• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4768 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۴ مهر

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

مشكل اعتياد فِرِدي روي دونالد تاثير زيادي گذاشت. او به فِرِدي قول داد كه به هيچ ‌وجه به سيگار و مشروب دست نزند و تاكنون يك قطره مشروب الكلي از گلويش پايين نرفته. زندگي، اعتياد و مرگ فِرِدي تاثير زيادي بر آينده دونالد گذاشت. در آن سال‌ها دونالد به اين باور رسيد كه الكليزم در خانواده آنها موروثي است و بيم آن داشت كه حتي با يك ليوان مشروب دچار سرنوشت فِرِدي شود. تصور كنيد خوشگذران‌ترين مرد امريكايي كه صاحب لوكس‌ترين هتل‌هاي دنياست و انواع مشروبات الكلي گرانقيمت جهان را عرضه مي‌كنند، هرگز به الكل دست نزده است. او همچنين صاحب يك شراب‌سازي در ويرجينيا و يك برند ودكا است. دونالد ترامپ در يك مصاحبه گفت، اگر من مشروب مي‌خوردم، امكان آن زياد بود، الان اينجا نبودم كه با شما صحبت كنم يك چيزهايي هست كه تاثير ژنتيك است. 
تاثير از دست دادن فِرِدي روي ترامپ تا امروز مشهود است. او در دوران رقابت‌هاي انتخاباتي به هواداران قول داد كه به ‌شدت با قاچاق مواد مخدر - كه از مشكلات مهم امروز ايالات متحده است و باعث مرگ هزاران جوان امريكايي مي‌شود -  مبارزه كند. در ميان مبارزات انتخاباتي و پس از ورود به كاخ سفيد ترامپ بارها از فِرِدي و مشكل اعتياد ياد كرده است. گر چه در مواردي ترامپ مكزيكي‌ها و مهاجران را عامل اصلي قاچاق مواد مخدر مي‌داند. او همچنين اعتراف كرد كه در جواني چيز زيادي درباره اعتياد نمي‌دانسته و اگر مي‌دانست آن فشارها را روي فِرِدي نمي‌گذاشت. دونالد ترامپ گفت او متعلق به دفتر و اداره نبود، بهترين جا براي او پرواز در آسمان بود. 

ماريان ترامپ بري Maryanne TrumBarry
«افراد وسواسي و سختگير اجازه نمي‌دهند كه مردان مرد باشند. اينها هر شوخي سكسي و هر نوع لاس زدن را آزار جنسي مي‌دانند. با اين كارها بازيگوشي و شوخي مردانه را خراب كرده‌اند. خنديدن كجا رفته؟ بهترين راه براي از بين بردن رفتار ملال‌آور، شوخي و ريشخند زيركانه بود يا از آن بهتر سلاح قوي ظاهر زنانه و اراده پولادين.» اينها حرف‌هايي بود كه يكي از اعضاي خانواده ترامپ رك و راست در مورد پرونده‌هاي آزار جنسي در جمع زنان نيروي انتظامي واشنگتن در سال 1992 گفت. به ‌جاي دونالد اين حرف‌ها از دهان ماريان ترامپ قاضي فدرال ايالات متحده بيرون مي‌آمد. 
اين طرز نگاه و كم‌اهميت دادن شوخي‌ها و رفتارهاي ناشايست مردان كه ماريان مي‌گفت انگار از كتاب اخلاق دونالد بيرون آمده بود. ماريان ترامپ قاضي ارشد دادگاه فدرال ايالات متحده بود كه توسط رونالد ريگان به اين سمت منصوب شد و در دوران كلينتون ترفيع گرفت. در واقع شايد ماريان اگر مي‌توانست صحبت كند، بهترين مدافع دونالد در دستگاه قضايي بود. قضات در ايالات متحده اظهارات سياسي نمي‌كنند. ماريان اولين كسي بود كه به ‌طور محرمانه دونالد وقتي در سال يك نزاع تلويزيوني با ميگان كلي (Megan Kelly) به دردسر افتاد، مشاوره داد. ميگان كلي، گوينده پرطرفدار شبكه دست‌راستي فاكس نيوز، ديدگاه‌هاي ترامپ را درباره زنان در يك مناظره پربيننده تلويزيوني به چالش كشيده بود. جواب‌هاي ترامپ و مصاحبه‌هاي بعدي‌اش در آن مورد تبديل به يك افتضاح سياسي ديگر براي ستاد انتخاباتي ترامپ شده بود. 
ماريان، اولين فرزند فِرِد و ماري مك‌لويد ترامپ است. قاضي ارشد بازنشسته، تنها فرزند خانواده فِرِد ترامپ بود كه به يك مقام برجسته دولتي و قضايي رسيد. ماريان از دانشگاه كلمبيا در سال 1962 فوق‌ليسانس حقوق و قانون مدني گرفت و در سال 1974 از دانشگاه حقوقي هوفسترا (Hofstra University School of Law) دكتراي حقوق دريافت كرد. بعد از 13 سال خانه‌داري، او در سال 1974 معاون دادستان فدرال نيوجرسي شد. ماريان و يك همكار زن ديگر در آن زمان تنها زنان شاغل در دفتر دادستاني نيوجرسي بودند. آن دفتر 60 وكيل داشت كه همه مرد بودند. در آن سال‌ها ماريان معاون ارشد بخش مدني دادستاني بود و بعد از آن در سال 1981 به مدت دو سال پست معاونت اجرايي دادستاني را به عهده داشت. همچنين بين سال‌هاي 1981 تا 1983 در سمت معاون اول دادستاني فعاليت مي‌كرد. او در سال 1980 از همسر اولش ديويد دزموند جدا شد. حاصل اين ازدواج پسري به نام ديويد ويليام دزموند است. ديويد ويليام اكنون روانشناس ساكن نيويورك است. او در سال 1982 با جان جوزف بري ازدواج كرد. ماريان تا سال 2000 كه جان بري درگذشت با او زندگي كرد. 
پرزيدنت ريگان در سپتامبر 1983 او را به عنوان قاضي فدرال دادگاه نيوجرسي نامزد كرد. سناي ايالات متحده روز ششم اكتبر 1983 نامزدي ماريان ترامپ را تاييد كرد و او فرداي آن روز به اين سمت منصوب شد. در سال 1985 از بررسي يك پرونده مربوط به مواد مخدر به دليل اينكه متهم با برادرش دونالد آشنايي داشت خودداري كرد و آن را به قضات ديگر سپرد. ماريان تا سال 1999 قاضي فدرال نيوجرسي ماند و در آن سال توسط بيل كلينتون به مقام قضاوت دادگاه سوم تجديد نظر ايالات متحده منصوب شد. سناي امريكا به اتفاق آرا نامزدي او را در سپتامبر 1999 تاييد كرد. او تا سال 2019 در اين سمت باقي ماند. ماريان ترامپ با 40 سال سابقه درخشان حقوقي و قضايي بعد از رييس‌جمهور شدن برادرش به نحوي مجبور شد از سمت مادام‌العمر قضاوت كناره‌گيري كند. او تحصيلات حقوقي‌اش را زماني شروع كرد كه پسرش كلاس ششم بود. با اين حال توانست به عالي‌ترين درجات حقوقي و قضايي در ايالات متحده برسد؛ دستاورد درخشاني كه در آن زمان براي زنان و به خصوص مادران غيرممكن به نظر مي‌رسيد. 
در صحنه دادگاه ماريان يك قاضي قاطع و سختگير بود. نيويورك‌تايمز در يك گزارش ويژه در مورد عملكرد او در دادگاه در مقاله 18 آگوست 2015 مي‌نويسد، خانم ترامپ بري يك قاضي سرسخت بود، قاضي حوزه نيوجرسي توافق دادستان ناحيه كه كارآگاهان پليس متهم به همكاري با قاچاقچيان را آزاد مي‌كرد، رد كرد و حكم به دادرسي مجدد داد. آن كارآگاهان در دادرسي مجدد به 12 تا 15 سال حبس محكوم شدند. ماريان رياست پرونده معروف لوييس مانا را كه مربوط به خانواده مافيايي جنويس مي‌شد به عهده گرفت. نيويورك تايمز مي‌نويسد كه او در مقام قاضي تجديدنظر فدرال يك قاضي قاطع بود كه با قدرت دادستان‌ها، وكلاي مدافع و حتي قضات بدوي را سرزنش مي‌كرد. 
ماريان ترامپ گر چه موي پرپشت‌تري از دونالد دارد و مدل مويش بسيار شبيه دونالد است، گفت، هرگز احساس رقابت با دونالد در مورد مدل مو نكرده است. او گفت، من از كودكي خوب مي‌دانم كه حتي فكر رقابت با دونالد را نكنم، چرا كه نمي‌توان از او برد. نيويورك‌تايمز مي‌نويسد، دونالد با كمك رُي كوهن (Roy Cohn) وكيل پرنفوذ خانواده ترامپ از طريق ادوين ميز (EwinMeese) به دولت ريگان با لابي‌گري فشار آورده و به خواهرش در احراز كرسي قضاوت كمك كرده است؛ ادعايي كه دونالد ترامپ تكذيب مي‌كند و مي‌گويد كه خواهرش بر اساس لياقت‌هاي خودش به آن مقام دست يافته است. در سال 2004 به ماريان ترامپ جايزه اوكانر كه به زنان كوشا در امور قضايي داده مي‌شود توسط سندرا اوكانر، قاضي دادگاه عالي ايالات متحده اهدا شد. سندرا اوكانر نخستين زني بود كه به مقام قضاوت دادگاه عالي در امريكا رسيد. 
رياست‌جمهوري ترامپ و زير ذره‌بين رفتن تاريخ خانواده ترامپ براي ماريان دردسر شد. نيويورك‌تايمز با انتشار يك گزارش تحقيقاتي در اكتبر 2018 نشان داد كه ماريان و ديگر اعضاي خانواده‌اش همراه با پدرشان فِرِد، شيادانه كوشش كرده‌اند با رفتار غيرقانوني از پرداخت ماليات‌هاي املاك و ماليات مربوط به هديه‌هايي كلاني كه از پدرشان گرفته‌اند، طفره بروند. سوزان كريگ Susan Craig محقق تايمز دريافت كه ماريان ترامپ در سال 1983 در گزارش مالي كه براي تاييد قضات در سنا لازم است، يك ميليون دلار از يك شركت به نام نگهداري و مصالح ساختمان آل كانتري All County Building Supply & Maintenance گرفته است. تايمز نشان مي‌دهد كه شركت آل كانتري به كلي يك ظاهرسازي براي تقلب مالياتي توسط ماريان، دونالد و ديگر افراد فاميل بوده است. اين شركت دستمزدهايي به افرادي كه در ساختمان‌هاي ترامپ مشغول بودند، مي‌پرداخت. سپس مديريت هر ساختمان‌ به شركت‌ آل كانتري مبالغي جهت خدمات مي‌پرداخته، اما خانواده ترامپ در اين اثنا دغلكارانه به اين مبالغ مي‌افزوده‌اند تا از پرداخت ماليات پرهيز كنند. تحقيقات نيويورك تايمز نشان مي‌دهد كه شركت آل كانتري در واقع هيچ كاري انجام نمي‌داده و هدفي جز فرار مالياتي براي خانواده نداشته است. 
اداره امور مالياتي و دارايي ايالت نيويورك در اكتبر 2018، در نتيجه انتشار تحقيق نيويورك تايمز، بررسي ادعاهاي كلاهبرداري عليه ماريان و خانواده ترامپ را آغاز كرد. دادگاه دوم تجديدنظر، در تاريخ اول فوريه 2019 اعلام كرد در پي ادعاهاي مطرح شده در نيويورك‌تايمز، تحقيقاتي درباره ماريان ترامپ در مورد مشاركت در معاملات مالي و تقلب مالياتي را آغاز كرده است. 10 روز بعد، ماريان ترامپ قاضي ارشد غيرفعال آن زمان بازنشستگي خود را از كرسي قضاوت اعلام كرد و عملا تحقيقات را خاتمه داد.
ماري ال ترامپ برادرزاده دونالد و دختر فِرِدي ترامپ در كتاب زياده‌خواه سيري‌ناپذير مشروح چند گفت‌وگو با عمه‌اش ماريان درباره دونالد را منتشر كرده است. او همچنين يك نوار صوتي 15 ساعته از ماريان منتشر كرده كه آشكارا از دونالد انتقاد مي‌كند. مايكل كرانيش مقاله‌اي با عنوان، «در يك فايل صوتي محرمانه، خواهر ترامپ مي‌گويد كه «او» هيچ اصولي ندارد و «شما نمي‌توانيد به او اعتماد كنيد» منتشر كرد. ماريان در يك ملاقات به برادرزاده‌اش گفته بود، «تنها چيزي كه او مي‌خواهد اين  است كه براي طرفدارانش جذاب باشد، او به هيچ اصلي پايبند نيست. مطلقا نيست؛ توييت‌هاي لعنتي و دروغ‌هايش، خداي من، من دارم زيادي رك و راست حرف مي‌زنم ولي مي‌داني، اينكه همه‌اش داستان را عوض مي‌كند، هيچ‌ وقت آماده نيست. دروغ‌ها.» ماريان با اندوه در اشاره به دستگيري پناهندگان و جدا كردن آنها از كودكان‌شان در مرزهاي جنوبي اضافه مي‌كند، الان با اين بچه‌هاي دم مرز چه‌ كار بايد بكنيم؟ او اصلا نظرات و قضاوت‌هاي من درباره مهاجرت را نخوانده است. اصلا چيزي نمي‌خواند. 
در اين مكالمه همچنين ماريان ترامپ به برادرزاده‌اش گفته بود كه دونالد يك نفر را اجير كرده بود تا امتحان اس‌اي‌تي SATكه براي ورود به دانشگاه لازم است را به‌جاي او بدهد. او همچنين گفته بود كه ترامپ يك پسر لوس بود و من برايش تكاليف مدرسه‌اش را انجام مي‌دادم. من دور نيويورك چرخاندمش و سعي كردم وارد يك دانشگاه بشود. دونالد اول به دانشگاه فوردهام رفت، بعد رفت پنسيلوانيا چون يكي به ‌جايش آنجا امتحان مي‌داد. ماريان اضافه كرد حتي نام او را هم به ياد دارم، جو شپيرو؛ او به جاي دونالد امتحان مي‌داد. محقق واشنگتن‌پست دريافت شپيرو يكي از دوستان ترامپ در پنسيلوانيا بوده كه مدتي است كه فوت شده و خانواده او همكاري جو با ترامپ يا هر كس ديگر در اين رابطه را نفي كرده‌اند. 
به هر تقدير حرف‌هاي ماريان ترامپ نشان از اوضاع نابسامان خانواده ترامپ دارد. به نظر مي‌رسد ماري ال ترامپ دختر فِرِدي هم با ضبط و نشر مسائل درون خانوادگي در عين انتقامجويي از عمه‌ها و عموهايش، سعي كرده اوضاع نابسامان روحي و رواني دونالد و تاريخچه پرتقلب او را با شهروندان ايالات متحده در ميان بگذارد. انتشار اين مجموعه نوشته‌ها و فايل‌هاي صوتي چند ماه قبل از انتخابات رياست‌جمهوري مي‌تواند ضربه‌اي به انتخاب مجدد دونالد ترامپ باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون