• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4763 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۹ مهر

بين‌الملل

طرح انرژي پاك چين ۵ تريليون دلار هزينه دارد

تحليلگران وود مكنزي در گزارش جديد خود اعلام كردند طرح چين براي رسيدن به توليد صفر كربن تا 2060 در نهايت 5 تريليون دلار براي آن هزينه خواهد داشت. چين بزرگ‌ترين توليدكننده دي‌اكسيدكربن در جهان است ولي از طرف ديگر بيشترين سرمايه‌گذاري را در پروژه‌هاي انرژي تجديدپذير دارد. با وجود طرح‌هاي فعلي كاهش توليد كربن، توليد گازهاي آلاينده توسط چين هنوز هم رو به افزايش است و احتمالا در 2030 به اوج مي‌رسد. اروپا از چين درخواست كرده طرح صفر كردن توليد كربن را تسريع كرده و از 2025 توليد گازهاي آلاينده را كاهش دهد. شي جين پينگ، رييس‌جمهور چين در مجمع عمومي سازمان ملل گفت: «هدف ما كاهش توليد دي‌اكسيد كربن از 2030 و صفر كردن آن تا قبل از 2060 است.» رسيدن به اين هدف نياز به كار زيادي دارد چون چين به‌رغم توسعه شديد ظرفيت انرژي‌هاي بادي و خورشيدي، به ‌شدت وابسته به توليد برق از طريق سوزاندن زغال‌سنگ است. برخي حتي عقيده دارند اين ادعاي چين يك ادعاي واهي است.

توافق براي افزايش حداكثري سهم گردشگري در اقتصاد

وزراي گردشگري در كشورهاي عضو گروه 20 (G20) روز چهارشنبه توافق كردند كه سهم اين بخش را در اقتصاد به حداكثر رسانده و به توسعه پايدار بپردازند. بر اساس بيانيه‌اي كه پس از نشستG20 به رياست عربستان سعودي منتشر شد، اين وزرا خواستار توسعه بيشتر بخش گردشگري به عنوان يك صنعت كليدي و مقاوم شدند و تاكيد كردند كه اين بخش به اقتصاد جهاني كمك كرده و اشتغال مناسب ايجاد مي‌كند. اين مقامات همچنين به چالش‌هاي به وجود آمده توسط بيماري همه گير كوويد-19 و ويروس كرونا و گام‌هايي كه براي بهبود اين بخش نياز است، پرداختند. در اين جلسه همچنين اعلام شد كه بخش گردشگري به 10.3 درصد از توليد ناخالص داخلي (GDP) جهان و 330 ميليون شغل در سال 2019 كمك كرده است. وزراي گردشگري كشورهاي گروه 20 همچنين اعلام كردند كه اين بيماري همه‌گير منجر به كاهش 60 تا 80 درصدي گردشگري بين المللي در سال 2020 شده است. آنها متعهد شدند كه براي تسهيل بهبود اين بخش و حمايت از افرادي كه بيشتر تحت تاثير اين بحران قرار گرفته‌اند به همكاري مشترك خود ادامه دهند.

تقاضاي نفت در ۲۰۲۲ از سطح قبل از بحران كرونا بالاتر مي‌رود

اوپك پيش بيني خود از دورنماي تقاضاي نفت را تغيير داده و حالا انتظار دارد تقاضاي جهاني نفت در 2022 از سطح قبل از بحران كرونا بالاتر رفته و تا اواخر 2030 به ‌طور يكنواخت افزايش يابد و پس از آن ثابت شود. همه‌گيري ويروس كرونا بسياري از فرضيه‌هاي اساسي در پيش‌بيني‌هاي تمام سازمان‌ها و شركت‌هاي بزرگ نفتي از جمله اوپك را تغيير داده است. اوپك در دورنماي نفت جهان در 2020 اعلام كرد بزرگ‌ترين مساله در بازارهاي نفت و انرژي اين است كه تاثيرات بلندمدت بر رفتار مصرف‌كنندگان و تقاضا تا چه مدت ادامه خواهد داشت. بريتيش پتروليوم ماه گذشته اعلام كرد اوج تقاضا براي نفت پشت سر گذاشته شده و شركت توتال فرانسه رشد تقاضاي نفت را تا 2030 پيش‌بيني مي‌كند. اوپك پيش‌بيني تقاضاي بلندمدت براي نفت را بيش از يك ميليون بشكه در روز نسبت به دورنماي سال گذشته خود پايين آورده است و انتظار دارد تقاضاي جهاني براي نفت از 99.7 ميليون بشكه در 2019 تا 109.3 ميليون بشكه در 2040 افزايش يابد و پس از آن در 2045 تا 109.1 ميليون بشكه در روز پايين بيايد. اوپك اعلام كرد: «با فرض اينكه همه‌گيري ويروس كرونا تا سال آينده ميلادي تا حد زيادي كنترل شود، انتظار مي‌رود تقاضاي نفت در 2021 افزايش يافته و در ميان مدت به سطح معمول خود بازگردد.» اين سازمان پيش‌بيني مي‌كند تقاضاي جهاني براي نفت در 2022 از سطح تقاضا در 2019 فراتر رود.

گازپروم به دنبال احداث ۲ خط لوله انتقال گاز ديگر به چين است

غول گاز روسيه- گازپروم - به دنبال احداث خط لوله انتقال گاز نيروي سيبري به چين، حالا در نظر دارد دو خط لوله ديگر براي انتقال گاز به اين كشور احداث كند. طبق اعلام اين شركت، يكي از اين خط‌ لوله‌ها مستقيم بوده و ظرفيت آن سالانه ۳۰ ميليارد متر مكعب خواهد بود و ديگري از مغولستان عبور مي‌كند (پاور آو سايبريا ۲) و ظرفيت آن ۵۰ ميليارد مترمكعب در سال خواهد بود. گازپروم اعلام كرد: ما در حال امكان‌سنجي احداث يك خط‌ لوله با ظرفيت ۳۰ ميليارد مترمكعب در سال از ميادين گازي غرب سيبري به بخش غربي مرز چين و روسيه هستيم. ما در حال حاضر در حال مذاكره در مورد شرايط خريد و فروش با سي‌ان‌پي‌سي چين هستيم.

پيروزي بايدن منجر به چاپ دلار و حباب بازار سهام مي‌شود

پيتر شيف، كارگزار كهنه‌كار وال‌استريت معتقد است پيروزي كانديداي دموكرات - جو بايدن - در انتخابات رياست‌جمهوري ماه نوامبر امريكا خبر بدي براي بازارهاي سهام و كل اقتصاد امريكا خواهد بود. او گفت: پيروزي بايدن به معناي يك اقتصاد خيلي ضعيف‌تر خواهد بود كه فدرال‌رزرو را مجبور خواهد كرد بسته كمك مالي جديدي ارايه كند. پيتر شيف كه مديرعامل شركت يوروپاسيفيك هم هست، مي‌گويد: بنابراين در دولت بايدن در مقايسه با دولت ترامپ تورم به ‌شدت افزايش خواهد يافت و چاپ دلار خيلي خيلي بيشتر خواهد شد كه اين مي‌تواند حباب بازار سهام را از اين بزرگ‌تر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون