• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4772 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳۰ مهر

لغو كنسرت علي رهبري

آثار مصطفي فرزانه در اينترنت نمايش داده مي‌شود

گروه هنر و ادبيات

هريسون فورد و بازي در يك فيلم كمدي

به گزارش باشگاه خبرنگاران، هريسون فورد در كنار ادهلمز در فيلم سينمايي «بورت اسكواير» كه ژانر آن كمدي است، بازي خواهد كرد. هريسون فورد و اد هلمز به عنوان بازيگران فيلم سينمايي «ماجراجويي‌هاي سخت بورت اسكواير در خارج از هورن هاي» در كنار يكديگر به بازي خواهند پرداخت. اين فيلم در همكاري ال دي اينترتينمنت و اس تي ايكس فيلمز ساخته مي‌شود. اين فيلم براساس يك داستان واقعي ساخته شده و در مورد مردي است كه در بحران ميانسالي قرار دارد و روياي يك سفر دريايي را در ذهنش مي‌پروراند. او در اين سفر با يك كاپيتان خوب، اما نامتعادل روبه‌رو مي‌شود كه درنهايت كشتي آنها در ميانه اقيانوس اطلس غرق مي‌شود. رييس كمپاني سازنده فيلم در مورد انتخاب بازيگران مي‌گويد: «هيچ‌كس بهتر از ادهلمز براي نقش‌آفريني به عنوان فردي كه بدشانسي‌هاي خنده‌دار دارد، مناسب نبود.»

 

نمايش اينترنتي آثار مصطفي فرزانه

آثار «مصطفي فرزانه» از پيشگامان سينماي مستند ايران براي نخستين‌بار، نمايش داده مي‌شود.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي هاشور، آثار «مصطفي فرزانه» با حمايت انجمن صنفي كارگردانان سينماي مستند ايران و سفارت فرانسه در اين سايت به صورت آنلاين و رايگان به نمايش درمي آيد. علاقه‌مندان سينماي ايران مي‌توانند فيلم‌هاي «جزيره خارك»، «وقايع ايراني»، «كوروش كبير»، «زن و حيوان» و «مينياتورهاي ايراني» اين فيلمساز پيشگام را از تاريخ ۷ تا ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۹ مشاهده كنند. اكران آنلاينِ مرور فيلم‌هاي مستند «مصطفي فرزانه» به صورت رايگان به آدرس اينترنتي https: //hashure.com از ۷ آبان ماه به مدت پنج روز قابل دسترسي و تماشا است. مصطفي فرزانه، نويسنده، مترجم و سينماگر ۹۱ ساله ايراني مقيم فرانسه به واسطه ارتباطِ كتاب‌هايش درباره صادق هدايت شناخته مي‌شود. او اولين سينماگر ايراني است كه در سه جشنواره كن، ونيز و لوكارنو با فيلم‌هايش حضور داشته است. فرزانه ابتدا در سال ۱۳۳۷ با فيلم «مينياتورهاي ايراني» در جشنواره فيلم ونيز حضور پيدا كرد و پس از آن در سال ۱۳۴۰ با فيلم «كورش كبير» در بخش مسابقه فيلم‌هاي كوتاه جشنواره فيلم كن شركت كرد. او با فيلم «زن و حيوان» در سال ۱۳۴۱ در جشنواره‌ لوكارنو حضور داشت و جايزه بهترين فيلم كوتاه هنري را نيز گرفت. پس از مدتي به ايران آمد و مستند «جزيره خارك» را ساخت و نخستين آموزشگاه سينمايي را در سال ۱۳۴۵ تاسيس كرد و از اولين پايه‌گذاران تلويزيون ملي ايران بود. او علاوه بر ساخت فيلم در عرصه ادبيات، رمان «چار درد» سال ۱۳۳۳ و نمايشنامه «ماه گرفته» سال ۱۳۳۴را منتشر كرد. از ديگر آثار او مي‌توان به كتاب «آشنايي با صادق هدايت» در سال ۱۳۶۷ رمان «خانه» سال ۱۳۶۹ و «عنكبوت گويا» سال ۱۳۷۵ اشاره كرد. فرزانه همچنين ترجمه‌هايي از گوگول، فرويد، اشتفان تسوايك، رنه گروسه و ژان پل سارتر را نيز در كارنامه خود دارد.

 

پسر رابرت ردفورد درگذشت

به گزارش ايرنا جيمز ردفورد مستندساز، فعال زيست‌محيطي و فرزند «رابرت ردفورد» هنرپيشه و كارگردان سرشناس امريكايي، در ۵۸ سالگي درگذشت. سندي برگر مشاور تبليغاتي رابرت ردفورد روز (دوشنبه۲۸ مهر) با انتشار بيانيه‌اي از درگذشت جيمز ردفورد بر اثر ابتلا به سرطان مجاري صفراوي خبر داد. جيمز ردفورد ۵۸ ساله بيش از ۳۰ سال از بيماري كبدي رنج مي‌برد اما به زندگي خود ادامه داد، ازدواج كرد و صاحب دو فرزند شد تا اينكه دو سال پيش بيماري او مجددا عود كرد و نوامبر سال گذشته (آبان-‌ آذر ۹۸) در حالي كه در انتظار پيوند كبد بود، متوجه شد به سرطان مبتلاست. دو عمل پيوند كبد اين فيلمساز امريكايي، الهام‌بخش تاسيس موسسه آگاهي‌بخشي پيوند جيمز ردفورد و ساخت مستند مهرباني غريبه‌ها / Kindness of Strangers توسط او شد. مهرباني غريبه‌ها كه به داستان فداكاري خانواده اهداكنندگان عضو مي‌پردازد، براي اولين‌بار در جشنواره بين‌المللي تلورايد نمايش داده شد و در سال ۱۹۹۹ از شبكه اچ‌بي‌او پخش شد. جيمز همچنين با همكاري پدرش، رابرت ردفورد، مركز غيرانتفاعي ردفورد را تاسيس كرد كه بر فيلمسازي زيست‌محيطي تمركز دارد.

 

لغو كنسرت علي رهبري پس از

موج جديد كرونا در اروپا

به گزارش مهر، كنسرت علي رهبري آهنگساز و رهبر اركستر به خوانندگي رضا فكري در زاگرب به دليل شيوع ويروس كرونا به تعويق افتاد. برگزاري تازه‌ترين اجراي زنده علي رهبري به خوانندگي رضا فكري در شهر زاگرب كشور كرواسي به وقت ديگري موكول شد. اركستر فلارمونيك زاگرب به رهبري علي رهبري و خوانندگي رضا فكري در تدارك برگزاري كنسرتي در زاگرب پايتخت كرواسي بودند. اين در حالي است كه گروه كر فلارمونيك زاگرب نيز تمرين‌هاي خود را پشت سر گذاشته و اركستر آماده رفتن به روي استيج بود اما موج جديد كرونا در اروپا به ويژه كرواسي باعث شداين اجرا كه قرار بود ۲ آبان برگزار شود، به تعويق بيفتد. اين كنسرت به اجراي قطعه «چنين گفت زرتشت» مي‌پرداخت؛ قطعه‌اي كه آخرين شماره از مجموعه مادرم ايران است. قرار بود در اين كنسرت چند تن از مقامات سياسي و فرهنگي ۲ كشور حضور داشته باشند.

 

مسابقه عكس سينماي ايران

برگزيدگانش را شناخت

احمدرضا شجاعي تنديس ششمين مسابقه عكس سينماي ايران را دريافت كرد. امسال به دليل شيوع ويروس كرونا، جشن عكاسان سينما به روال هر سال برگزار شد و ديروز سه شنبه ۲۹ مهر ماه مراسم تقدير از نامزدهاي اين دوره از مسابقه عكس سينماي ايران و عكاس برگزيده با حضور هيات مديره انجمن صنفي عكاسان سينماي ايران در خانه سينما شماره يك برگزار شد. غوغا بيات و شهاب‌الدين عادل و رضا مهاجر داوران اين دوره از جشنواره بودند. همچنين لوح افتخار اين دوره از مسابقه عكس توسط علي نيك رفتار (رييس هيات مديره انجمن صنفي عكاسان سينما) به فتاح ذي نوري براي مجموعه عكس‌هاي «شكستن همزمان بيست استخوان» و حبيب مجيدي براي مجموعه عكس‌هاي «خط فرضي» و تنديس عكاس سال سينماي ايران به احمدرضا شجاعي براي مجموعه عكس‌هاي «سمفوني نهم» اهدا شد.

 

هريسون فورد و اد هلمز در يك فيلم كمدي دريايي هم‌بازي مي‌شوند

هريسون فورد و اد هلمز براي بازي در يك فيلم كمدي با عنوان «ماجراهاي نگون‌بختانه برت اسكواير روي عرشه هورن‌هاي يو» انتخاب شدند. به گزارش مهر به نقل از ورايتي، هريسون فورد ۷۸ ساله و اد هلمز ۴۶ ساله در فيلم كمدي «ماجراهاي نگون‌بختانه برت اسكواير روي عرشه هورن‌هاي يو» براي كمپاني «اس‌تي‌اكس فيلمز» بازي مي‌كنند. اين فيلم با الهام از يك داستان واقعي ساخته مي‌شود و درباره يك مرد خانواده‌دوست با بازي اد هلمز است كه در بحبوحه بحران ميانسالي علاقه‌مند به كاري مي‌شود كه اميد دارد بتواند يك تعطيلات رويايي قايقراني را برايش رقم بزند. اما در نهايت كشتي او در اقيانوس اطلس غرق مي‌شود. اين در حالي است كه فورد كاپيتاني جذاب اما كمي ديوانه در اين سفر با او همراه است.فيلمنامه اين فيلم را بِن بولئا نوشته است. فوگلسون رييس كمپاني سازنده فيلم گفت: بهتر از اين نمي‌شود كه اد هلمز بخواهد نقش يك آدم معمولي هر روزي را بازي كند كه بدشانسي‌هاي كميك زندگي به او تحميل شده و هريسون هم يك نقش به ياد ماندني ديگر را به عنوان يك كاپيتان دريانورد خلق كند. به جاي يك كمدي جاده‌اي، مي‌خواهيم اين دو را در يك كمدي دريايي ببينيم.هريسون فورد پس از بازگشت به نقش هان سولو در مجموعه «جنگ ستارگان» به تازگي در «آواي وحش» براي آمازون بازي كرد و براي «بليد رانر ۲۰۴۹» در نقش ريك دكارد جلوي دوربين رفت.

 

شاهكار گمشده «داوينچي» هرگز

پيدا نمي‌شود!

سال‌هاست كه محققان سعي دارند شاهكار گمشده «لئوناردو داوينچي» را كشف كنند و حالا برخي از كارشناسان مي‌گويند جست‌وجو براي كشف اين اثر هرگز سرانجام نخواهد داشت؛ چراكه اين اثر از همان ابتدا وجود نداشته است. به گزارش ايسنا، در جريان ميزگردي كه هفتم اكتبر در «گالري اوفيتزي» واقع در فلورانس برگزار شد گروهي از مورخان هنر نتايج تحقيقي را ارايه كردند كه نشان مي‌دهد برخلاف فرضيه پيشين، اثر گمشده «لئوناردو داوينچي» پشت ديوار يكي از ساختمان‌هاي تاريخي فلورانس پنهان نشده است. نتايج تحقيقات اين گروه كه براي نخستين‌بار در سال ۲۰۱۹ در يك كتاب ايتاليايي‌زبان منتشر شده است نشان مي‌دهد تابلو نقاشي «نبرد آنگياري» كه صحنه‌اي از يك نبرد بزرگ را به تصوير مي‌كشد و گمان مي‌رود توسط «لئوناردو داوينچي» در سال ۱۵۰۳ ميلادي خلق شده باشد، زير هيچ ديواري قرار ندارد، چراكه اين تابلو نقاشي از همان ابتدا توسط «داوينچي» خلق نشده است. اين محققان مدعي هستند به كار گرفتن تكنيكي كه تشكيل لايه‌اي از روغن و بتونه هم بخشي از آن است سبب شده تا امكان خلق اين تابلو وجود نداشته باشد. «فرانچسكا فيوراني» مورخ هنري و نويسنده كتاب «چطور علم به لئوناردو نقاشي كردن را آموخت» مي‌گويد: «اين تكنيك كه پيش‌تر گمان مي‌رفت بخشي از مراحل خلق نقاشي باشد در حقيقت براي آماده ساختن ديوار پيش از خلق نقاشي روي آن به كار گرفته شده است ... از آنجا كه روند آماده‌سازي موفقيت‌آميز نبوده، «لئوناردو» هيچگاه روي آن نقاشي نكرد. اين يعني «نبرد آنگياري» فقط تا مرحله طراحي پيش رفت و هيچ‌وقت رنگ‌آميزي آن روي ديواري انجام نشد.» علاوه بر اين، مورخان هنري در جريان ميزگرد گالري «اوفيتزي» مدعي شدند بررسي دقيق رنگدانه‌هاي زير ديواري در ساختمان «Vecchio» واقع در فلورانس نشان مي‌دهد زماني نقاشي روي آن وجود داشته اما اين موضوع لزوما نشانگر وجود «نبرد آنگياري» نيست.بين سال‌هاي ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ محققي به نام «مورزيو سراسيني» و برخي ديگر اعلام كردند رنگدانه‌هاي سياه‌رنگي كه روي ديواري در آن ساختمان كشف شده است با رنگ‌ مشكي به كار رفته در تابلو نقاشي «موناليزا» مطابقت دارد. اما «فروسينيني» يكي از محققان حاضر در ميزگرد گالري «اوفيتزي» اعلام كرد اين نوع رنگ سياه در آن زمان به‌طور گسترده مورد استفاده قرار مي‌گرفته و بنابراين ثابت كردن وجود نقاشي «نبرد آنگياري» روي آن ديوار با استناد به رنگدانه‌ها غيرممكن است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون