• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4774 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان

شيعيان افغانستان بار ديگر هدف حملات هدفمند تروريستي قرار گرفتند

رخت عزا بر تن مدرسه

شهاب شهسواري

۲۴ كشته و ۵۷ زخمي نتيجه تازه‌ترين بمب‌گذاري انتحاري در پايتخت افغانستان است، پايتختي كه بعد از ۴۰ سال جنگ و ۱۹سال اشغال توسط امريكا هنوز روي آرامش به خود نديده است. ساعت چهار و نيم عصر روز شنبه، يك مهاجم انتحاري در مقابل ورودي مركز آموزشي كوثر دانش در شهر كابل خود را منفجر كرد. اغلب كشته‌شدگان اين حادثه، كودكان و نوجواناني هستند كه براي شركت در كلاس‌ها به اين مركز مراجعه كرده‌بودند. شاهدان گفته‌اند كه يك بمب‌گذار انتحاري به قصد منفجر كردن خود، درون مركز آموزشي به اين محل نزديك شده است اما بعد از اينكه نگهبانان اين مركز به او مظنون مي‌شوند خود را در مقابل مركز كه غالب دانش‌آموزان آن از ميان شيعيان افغانستان هستند، منفجر مي‌كند. به گفته مقام‌هاي وزارت صحت عامه افغانستان با توجه به وخامت وضع تعدادي از زخمي‌ها، احتمال افزايش تعداد جان‌باختگان اين حمله تروريستي زياد است. صبح يك‌شنبه يك مقام امنيتي در گفت‌وگو با اسپوتنيك امريكا تلفات را ۳۰ كشته و ۷۰ زخمي عنوان كرد. حمله انتحاري عصر شنبه در يك محله شيعه‌نشين كابل و در مقابل يك مركز آموزشي انجام شد. شيعيان افغانستان معتقدند كه دولت در حفاظت از آنها در مقابل حملات سازمان‌يافته و هدفمند تروريستي به اندازه كافي حمايت نمي‌كند. اين دومين بار است كه مركز آموزشي كوثر دانش هدف حمله تروريستي قرار مي‌گيرد. به نوشته خبرگزاري فرانسه، گروه تروريستي داعش با انتشار پيامي در شبكه‌هاي اجتماعي خود مسووليت اين حمله را پذيرفته است. هر چند شواهد معتبري مبني بر نقش داعش در اين حمله وجود ندارد. سخنگوي گروه شبه‌نظامي طالبان هم هرگونه دخالت اين گروه در اين حمله را تكذيب كرده است. حمله اخير در كابل در شرايطي انجام مي‌شود كه نيروهاي امنيي افغانستان در كشور در حال نبرد با نيروهاي شبه‌نظامي طالبان هستند. مقام‌هاي ارشد امنيتي افغانستان معتقدند كه حتي اگر طالبان هم دست داشتن در اين حملات را منكر شود اين گروه شبه‌نظامي با مشغول نگه داشتن اكثريت نيروهاي امنيتي افغانستان در ولايات مختلف، زمينه‌ساز افزايش قدرت گروه‌هاي تروريستي شده است. ارگ رياست‌جمهوري افغانستان در بيانيه‌اي كه در محكوميت حمله تروريستي مركز آموزشي كوثر دانش منتشر كرد، طالبان را مسوول اين حمله دانست.

 

طالبان حالا حالاها به صلح تن نمي‌دهد

ادامه خشونت‌ها از جمله كار گذاشتن بمب‌هاي كنارجاده‌اي از سوي طالبان و نبردهاي اين گروه با نيروهاي امنيتي در طول هفته‌هاي گذشته جان ده‌ها نظامي و غيرنظامي افغانستان را گرفته است. اين در حالي است كه مذاكرات بيناافغاني در دوحه همچنان در بن‌بست باقي مانده و كوچك‌ترين نشانه‌اي از پيشرفت در تصويب آنچه شيوه‌نامه گفت‌وگوها ناميده مي‌شود، وجود ندارد. حمدالله محب، مشاور امنيت ملي افغانستان در گفت‌وگويي با شبكه خبري بي‌بي‌سي با اشاره به توانايي نيروهاي امنيتي اين كشور گفت: طالبان زماني صلح خواهد كرد كه باور كند در جنگ شكست خورده است. محب به بي.بي.سي گفت كه اگر طالبان همچنان بر جنگ پافشاري كنند ما برنامه دفاعي داريم كه از مردم و كشور افغانستان حفاظت خواهد كرد. مشاور امنيت ملي افغانستان ادامه داد:«صلح و جنگ با هم ادامه دارد و طالبان هرگز به اين زودي صلح نمي‌كند، مگر باور كند ما مي‌توانيم آنها را در جنگ شكست دهيم. بنابراين آنچه آنها انجام مي‌دهند، گرفتن وقت است چون به توانايي‌هاي ما باور ندارند.».محب درباره تاثير انتخابات امريكا بر افغانستان نيز گفت كه «امريكايي‌ها اكنون معتقدند كه نظاميان آنها بايد به كشورشان بازگردند در نتيجه هر دولتي كه روي كارآيد، فكر مي‌كنم اين سياست آن خواهد شد. تنها چيزي كه فرق خواهد كرد، رويكرد آن است».

 

واكنش مقام‌هاي افغانستان

مقام‌هاي مختلف افغانستان با صدور بيانيه‌هاي جداگانه اين حمله را محكوم كرده‌اند. عبدالله عبدالله، رييس شوراي عالي مصالحه ملي، حامد كرزي، رييس‌جمهور پيشين كشور، سرور دانش، معاون دوم رييس‌جمهور و امرالله صالح، معاون نخست رياست‌جمهوري با صدور بيانيه‌هايي اين حمله را به‌شدت محكوم كردند. امرالله صالح، معاون اول رييس‌جمهوري در صفحه توييترش نوشته است «انديشه تاريكي كه در جست‌وجوي بهشت دروغين است را بايد از ريشه بركنيم.» محمدكريم خليلي رهبر حزب وحدت اسلامي افغانستان نيز ضمن محكوميت اين حمله گفت:«از جامعه جهاني انتظار دارم كه در برابر چنين جنايتي سكوت نكنند و مسوولان و نهادهاي امنيتي كشور نيز بايد در قبال تامين امنيت شهروندان به ويژه مراكز و محل‌هاي تجمع مردم مسووليت‌پذير باشند.»

 

واكنش‌هاي بين‌المللي

سخنگوي وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با انتشار پيامي در شبكه اجتماعي توييتر اين اقدام تروريستي را شديدا محكوم كرده و با مردم و دولت افغانستان اظهار همدردي كرده است. سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه در حساب كاربري خود در توييتر نوشت:«افغانستان عزيز بار ديگر زخمي تروريسم كور شد. دانش‌آموزان افغانستاني قرباني خشونت كريه و جنگ بي‌پاياني شدند كه هرگز آن را انتخاب نكرده بودند. جمهوري اسلامي ايران اين‌ جنايت هولناك را به‌شدت محكوم نموده و به ملت و دولت افغانستان تسليت مي‌گويد. امشب ايران، داغدار افغانستان است.» سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل هم با صدور بيانيه‌اي اين حمله تروريستي را محكوم كرد. در بيانيه سفارت جمهوري اسلامي ايران در افغانستان حمله تروريستي غيرانساني و ضد اسلامي عليه مركز آموزشي كوثر در كابل كه منجر به كشته و مجروح شدن ده‌ها تن از دانش‌آموزان بي‌گناه شده است به‌ شدت محكوم و ضمن تسليت به دولت و مردم افغانستان با خانواده‌هاي شهدا اظهار همدردي و براي مجروحان آرزوي بهبود و سلامتي شده است. سفارت ايران افزوده است: متاسفانه طي هفته‌هاي اخير گسترش اقدامات هدفمند تروريستي در برخي از مناطق شهر كابل و ساير نقاط افغانستان حكايت از برنامه‌ريزي‌هاي شوم به منظور تشديد اختلافات قومي و مذهبي در افغانستان داشته و لازم است در اين رابطه همگان هشياري لازم را به خرج داده و جهات قانوني ذي‌ربط اقدامات لازم را به عمل آورند. راس ويلسن، كاردار سفارت امريكا در كابل حمله به مركز آموزشي كوثر را محكوم مي‌كند و مي‌گويد كه مردم افغانستان صلح مي‌خواهند و چنين خشونت‌هايي را رد مي‌كنند. او مي‌گويد كه ايالات متحده در كنار مردم افغانستان باقي مي‌ماند. رولاند كوبيا، فرستاده ويژه اتحاديه اروپا نيز اين حمله را بزدلانه خوانده و آن را محكوم كرده است. سازمان ملل متحد نيز حمله به اين دانش‌آموزان را «جنايت» مي‌داند. اين نهاد مي‌گويد كه نبايد اجازه داده شود تا خشونت‌ها جلوي تلاش‌هاي صلح را بگيرند. ناتو نيز با محكوم كردن اين حمله مي‌گويد كه گرفتن جان جوانان معصوم هرگز پذيرفتني نيست. در بيانيه نيروهاي ناتو در افغانستان آمده است:«گرفتن جان معصوم جوانان هرگز پذيرفتني نيست. با خانواده‌هاي آسيب ديده همدردي مي‌كنيم.»

 

گفت ‌وگوهاي صلح در بن‌بست

با گذشت چ40 روز از آغاز نشست‌هاي مقدماتي گفت‌وگوهاي بيناافغاني كه در پي پيمان صلح امريكا با گروه شبه‌نظامي طالبان آغاز شد هنوز هيچ نتيجه ملموسي از اين نشست‌ها به دست نيامده است. طالبان در ماه‌هاي اخير نه تنها از حملات خود نكاسته ا بلكه دامنه و تعداد حملات خود را افزايش داده است. با اين حال امريكا هنوز آماده پذيرش شكست ابتكارش در افغانستان نيست. زلمي خليل‌زاد، فرستاده ويژه وزارت امور خارجه امريكا در امور صلح افغانستان شامگاه شنبه گفت كه پاسخ وضعيت غم‌انگيز در افغانستان در كاهش فوري خشونت‌هاست كه منجر به آتش‌بس تمام طرف‌ها و يك تفاهم سياسي سريع شود. او درصفحه توييترش نگاشته است كه غيرنظاميان مجبور شده‌اند كه از جنگ در لشگرگاه، مركز ولايت هلمند و ديگر بخش‌ها فرار كنند. او تاكيد كرد كه ضروري است به رسانه‌هاي مستقل و جامعه مدني فعال افغانستان اجازه داده‌ شود تا رويدادهاي جاري را مستند كنند. او بدون اشاره به نقش ابتكاري امريكا در گسترش خشونت‌ها گفت: امريكا بر طالبان و حكومت افغانستان فشار مي‌آورد تا خشونت‌ها را كاهش دهند.

 

كشته شدن نفر دوم طالبان در غزني

اداره امنيت ملي افغانستان از كشته شدن فرد شماره دو گروه تروريستي القاعده در ولايت «غزني» خبرداد. به گزارش دفتر منطقه‌اي خبرگزاري تسنيم، اداره امنيت ملي افغانستان با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: «ابومحسن المصري» فرمانده ارشد القاعده در شبه‌قاره هند و فرد شماره دو اين گروه تروريستي در نتيجه عمليات نيروهاي ويژه افغان در ولايت غزني كشته شد. المصري معروف به «حسام عبدالرئوف» تبعه مصري است كه توسط امريكا به ارايه حمايت مادي و منابع به يك سازمان تروريستي خارجي و توطئه براي كشتن اتباع امريكايي متهم بود و به اين دليل در فهرست تحت تعقيب‌ترين افراد اف‌بي‌آي قرار داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون