هراس‌هاي حاكم بر زيست خانواده‌هايي كه به سختي مي‌توانستند «سد جوع» كنند و قادر نبودند حيات خود را با قوانين تحميلي در شهر منطبق كنند.
حروفچيني كتاب «راه دور مرغاب» در حال اتمام است. صالحي ابراز اميدواري كرد كه اين اثر چندان معطل مجوز ارشاد نشود. در صورت طي روند طبيعي كار، اين كتاب بايد زمستان امسال منتشر شود.
«مرغاب» به معناي سرزمين سرسبز و پرآب، قريه‌اي از قراء شهر ايذه خوزستان، واقع در سلسله جبال زاگرس مياني است. مرغاب، زادگاه اجدادي سيدعلي صالحي است كه همواره به ايل چالنگ بختياري تعلق داشته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون