• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4767 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر

اقتصاد بين‌الملل

الروسا به بزرگ‌ترين شركت استخراج الماس در جهان تبديل شده است

ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه روز دوشنبه در ديدار با سرگئي ايوانف، مدير عامل شركت الروسا تاكيد كرد كه اين شركت روسي در بازار جهاني توليد الماس پيشرو است. وي گفت: در بحبوحه پاندمي كرونا، صنعت طلا و جواهر و پايگاه آن يعني صنعت استخراج الماس در شرايط بسيار دشواري قرار گرفت، منظور من توليد جهاني در حال حاضر است. پوتين افزود: بسياري از رقباي شما عملا توليد خود را متوقف كرده‌اند و مشغول اخراج تعداد زيادي از كاركنان خود هستند و در آستانه ورشكستگي قرار دارند.رييس‌جمهور روسيه در ادامه تاكيد كرد: الروسا بزرگ‌ترين شركت استخراج الماس در اين كشور بوده است و اكنون به بزرگ‌ترين در جهان تبديل شده است. ايوانف نيز اعلام كرد كه الروسا به زودي درباره ارايه الماس خام به «صندوق سپرده‌گذاري فلزات گرانبها و جواهرات دولتي روسيه» با وزارت دارايي مذاكره كند. اقدامات هماهنگ براي مواجهه با بحران اقتصادي كرونا لازم است

رييس صندوق بين‌المللي پول روز دوشنبه گفت جامعه بين‌الملل بايد همكاري بيشتري براي مواجهه با ركود اقتصادي ناشي از همه‌گيري ويروس كرونا داشته باشد و از بانك جهاني خواست وام‌دهي خود به كشورهاي آسيب‌ديده آفريقايي را تسريع كند. موضوع اصلي اجلاس سالانه صندوق بين‌المللي پول و بانك جهاني در اين هفته حمايت از كشورهاي آسيب‌ديده است. كريستالينا جورجيوا در اين اجلاس گفت: «اقدامات بيشتري بايد صورت گيرد. من خواستار وام‌هاي بيشتر به كشورهاي آفريقايي هستم. بانك جهاني ظرفيت اين وام‌دهي را دارد». جورجيوا هفته گذشته گفت صندوق بين‌المللي پول از آغاز بحران كرونا 26 ميليارد دلار كمك مالي به كشورهاي آفريقايي كرده است ولي اين منطقه با 345 ميليارد دلار كسري مالي تا 2023 روبروست. طبق تخمين‌هاي بانك جهاني، همه‌گيري ويروس كرونا، كاهش قيمت كالاها و حمله ملخ‌هاي صحرايي ضربه سختي به آفريقا زده و 43 ميليون نفر را در خطر فقر شديد قرار داده است. بيش از يك ميليون مورد ابتلا به ويروس كرونا در كشورهاي آفريقايي گزارش شده و 23 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. انتظار مي‌رود دولت‌هاي عضو گروه 20 شش ماه ديگر بازپرداخت بدهي كشورهاي فقير را تمديد كنند ولي فشار اصلي روي بانك‌هاي توسعه‌اي و موسسات اعتباري خصوصي است تا بازپرداخت وام‌ها را به تعويق بيندازند. جورجيوا همچنين از كشورهاي ثروتمندتر خواست از سرمايه‌هاي حق برداشت مستقيم صندوق بين‌المللي پول براي وام‌دهي به كشورهاي نيازمند استفاده كنند. جورجيوا از كشورهاي بحران‌زده خواست ساختار بدهي‌هاي خود را هر چه زودتر بازسازي كنند.

فائو درباره تاثير مخرب كرونا بر اقشار آسيب پذير هشدار داد

اين سازمان اعلام كرد: روز جهاني غذا در شرايطي استثنايي فرا مي‌رسد كه كشورهاي سراسر جهان با تاثيرات گسترده همه‌گيري جهاني بيماري ويروس كرونا دست و پنجه نرم مي‌كنند. اكنون زمان انديشيدن درباره آينده‌اي است كه قرار است شانه به شانه يكديگر آن را بسازيم. در اين خصوص، فائو از تمامي دست‌اندركاران در سراسر جهان مي‌خواهد تا به مناسب روز جهاني غذا، دست در دست هم دهند تا به صورت فوري به شكاف‌ها و نقصان‌هاي تغذيه‌اي و معيشتي كه در ميانه همه‌گيري بيماري ويروس كرونا آسيب‌پذيرترين اقشار جامعه را گرفتار كرده است، رسيدگي كنند. برآوردهاي اخير منتشرشده از سوي فائو نشان مي‌دهند كه همه‌گيري بيماري ويروس كرونا و پيامدهاي اقتصادي آن مي‌تواند ۸۳ تا ۱۳۲ ميليون نفر ديگر را در سال جاري ميلادي به جمعيت دچار كمبود تغذيه در جهان اضافه كند؛ همچنين، وضعيت تغذيه اكثر گروه‌ها و جمعيت‌هاي آسيب‌پذير به علت تاثيرات بهداشتي و اقتصادي- اجتماعي بيماري ويروس كرونا، احتمالا وخيم‌تر خواهد شد.

پيروزي بايدن به نفع نفت است

گلدمن ساكس در يك ارزيابي جديد اعلام كرد پيروزي جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري ماه آينده امريكا عامل صعودي براي قيمت‌هاي نفت خواهد بود زيرا هزينه صنعت شيل را افزايش داده و احتمالا باعث افت ارزش دلار مي‌شود. تحليلگران اين بانك سرمايه‌گذاري امريكايي در يادداشتي اعلام كردند ما انتظار نداريم انتخابات آتي امريكا پيش‌بيني‌هاي مثبت ما از قيمت‌هاي نفت و گاز را تغيير دهد. اگرچه جو بايدن لحن ميانه‌رويي در خصوص صنعت انرژي اختيار كرده است اما موانع پيش روي توليد نفت و گاز امريكا در صورت پيروزي و به قدرت رسيدن وي افزايش پيدا خواهند كرد. بايدن اعلام كرده كه ليزينگ زمين‌هاي فدرال براي توليد نفت و گاز را متوقف خواهد كرد و يك برنامه انرژي پاك براي افزايش سهم تجديدپذيرها در توليد برق و اشتغالزايي دارد. گلدمن ساكس انتظار دارد دولت بايدن در مقررات، ماليات‌ها، محدوديت‌هاي متان و حفاري جديد براي صنعت نفت به‌طور كلي و براي توليد نفت شيل به خصوص، سخت‌گيري بيشتري داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون