• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4775 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۶ آبان

خبر

خسارت سالانه گرد و غبار در خراسان‌جنوبي؛ ۵۰۵ ميليارد تومان

مديركل حفاظت محيط‌زيست خراسان‌جنوبي گفت: براساس مطالعات انجام شده توسط ستاد ملي مقابله با پديده گرد و غبار، ميزان خسارت سالانه گرد و غبار وارده به اين استان مبلغ ۵۰۵ ميليارد تومان برآورد شد.
به گزارش ايرنا، حسن اكبري اعلام كرد: اولين برآورد ملي زيان‌هاي اقتصادي ريزگردها به استان خراسان‌جنوبي انجام شد. او گفت: ستاد ملي مقابله با پديده گرد و غبار سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور بر آن شد تا ميزان خسارت سالانه گرد و غبار را بر منابع زيستي و اقتصادي پنج استان كشور شامل خراسان‌جنوبي، خوزستان، كرمانشاه، هرمزگان و ايلام مورد مطالعه قرار دهد تا برمبناي آن بتواند آمار مستدل و متقن از خسارت‌هاي ناشي از پديده گرد و غبار به منابع زيستي و اقتصادي همچنين بهداشت و سلامت اين استان‌ها برآورد كند.
مديركل حفاظت محيط‌زيست خراسان‌جنوبي افزود: براساس قيمت‌هاي سال ۱۳۹۷، ميزان خسارات برآورد شده معادل ۲.۱درصد از كل توليد ناخالص داخلي (GDP) اين استان‌ها است. او بيان كرد: مهاجرت، كاهش ميزان سرمايه‌گذاري، مشكلات جسمي، افزايش ميزان مصرف آب، كاهش عمل فتوسنتز در گياهان و كاهش محصولات زراعي و باغي، خسارت مالي به دامداران، كشاورزان و زنان خانه‌دار، لغو شدن پروازها و بسته شدن مسيرها و خسارت به شبكه حمل و نقل، صنعت برق و تاسيسات نيروگاهي از جمله مواردي بوده كه پديده گرد و غبار در آنها دخيل بوده است. اكبري اظهار داشت: رقم ميزان خسارت ناشي از پديده گرد و غبار به استان بيانگر منافع اقتصادي است كه در صورت كاهش و مهار پديده گرد و غبار در اين مناطق حاصل خواهد شد. او در اين شرايط، سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي مقابله با پديده گرد و غبار را ضروري دانست و گفت: در صورتي كه هيچ اقدامي براي مهار يا كاهش گرد و غبار صورت نگيرد، انتظار مي‌رود هر سال اقتصاد استان حداقل به اندازه مقادير برآورد شده، متحمل خسارت شود. مديركل حفاظت محيط‌زيست خراسان‌جنوبي گفت: بنابراين چنانچه اجتناب از خسارت‌ها به عنوان منافع اقدامات مقابله‌اي براي كاهش فراواني و شدت وقوع گرد و غبار تلقي شود، منافع واقعي اين اقدامات، تنها محدود به يك سال نخواهد بود بلكه اجتناب از جريان بلندمدتي از خسارت‌هاي سالانه خواهد بود كه در آينده و در صورت عدم اقدام براي كاهش خسارت‌ها بر اقتصاد اين استان‌ها تحميل خواهد شد.


جزييات حادثه مرگبار در ايستگاه متروي توحيد

مدير روابط عمومي شركت متروي تهران در مورد حادثه در ايستگاه در حال ساخت متروي توحيد و مرگ سه نفر توضيحاتي ارايه كرد. به گزارش ايسنا، حميد هيدارن در مورد حادثه در ايستگاه در حال ساخت متروي نواب گفت: در كارگاه ايستگاه در حال ساخت مترو (ايستگاه توحيد)، ساعت ۱۰ روز دوشنبه پنجم آبان ماه ۱۳۹۹ بر اثر وقوع يك حادثه، ۳ تن از كارگران پيمانكار كارگاه (متاسفانه دو جوشكار نيروي پيمانكار و يك اپراتور دستگاه بالابر پيمانكار) ايستگاه R۷ (تقاطع خيابان‌هاي آزادي و شهيد نواب صفوي) جان به جان‌آفرين تسليم كردند. او با بيان اينكه براساس اطلاعات اوليه، علت حادثه مذكور خروج كابين دستگاه بالابر پيمانكار پروژه از روي ريل و سقوط آن بوده است، اظهار كرد: البته اطلاعات تكميلي پس از انجام تحقيقات تيم كارشناسي حادثه كه در محل مستقر هستند، حاصل خواهد شد. او گفت: در اين حادثه با تلاش وصف‌ناپذير نيروهاي خدوم سازمان آتش‌نشاني، نفراتي كه در كارگاه ايستگاه R۷ مشغول كار بودند، از محل به سلامت به خارج كارگاه منتقل شدند اما متاسفانه اپراتور دستگاه بالابر و 2 نفر جوشكار بر اثر سقوط آسانسور كارگاهي فوت كردند.  او افزود: تحقيقات اوليه حاكي از آن است كه دستگاه بالابر مذكور در تاريخ ۳۱ شهريور ماه امسال، پس از بازرسي ادواري، گواهي تاييد سلامت براساس استانداردهاي مرجع ملي و بين‌المللي از مبادي قانوني ذي‌ربط دريافت داشته است.

تشكيل ۵۴ هزار پرونده زمين‌خواري و دستگيري ۲۵۰۰ متهم

رييس پليس پيشگيري ناجا از تشكيل ۵۴ هزار پرونده مبارزه با زمين‌خواري در اين پليس خبر داد. به گزارش ايسنا، سردار مهدي معصوم بيگي درباره اقدامات پليس پيشگيري ناجا در سراسر كشور اظهار كرد: در نيمه نخست سال ۹۹، حدود ۵۰درصد سرقت‌هاي رخ داده در كشور در حوزه پليس پيشگيري و از سوي ماموران اين پليس كشف شده است. او با بيان اينكه حدود ۴۵درصد از مجموع كشف سلاح و مهمات غيرمجاز هم توسط رده‌هاي پليس پيشگيري در سراسر كشور كشف شده است، گفت: نزديك به ۲۵درصد از كل كشفيات موادمخدر هم از سوي ماموران پليس پيشگيري انجام شده است. معصوم بيگي با بيان اينكه مبارزه با قاچاق كالا نيز يكي از اولويت‌هاي جدي پليس پيشگيري است، گفت: در همين راستا نيز با توجه به اينكه ايست و بازرسي‌ها يكي از رده‌هاي پليس پيشگيري است، ماموران اين پليس نقش محوري و اساسي دارند و مبارزه با قاچاق كالا به عنوان يك اولويت در اين پليس دنبال مي‌شود. رييس پليس پيشگيري ناجا، مبارزه با زمين‌خواري را يكي ديگر از اولويت‌هاي پليس پيشگيري ناجا برشمرد و افزود: در بحث مبارزه با زمين‌خواري ماموران پليس پيشگيري و يگان‌هاي حفاظت سازمان‌هاي مربوطه اقدامات موثري داشتند به‌طوري كه امسال ارزش ريالي زمين‌هاي رفع تصرف شده بالغ بر ۴۳هزار ميليارد ريال بود. معصوم بيگي با بيان اينكه اين زمين‌ها به بيت‌المال بازگردانده شد، گفت: در اين مدت ۵۴ هزار پرونده مبارزه با زمين‌خواري تشكيل شده و ۲۵۰۰ نفر هم به اتهام جرايم مرتبط با آن دستگير شده‌اند كه اينها نشان‌دهنده عزم جدي در مبارزه با زمين‌خواري است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون