• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4767 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۳ مهر

خبر

 

اولتيماتوم رهبر مخالفان بلاروس به لوكاشنكو

رهبر اپوزيسيون بلاروس گفت كه اگر لوكاشنكو تا ۲۵ اكتبر (۴ آبان) استعفا ندهد و به خشونت عليه مردم ادامه داده و زندانيان سياسي را آزاد نكند اعتصاب سراسري در بلاروس را اعلام خواهد كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، سوتلانا تيخانوفسكايا، رهبر اپوزيسيون بلاروس و رقيب انتخاباتي لوكاشنكو در انتخابات رياست‌جمهوري كه در حال حاضر در ويلنيوس به سر مي‌برد، گفت: اگر درخواست‌هاي ما تا ۲۵ اكتبر اجرايي نشود مردم در سراسر كشور به خيابان مي‌آيند و اعتراضات صلح‌آميز خواهند داشت. وي افزود: تا ۲۶ اكتبر همه بلاروس به اعتصاب مي‌پيوندند، تمام جاده‌ها بسته خواهد شد و فروشگاه‌هاي دولتي نيز هيچ فروشي نخواهند داشت.

بحرين مخالفان عادي‌سازي رابطه با اسراييل را محاكمه مي‌كند

وزارت كشور بحرين اعلام كرد كه مخالفان توافقنامه عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي در فضاي مجازي تحت پيگرد قانوني قرار مي‌گيرند. به گزارش ايرنا و به نقل از «خليج آنلاين» اداره كل مبارزه با جرايم سايبري متعلق به وزارت كشور بحرين، روز سه‌شنبه، در بيانيه‌اي اعلام كرد كه برخي حساب‌هاي كاربري در شبكه‌هاي اجتماعي را رصد كرده كه به گفته اين اداره، «به دنبال تحريف چهره حكومت پادشاهي بحرين و توهين به آن» هستند. بنا به ادعاي اين نهاد دولتي در بحرين، حساب‌هاي كاربري مذكور، پس از امضاي توافق صلح بين بحرين و اسراييل، «به دنبال گسترش فتنه و اختلاف بين اجزاي جامعه، تحريف و توهين به چهره حكومت پادشاهي بحرين» هستند. اداره مبارزه با جرايم سايبري بحرين وعده داده كه اقدامات قانوني در مورد اين حساب‌ها و محتواي آنها كه «برخلاف قانون و اصول صلح مدني و ساختار اجتماعي» توصيف كرده، اتخاذ خواهد شد. اين اداره مدعي شده كه اين حساب‌هاي كاربري از سوي به گفته اين نهاد «شخصيت‌هايي كه به دليل اقدامات تروريستي محكوم و از كشور فرار كرده‌اند» اداره مي‌شود. اداره مبارزه با جرايم سايبري بحرين پس از خيزش مردمي گسترده در سال ۲۰۱۱ شكل گرفت تا تحركات مردمي را زير نظر داشته و با پيگيري‌هاي مداوم باعث سركوب و مقابله تظاهرات مردمي شود. در همين حال سايت خبري «منامه پست» گزارش داد كه نيروهاي امنيتي، روز دوشنبه يك تابلوي اعتراضي به عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي با عنوان «نه به عادي‌سازي و ما همه فلسطين هستيم» را از ديوار ساختمان جمعيت مقاومت بحرين برداشتند.

برگزاري نشست وزراي خارجه عراق، مصر و اردن

وزراي خارجه سه كشور عراق، اردن و مصر سه‌شنبه در كاخ «التحرير» قاهره با يكديگر ديدار كردند. به گزارش فارس و به نقل از روداوو، اين نشست با هدف گفت‌وگو در خصوص نتايج نشست سران در اردن در ۲۵ در آگوست گذشته و بحث در خصوص «سازوكار اقدام مشترك» براي توسعه همكاري‌هاي اقتصادي، تجاري و سرمايه‌گذاري ميان سه كشور برگزار مي‌شود. در اين نشست همچنين در خصوص آخرين تحولات منطقه‌اي به خصوص مسائل جهان عرب و راه‌هاي گسترش هماهنگي‌ها ميان سه كشور بحث و بررسي شد. پس از اين ديدار، سه طرف در يك كنفرانس خبري مشترك حضور يافتند. «سامح شكري» وزير خارجه مصر در ابتدا گفت كه همكاري ميان مصر و اردن و عراق عليه هيچ كشوري نيست. او در ادامه بر لزوم حل و فصل سياسي بحران سوريه و ليبي تاكيد كرد و گفت كه هر سه كشور ديدگاه يكساني در خصوص امنيت ملي جهان عرب و مقابله با تهديدات دارند. سامح شكري همچنين گفت كه سه كشور در خصوص همكاري‌ها در حوزه انرژي، بازسازي و برق رايزني كردند. او به مساله بحران آب نيز پرداخت و امنيت آبي را اولويت ويژه دانست و در اين ميان به سند النهضه و تهديداتي كه متوجه امنيت آبي عراق است، اشاره كرد. در ۲۵ آگوست گذشته نخست‌وزير مصر و عراق با حضور در اردن در نشست مشتركي با «عبدالله دوم» پادشاه اين كشور شركت كردند. پس از آن نشست «مصطفي الكاظمي» در صفحه توييتر خود نوشت كه اين نشست بابي براي ورود به منطقه‌اي توسعه يافته و امن است.

نخستين حمله امريكا به طالبان از زمان امضاي پيمان دوستي

ارتش امريكا در حمايت از نيروهاي امنيتي افغانستان، مواضع گروه طالبان در هلمند را بمباران كرد. به گزارش مهر و به نقل از يو‌اس‌اي تودي، ارتش امريكا در حمايت از نيروهاي امنيتي افغانستان كه در ولايت هلمند زير آتش بودند، اقدام به بمباران مواضع گروه طالبان كردند. تا عصر روز دوشنبه در نتيجه درگيري‌ها در ولايت هلمند دست‌كم ۷۰ نفر كشته شده بودند. سرهنگ «سوني لِگت» سخنگوي نيروهاي امريكايي در اين رابطه اعلام كرد: حملات اخير طالبان در هلمند با توافق امضا شده بين امريكا و طالبان در ماه فوريه سازگاري ندارد و مذاكرات صلح بين‌الافغاني را تضعيف مي‌كند. وي در ادامه افزود: بمباران مواضع طالبان نقض توافق ماه فوريه نيست. سرهنگ لگت در ادامه عنوان داشت كه طالبان بايد فورا به عمليات‌هاي تهاجمي‌اش در ولايت هلمند پايان داده و خشونت در سراسر كشور را كاهش دهد. اين سخنگوي نيروهاي امريكايي تاكيد كرد: حمايت از نيروهاي امنيت ملي افغانستان كه هدف حملات طالبان قرار گيرند، ادامه خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون