• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4771 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر

مديرعامل فولاد مباركه در وبينار نخستين رويداد از سلسله رويدادهاي 3S خبر داد:

فولاد مباركه تا سال ۱۴۰۴ به عنوان كارخانه هوشمند در جهان شناخته مي‌شود

وبينار نخستين رويداد از سلسله رويدادهاي 3S يا

Smart Steel manufacturing Startup event با هدف تأمين نيازهاي فناورانه شركت فولاد مباركه در حوزه تحول ديجيتال و بررسي چالش‌هاي اين شركت در اين عرصه در محل پارك علم و فناوري دانشگاه تهران با همكاري شركت فولاد مباركه، دانشگاه تهران، صندوق نوآوري و شكوفايي و شركت ايريسا روز چهارشنبه 23 مهرماه از ساعت 9 تا 13 برگزار شد. در جريان برگزاري اين وبينار، مديرعامل فولاد مباركه، مردادماه سال 1399 و رونمايي از طرح تحول ديجيتال فولاد مباركه را تولد دوباره اين شركت دانست و تصريح كرد: با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده به ياري خداوند فولاد مباركه تا سال ۱۴۰۴ به عنوان كارخانه هوشمند در جهان شناخته خواهد شد.

حميدرضا عظيميان خاطرنشان كرد: امروز نيازمند آنيم كه در اين راه سخت و پرپيچ‌وخم، با كمك شركت‌هاي دانش‌‌بنيان و دانشگاه‌ها و... فولاد مباركه‌اي را در كلاس هوشمند ارايه دهيم. به همين منظور قصد داريم با طي كردن اين مسير در ابتدا نوآورترين شركت در عرصه فولاد و سپس به عنوان الگويي براي ساير صنايع مطرح شويم.

وي با اشاره به نقش شركت‌هاي دانش‌بنيان و استارت‌آپ‌ها اظهار داشت: از جوانان فعال در شركت‌هاي استارت‌آپي، دانشمندان و متخصصان در شركت‌هاي دانش‌بنيان و پارك‌هاي علمي و فناوري كشور تقاضا مي‌كنيم در اين راه سخت كه افقي روشن پيشِ روي صنعت كشور قرار مي‌دهد ما را ياري رسانند.

وي با تأكيد بر اينكه فولاد مباركه توانايي تأمين تجهيزات و منابع مالي لازم براي اجراي اين پروژه بزرگ را دارد، خاطرنشان كرد: در واقع فولاد مباركه منابع ارزي و ريالي طرح را تأمين خواهد كرد تا در زمان مناسب اين طرح به اجرا برسد.

مديرعامل فولاد مباركه ورود به اجراي چنين طرحي را جسورانه خواند و ضمن قدرداني از حضور و زحمات همه بنيادها و شركت‌هاي حاضر در طرح گفت: طبق اين برنامه، اگر بتوانيم در ابتداي سال ۱۴۰۴ اين طرح را به بهره‌برداري برسانيم، با بخش عمده‌ا‌ي از مجموع ۴۰۰ شركت استارت‌آپ و دانش‌بنيان كه در اين وبينار حضور دارند قرارداد خواهيم بست و اين موفقيت را با ايشان جشن خواهيم گرفت.

 

مديرعامل شركت ايريسا:

فولاد مباركه در راستاي انقلاب صنعتي نسل چهارم گام برداشته است

در همين راستا، رسول سراييان مديرعامل شركت ايريسا گفت: چالش‌هاي صنعت فولاد در عرصه رقابت، هزينه، تنوع محصول و مسيري كه مشتريان ما داشتند، در نهايت باعث شد فولاد مباركه به سمت هوشمندسازي برود.

به گفته وي، طرح تحول ديجيتال توسط شركت ايريسا طراحي و ۶ مرداد اجرايي شده و اين شركت در مسير انجام اين پروژه فراز و فرودهاي زيادي خواهد داشت. مديرعامل شركت ايريسا ادامه داد: در واقع اين حركت در راستاي انقلاب چهارم صنعتي بوده و فولاد مباركه نيز در اين مسير گام برداشته است. در طرح تحول ديجيتال چندين شعار تعريف شده است. نخست «فولاد هوشمند از سنگ تا رنگ» است؛ به اين شكل كه سنگ‌آهن از معدن استخراج شده و بعد از طي مراحل مختلف توليد، تبديل به ورق گالوانيزه مي‌شود و در صنعت ساختمان و لوازم خانگي استفاده مي‌گردد. در واقع اين زنجيره ارزش مربوط به بازه زماني ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۴ است و تا سال ۱۴۰۴، فولاد مباركه به كارخانه فولاد هوشمند تبديل مي‌شود. سراييان گفت: چالش‌هايي مانند روندهاي بين‌المللي صنعت و همچنين فرايندهاي نوظهور براي فولاد مباركه تعريف شده و در سال ۱۴۰۴ فولاد مباركه يك كارخانه هوشمند خواهد بود. به گفته وي، يكي از بهترين مباحث ديده شده در اين طرح، نقش‌آفريني و بهره‌گيري از شركت‌هاي دانش‌بنيان و استارت‌آپ است. همچنين به جهت اطمينان از اين مهم، مركز نوآوري تحول ديجيتال فولاد مباركه كه راه‌اندازي آن شروع شده، يكي از پشتوانه‌هاي اصلي ما در طرح تحول ديجيتال اين شركت به شمار مي‌آيد. مديرعامل شركت ايريسا گفت: امروز اولين رويداد در زمينه تحول ديجيتال برگزار شده و ما نيازمند همكاري دانشجويان و شركت‌هاي استارت‌آپي هستيم.

وي افزود: طرح تحول ديجيتال فولاد مباركه اقدامي نيست كه ما به‌تنهايي بتوانيم از عهده آن برآييم، بلكه نيازمند استفاده از تمامي ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي موجود كشور در اين زمينه هستيم. ما حدود سه ماه وقت گذاشتيم و هفت چالش و مساله را براي اين وبينار آماده كرديم.

سراييان گفت: تحليل بهره‌وري خطوط توليد فولاد مباركه با استفاده از ابزار هوش مصنوعي، اندازه‌گيري ضخامت نسوز پاتيل در حالت گرم، نمونه طراحي و ساخت دوقلوي ديجيتال در فولاد مباركه، لجستيك هوشمند، امنيت كاربردهاي هوش مصنوعي و يادگيري ماشين در حوزه siem و ايجاد پلتفرم شفاف به‌منظور ارتقاي امنيت و شفافيت در فرايند خريد فولاد مباركه با استفاده از فناوري بلاك، چالش‌هاي اصلي ما در اين زمينه هستند.

به گفته وي پس از ارائه چالش‌ها در ۲۳ مهر، دريافت پيش‌پروپوزال‌ها نيز در ۱۶ آبان صورت خواهد پذيرفت. اين پيش‌پروپوزا‌ل‌ها يكم آذر ماه ارزيابي خواهند شد و پس از آن در هفته آخر آذر بازديد حضوري از فولاد مباركه براي پيشنهادهاي تأييدشده صورت خواهد گرفت. بعد از آن تا پانزدهم دي‌ماه، پروپوزال‌ها نهايي خواهد شد و ارزيابي لازم براي انتخاب اولويت‌هاي همكاري در يكم بهمن انجام مي‌شود و در نهايت مذاكرات و توافق و عقد قرارداد صورت مي‌گيرد.

بنابر اظهارات مديرعامل شركت ايريسا و محور مجري اين پروژه، انتقال فناوري و مالكيت فكري و همچنين سرمايه‌گذاري و حمايت مالي در توليد و توسعه محصول، پيش‌خريد محصول و مشاركت ازجمله مدل‌هاي اصلي همكاري با شركت‌هاي استارت‌آپي است. ضمن اينكه يك رويداد ديگر در همين زمينه در بهمن يا اسفندماه امسال برگزار خواهد شد و سال 99 را با دو رويداد به پايان خواهيم برد.

 

معاون تكنولوژي فولاد مباركه:

فولاد مباركه اين مسووليت سنگين را برعهده گرفته كه هاب تحول ديجيتال در صنعت فولاد باشد

در حاشيه برگزاري اين رويداد، سيدمهدي نقوي معاون تكنولوژي فولاد مباركه نيز گفت: با نهايي شدن اين فرايند، فولاد مباركه تا سال 1404 عضو باشگاه و كلوپ فانوس دريايي دنيا خواهد شد. بايد به خاطر داشته باشيم دنياي آتي دنياي ديجيتال است. از اين‌رو ما از سال گذشته در مطالعات خود و همچنين دستاوردهاي نهادهاي دانشي به اين نتيجه رسيديم كه زندگي صنعتي در آينده متعلق به گروهي خواهد بود كه بتوانند در مديريت ديجيتال حرفي براي گفتن داشته باشند و پيشگام باشند. وي اظهار داشت: فولاد مباركه به عنوان يك شركت پيشرو و دانشي كه در چشم‌انداز خود الگو بودن براي بنگاه‌هاي صنعتي را در نظر گرفته، اين مسووليت را پذيرفته و اين فرايند را بررسي و پيش‌نيازهاي هوشمندسازي را كسب كرده است. وي افزود: بعد از اين مرحله، پروژه‌ها و فعاليت‌هايي را در استراتژي تدوين كرديم كه يكي از آنها طراحي مركز تحول ديجيتال بوده است. همچنين با معاونت طرح و برنامه وزارت صمت هماهنگي لازم انجام شد تا فولاد مباركه اين مسووليت سنگين را برعهده گيرد و هاب تحول ديجيتال در صنعت فولاد باشد و اين مهم را به عنوان پيشگام اجرا كند و در نهايت موجب توسعه صنايع ايران گردد. معاون تكنولوژي فولاد مباركه گفت: موسسه اقتصاد جهاني و مكنزي ۱۱ شاخص مهم را ارايه كرده‌اند كه براساس آن شركت‌ها مي‌توانند وارد اين كلوپ شوند. تعداد محدودي از شركت‌ها هم‌اكنون عضو اين باشگاه‌اند و ما اميدواريم تا سال ۱۴۰۴عضو آن شويم و ثابت خواهيم كرد كه در واقع فولاد مباركه هوشمند هستيم.

 

رييس پارك علم و فناوري دانشگاه تهران:

كسب و كارهاي جديدي ايجاد مي‌شود كه قابليت استفاده و انتقال به ساير شركت‌هاي داخلي و حتي عرضه به عرصه‌هاي بين‌المللي را داشته باشد

درهمين خصوص عباس زارعي، رييس پارك علم و فناوري دانشگاه تهران نيز افزود: در اين فرايند برآن شديم تا رويدادهايي چالشي اجرا كنيم و به اين وسيله چالش‌هاي صنعت فولاد كشور و فولاد مباركه را شناسايي و مورد بررسي و تحليل قرار دهيم. همچنين بخشي از فعاليت‌هاي استارت‌آپي پايه‌گذاري شد تا در نهايت با استفاده از ظرفيت‌هاي اين استارت‌آپ‌ها و تكنولوژي‌هاي ايجادشده، كسب و كارهاي جديدي ايجاد شود كه قابليت استفاده و انتقال به ساير شركت‌هاي داخلي و حتي عرضه به عرصه‌هاي بين‌المللي را داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون