• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4771 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر

چرم گياهي

سحر موسوي

براي دوستداران طبيعت، هر نوع صدمه وارد كردن به آن، مساله‌اي مهم و قابل تامل است. نگراني آلوده‌سازي محيط‌زيست، توليد زباله، مصرف بي‌رويه منابع تا آزاررساني به موجودات و تهيه خوراك غيرمنصافه، همه جزو دغدغه‌ آنهاست و گياه‌خواري و استفاده از منابع گياهي يكي از راهكارهايي است كه طبيعت‌دوستان براي محافظت از طبيعت در پيش گرفته‌اند. 

چرم مصنوعي 
زماني كه تبليغات اكثر برندها با تكيه بر طبيعي بودن محصولات چرمي صورت مي‌گرفت، استلا مك كارتني فرزند پل كارتني خواننده از گروه بيتلز، با مادري مدافع حقوق حيوانات شروع به تبليغات گسترده منع استفاده از چرم و خز طبيعي در محصولات خود كرد و با شعار صددرصد مصنوعي بودن محصولات چرمي خود، تلنگر به‌جايي به توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان پوشاك وارد كرد. 

دزرتو 
«دزرتو» توليد‌كننده چرم گياهي فوق پايداري است كه از كاكتوس به عنوان ماده اوليه چرم استفاده مي‌كند. چرم‌هايي كه با وجود داشتن بافت نرم و لطيف، استحكام لازم را براي به كارگيري در صنايع مختلف داراست. 
برندي كه توسط دو مكزيكي با سابقه فعاليت در صنعت پوشاك و خودرو‌سازي ايجاد شده است. محصولي توليد مي‌كند كه قابل تجزيه است، بدون خشونت مقابل گاو و ديگر موجودات توليد مي‌شود، آب كمتري مصرف و كربن كمتري ايجاد مي‌كند و به عنوان يك محصول ارگانيك انعطاف‌پذير، قابل تنفس، ضد لك است و استحكام بالايي دارد و طول عمر حدودا ۱۰ سال‌هاي براي آن تخمين زده شده است. 

مزرعه كاكتوس 
مزرعه كاكتوس دزرتو به عنوان يك نمونه خوب از نوآوري ايجاد منابع جديد، در مكزيك و ايالت زاكي‌تاكاس است.
براي رشد كاكتوس‌ها از آبياري استفاده نمي‌شود و مزرعه از آب باران و منابع آب زيرزميني تغذيه مي‌كند، از هيچ ماده شيميايي‌ سمي‌اي در هيچ كدام از مراحل توليد استفاده نمي‌شود و همچنين برداشت در مزرعه با احترام به چرخه كاكتوس فقط در رابطه با برگ‌هاي بالغ و هر ۶ تا ۸ ماه اتفاق مي‌افتد. 
برگ‌هاي برداشت شده براي توليد چرم مورد نياز كيف، كفش، لباس و حتي روكش صندلي استفاده مي‌شود و مازاد برگ‌هاي چيده شده براي استفاده در صنايع غذايي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد. 
جالب است بدانيد كه دزرتو جزو ۳۰ برگزيده آكادمي نوآوري LVMH در سال ۲۰۲۰ شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون