• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4774 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۵ آبان

خبرخوان

شگرد جديد قاچاقچيان لوازم خانگي براي فروش كالا و فريب مردم

در حال حاضر خريد و فروش كالا در بازار لوازم خانگي راكد شده و رونقي در معاملات وجود ندارد اما در اين شرايط قاچاقچيان از اين اوضاع سوءاستفاده كرده و با ارايه اجناسي ارزان‌تر از ساير كالاها سعي در فروش آنها در بازار دارند. تغييرات هفتگي قيمت‌ها در بازار لوازم خانگي كه توليدكنندگان عامل اصلي آن را افزايش نرخ ارز و مشكلات تامين مواد اوليه مي‌دانند، باعث شده تا خريد و فروش كالا در بازار راكد شده و رونقي در معاملات وجود نداشته باشد. اما در اين شرايط قاچاقچيان از اين اوضاع سوءاستفاده كرده و با ارايه اجناسي ارزان‌تر از ساير كالاها سعي در فروش آنها در بازار دارند. در اين شرايط مصرف‌كنندگان كه با كمبود درآمد روبه‌رو هستند به سمت خريد اين كالاهاي فاقد گارانتي و كيفيت مي‌روند. اما بايد اين نكته را مدنظر قرار داد كه خريد كالاي بدون گارانتي در آينده مشكلاتي را براي خريدار به وجود آورده و حتي متاسفانه بعد از چند بار استفاده خراب خواهد شد و مصرف‌كننده بايد براي تعمير و خريد قطعه خرابي در بازار سرگردان شود تا شايد بتواند كالا را تعمير كند. علاوه بر اين جالب اينجاست در شرايطي كه فروش كالاي قاچاق آن هم به شگرد‌هاي خاص در بازار لوازم خانگي رونق دارد عده‌اي ديگر با دسترسي به شماره‌هاي تماس خريداران درصدد كسب سودهاي بالا براي خود هستند. به اين صورت كه عده‌اي با تماس با مشتريان اعلام مي‌كنند كه دوره فيلتر يخچال شما به اتمام رسيده و بايد تعويض شود در اين شرايط مصرف‌كننده هم بي‌اطلاع از اين موضوع آدرس منزل را براي تعويض فيلتر به تماس‌گيرنده داده و آنها نيز با دريافت مبالغي زياد فيلتر سالم را از يخچال برداشته و فيلتري فاقد كيفيت را نصب مي‌كنند. در اين شرايط هم هزينه‌اي براي نصب فليتر جديد از مشتري گرفته‌اند و هم توانسته‌اند فليترهاي بي‌كيفيت خود را بفروشند.

زمان تزريق منابع صندوق توسعه ملي به بازار سرمايه

محمدابراهيم آقابابايي گفت: بر اساس قانون بايد يك درصد از منابع سالانه صندوق توسعه ملي از سال 94 به بعد در بازار سرمايه به كار گرفته شود و طبق متن قانون مشخص شده كه اين منابع بايد از محل سپرده‌هاي صندوق نزد بانك‌ها باشد بنابراين انتقاد كارشناسان در خصوص نرخ تسعير و چاپ پول يا ايجاد تورم صحيح نيست. او گفت: ابهاماتي در صندوق توسعه ملي درباره نرخ و مدت سپرده‌گذاري و شيوه بازپرداخت اين منابع وجود داشت كه قسمت عمده آن مرتفع شده و ابهامات محدودي باقي مانده كه اميدواريم در چند روزه آينده اين اتهامات نيز برطرف شود. آقابابايي افزود: در مرحله نخست حدود هزار ميليارد تومان در صندوق تثبيت بازار سپرده‌گذاري مي‌شود و اين عدد تا سقف حدود 12 هزار ميليارد تومان افزايش خواهد يافت. او اضافه كرد: صندوق توسعه ملي بايد اين ابهام را رفع كند كه نحوه بازپرداخت منابع به چه شكلي باشد كه اميدواريم در چند روز آينده اين موضوع محقق و منابع به بازار سرمايه تزريق شود. رييس هيات عامل صندوق تثبيت بازار سرمايه گفت: صندوق توسعه ملي بايد مشخص كند كه مي‌خواهد در سود و زيان شريك باشد يا اين منابع به شكل تسهيلات با نرخ مشخص در اختيار بازار قرار گيرد. او افزود: در اصل مصوبه تخصيص اين منابع همچنين مقدار آن هيچ ابهامي وجود ندارد و مراحل آن در حال انجام است.

پرداخت 5.7 هزار ميليارد تومان به كسب و كار‌هاي آسيب ديده

پرداخت تسهيلات حمايتي به كسب‌وكارهاي آسيب‌ديده از كرونا يكي از سياست‌هاي وزارت كار در جهت حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صيانت از نيروهاي كار است و بر همين اساس 14 رسته شغلي شناسايي كه بيشترين آسيب از شيوع ويروس كرونا را متحمل شده و داراي ليست بيمه در قالب كارفرمايي يا خويش‌فرمايي هستند، مي‌توانند براي ثبت‌نام در سامانه كارآ اقدام كنند و از تسهيلات مذكور بهره‌مند شوند. علاءالدين ازوجي، مديركل دفتر سياستگذاري و توسعه اشتغال وزارت كار با اشاره به كسب‌وكارهاي آسيب ديده از كرونا گفت: پرونده بيش از 134 هزار ميليارد ريال تسهيلات با هدف حمايت از كسب‌وكار‌هاي آسيب ديده از كرونا به بانك‌ها ارسال شده كه از اين ميزان تا تاريخ 19 مهر 57 هزار ميليارد ريال پرداخت شده است. او با بيان اينكه براساس برآورد‌هاي انجام شده، تعداد واحد‌هاي آسيب ديده از كرونا 7.3 ميليون واحد بوده، افزود: از اين تعداد 1.1 ميليون واحد آن داري كد كارگاهي بيمه تامين اجتماعي بوده و 6.2 ميليون واحد آن خويش‌فرمايي يا فاقد كد كارگاهي بوده‌اند. مشاور وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي اضافه كرد: برآورد مجموع شاغلان آسيب ديده نيز حدود 7 ميليون و 500 هزار نفر بوده كه 3 ميليون نفر آن بيمه شده و 2 ميليون و 700 هزار نفر آن فاقد بيمه هستند.

طرح جاماندگان سهام عدالت در نوبت بررسي است

محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس درباره سهام عدالت و افرادي كه موفق به دريافت اين سهام نشده‌اند نيز گفت: طرح جاماندگان سهام عدالت در نوبت بررسي در صحن علني است و منابع مالي آن هم مشخص شده است. وي افزود: براساس اطلاعات ما حدود 20 ميليون نفر از كساني كه در زمان عرضه سهام عدالت در سال‌هاي 1384 و 1385 مالك سهام عدالت شدند جزو 6 دهك پايين درآمدي كشور محسوب نمي‌شدند يعني 20 ميليون از جمعيت كم درآمد كشور هم از سهام عدالت محروم شده‌اند. به گفته پورابراهيمي هم‌اكنون يك ميليون و 200 هزار نفر از افراد تحت پوشش اين كميته فاقد سهام عدالت هستند و سازمان بهزيستي نيز اعلام كرده حدود دو ميليون و 300 هزار نفر از افراد تحت پوشش اين سازمان سهام عدالت دريافت نكرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون