• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4776 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ آبان

امي برت به عنوان جانشين قاضي گيسنبرگ انتخاب شد

روز سياه سنا

محمدحسين لطف‌الهي

در فاصله 8 روز مانده تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا دونالد ترامپ با همراهي جمهوري‌خواهان سنا توانست يك گام ديگر در راستاي تغيير آرايش سياسي ديوان عالي فدرال بردارد. او كه در طول دوره رياست‌جمهوري چهارساله خود اين شانس را داشت كه دو قاضي ديوان عالي را منصوب كند، در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري و با مرگ قاضي روث بدر گيسنبرگ فرصت يافت تا با انتصاب سومين قاضي، محافظه‌كارترين دادگاه ديوان عالي از دهه 1930 به اين سو را شكل دهد و يك پيروزي سياسي به دست آورد؛ پيروزي درخشاني كه مي‌تواند به از دست رفتن برخي آزادي‌هاي فردي براي شهروندان امريكايي منجر شود.

عصر دوشنبه به وقت امريكا، مجلس سناي اين كشور براي تاييد امي كني برت 48 ساله به عنوان يكي از قضات ديوان عالي فدرال تشكيل جلسه داد و در نهايت به‌رغم مخالفت دموكرات‌ها با اين انتصاب، جمهوري‌خواهان توانستند با اقليتي ضعيف او را تاييد كنند. به گزارش آسوشيتدپرس، در اين جلسه همه جمهوري‌خواهان جز سوزان كالينز به امي برت راي مثبت دادند در حالي كه همه دموكرات‌ها به اتفاق دو عضو مستقل مجلس سنا با اين انتصاب مخالفت كردند. سناتورهاي دموكرات كه اميدي به كسب راي مخالف و توقف جريان راي اعتماد به امي برت نداشتند، عصر دوشنبه تلاش كردند با سخنراني‌هاي طولاني، جلسه راي‌گيري را تا حد ممكن به تاخير بيندازند. با اين حال، در پايان جمهوري‌خواهان كه با ۵۳ كرسي اكثريت مجلس سنا را در دست دارند، توانستند با ۵۲ راي موافق امي برت را به عنوان ششمين قاضي محافظه‌كار راهي ديوان عالي اين كشور كنند. سوزان كالينز، سناتور اهل ايالت مين، تنها جمهوري‌خواهي بود كه در كنار دموكرات‌ها به گزينه ترامپ براي ديوان عالي امريكا راي منفي داد. اين اولين‌بار است كه در طول 151 سال گذشته يك قاضي ديوان عالي بدون حتي يك راي موافق از سوي جناح اقليت در سنا تاييد مي‌شود و نشان مي‌دهد كه تا چه اندازه اين موضوع براي دموكرات‌ها نگران‌كننده بوده است. دموكرات‌ها معتقد بودند در سال منتهي به انتخابات نبايد قاضي جديد براي ديوان عالي منصوب شود، اما جمهوري‌خواهان كه در سال 2016 با طرح همين موضوع مانع از انتخاب قاضي از سوي باراك اوباما شده بودند، اين‌بار بر خلاف نظر پيشين خود عمل كرده و با تاييد برت حاكميت نگاه محافظه‌كارانه در ديوان عالي را براي سال‌ها تضمين كردند. امي برت دقايقي بعد از كسب راي اعتماد به عنوان قاضي القضات جديد ديوان عالي به كاخ سفيد رفت و در حالي كه دونالد ترامپ در كنار او حضور داشت و در برابر قاضي القضات كلارنس توماس، سوگند ياد كرد. او مي‌تواند از سه‌شنبه در جلسات ديوان عالي امريكا حاضر شود، هر چند حق راي دادن به پرونده‌هايي كه پيش از آن رسيدگي به آنها آغاز شده را ندارد. دموكرات‌ها، اقدام جمهوري‌خواهان در اوج رقابت‌هاي انتخاباتي را رياكاري مي‌دانند. اين اتهام‌زني از آنجا نشات مي‌گيرد كه اگر نتيجه انتخابات امريكا بسيار نزديك شده و مساله به ديوان عالي كشيده شود، امي برت يكي از ۹ قاضي ديوان عالي خواهد بود كه مي‌تواند درباره سرنوشت انتخابات تصميم‌گيري كند. با اين حال قاضي برت در زماني كه رييس‌جمهوري امريكا در كنار او ايستاده بود، در سخناني كوتاه از ترامپ و فرآيندهاي سياسي اعلام استقلال كرد. او گفت: سوگندي كه من امشب رسما ياد كردم بدين معناست كه من وظايفم را به دور از هرگونه ترس يا ارجحيت و به شكلي مستقل از جناح‌هاي سياسي و ترجيح‌هاي شخصي‌ام انجام مي‌دهم.  امي برت ۴۸ ساله، قاضي محافظه‌كاري است كه ۷ فرزند زير ۲۰ سال از جمله دو كودك به سرپرستي پذيرفته شده دارد و به گفته اطرافيان و آشنايانش، اقداماتش از اعتقادات مذهبي‌اش سرچشمه مي‌گيرد. او به عنوان يك مسيحي كاتوليك و سرسخت معتقد است كه سقط جنين اقدامي غيراخلاقي است و فمينيست‌هاي امريكايي معتقدند انتخاب او آزادي‌هاي زنان را نيز تهديد مي‌كند.

ديوان عالي جمهوري‌خواهان
شوراي سردبيري نيويورك‌تايمز در سرمقاله روز سه‌شنبه خود با اشاره به انتصاب امي برت به عنوان قاضي جديد ديوان عالي اين ديوان را «ديوان عالي جمهوري‌خواهان» ناميده و نوشته است: «آنچه در فرآيند انتخاب امي برت اتفاق افتاد دقيقا بر اساس قانون اساسي امريكا بود، اما جمهوري‌خواهان كه در حال حاضر نمايندگي اكثريت مردم امريكا در سنا را بر عهده دارند، در آستانه انتخاباتي كه نظرسنجي‌ها از احتمال بالاي شكست آنها خبر مي‌دهد با انتخاب يك قاضي محافظه‌كار نظر مردم را ناديده گرفتند.» به نوشته اين روزنامه، تناقضي كه در سياست جمهوري‌خواهان وجود داشت، نشان داد براي آنها مساله و دغدغه اصلي دموكراسي و توجه به آراي عمومي نيست و آنها بر خلاف ادعاهاي‌شان چندان در اين مورد صادق نيستند.
واشنگتن‌پست نيز در يادداشتي تحليلي انتخاب امي برت را انتخابي تاثيرگذار در آينده امريكا توصيف كرده و نوشته است تصميم او مبني بر اينكه چطور در ديوان عالي قضاوت كند، سرنوشت بسياري از مسائل حياتي در آينده ايالات متحده به ويژه انتخابات پيش‌رو را مشخص خواهد كرد. اگر او تصميم بگيرد مستقل از سنا و رييس‌جمهوري كه او را منصوب كرده عمل كند و بكوشد از مناسبات سياسي جاري دور بماند، مي‌توان اميد داشت كه سرنوشت انتخابات را راي مردم تعيين كرده و دموكراسي در معرض خطر قرار نگيرد اما اگر او تمايلات شخصي محافظه‌كارانه و احساس دين به دونالد ترامپ را فراموش نكند و بخواهد بر مبناي اين موضوعات راي بدهد، امريكا آينده‌اي سياه خواهد داشت.

استراتژي  دموكرات‌ها
دموكرات‌ها پس از تاييد امي برت از سوي سناتورهاي جمهوري‌خواه در موقعيت سختي قرار گرفته‌اند. آنها از يك سو سرنوشت بسياري از طرح‌هاي‌شان نظير اوباماكر را در معرض خطر مي‌بينند و از سوي ديگر گزينه‌هاي زيادي براي مقابله با وضعيت موجود ندارند. چاك شومر، رهبر دموكرات‌هاي سنا روز گذشته در اين باره خطاب به جمهوري‌خواهان گفت: «شما توانستيد پيروز شويد و امي برت قاضي جديد ديوان عالي فدرال خواهد شد اما شما هرگز نمي‌توانيد، اعتبارتان را باز پس‌بگيريد. اگر روزي مردم امريكا به دموكرات‌ها اعتماد كردند و ما اكثريت را در مجلس سنا به دست آورديم شما ديگر هيچ حقي براي اينكه به ما بگوييد چطور رفتار كنيم، نداريد.» او همچنين دوشنبه 26 اكتبر را «روز سياه سنا» ناميد.
چندي پيش اين ايده در حزب دموكرات مطرح شده بود كه در صورت پيروزي جو بايدن در انتخابات رياست‌جمهوري و كسب اكثريت مجلس سنا و مجلس نمايندگان از سوي دموكرات‌ها، طرحي مبني بر افزايش تعداد قضات ديوان عالي به كنگره ارايه شود و آرايش سياسي اين ديوان مهندسي شود. اما نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد مردم امريكا چندان موافق طرح چنين مساله‌اي در كنگره نيستند. به همين دليل جو بايدن و كامالا هريس، كانديداي رياست‌جمهوري و معاون اولي از حزب دموكرات كه تا مدت‌ها درباره اين طرح سكوت كرده بودند، اعلام كردند كه چنين قصدي ندارند. جو بايدن در نشست پرسش و پاسخ هفته گذشته خود در شبكه ABC گفته بود در صورتي كه رييس‌جمهور شود، مايل نيست بر تعداد قضات ديوان عالي بيفزايد. با اين حال بايدن هم اين گزينه را به‌طور كامل رد نكرد و گفته بود «همه ‌چيز بستگي به شرايط دارد.» شرايط جديد براي دموكرات‌ها به منزله يك بن‌بست است و باعث خواهد شد در آينده آنها با مشكلات زيادي مواجه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون