• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4776 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ آبان

شمس لنگرودي در وبينار شركت مي‌كند

مزار محمدرضا شجريان و ماجرايي تازه

شمس لنگرودي تجربيات خود را به اشتراك مي‌گذارد

رويداد آنلاين «تجربه خلاق شعر» با عنوان «دنيايي كه مي‌سازم» با حضور شمس لنگرودي برگزار مي‌شود.

به گزارش ايسنا براساس خبر رسيده، اين وبينار با حضور شمس لنگرودي، شاعر، پژوهشگر و مورخ ادبي توسط يونيتك و با همكاري كميسيون ملي يونسكو برگزار مي‌شود. وبينار «تجربه خلاق شعر» روز چهارشنبه (هفتم آبان ‌ماه) ساعت ۱۹ آغاز مي‌شود و به مدت سه جلسه دو ساعته تا نهم آبان‌ ماه ادامه دارد.

معني خلاقيت و رابطه آن با زندگي، تاثير شعر در واقعيت، مثال‌ها و نمونه‌هاي خلاقيت در شعرهاي حافظ، نظامي، شاملو و... ازجمله سرفصل‌هايي است كه در اين وبينار مطرح مي‌شود. محمد شمس لنگرودي جايزه شعر «احمد شاملو» را براي «منظومه بازگشت و اشعار ديگر» و جايزه بنياد «بيژن جلالي» را در عرصه تحقيق (سال ۱۳۸۱) از آن خود كرده است. از جمله مجموعه شعرهاي شمس لنگرودي مي‌توان به «خاكستر و بانو»، «جشن ناپيدا»، «در مهتابي دنيا»، «مي‌ميرم به جرم آنكه هنوز زنده بودم»، «تعادل روز بر انگشتم» و «قصيده لبخند چاك‌چاك» اشاره كرد.

جشنواره ويژه كن امروز آغاز مي‌شود

نسخه ويژه و سه روزه جشنواره بين‌المللي فيلم كن از امروز با نمايش آثار در سالن لومير كاخ جشنواره آغاز به كار خواهد كرد. به گزارش ايسنا، جشنواره فيلم كن كه امسال به ‌دليل شيوع ويروس كرونا دوره هفتاد و سوم خود را لغو كرده بود، چندي پيش اعلام كرد كه نسخه ويژه و سه ‌روزه اين جشنواره را در ماه اكتبر برگزار مي‌كند كه با نمايش منتخبي از آثار اين رويداد سينمايي همراه خواهد بود. كاخ جشنواره فيلم كن از امروز طي رويدادي سه ‌روزه از ۲۷ تا ۲۹ اكتبر (۶ تا ۸ آبان) ميزبان نمايش ۴ فيلم بلند از بخش رقابت اصلي و تمامي فيلم‌هاي بخش كوتاه و آثار راه‌يافته به بخش سينه فونداسيون جشنواره خواهد بود.

چهار فيلم بلند بخش رقابتي اصلي كن ۲۰۲۰ كه در اين رويداد ويژه روي پرده مي‌روند، شامل «موفقيت بزرگ» ساخته «امانوئل كورسول»، «دو فرانسوي» به كارگرداني «برونو پوداليدس»، «مادران حقيقي» از «نائومي كاواسه» سينماگر مطرح ژاپني و فيلم «آغاز» ساخته‌ «دا كولومبيگاشويلي» مي‌شود كه روز گذشته برنده جايزه بهترين فيلم جشنواره سن سباستين شد و از اعطاي جايزه به فيلم‌هاي بلند خبري نيست.

هفتاد و سومين جشنواره بين‌المللي فيلم كن، با وجود عدم برگزاري به ‌دليل شيوع ويروس كرونا پيش از اين، فهرستي از ۵۶ فيلم منتخب امسال جشنواره را منتشر كرده بود و برخي از اين فيلم‌ها با برچسب «كن ۲۰۲۰» در ساير جشنواره‌هاي سينمايي چون دوويل، سن سباستين و رُم به نمايش گذاشته شدند.

ماجراي دريافت پول براي بازديد از مزار شجريان چيست؟

در روزهاي اخير، اخبار و ويديوهايي در فضاي مجازي منتشر و دست به دست شد كه بر لزوم پرداخت مبلغي پول در ازاي بازديد از مزار محمدرضا شجريان، حكايت داشت؛ موضوعي كه در ادامه پيگيري‌هاي ايسنا براي اطلاع از صحت و سقم آن را به همراه داشت.

انتشار مطالبي درباره دريافت ورودي در ازاي بازديد از مزار محمدرضا شجريان و پيگيري‌ها در اين باره از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با اين پاسخ همراه بود كه پيكر استاد شجريان در آرامگاه فردوسي به خاك سپرده شده است و آرامگاه فردوسي هم يك بناي تاريخي محسوب مي‌شود، لذا اداره آن تحت نظر وزارت گردشگري و ميراث فرهنگي است؛ ضمن اينكه بازديد از اين آرامگاه همانند هر بناي تاريخي ديگر يا موزه‌اي، به پرداخت ورودي نياز دارد. خبرنگار ايسنا در ادامه با مسوولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم تماس گرفت كه آنان نيز با تاييد جمله‌هاي بالا توضيح دادند كه بازديد از آرامگاه فردوسي همانند بسياري از ابنيه تاريخي مانند موزه لوور، نيازمند پرداخت مبلغ ورودي است و از آنجا كه مزار استاد شجريان در محوطه موزه آرامگاه فردوسي قرار دارد، پيش از وارد شدن به محوطه بايد ورودي پرداخت كرد. محمدرضا شجريان - استاد آواز ايران- ۱۷ مهر ۹۹ پس از تحمل دوره‌اي بيماري، در تهران درگذشت و بنا به وصيت خود او، پيكرش در آرامگاه فردوسي به خاك سپرده شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون