• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4783 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان

كامالا هريس، اولين زن معاون رييس‌جمهور در امريكا

مهاجري كه تاريخ‌ساز شد

زني با تبار آسيايي كه پدر و مادر مهاجرش بيش از نيم‌قرن پيش وارد امريكا شدند و اكنون او در آستانه معرفي شدن به عنوان اولين زني است كه در جايگاه معاون رييس‌جمهوري قرار مي‌گيرد. كامالا هريس كه پيش‌تر در سال 2017 به عنوان اولين آسيايي- امريكايي به سناي ايالات متحده راه يافته بود و در سال 2019 تلاش كرد تا بتواند كانديداي نهايي حزب دموكرات در انتخابات رياست‌جمهوري باشد، حالا در كنار جو بايدن تاريخ‌ساز شده و همراه با هم توانسته‌اند ترامپ را به رييس‌جمهوري يك دوره‌اي تبديل كنند.
هريس پيش‌تر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ به عنوان ۲۷امين دادستان ناحيه سانفرانسيسكو فعاليت كرده، سپس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان ۳۲امين دادستان كل ايالت كاليفرنيا فعاليت كرد. در جريان مبارزات انتخاباتي‌اش براي سنا باراك اوباما و جو بايدن، از وي حمايت كردند. در ۲۱ ژانويه ۲۰۱۹ رسما فعاليت كارزار انتخاباتي خود را براي نمايندگي حزب دموكرات براي رياست‌جمهوري ايالات متحده امريكا در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۲۰ امريكا اعلام كرد. مدت كوتاهي نامزد پيشتاز اين رقابت بود تا اينكه در ۳ دسامبر ۲۰۱۹ به مبارزات انتخاباتي خود پايان داد. او توسط جو بايدن كانديداي حزب دموكرات امريكا به عنوان معاون‌ اول پيشنهادي وي در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ معرفي شد. هريس متولد ۲۰ اكتبر ۱۹۶۴ در اوكلند، كاليفرنياست. مادرش شاياملا گوپالان زيست‌شناس بود و در سال ۱۹۵۸ در ۱۹ سالگي از هند به امريكا آمد و به عنوان دانشجوي تحصيلات تكميلي تغذيه و غدد درون‌ريز و متابوليسم در دانشگاه كاليفرنيا، بركلي شروع به تحصيل كرد. پدرش دانلد جي. هريس، استاد بازنشسته اقتصاد در دانشگاه استنفورد كه اهل جاماييكاي بريتانيا بود در سال ۱۹۶۱ براي تحصيل وارد يوسي بركلي شد و در سال ۱۹۶۶ پي‌اچ‌دي اقتصاد گرفت.
هريس از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۸ به عنوان قائم‌مقام دادستان ناحيه‌اي در شهرستان آلامدا، كاليفرنيا، فعاليت مي‌كرد. او مي‌گويد خواهان كار در زمينه اجراي قانون بود، چراكه مي‌خواست «جايي باشد كه تصميمات گرفته مي‌شوند». او در انتخابات سال ۲۰۰۳ دادستان ناحيه‌اي شهر و شهرستان سانفرانسيسكو را كه دو دوره بود در اين مقام حضور داشت، شكست داد. او پس از در دست گرفتن اين منصب علاقه خاصي به كم كردن بار پرونده‌هاي قتل از دوره قبلي داشت. هريس اعلام كرد كه سياهه‌هاي آن دوره چندان مطلوب نبوده‌اند و براي افزايش محكوميت‌ها تا جاي ممكن تلاش كرد. 
در ۱۲ نوامبر ۲۰۰۸، هريس نامزدي خود را براي دادستاني كل كاليفرنيا اعلام كرد. هر دو سناتور كاليفرنيا، داين فاينستاين و باربارا باكسر، رييس مجلس نانسي پلوسي و شهردار لس‌آنجلس از او در انتخابات مقدماتي حمايت كردند. او با كسب 33.6 درصد از آرا بر رقباي مقدماتي خود غلبه كرد. او در انتخابات سراسري هم پيروز شد و اولين سياهپوست و اولين جنوب آسيايي- امريكايي شد كه اين منصب را در اين ايالت عهده‌دار مي‌شود. او از سال 2017 نيز سناتور ايالت كاليفرنيا شد.
حالا كامالا هريس در جايگاهي قرار گرفته است كه با توجه به وضعيت سلامتي بايدن و همچنين سن و سال او ممكن است به اولين رييس‌جمهور زن امريكا نيز تبديل شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون