• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4768 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۴ مهر

كشتي مانشافت به گل نشسته‌ است

يوگي مي‌تواند خودش و دوستانش را نجات دهد؟

بهرام سرگوسرايي

 

فوتبال بازي ساده‌اي است. 22 نفر دنبال توپ مي‌دوند و درنهايت آلمان برنده مي‌شود. اين جمله نمادين ‌گري لينه‌كر، ستاره سابق تيم ملي انگلستان است براي نشان دادن قدرت ژرمن‌ها در فوتبال. جمله‌اي كه در چند وقت اخير چندان مصداق پيدا نكرده و به نظر مي‌رسد مانشافت بايد فكري اساسي به حال تيم ملي‌اش بكند. 
آلمان بعد از قهرماني در جام جهاني 2014 رسما بهترين تيم جهان بود. آنها با هدايت يواخيم لو كه يك تئوريسين فوق‌العاده در فوتبال است، توانستند بعد از نايب قهرماني در جام جهاني 2002 و دو بار سومي در جام‌هاي جهاني 2006 و 2010 بالاخره در برزيل آن هم با نمايشي محسوركننده چهارمين قهرماني خودشان در جام جهاني را جشن بگيرند. با اين حال از سال بعد كم‌كم افت آلمان آغاز شد. ديگر خبري از آن نمايش‌هاي فوق‌العاده نبود و نتايجي كه لو و شاگردانش كسب كردند كمتر شباهتي با آلمان هميشگي داشت. آنها در يورو 2016 در نيمه‌نهايي مقابل فرانسه ميزبان 2- صفر باختند و حذف شدند. البته آلمان در يك‌چهارم به سختي و در ضربات پنالتي يكي از بي‌مهره‌ترين تيم‌هاي ملي ايتاليا در تاريخ را از پيش رو برداشته بود. در جام جهاني 2018 بزرگ‌ترين فاجعه براي دومين تيم پرافتخار جهان رقم خورد و براي نخستين‌بار آنها در مرحله گروهي حذف شدند! آن هم در گروهي كه تيم‌هاي مكزيك و سوئد و كره‌جنوبي حضور داشتند. باخت آلمان در بازي آخر مقابل كره‌جنوبي تصويري است كه هرگز از ذهن علاقه‌مندان به فوتبال پاك نمي‌شود. آلمان در سال 2019 و در ليگ ملت‌هاي اروپا در سطح يك و در گروه نخست بدون حتي يك برد آخر شد. در آن گروه تيم‌هاي هلند و فرانسه حضور داشتند. آلمان در دور دوم مسابقات كه هم‌اكنون در حال برگزاري است در گروه 4 بالاخره هفته قبل موفق شد نخستين بردش در اين مسابقات را بعد از 6 بازي به دست آورد و اوكراين را 2 بر يك شكست دهد. آلمان در آخرين بازي خود سه‌شنبه شب در خانه مقابل سوييس با نتيجه 3 - 3 متوقف شد تا با 4 بازي و 6 امتياز بعد از اسپانيا دوم باشد. اوكراين هم 6 امتيازي است. 
در فاصله اين سال‌ها كه آلمان روي دور افول قرار دارد بسياري از مربيان و بازيكنان سابق فوتبال آلمان انتقادت گسترده‌اي عليه لو آغاز كرده‌اند. از جمله لوتار ماتئوس، اسطوره فوتبال اين كشور. ماتئوس هميشه بعد از هر بازي از چينش بازيكنان در تيم ملي انتقاد مي‌كند. او معتقد است لو بازيكناني به تيم ملي دعوت مي‌كند كه نيمكت‌نشين هستند. در كنار ماتئوس ستاره‌هاي سابق تيم ملي آلمان از جمله فيليپ لام نيز سياست‌هاي يوگي را زير سوال مي‌برند. سرمربي تيم ملي آلمان نيز هر از ‌گاهي پاسخ انتقادات را مي‌دهد ولي در مجموع جوري وانمود مي‌كند كه انگار برايش اهميتي ندارد. او در پاسخ به انتقاد ماتئوس بعد از تساوي يك - يك تيمش مقابل سوييس در بازي رفت گفت من روزنامه‌ها را نمي‌خوانم اما وقتي مقابل اوكراين برنده شد پاسخ انتقادات را به شكل صريحي داد و تمام حرفش اين بود كه «خودم مي‌دانم دارم چه كار مي‌كنم.»
در اين ميان دعواي تيم ملي آلمان با مهم‌ترين باشگاه اين كشور هم مزيد بر علت شد تا اوضاع براي مانشافت خوب پيش نرود. در واقع به خاطر جر و بحث ترشتگن و نوير در اردوي تيم ملي آلمان بود كه كار بيخ پيدا كرد و در يك بازي دوستانه لو، نوير را روي نيمكت نشاند و بعد از آن اولي هوينس مدير بايرن، تيم ملي كشورش را تهديد كرد كه ديگر بازيكنانش را دراختيار تيم ملي قرار نمي‌دهد. در همين اثنا كنار گذاشته شدن ستاره‌هايي نظير توماس مولر و بواتنگ از تيم ملي توسط لو خشم هواداران بايرن را برانگيخت. توماس مولري كه يكي از بهترين دوره‌هاي فوتبالش را همين امسال به نمايش گذاشت و با بايرن موفق به كسب سه‌گانه اروپا شد. 
يواخيم لو مدام وانمود مي‌كند اوضاع در تيم ملي آلمان تحت كنترل است. با اين حال نتايج مانشافت چيز ديگري را نشان مي‌دهد. خيلي‌ها معتقدند تغيير نسلي كه در فوتبال آلمان در حال رخ دادن است باعث اين نتايج شده و در ادامه همه‌چيز روبه‌راه خواهد شد. عده ديگري هم معتقدند يوگي چيز جديدي ندارد تا به فوتبال آلمان اضافه كند و بايد جاي خودش را به تفكرات جديدتر بدهد. لو از سال 2006 و بعد از كناره‌گيري كلينزمن از سمت دستياري او به سمت سرمربي تيم ارتقا پيدا كرد و حالا 14 سال است در راس كادر فني تيم ملي كشورش حضور دارد. در آلمان سنت ديرينه‌اي وجود دارد كه مربي تيم ملي خيلي دير به دير عوض مي‌شود. يواخيم لو دهمين سرمربي تاريخ مانشافت است و دومين مربي با سابقه در بين اين تعداد. او بعد از زپ هربرگر كه 20 سال هدايت تيم ملي آلمان را برعهده داشت به همراه هلموت شون كه او هم 14 سال سرمربي ژرمن‌ها بود در رده دوم قرار دارد و باتوجه به وضعيت موجود از ركورد شون عبور مي‌كند. لو بعد از جام جهاني 2018 نزديك بود از كار بركنار شود ولي احتمالا نتايج او در 2 جام جهاني 2010 و 2014 و همچنين اينرسي مديران فوتبال آلمان براي تغيير سرمربي باعث شد او همچنان به كارش ادامه دهد؛ سنتي كه حالا تبديل به يك شمشير دولبه براي فوتبال آلمان شده است. 
ماندن لو در تيم ملي آلمان بعد از فاجعه جام جهاني 2018 اين سوال را پيش آورد كه آيا ثبات هميشه چيز خوبي است؟ يا گاهي لازم است تغييرات خيلي سريع و بدون فوت وقت انجام شود؟ شايد اگر بعد از جام جهاني، آلمان دست به تغيير مي‌زد و پس از 12 سال با لو قطع همكاري مي‌كرد اوضاع جور ديگري رقم مي‌خورد. با اين حال مديران ارشد يكي از بهترين كشورها در برنامه‌ريزي و مديريت فوتبال تصميم گرفتند به لو فرصت بدهند؛ فرصتي كه فعلا به خوبي از آن بهره‌برداري نشده است. آلمان بايد در 2 سال آينده در يورو 2020 و جام جهاني قطر به ميدان برود. خود لو معتقد است صعود به نيمه‌نهايي يورو دستاورد خوبي براي تيمش است. شايد نظر خيلي از طرفداران تيم ملي آلمان كه جمله لينه‌كر را آويزه گوش‌شان كرده‌اند با لو موافق نباشند و انتظار بيشتري از تيم ملي كشورشان داشته باشند اما همين نتيجه نيز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. آنچه از آمار به دست مي‌آيد اين است كه آلمان مدت‌هاست تيم مقتدري در زمين نشان نداده. كلين‌شيت‌هايش به صفر ميل مي‌كند و هر تيمي مي‌تواند دروازه آنها را باز كند. ديگر خبري از آن خط حمله‌اي كه 7 گل به برزيل زد، نيست و از همه مهم‌تر طبق گفته بسياري از كارشناسان فوتبال آلمان روح تازه‌اي در تيم جريان ندارد. 
حال بايد منتظر ماند و ديد آيا لو با كمك اليوير بيرهوف مدير تيم ملي آلمان مي‌تواند شرايط را دگرگون كند يا مديران مانشافت مجبور مي‌شوند بعد از يورو كاري را انجام دهند كه بايد بعد از جام جهاني 2018 انجام مي‌دادند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون