• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4771 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

اموال ايران در چين بلوكه نشده است

سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي روز دوشنبه در نشست خبري در پاسخ به سوال‌هاي «اعتماد» تاكيد كرد كه اموال ايران در چين بلوكه نيست و ايران در حال استفاده از اين اموال براي تامين نيازهاي كشور است. سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي درباره «دسترسي داشتن ايران به منابع مالي خود در چين» گفت: «خبر بلوكه بودن پول‌هاي ايران در چين از ابتدا غلط است. هيچ پولي از ايران در چين بلوكه نيست و دشمنان و بدخواهان مي‌خواهند تمام مفرهاي ايران را ببندند». به گفته او، رابطه چين و ايران رابطه‌اي «منطقي» است و در اين رابطه دوجانبه مانند روابطي كه با ديگر كشورها در جريان است، مشكلاتي نيز وجود دارد اما اين‌گونه نيست كه پول ايران در اين كشور بلوكه شده باشد. سخنگوي وزارت خارجه همچنين اضافه كرد: منابعي در چين وجود دارد كه اين منابع براي تامين نيازهاي اساسي و چرخش چرخ اقتصادي مملكت مورد استفاده قرار مي‌گيرد و اين موضوع با پول‌هاي بلوكه شده در كشورهايي نظير ژاپن تفاوت دارد.
تحريم از وظايف حاكميت در مقابل مردم نمي‌كاهد
سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به اين سوال كه مردم انتظار دارند از منافع اقتصادي برجام منتفع شوند و شاهد بوديم كه به خبر رفع محدوديت‌هاي تسليحاتي هم واكنش‌هاي انتقادآميزي داشتند، گفت: ما از بدنه همين مردم هستيم و از آسمان نيامديم كه ندانيم درد مردم چيست. ملت ايران درگير يك جنگ ناخواسته با ايالات متحده است و در اين جنگ ما چاره‌اي جز پيروزي نداريم. اين پيروزي و ظفر در بسياري از ابعاد قابل حصول است و ما به اين مساله اميدواريم. او با بيان اينكه «فشارهايي كه ايالات متحده به صورت جنون‌آميز به ملت ايران وارد مي‌كند به دليل شكست‌هايي است كه اين كشور در عرصه بين‌المللي در مقابل ملت ايران تجربه مي‌كند»، افزود: «تحريم‌هاي تسليحاتي اساسا ربطي به تحريم‌هاي ايالات متحده عليه ملت ايران ندارد و برداشته شدن اين تحريم تنها بخشي از دستاوردهاي برجام بود». خطيب‌زاده تاكيد كرد: «ما مسلما در خصوص رفع تحريم‌هاي اقتصادي به خاطر فشارهاي امريكا، به خاطر ناتواني شركاي ما به ويژه اروپايي‌ها، به خاطر نقض عهد و پيمان سه كشور اروپايي دچار مشكل بوده‌ايم ولي اين وظيفه دولت و حاكميت را ذره‌اي كم نمي‌كند. وظيفه دولت و حاكميت تامين نيازهاي ملت است و قول و وعده و عهد ما به ملت اين است كه تا آخرين لحظه با ملت هستيم.»
در جنگ سايبري ناتوان نيستيم
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره حمله سايبري به دو نهاد دولتي در ايران و اقدام‌هاي وزارت خارجه براي پيگيري اين مساله نيز گفت: «روزانه ده‌ها حمله‌هاي بسيار وسيع به نهادها و سايت‌هاي جمهوري اسلامي صورت مي‌گيرد، هزاران حمله متوسط و كوچك هر روزه ايران را هدف قرار مي‌دهد، برخي كشورهاي نظير ايالات متحده جنگ سايبري را عليه ايران آغاز كردند، اما ما در اين جنگ ناتوان نيستيم.» خطيب‌زاده تصريح كرد: «پاسخ‌هاي خود را داده‌ايم و كار از مراجع ذي‌ربط پيگيري مي‌شود، اما مرجعي كه بايد گزارش دهد وزارت امور خارجه نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون