• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4779 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۱ آبان

يك حراستي ديگر مديرعامل پرسپوليس شد

سميعي: براي مبارزه با فساد آمده‌ام

سامان سعادت

 

پنجشنبه روز پرخبري براي پرسپوليسي‌ها بود. ابتدا اعلام شد مطالبات برانكو پرداخت شده تا يكي از بزرگ‌ترين و چالش‌برانگيزترين پرونده‌هاي سرخ‌ها مختومه اعلام شود و بعد هم جعفر سميعي‌زفرقندي به سمت مديرعاملي باشگاه پرسپوليس منصوب شد. سميعي بلافاصله پس از انتصابش ابراهيم شكوري بازيكن سابق تيم‌هاي سايپا و پرسپوليس و دبيركل قبلي فدراسيون فوتبال را به عنوان معاون اجرايي خود برگزيد تا قهرمان چهار دوره اخير ليگ برتر ايران و فيناليست ليگ قهرمانان آسيا از بلاتكليفي خارج شود. چند روز قبل مهدي رسول‌پناه به خاطر حواشي ايجاد شده بابت ويديوهاي منتشر شده از او استعفا داد. با اين حال رسول‌پناه تا قبل از آمدن مدير جديد به وعده خود مبني بر پرداخت مطالبات برانكو، هرچند دير عمل كرد؛ پنجره نقل‌وانتقالاتي پرسپوليس نيز اواخر روز پنجشنبه طبق  اعلام  رسمي فيفا  باز شد.
هواداران پرسپوليس كه از استعفاي رسول‌پناه به اين طرف كمپين‌هاي اينستاگرامي زيادي براي بازگرداندن حميدرضا گرشاسبي، مديرعامل سابق و موفق سرخ‌ها كه به خاطر قانون بازنشستگي مجبور به كناره‌گيري شد، به راه انداخته بودند بعد از آمدن سميعي اين سوال را مطرح كردند كه او كيست؟ جعفر سميعي تا صبح پنجشنبه مديركل حراست ورزش و جوانان به حساب مي‌آمد. او با حكم مسعود سلطاني‌فر به اين پست رسيده بود. سميعي پيش از اين مديركلي حراست شهرداري تهران را برعهده داشت. او در آن مقطع حكمش را از دست محمدعلي افشاني، شهردار سابق تهران گرفته بود. سميعي هم‌اكنون عضو هيات رييسه كميته پدافند  غير عامل  وزارتخانه‌ها  نيز هست.
از فعاليت‌هاي سميعي اطلاعات چنداني جز چند مصاحبه در دست نيست. او چند ماه پيش در مصاحبه‌اي با روابط عمومي وزارت ورزش اعلام كرد كه حراست وزارت ورزش با كمك وزارت اطلاعات به پرونده‌هاي فساد و دلالي در فوتبال ورود كرده است و نتايج آن متعاقبا اعلام مي‌شود كه البته هنوز چيزي در اين زمينه رسانه‌اي نشده. يكي از اهداف انتصاب سميعي براي مديرعاملي پرسپوليس نيز مبارزه با فساد عنوان شده است. سميعي يك بار هم ادعاي علي دايي مبني بر اينكه صلاحيتش براي سرمربيگري تيم ملي توسط او و رضا نقي‌پور، رييس حراست فدراسيون فوتبال رد شده را تكذيب كرد. نقي‌پور معاون سابق حراست شهرداري تهران بود كه با حكم سميعي به رياست حراست فدراسيون فوتبال رسيد. سميعي و نقي‌پور هر دو در كارگروه رسيدگي به پرونده ويلموتس هم حضور داشتند كه تكليف آن پرونده نيز هنوز معلوم نشده است. از ديگر اقدامات سميعي كه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اين بود كه پيشنهاد داد در هر كاروان ورزشي ايران كه به مسابقات بين‌المللي اعزام مي‌شوند يك نفر از مجموعه حراست وزارت ورزش نيز حضور داشته باشد. پيشنهاد سميعي با موافقت مسعود  سلطاني‌فر تبديل به  قانون  شد.
مديركل سابق حراست وزارت ورزش و جوانان بعد از ورود به باشگاه پرسپوليس اعلام كرد برنامه‌اش براي باشگاه شامل ۵ محور اصلي است: فراهم كردن همه امكانات لازم براي قهرماني در آسيا، آماده كردن پرسپوليس براي ورود به بازار سرمايه و خصوصي شدن، مبارزه با باندهاي فساد، تشكيل كميته‌هاي فني و انضباطي و اقتصادي و تعامل با كانون هواداران و در نهايت توسعه و تقويت فوتبال پايه. او همچنين از همه پيشكسوتان و هواداران و اهالي رسانه خواست در مسير سختي كه در پيش است، كمك كنند.
هيات مديره پرسپوليس نيز در همين راستا بيانيه‌اي منتشر كرد و نوشت: «پس از بررسي برنامه‌ گزينه‌هاي مطرح، آقاي جعفر سميعي‌زفرقندي را به عنوان مديرعامل باشگاه پرسپوليس انتخاب كرديم.» بيانيه‌اي كه البته توسط رسانه‌ها و هواداران جدي گرفته نشد، چراكه همه مي‌دانند انتخابي در كار نبوده و مديرعامل جديد پرسپوليس توسط  وزير  ورزش منصوب  شده است.
جدا از اينكه سميعي در حوزه مديريت ورزش رزومه مشخصي ندارد، آنچه بيش از هر چيزي هواداران پرسپوليس را نگران كرده همسان بودن نحوه آمدن سميعي با مديرعامل پيشين پرسپوليس ايرج عرب است. ايرج عرب نيز كه پيش از محمدحسن انصاري‌فرد مديرعامل سرخ‌ها بود از حراست وزارت ورزش به صندلي مديريت باشگاه رسيد. او مديري است كه نتوانست برانكو ايوانكوويچ محبوب‌ترين مربي پرسپوليس را نگه‌ دارد و به همين علت وجهه‌اش را به‌طور كامل از دست داد. عرب بعد از جدايي برانكو مربي سرشناس ديگري به نام كالدرون را آورد و تيم با او قهرمان نيم‌فصل شد اما به خاطر فشار زيادي كه از طرف هواداران و رسانه‌ها رويش بود، استعفا داد. يكي ديگر از باگ‌هاي مديريت عرب خريد جونيور براندائو بود كه يكي از بدترين خريدهاي تاريخ ليگ برتر ايران لقب گرفت. آن زمان به شوخي مي‌گفتند براندائو در برزيل فلافلي دارد!
دقيقا معلوم نيست چرا مسير مديرعاملي پرسپوليس از حراست وزارت ورزش و جوانان مي‌گذرد. پيش از ايرج عرب و سميعي، دو مديرعامل ديگر پرسپوليس نيز از همين مسير به مديرعاملي پرسپوليس رسيدند. يكي عباس انصاري‌فرد، مسوول حراست دفتر امور مشترك فدراسيون‌ها و ديگري حبيب كاشاني مسوول حراست فيزيكي سازمان تربيت‌ بدني. در اين بين پرسپوليس در زمان مديريت حبيب كاشاني به سه عنوان قهرماني ليگ و جام حذفي رسيد. دعواي او با علي دايي سرمربي وقت پرسپوليس در برنامه نود هنوز  از  ذهن هواداران  فوتبال پاك  نشده  است.
البته استفاده از مديران حراست تنها به باشگاه پرسپوليس ختم نمي‌شود و در ساير باشگاه‌ها و رشته‌هاي ورزشي نيز ديده مي‌شود. به عنوان مثال بهزاد كتيرايي، مدير حراست سازمان تربيت ‌بدني كه رياست فدراسيون كاراته را به دست آورد يا حسن ضيا آذري كه جزو مديران حراست سازمان تربيت ‌بدني بود و مديريت مجموعه ورزشي آزادي را برعهده گرفت يا حتي خود ايرج عرب كه بعد از كناره‌گيري از پرسپوليس مدتي سرپرست فدراسيون دووميداني شد. همچنين در گذشته دو مديرعامل باشگاه‌هاي پيكان و صباباتري از افراد حراستي بودند. يك بار هم در سال ۱۳۹۵ استقلال به دست يكي از مديران حراست به نام رضا حسني‌خو سپرده شد كه البته كمتر از يك هفته دوام آورد. حسني‌خو كه ۱۳ مرداد سال ۹۵ به سمت مديرعاملي استقلال منصوب شده بود روز ۱۶ آذر به دليل آنچه خودش «وجود افراد كارآمدتر براي پست مديرعاملي» عنوان كرد، استعفا  داد.
به هر حال سميعي از امروز رسما كارش را در پرسپوليس آغاز مي‌كند و اولين ماموريتش بازگرداندن آرامش به تيمي است كه دو هفته پرتلاطم را پشت سرگذاشته است. او با توجه به باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتي پرسپوليس احتمالا براي تقويت تيم بايد بر اساس نظرات كادر فني وارد بازار نقل‌وانتقالات شود و بازيكنان جديدي به خدمت بگيرد. او در اين راه مي‌تواند از كمك ابراهيم شكوري نيز استفاده كند. آنچه در اين ميان اهميت دارد، نحوه تعامل او با كادر فني و بازيكنان پرسپوليس است. چيزي كه مهدي رسول‌پناه نتوانست به خوبي از عهده آن بربيايد. اين مساله حتي براي سميعي مي‌تواند سخت‌تر نيز باشد، چراكه او به هر حال چهره‌اي امنيتي - حراستي به حساب مي‌آيد. گرچه خودش يك بار زماني كه در شهرداري مشغول به كار بود، تاكيد كرد: «حراست در كنار مديران و كارمندان است نه مقابل آنها.» حال بايد ديد او كه ديگر پست حراستي ندارد و به عنوان مديرعامل يكي از پرطرفدارترين تيم‌هاي آسيا مشغول به كار شده آيا مي‌تواند اين همراهي را  در  عمل نيز  نشان بدهد يا  خير؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون