• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4771 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۹ مهر

محمد امامي و وكيلش در ششمين جلسه دادگاه هم به عملكرد قهرماني انتقاد كردند

جدال متهم و دادستان

گروه سياسي

 

ششمين جلسه رسيدگي به اتهامات محمد امامي و ۳۳ نفر ديگر هم مانند برخي از جلسات پيشين به بيان اعتراضات متهم امامي و وكيلش به نحوه رسيدگي به پرونده و عملكرد نماينده دادستان گذشت. وكيل محمد امامي در ابتداي دفاعياتش، «سند امنيت قضايي» را كه به‌تازگي ازسوي رييس قوه قضاييه ابلاغ شد، آن هم در زماني كه به‌گفته او قضات، اصولي چون اصل شفافيت و حق دسترسي به ادله را مورد توجه قرار نمي‌دهند، «شاهكار رياست عدليه» خواند. اين وكيل دادگستري با طرح پرسشي از رياست دادگاه از اين قرار كه چرا وقتي نماينده دادستان موضوعي را در خارج از كيفرخواست مطرح مي‌كند، به او تذكر داده نمي‌شود، نسبت به اظهارات نماينده دادستان انتقاد كرد و گفت: «در دادگاه از تعارض اظهارات نماينده دادستان صحبت شد اما اين موضوع در اخبار و حتي در صورت‌جلسه محكمه نيز درج نشده است. انتظار اجراي قانون در اين دادگاه مورد درخواست است.» او مدعي است كه در اين پرونده، اثري از شكايت اوليه و قرارداد مستند دعوي نيست و برهمين اساس تاكيد كرد كه بهترين دفاع از موكلش را در چنين شرايطي، «سكوت تا زمان ارايه مدرك» مي‌داند. او گفت كه اين حق موكل است كه براي يك بار هم كه شده اصول اسناد را ببيند.
وكيل مدافع متهم امامي ادامه داد: «چگونه مي‌توان تصور كرد كه آقاي قهرماني و بازپرس در تاريخ 16فروردين‌ماه 98 با دعوت از 2 كارشناس ساختمان، از آنها خواسته‌اند كه درمورد قيمت املاك توضيح دهند تا مبادا با اتهام بازداشت غيرقانوني مواجه شوند و اساسا چرا با نظر يك شعبه ديگر كارشناسي انجام گرفته و شعبه 8 موكل را بدون ارسال احضاريه، راس ساعت 5 و نيم عصر بازداشت و روانه زندان مي‌كند؟!» 
 با پايان دفاعيات وكيل مدافع متهم اما قاضي مسعودي‌مقام مطالب مطرح‌شده ازجانب وكيل متهم را خارج از چارچوب كيفرخواست عنوان كرد و خطاب به وكيل گفت: «شما نماينده يا وكيل محكومان و متهمان نيستيد. بايد از پرونده خود دفاع كنيد اما تا امروز از شما دفاع ماهيتي نديديم.» مسعودي‌مقام معتقد است مطالبي كه وكيل امامي مي‌گويد، دفاع از موكلش نبوده و در عين حال تاكيد كرد كه اين خطابه‌ها موثر نيست، چراكه بايد دفاع حقوقي داشته باشيد.
رياست دادگاه همچنين در واكنش به بخشي ديگر از اظهارات وكيل درباره عملكرد رسانه‌ها در پوشش اخبار اين دادگاه توضيح داد: «من مسوول رسانه نيستم و نبايد قضاوت كنم. من فقط بايد به پرونده رسيدگي كنم و مي‌دانم اشخاص در جريان رسيدگي به مفاسد اقتصادي، در هر مرحله از مراحل چه اقداماتي انجام مي‌دهند؛ از اقدام حيثيتي گرفته تا اقدام جاني!» مسعودي‌مقام اما تاكيد كرد كه «ايستادگي كامل داريم و از مدار قانون خارج نمي‌شويم.» قاضي اين پرونده همچنين تاكيد كرد كه ارزيابي دادگاه در راي نهايي متبلور است و با بيان اينكه «وكيل مدافع امامي دنبال جدل است» از او خواست در چارچوب كيفرخواست دفاع كند. 
پس از اين توضيحات رياست دادگاه نوبت به محمد امامي رسيد كه به عنوان متهم اصلي اين پرونده در جايگاه قرار گيرد. او ابتدا تاكيد كرد كه رسانه‌اي شدن دادگاه به درخواست او نبوده، بلكه به درخواست شما {دادگاه} و با مجوز دادستاني انجام شده و اين دادگاه بوده كه خواسته دوربين‌ها آنجا باشند. امامي، آبروي متهم و خانواده‌اش را دليل صحبت‌هايش درباره ادعاهاي خارج از كيفرخواست توسط نماينده دادستان اعلام كرد و با بيان اينكه «ما اول انسان هستيم، بعد قاضي؛ من اول انسان هستم، بعد متهم»، ادامه داد: «من هم مثل شما خانواده دارم؛ من شروع‌كننده جنگ رسانه‌اي نبودم؛ من دست تك‌تك افراد رسانه‌اي‌ام را مي‌بوسم .تمام كارهاي رسانه‌اي من، زير نظر همين وزارت ارشاد كه زيرمجموعه حاكميت است، انجام شده است.» او مدعي است اگر اين جلسات دادگاه علني بود و آن را همگان مي‌ديدند، در جلسه چهارم و پنجم تناقضات آن مشخص مي‌شد. متهم امامي همچنين گفت: «وقتي ناخواسته از رسانه‌هايي كه من را دزد ناميده‌اند شكايت كردم، تنها به من يك سند ارايه دادند و آن‌هم به قول نماينده دادستان، عكس يك وايت‌بورد در پرونده بانك سرمايه بوده كه شما قاضي آن بوده‌ايد.» محمد امامي درنهايت خطاب به قهرماني گفت كه با كليپ قدرداني رييس ديوان و 30: 20 نمي‌توان راه را كوتاه كرد!
 پس از اتمام اظهارات متهم امامي، اين نماينده دادستان بود تا با حضور در جايگاه و بيان اينكه «امامي مي‌خواهد ما را مقابل هنرمندان قرار دهد» گفت كه «اما ما متوجه شده‌ايم كه هنرمندان سوءنيت نداشتند و حتي آنها را احضار هم نكرده‌ايم.» قهرماني خطاب به اين متهم گفت: «شما، ما را مقابل سينمايي‌ها قرار ندهيد؛ اتفاقا شما سينما را كثيف كرده‌ايد.» اين گفته‌هاي نماينده دادستان اما با واكنش قاضي مواجه شد و در نتيجه از نماينده دادستان خواست در چارچوب كيفرخواست صحبت كند. هرچه بود، ششمين جلسه دادگاه رسيدگي به اتهامات محمد امامي و ۳۳ نفر ديگر پس از ارايه توضيحات ديگري ازسوي اين متهم و نماينده دادستان، با اعلام رييس دادگاه به پايان رسيد و درنهايت قاضي مسعودي‌مقام اعلام كرد كه جلسه بعدي رسيدگي به اين پرونده، پنجم آبان‌ماه برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون