• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4766 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۲ مهر

رييس مجلس در نامه‌اي به رييس‌ جمهوري بر لزوم تغيير در ساختار بودجه 1400 تاكيد كرد

امر و نهي براي دخل و خرج

آغاز يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و قرارگيري مدعيان اصلي كرسي رياست‌جمهوري دو انتخابات 96 در راس قواي سه‌گانه جمهوري اسلامي سبب شد تا برخي ناظران از احتمال تشديد تنش‌هاي لفظي ميان اين نهادها به‌ ويژه مجلس و دولتي سخن بگويند كه حسن روحاني و محمدباقر قاليباف راس آنها ايستاده‌اند. اظهاراتي كه خيلي زود رنگ واقعيت به خود گرفت و نوع روابط نمايندگان مجلس و مسوولان دولتي رو به وخامت گذاشت و اين اوضاع رفته‌رفته به روساي قواي مجريه و مقننه نيز سرايت كرد. اين شرايط اما پس از لغو نشست سران قوا از سوي حسن روحاني به‌ دليل عدم رعايت پروتكل‌هاي ابلاغي ستاد ملي مقابله با كرونا از جانب محمدباقر قاليباف به اوج خود و در اين حال و اوضاع بود كه رييس مجلس در نامه‌اي به رييس‌جمهوري از چند و چون لايحه بودجه كل كشور در سال 1400 گفته و بر لزوم ايجاد تغيير در ساختار آن تاكيد كرده است.
رييس مجلس در نامه خود به مطالبات عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي از رييس‌جمهوري و تيم اقتصادي دولت اشاره كرده و با تاكيد بر لزوم اعمال اين اصلاحات در بودجه 1400 خطاب به حسن روحاني نوشته است: «ريشه بسياري از مسائل و چالش‌هاي كنوني اقتصاد ايران در كاستي‌هاي نظام بودجه‌ريزي كشور نهفته است به ‌ويژه در ساليان اخير و با تشديد تحريم‌هاي ظالمانه امريكا و كاهش شديد درآمدهاي نفتي، كسري بودجه دولت و روش‌هاي جبران آن، تبعات نامطلوبي بر شاخص‌هاي اقتصاد كلان كشور بر جاي گذاشته است. لذا انجام اصلاحات ساختاري در بودجه به يكي از مطالبات جدي رهبر معظم انقلاب تبديل شده كه در سنوات اخير به‌كرات بر آن تاكيد داشته‌اند. رهبري همچنين تاكيد كردند آنچه در سياست‌هاي كلي و برنامه‌هاي مصوب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي درباره اصلاح ساختار بودجه عمومي و قطع وابستگي بودجه به نفت تصويب و ابلاغ شده لازم است، اجرايي و در بودجه سال ۱۳۹۸گنجانده شود. اين مهم بار ديگر در بيانات اخير ايشان كه به مناسبت هفته دولت و در جلسه مجازي با اعضاي محترم هيات دولت ايراد شد مورد تاكيد قرار گرفت.»
اينكه رييس يازدهمين دوره قوه مقننه برحسب كدام‌يك از بندهاي اختيارات خود با لحني نه‌ چندان دوستانه از چند و چون بودجه 1400 سخن گفته مشخص نيست ولي قاليباف در بخش پاياني نامه خود از واژگاني استفاده كرده كه ناخودآگاه نگاه بالا به پايين او به رييس‌جمهوري را به مخاطب القا مي‌كند. در اين بخش از نامه رييس مجلس كه خبرگزاري فارس آن را به عنوان «خبر اختصاصي» منتشر كرده، آمده است: «اصلاحات ساختاري بودجه يكي از مطالبات اصلي نمايندگان محترم مجلس و كميسيون‌هاي تخصصي از دولت محترم و يكي از محورهاي اصلي بسته اقتصاد مردمي است. از اين ‌رو در همين ماه‌هاي آغازين جلسات متعددي در مجلس شوراي اسلامي پيرامون موضوع اصلاحات ساختاري بودجه با حضور مسوولان سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط برگزار شده است. با عنايت به فرا رسيدن زمان تهيه لايحه بودجه در دولت انتظار مي‌رود، لايحه بودجه سال ۱۴۰۰متفاوت با لوايح بودجه گذشته و متناسب با شرايط اقتصادي كشور و با لحاظ اصلاحات ساختاري مد نظر رهبر معظم انقلاب و نمايندگان محترم مجلس تدوين و به مجلس تقديم شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون