• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4762 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۶ مهر

درباره حاضران و غايبان ليست جديد تيم ملي

كي‌روش و ويلموتس‌ زدايي از تيم ملي به سبك دراگان

علي ولي‌اللهي| بعد از مدت‌هاي طولاني شاهد اولين اردوي تيم ملي فوتبال كشورمان هستيم. اردويي كه زير نظر سرمربي جديد تيم ملي دراگان اسكوچيچ برگزار مي‌شود. تيم ملي در حال آماده‌سازي خود براي دو بازي دوستانه با تيم‌هاي ملي ازبكستان و مالي است و پس از آن بايد در باز‌ي‌هاي مهم انتخابي جام جهاني حاضر شود. آنچه نخستين‌ چالش‌ها را با اسكوچيچ به وجود آورده، اولين ليست اين مربي براي دعوت از بازيكنان است. ليست انتخابي مربي كروات در چند پست سورپرايزهايي براي هواداران داشت و در ساير پست‌ها طبق پيش‌بيني‌ها بود. در ادامه نگاهي مي‌اندازيم به وضعيت نفرات دعوت شده با تمركز بر كساني كه مي‌توانستند به تيم ملي دعوت شوند اما فعلا جا مانده‌اند.

 

جاي خالي بيرو

اسكوچيچ براي محافظت از دروازه تيم ملي از امير عابدزاده، محمدرشيد مظاهري و پيام نيازمند دعوت كرده است. پس اولين غايب بزرگ ليست دراگان عليرضا بيرانوند است. دروازه‌بان شماره يك چند سال اخير فوتبال ايران كه مدتي است راهي بلژيك شده تا در آنتورپ بازي كند. احتمالا دليل عدم دعوت از بيرانوند مصدوميتي باشد كه 3 هفته او را از ميادين دور كرده است. البته با توجه به اينكه بيرو چند ماه است بازي نكرده شايد حتي اگر مصدوم هم نبود در اولين ليست اسو جايي پيدا نمي‌كرد. دومين گلري كه به نظر مي‌رسيد به تيم ملي دعوت شود، حامد لك گلر پرسپوليس است كه عملكردي خيره‌كننده در ليگ قهرمانان آسيا داشت و در ۷ بازي ۵ كلين‌شت ثبت و تنها دو گل دريافت كرد كه هر دو هم از روي نقطه پنالتي بود. به هر حال اسكوچيچ تصميم گرفت از امير عابدزاده كه در ماريتيموي پرتغال عالي كار كرده و همين چند روز پيش پنالتي تيس را در بازي تيمش مقابل پورتو مهار كرد به همراه دو دروازه‌بان داخلي استفاده كند. هر چند نيازمند در رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا به وضوح نشان داد از فرم هميشگي‌اش دور است.

 

صادق محرمي و سيامك نعمتي؟

پرچالش‌ترين قسمت ليست اسكوچيچ بازيكناني است كه براي حضور در خط دفاعي دعوت شده‌اند. از بين ۸ نفري كه به اردو مي‌روند تنها 3 بازيكن سابقه دعوت به تيم ملي را دارند. ميلاد محمدي، حسين كنعاني‌زادگان و مجيد حسيني. از سمت راست شروع كنيم. براي نخستين بار از زمان حضور كي‌روش در ايران است كه براي سمت راست دفاع ايران نه خبري از رامين رضاييان است و نه خبري از وريا غفوري. غفوري در بازي آخر تيمش در ليگ قهرمانان مقابل الاهلي مصدوم شد و شايد دعوت نشدنش به اين مساله مربوط باشد. رامين رضاييان هم گفته مي‌شود مشكلاتي انضباطي- اخلاقي بابت پخش يك كليپ از او در فضاي مجازي دارد و فعلا نمي‌تواند به اردوي تيم ملي ملحق شود. حضور صادق محرمي كه به عنوان يك پديده از فوتبال ايران مستقيما راهي ديناموزاگرب كرواسي شد اما نتوانست انتظارات را برآورده كند در كنار سيامك نعمتي كه به ضرورت در ليگ قهرمانان آسيا براي پرسپوليس در نقش دفاع راست بازي كرد به يك نسبت عجيب هستند. هيچ كس فكرش را نمي‌كرد اگر روزي نعمتي به تيم ملي دعوت شود براي پست دفاع راست باشد اما او آن قدر در ليگ قهرمانان در پست قديمي‌اش خوب كار كرد كه نظر اسكوچيچ را جلب كرد. در بخش دفاع چپ جدا از محمدي كه پاي ثابت تيم ملي است، حضور نجاريان پديده تيم فولاد جالب توجه است. البته شايد در دعوت از او مصدوميت محمد نادري دفاع چپ پرسپوليس هم بي‌تاثير نبوده است. همچنين گمان مي‌شد با توجه به نمايش خوب سعيد آقايي در ليگ قهرمانان او يك بار ديگر بتواند به اردوي تيم ملي برسد. در پست دفاع وسط دو چهره تازه‌وارد به چشم مي‌خورد؛ شجاع خليل‌زاده و عارف غلامي. سال‌ها بود كه گفته مي‌شد خليل‌زاده بايد به تيم ملي دعوت شود اما نه كي‌روش و نه بعد از او ويلموتس اعتقادي به شجاع نداشتند اما اين بازيكن در فصل قبل و در ليگ قهرمانان آن قدر خوب عمل كرد كه اسكوچيچ نتوانست بي‌خيالش شود. در كنار او عارف غلامي وضعيت عجيب‌تري دارد. شايد قبل از اعلام اسامي تيم ملي هيچ كس تصورش را نمي‌كرد مدافع جوان استقلال جايي در تيم ملي داشته باشد و شايد گمان مي‌شد بازيكن كناري او يعني روزبه چشمي كه سال‌ها به تيم ملي دعوت مي‌شد به اردو بيايد. با اين حال اسكوچيچ، عارف غلامي را برگزيد. در پست دفاع وسط غيبت پورعلي‌گنجي نيز قابل توجه است كه البته گفته مي‌شود به دليل مصدوميت كنار گذاشته شده است. سوال اينجاست وقتي مرتضي برگردد، جاي شجاع را مي‌گيرد يا غلامي؟ شايد هم او جاي حسيني يا كنعاني‌زادگان را بگيرد.

 

جهانبخش بد شانس

اسكوچيچ در خط مياني بازيكناني را به تيم ملي فراخوانده كه پيش از اين هم تصور مي‌شد جايي در انديشه‌هاي او داشته باشند؛ علي كريمي كه رسما مركز ثقل استقلال در فصل گذشته بود، احمد نوراللهي به عنوان كايپتان تيمي كه راهي فينال ليگ قهرمانان شده است، وحيد اميري مهره مورد علاقه همه مربيان از كي‌روش و ويلموتس گرفته تا برانكو و يحيي، مهدي ترابي يكي از عوامل اصلي قهرماني پرسپوليس در فصل گذشته كه البته به خاطر حضورش در العربي قطر نتوانست به اردوي تيم ملي اضافه شود و ساسان انصاري به جاي او دعوت شد، سامان قدوس بازيكني باكيفيت بين‌المللي، احسان حاج‌‌صفي كاپيتان تيم ملي، اميد نورافكن بازيكني با قابليت بازي در چند پست و علي قلي‌زاده تكنيكي كه در بلژيك خوش مي‌درخشد. با اين حال غيبت ۶ اسم سنگين در ليست بازيكنان خط مياني سوالات زيادي را به وجود آورده است. جز جهانبخش كه در اوج آمادگي در برايتون دچار مصدوميت شده و هم بازي‌هاي باشگاهي و هم تيم ملي را در مقطع كنوني از دست داده، مي‌توان در وهله اول به غيبت عزت‌اللهي اشاره كرد. سعيد هم‌اكنون در ليگ دانمارك بازي مي‌كند و شايد مهم‌ترين دليل غيبتش هم همين دور بودن از چشم باشد. عزت‌اللهي در زمان كي‌روش ثابت كرد يكي از باكلاس‌ترين هافبك‌هاي تيم ملي است كه با توجه به سن و سال پايينش مي‌تواند مسير موفقيت را سريع‌تر از حد انتظار طي كند اما فعلا در انديشه‌هاي اسكوچيچ جايي ندارد. اميد ابراهيمي هم از جمله بازيكنان مورد علاقه كي‌روش و ويلموتس بود كه احتمالا به دليل بازي نكردن در چند ماه گذشته جايي در تيم ملي نداشته. شايد هم سن و سال او باعث شده اسكوچيچ ديگر اعتقادي به او نداشته باشد. ابراهيمي ۳۳ ساله است. محمد محبي پديده دو فصل اخير ليگ برتر كه توسط ويلموتس به تيم ملي دعوت مي‌شد ديگر غايب اردوي پيش‌روست. شايد افت اين بازيكن جوان در بازي‌هاي سپاهان در ليگ قهرمانان آسيا دليل دور ماندن او از تيم ملي باشد. جز همه اين بازيكنان غيبت دو كاپيتان اول و دوم تيم ملي هم در نوع خودش بسيار جالب توجه است. شايد آخرين بازي كه تيم ملي بدون حضور اشكان دژاگه و مسعود شجاعي تشكيل اردو داد را كسي به خاطر نياورد اما به هر حال به نظر مي‌رسد اسكوچيچ ديگر علاقه‌اي به كار كردن با شجاعي ۳۶ ساله و دژاگه ۳۴ ساله ندارد. البته برخي كارشناسان معتقدند با توجه به جايگاه اين دو بازيكن در تيم ملي بهتر ‌بود اسكوچيچ با آنها به صورت شخصي تماس مي‌گرفت و دلايل دعوت نشدن‌شان و اينكه چرا در برنامه‌هاي او جايي ندارند را عنوان مي‌كرد. حال سوال اينجاست كه در صورت نيمكت‌نشيني حاج‌صفي كاپيتان بعدي تيم ملي چه كسي است؟

 

خط حمله ترسناك

با دعوت از سردار آزمون آقاي گل ليگ روسيه، مهدي طارمي آقاي گل ليگ پرتغال، كاوه رضايي يكي از بهترين گلزنان ليگ بلژيك و مهدي قائدي يكي از ارزشمندترين بازيكنان ليگ برتر به نظر مي‌رسد خط حمله تيم ملي از هميشه سرحال‌تر به نظر مي‌رسد. البته گفته مي‌شد عيسي آل‌كثير كه در ليگ قهرمانان آسيا براي پرسپوليس عالي كار كرد و در ليگ جزو بهترين گلزنان به حساب مي‌آمد هم به تيم ملي قرار بود دعوت شود كه با محروميت عجيبي كه برايش پيش آمد فعلا از تيم ملي دور مانده است. از جمله افراد شاخصي كه پيش از اين عادت داشتيم در تيم ملي ببينيم‌شان اما اسكوچيچ اعتقادي به او ندارد، كريم انصاري‌فرد است. انصاري‌فرد به تازگي راهي ليگ يونان شده و همين هفته پيش يك گل فوق‌العاده ارزشمند براي آ‌اك آتن در ليگ اروپا به ثمر رساند. به هر حال طبق روال هميشه حتي با اين حجم زياد از تغييرات بايد گفت انتخاب نفرات حق سرمربي تيم ملي است و تنها بايد منتظر ماند و ديد عملكرد تيم ملي با حضور نفرات جديد چگونه خواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون