• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4782 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۵ آبان

نقد كتاب هانا آرنت

كتاب در سوييس و بلژيك «كالاي اساسي» شد

 گروه هنر و ادبيات

كتاب در سوييس و بلژيك  «كالاي اساسي» شد

با وجود افزايش محدوديت‌ها در اروپا و شروع دوره جديد تمهيدات قرنطينه‌اي، كشورهاي سوييس و بلژيك اعلام كردند كتابفروشي‌ها مي‌توانند به فعاليت خود ادامه دهند. فيگارو گزارش داد كه كشور بلژيك كه با شروع موج جديد شيوع ويروس كرونا محدوديت‌هاي قرنطينه‌اي را بار ديگر براي مدت 6 هفته اعمال كرده با درنظر گرفتن كتاب به عنوان يك «كالاي اساسي» به كتابفروشي‌ها اجازه داد حتي در دوران قرنطينه نيز به فعاليت خود ادامه دهند.
در بروكسل، پايتخت بلژيك، كتابفروشان و كتابخوانان از نقش ادبيات در مواجهه با درد و رنج ناشي از همه‌گيري كرونا تمجيد كردند و در حالي كه اين كشور به شكل قابل‌ملاحظه‌اي محدوديت‌ها را از روز دوشنبه افزايش داده اما كتابفروشي‌ها ازجمله معدود مغازه‌هاي شهر هستند كه به صورت مستمر محل رفت و آمد مشتريان هستند. دولت «الكساندر دي كرو»، نخست‌وزير بلژيك برخلاف فرانسه كتابفروشي‌ها را در ميان كسب و كارهايي طبقه‌بندي كرده كه به دليل ارايه كالاهاي اساسي به مردم مي‌توانند فعاليت خود را ادامه دهند و معاون نخست‌وزير بلژيك نيز در اين باره گفته است: «معتقديم كه توجه به سلامت روان تمام مردم بلژيك بسيار حائز اهميت است. فرهنگ نقش بسيار بزرگي براي ايفا كردن دارد.» در ژنو، پايتخت سوييس نيز كه در شرايط بحراني شيوع ويروس كرونا قرار دارد، از روز دوم نوامبر تمامي رستوران‌ها و كسب و كارهاي غيرضروري تعطيل شده‌اند، با اين وجود كتابفروشي‌ها به عنوان ارايه‌دهنده كالاهاي اساسي مجوز فعاليت در اين برهه زماني را خواهند داشت اما كتابخانه‌ها نمي‌توانند پذيراي مخاطبان باشند.

«آيشمن در اورشليم» بررسي مي‌شود
نشست نقد كتاب «آيشمن در اورشليم» اثر هانا آرنت با ترجمه زهرا شمس به صورت مجازي برگزار مي‌شود. ايسنا گزارش داد كه نشست هفتگي شهر كتاب در روز سه‌شنبه ۲۰ آبان ‌ماه از ساعت ۱۱ صبح به نقد و بررسي اين كتاب اختصاص دارد كه با حضور نعيمه پورمحمدي، محمود مقدسي و زهرا شمس به صورت مجازي برگزار مي‌شود. در خبر برگزاري اين نشست آمده است: آيا ممكن است كسي بي‌آنكه شرور باشد، مرتكب شرارت شود؟ اين پرسش دشواري است كه هانا آرنت، متفكر آلماني، در جست‌وجوي پاسخي براي آن راهي اورشليم و دادگاه آدولف آيشمن مي‌شود. بيش از 50 سال از انتشار «آيشمن در اورشليم» گزارشي در باب ابتذال شر، مي‌گذرد و اين گزارش همچنان جنجالي‌ترين اثر هانا آرنت محسوب مي‌شود. آرنت معتقد است كه ما ترجيح مي‌دهيم از هيولايي برخاسته از ظلمت شكست بخوريم تا از يك انسان معمولي، چون به اين ترتيب خودمان را كمتر مقصر مي‌دانيم. به تازگي اين كتاب به قلم زهرا شمس به فارسي ترجمه و به همت نشر برج منتشر شده است. علاقه‌مندان مي‌توانند اين نشست را از اينستاگرام اين مركز به نشاني Instagram/bookcitycc به‌ طور مستقيم پيگيري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون