• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4780 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ آبان

مشكل بارسلونا كاملا واضح است

مسي خوشحال نيست

بهرام سرگوسرايي

 

6 بازي و تنها 8 امتياز دستاورد بارسلونا در شروع لاليگا بوده است. اين بدترين شروع بلوگرانا در ۱۴ سال گذشته به حساب مي‌آيد، آن‌ هم درست در برهه‌اي كه آنها بدترين وضعيت‌شان را در فصل قبل سپري كرده بودند و مي‌خواستند در فصل جديد اوضاع را عوض كنند اما مشخص است كه مشكلاتي در اين زمينه وجود دارد. مشكلاتي كه باعث شده حتي در جمع دو تيم اول جدول هم جايي نداشته باشد. آنها در آخرين نمايش نااميدكننده خود شنبه شب برابر آلاوز 10 نفره به تساوي يك - يك رضايت دادند. 
رونالد كومان جايگزين كيكه ستين شد. بارتومئو مدير مشكل‌ساز بارسلونا هفته گذشته استعفا داد. چند بازيكن جديد اضافه شدند و برخي از قديمي‌ها كنار رفتند. به نظر همه اين اقدامات براي اينكه اوضاع در بارسلون عوض شود، كافي بود ولي از شواهد و قرائن پيداست كه احتمالا مشكل از جاي ديگري است. 
از سال‌ها قبل بسياري از كارشناسان نسبت به روزي كه مسي ديگر نتواند به تنهايي همه مشكلات بارسلونا را حل كند، هشدار داده بودند. بارسا در آن برهه‌ها هم دچار مشكلات مقطعي مي‌شد ولي در مجموع با روي فرم بودن مسي مشكلات چندان بزرگ به نظر نمي‌رسيدند. يا شايد بتوان گفت بخش اعظمي از مشكلات را مسي برطرف مي‌كرد. حال اوضاع عوض شده.
 ۸ هفته از شروع لاليگا گذشته است.
بهترين گلزنان لاليگا ۴ گل به ثمر رسانده‌اند و بهترين پاسورها ۳ پاس گل به ياران خود داده‌اند. بارسلونا نيز ۶ بازي انجام داده. اما نام مسي در بين گلزنان برتر لاليگا به چشم مي‌خورد نه در بين بهترين پاسورها. مسي تا به اين جاي فصل تنها يك گل زده و آن هم از روي نقطه پنالتي. 
افت بارسلونا در لاليگا به نوعي هم به مسي مربوط مي‌شود هم نمي‌شود. مي‌شود از اين جهت كه اگر او همان مسي هميشگي بود، مواقعي كه بازي گره مي‌خورد مثل همين بازي با آلاوز، كار را اصطلاحا درمي‌آورد و نمي‌شود به اين خاطر كه او هيچ‌ جا تضمين نداده هميشه به تنهايي تيم را نجات بدهد. مربي و ساير بازيكنان هم در راه موفقيت بارسلونا مسووليت دارند. شايد اگر از سال‌هاي گذشته و زماني كه بارسا سرخوش از درخشش مسي بود مديران تيم از رشد كاريكاتوري تيم نگران مي‌شدند و مي‌فهميدند روند بزرگ شدن تيم اصلا طبيعي نيست حالا اوضاع دو فصل اخير براي بارسلونا رقم نمي‌خورد. آن زماني كه مسي همه چيز و همه كس را زير سايه خود برده بود. 
مسي در فصل پيش رو اصلا سرحال نيست و اين به تمام تيم سرايت كرده است.
او گل نمي‌زند و پاس گل نمي‌دهد. تمركز لازم را ندارد و در بازي پرتنش رفتار مي‌كند. در همين بازي با آلاوز او به نوعي با تهديد توپ را به سمت داور شوت كرد كه البته در بازي با يك كارت زرد جريمه شد اما گفته مي‌شود ممكن است كميته انضباطي فدراسيون فوتبال اسپانيا محروميتي سنگين براي او درنظر بگيرد.
ضربات مسي هم مثل خودش ديگر متمركز نيستند. نمي‌روند آنجايي كه هميشه مي‌رفتند. از تمام تلاش‌هايش براي دريبل‌زني هم چندتاش نمي‌گيرد. واقعا نمي‌توان گفت مسي از لحاظ بدني به پايان دورانش نزديك شده اما شايد او از لحاظ ذهني به يك ريكاوري بلندمدت نياز دارد. 
در تابستان مسي تلاش كرد بارسلونا را ترك كند اما اين اجازه به او داده نشد. باشگاه باختي تحقير‌آميز تجربه كرد كه نصفش به پاي مسي نوشته شد. صميمي‌ترين دوستش يعني لوييس سوارز را از باشگاه بيرون انداختند و رونالد كوماني روي نيمكت نشست كه خلق و خوي سردش چندان به روحيات لاتين‌تبار مسي خوش نمي‌آيد. مارادونا در مصاحبه‌اي به مناسبت تولد 60 سالگي‌اش كمي هم در مورد مسي حرف زد. مارادونا گفت:«مي‌دانستم همه ‌چيز بين او و بارسلونا خراب خواهد شد. او مي‌خواست از بارسلونا برود اما اجازه پيدا نكرد.» مارادونا اين جملات را براساس تجربيات سابق خود گفت. او هم وقتي خداي ناپل بود يك روز تصميم گرفت برود اما به دليل اينكه شهر به هم مي‌ريخت اين اجازه به او داده نشد تا مدتي بعد جدايي به شكل غم‌انگيزتري اتفاق بيفتد. با اين حال مارادوناي ناپل و مسي بارسلون يك تفاوت بزرگ دارند. مارادوناي غمگين از محصور شدن، مارادوناي غرق در كوكايين و مشروب و روابط آزاد باز هم توانست ناپولي را قهرمان كند و در جام جهاني تيم را تا فينال برساند. اما گويا مسي غمگين و گوشه‌گير ديگر رمقي براي كمك به شهر ندارد. 
اول همين هفته كيكه ستين سرمربي بارسلونا پيش از كومان كه در باخت ۸ بر 2 بارسا سرمربي تيم بود در مورد رابطه‌اش با مسي گفت:«مديريت كردن لئو سخت است. من كي هستم كه بخواهم او را تغيير بدهم؟ بارسا سال‌ها او را همين ‌طور كه هست، قبول كرده بود و تغييرش نداده بود. مسي شخصيت خيلي توداري دارد ولي كاري مي‌كند شما هر چه مي‌خواهيد را ببينيد و انجام بدهيد. مسي خيلي كم صحبت مي‌كند ولي كارش را پيش مي‌برد.» حال كومان بايد به خوبي بداند تنها راه نجاتش از اوضاع كنوني بازگرداندن مسي به جريان فوتبال است. گرچه به نظر مي‌رسد اين كار براي روحيه يخي كومان خيلي سخت باشد.
او از همان روز اول كه آمد، نشان داد قرار نيست به مسي نگاه متفاوتي داشته باشد. او معتقد است بازيكن بايد وظيفه‌اش را در قبال دستمزدي كه دريافت مي‌كند، انجام دهد. او بعد از توقف برابر آلاوز هم گفت نگران نيست چون تيمش خوب بازي مي‌كند و فقط در زدن ضربات آخر بي‌دقت است. 
از سمت ديگر اين تفكر كه بالاخره يك روزي بارسلونا بايد مي‌فهميد نمي‌تواند هميشه روي مسي حساب باز كند در شرايطي كه فوق ستاره آرژانتيني هنوز 2 يا 3 سال ديگر مي‌تواند در بالاترين سطح بازي كند كمي عجولانه است. حداقل اگر قرار بود چنين تفكري وجود داشته باشد بايد از سال‌هاي پيش زيرساخت‌هايش مهيا مي‌شد. در حال حاضر در بارسلونا فاتي ۱۸ ساله خوب كار مي‌كند. پيانيچ به مركز خط مياني بارسلونا نظم داده و گريزمان هم گاهي خودي نشان مي‌دهد. با اين حال همه آنها بدون درخشش مسي يك تيم متوسط هستند كه بايد براي كسب سهميه ليگ قهرمانان تلاش كنند نه براي قهرماني. بارسلونا فعلا ۷ امتياز با رئال‌مادريد فاصله دارد. رئالي كه شنبه موفق شد با ۴ گل هوئسكا را شكست دهد. آخرين باري كه بارسلونا چنين شروعي داشت در پايان فصل ششم شد. حال بايد ديد امسال چه اتفاقي براي رونالد كومان و مسي و مردم بارسلونا رخ خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون