• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4780 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ آبان

عقب‌نشيني رييس‌جمهور فرانسه از مواضع اسلام‌ستيزانه افراطي

مكرون: عصبانيت مسلمانان را درك مي‌كنم

گروه جهان|‌ امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه بعد از چندين روز موضع‌گيري افراطي و تند در قبال مسلمانان، در مصاحبه‌اي با شبكه خبري الجزيره قطر اندكي از مواضع خود عقب‌نشيني كرد. رييس‌جمهور فرانسه بدون اينكه مستقيما بگويد از كاريكاتورهاي توهين‌آميز به عقايد مسلمانان حمايت نمي‌كند، گفت: «برخي رهبران سياسي به گونه‌اي مسائل را مخدوش جلوه مي‌دهند كه خيلي‌ها فكر مي‌كنند من از اين كاريكاتورها حمايت كرده‌ام.» مكرون كه درون فرانسه با خشونت‌هاي تروريستي برخي از تندروهاي پيرو وهابيت مواجه است و در خارج با موضع‌گيري‌هايش باعث خشم كشورهاي مسلمان شده است و با جنبش «تحريم كالاهاي فرانسوي» منافع اقتصادي كشورش را در خطر مي‌بيند، در گفت‌وگو با الجزيره تاكيد كرد كه «بهت و عصبانيت مسلمانان» را از به نمايش  گذاشتن كاريكاتورهاي اهانت‌آميز به پيامبر اسلام درك مي‌كند. امانوئل مكرون با اظهاراتي همچون «بحران اسلام در سراسر جهان»، پروژه‌اش براي «اصلاح اسلام» و اطلاق واژه برانداز به مسلمانان فرانسه، باعث واكنش‌هاي تندي ميان رهبران كشورهاي مسلمان شده‌بود.
مكرون در مصاحبه‌اي كه شنبه شب از شبكه خبري الجزيره پخش شد، گفت: «من احساساتي را كه بيان مي‌شود درك مي‌كنم و به آن احترام مي‌گذارم. اما بايد بدانيد كه وظيفه من در حال حاضر شامل دو اقدام است: ترويج آرامش و همزمان حمايت از حقوق اساسي.» او در ادامه با تكرار مواضع پيشين دولت كشورش، بدون اشاره مستقيم به حمايت از رسم كاريكاتورهاي توهين‌آميز نسبت به پيامبر اسلام (ص) گفت: «من همواره در كشورم از آزادي بيان، نوشتن، انديشيدن و نقاشي كردن حمايت مي‌كنم.»

گروهي اسلام و حرف‌هاي من را مخدوش مي‌كنند!
مكرون همزمان رهبران سياسي را به «بازتاب مخدوش» واقعيت متهم كرد و گفت رهبران كشورهاي اسلامي به گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه انگار كاريكاتورهاي جنجالي را دولت فرانسه كشيده است. وي در ادامه گفت: «اين كاريكاتورها در يك نشريه آزاد و مستقل چاپ شده است كه هيچ ارتباطي با دولت فرانسه ندارد. 
مكرون در ادامه با ادعاي حمايت از مسلمانان گفت: «عده‌اي هستند كه اسلام را مخدوش مي‌كنند و به نام مذهبي كه مدعي حمايت از آن هستند اقدام به قتل و كشتار مي‌كنند. امروزه اين شكل از خشونت توسط برخي گروه‌هاي افراطي و افراد به اسم اسلام انجام مي‌شود. به نظر من اين مساله مهمي براي اسلام است، چرا كه مسلمانان نخستين قرباني اين تفكر هستند. بيش از ۸۰ درصد از قربانيان تروريسم مسلمان هستند، اين مشكلي براي همه ماست.»

حمله به اردوغان
به رغم تلاش مكرون براي بيان اظهاراتي كه باعث تحريك بيشتر احساسات مسلمانان نشود، او بار ديگر در مقابل تركيه رويكردي ستيزه‌جويانه و هماوردطلبانه اتخاذ كرد. مكرون كه اخيرا در دعواهاي لفظي تندي با رييس‌جمهور تركيه وارد شده است، اين بار اردوغان را به دروغگويي و ناسزاگويي متهم كرد و نيت‌هاي تركيه را در منطقه شرق مديترانه «امپرياليستي» توصيف كرد. در مورد اقدامات تركيه در ليبي، سوريه و مديترانه گفت: «تركيه رويكردي ستيزه‌جويانه در مقابل اعضاي ناتو دارد.» مكرون مدعي شد كه هدف فرانسه كاهش تنش است اما تركيه موضعي ستيزه‌جويانه دارد. وي گفت: «رييس‌جمهور تركيه بايد به فرانسه احترام بگذارد، بايد به اتحاديه اروپا احترام بگذارد، بايد به ارزش‌هاي اتحاديه اروپا احترام بگذارد و نبايد دروغ بگويد و فحاشي كند.» به گفته مكرون، مداخله تركيه در سوريه متحدان ناتو را غافلگير و تاكيد كرد كه عدم رعايت تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ليبي يك اقدام «شديدا تهاجمي» در شرق مديترانه بود. او گفت: «من تصور مي‌كنم كه تركيه نيت‌هاي امپرياليستي دارد و اين نيات امپرياليستي براي ثبات منطقه خوب نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون