• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4782 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۵ آبان

وله سويينكا دوباره كتاب منتشر مي‌كند

رمان جديد برنده نوبل بعد از 50 سال

گروه هنر و ادبيات

«وله سويينكا» اولين برنده آفريقايي جايزه نوبل ادبيات، پس از نزديك به ۵۰ سال يك رمان جديد منتشر  مي‌كند.

ايرنا به نقل از روزنامه گاردين گزارش داد: وله سويينكا نويسنده، نمايشنامه‌نويس و شاعر ۸۶ساله اهل نيجريه از فرصت قرنطينه و خانه‌نشيني براي نوشتن اولين رمان خود در ۵۰ سال گذشته استفاده كرده است. سويينكا اولين برنده آفريقايي نوبل ادبيات، نخستين رمان خود را با عنوان مترجمين (The Interpreters) در سال ۱۹۶۵ منتشر كرد و دومين و آخرين رمان اين نويسنده رنگين‌پوست نيز با نام فصل بي‌هنجاري (Season of Anomy) در سال ۱۹۷۳ ميلادي به پيشخوان كتابفروشي‌ها آمد. كتاب ماجراهاي خوشبخت‌ترين مردم زمين (Chronicles of the Happiest People on Earth) سومين رمان اوست كه تا پايان امسال روانه بازار مي‌شود.
انتشارات بوك‌كرفت (Bookcraft) از اين رمان به عنوان يك هنرنمايي روايي ياد كرد و از برنامه‌هايي براي پخش و توزيع بين‌المللي آن در ماه‌هاي ابتدايي سال ۲۰۲۱ ميلادي خبر داد.
ناشر آثار سويينكا درباره رمان ماجراهاي خوشبخت‌ترين مردم زمين مي‌گويد: اين رمان همه‌چيز دارد، از دوستي و خيانت، ايمان و بي‌وفايي، اميد و بدبيني گرفته تا قتل و كتك‌كاري. همان‌طوركه از آثار سويينكا انتظار مي‌رود اين رمان سرشار است از شخصيت‌هاي رنگارنگ، بينش‌هاي عميق، تفسيرهاي ظريف و كنايي و زباني موزون.
سويينكا مي‌گويد قرنطينه ناشي از شيوع كرونا به او انگيزه داد رمان جديدي بنويسد و نمايش مرگ و سوار پادشاه را بار ديگر روي صحنه ببرد. نمايشنامه مرگ و سوار پادشاه كه براساس حوادث واقعي نوشته شده، به تفاوت فرهنگي مردمان بومي آفريقا با استعمارگران در مقوله مرگ و زندگي مي‌پردازد كه با دخالت بي‌مورد نيروهاي استعمار به فاجعه مي‌انجامد. نسخه جديد اين نمايش دسامبر امسال (آذر- دي 99) در شهر لاگوس، پايتخت سابق نيجريه اجرا خواهد شد.
وله سويينكا در سال ۱۹۸۶ به عنوان يكي از بهترين نمايشنامه‌نويساني كه اثري را به زبان انگليسي خلق كرده‌اند، نوبل ادبيات را از آن خود كرد. اما كارنامه فعاليت‌هايش تنها به دنياي ادبيات محدود نمي‌شود. وي در دهه ۶۰ ميلادي در نيجريه زنداني سياسي بود و اشعارش را قاچاقي و روي دستمال از داخل زندان به دنياي بيرون مي‌فرستاد. اين نويسنده پس از آزادي تبعيد شد و دوباره در سال ۱۹۷۵ به نيجريه بازگشت. در سال ۱۹۹۴ پس از آنكه ساني آباچا، ديكتاتور سابق نيجريه، گذرنامه اين نويسنده را توقيف كرد وي بار ديگر ناچار به ترك كشورش شد و در سال‌هاي دوري از وطن به تدريس در كشور امريكا پرداخت. پس از مرگ آباچا زمينه بازگشت براي سويينكا فراهم شد و وي نيز فورا امريكا را به مقصد زادگاهش ترك كرد. اين نمايشنامه‌نويس پرآوازه پس از پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۱۶، گرين‌كارت خود را از بين برد.
نمايشنامه مرداب‌نشينان، تبار نيرومند و مرگ و سوار پادشاه از اين نمايشنامه‌نويس به ترتيب توسط محمد حفاظي، فرهاد ناظرزاده كرماني و سام ايزدي به  فارسي ترجمه شده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون