• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4772 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر

رييس كل بانك مركزي توضيح داد

70 صادركننده بدحساب، كارتن‌خواب بوده‌اند!

عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي در اظهاراتي درباره صادركنندگاني كه ارز دولتي خود را بازنگردانده‌اند، گفت: «بررسي‌ها نشان داد كه ۷۰ نفر از اين افراد كارتن‌خواب بوده‌اند و با استفاده از كارت‌هاي بازرگاني يك‌بار مصرف اين صادرات انجام شده است.» به گفته وي اسامي ۲۵۰ صادركننده بدحساب كه حتي يك دلار ارز به كشور بازنگردانده‌اند به قوه قضاييه تحويل شده است. 
همتي در نشست شوراي گفت‌وگوي دولت و بخش خصوصي افزود: «ما حتي تلاش كرديم افرادي كه بخشي از ارز خود را بازگردانده‌اند نيز به اين قوه معرفي نشوند. من حتي در صحبت با رييس قوه قضاييه اعلام كردم كه بانك مركزي علاقه‌اي به اين كار ندارد، اما بايد نسبت به رفع تعهد ارزي اقدام شود.»
رييس بانك مركزي اضافه كرد: «وقتي واردكنندگان در مقابل بانك مركزي تجمع مي‌كنند كه چرا به ما ارز نمي‌دهيد ما بايد به آنها چه پاسخي بدهيم. در اين ترديدي نكنيد كه نظر دولت و بانك مركزي حمايت قاطع از صادركنندگان است. اما بحث تعهد ارزي نيز براي مديريت نياز‌هاي كشور اهميت جدي خواهد داشت.»
اظهارات تازه رييس كل بانك مركزي درباره صادركنندگان «بدحساب» در حالي است كه بانك مركزي پيش‌تر اعلام كرده بود كه «اسامي صادركنندگان كالا و خدماتي كه ارز‌هاي صادراتي را به چرخه اقتصادي ايران بر نمي‌گردانند، در رسانه‌ها منتشر خواهد كرد.» اما حالا خبري از اين «وعده» هم نيست و در ماه‌هاي گذشته فقط اين جمله كه اين «صادركنندگان به قوه قضاييه معرفي شده‌اند» تكرار شده است. 
موضوع برنگشتن ارز‌هاي صادراتي به داخل ايران بعد از جهش يك‌باره قيمت ارز قبل از خروج امريكا از توافق هسته‌اي برجام و تعيين قيمت دلار ۴۲۰۰ توماني از سوي دولت مطرح بوده است.
به دليل اختلاف قيمت ارز دولتي با قيمت ارز در بازار آزاد صادر‌كنندگان تمايل كمتري به بازگرداندن منابع ارزي حاصل از صادرات خود به داخل ايران دارند. در شرايطي‌كه تحريم‌هاي فراگيرتري عليه ايران از جمله صادرات نفت اعمال شده، خودداري صادركنندگان از بازگشت همه منابع ارزي خود به داخل، به يكي از مشكلات بانك مركزي در تامين ارز تبديل شده است. 
وزارت اقتصاد سال پيش گفته بود كه از مجموع ۴۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي ايران تنها ۱۰ ميليارد دلار آن به كشور بازگشته است؛ بر اساس آنچه اعلام شد ۳۰ ميليارد از مجموع ۴۰ ميليارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به صورت كالا و نه به هيچ صورت ديگري به ايران برنگشته است. برخي منابع نيز اعلام كردند كه حدود ۲۰ ميليارد دلار ارز صادراتي به ايران باز نگشته است.
مسعود خوانساري، رييس اتاق بازرگاني تهران، پيش از اين با انتقاد از رويكرد دولت در فشار به صادركنندگان گفته بود: «زماني كه دولت نمي‌تواند پول نفت را برگرداند آيا صادركننده اين امكان را دارد؟ اين مساله بايد بررسي شود، اين‌گونه برخورد‌ها لطمه به صادرات كشور است.» تا پيش از دوران جديد تحريم‌هاي امريكا، صادركنندگان 30 روز فرصت داشتند تا با بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، براساس قانون از معافيت مالياتي برخوردار شوند كه بعدا با تشديد تحريم‌هاي امريكا اين مدت به چهار ماه افزايش يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون