• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4783 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان

تيم حقوقي ترامپ براي اثرگذاري در انتخابات با شكايت در ايالت‌هاي كليدي تلاش مي‌كند

راهروهاي دادگاه به جاي صندوق‌هاي راي

شهاب شهسواري

 

رسانه‌هاي امريكايي براي گزارش نتايج انتخابات رياست‌جمهوري 2020 امريكا هر بار تاكيد مي‌كنند كه «This election is far from over» (حالا حالاها تا پايان اين انتخابات وقت لازم است)‌ بخشي از اين تاكيد مرتبط با طولاني شدن شمارش آرا در برخي ايالات كليدي است، اما بخش مهم ادامه انتخابات در امريكا در راهروهاي دادگاه‌هاي امريكا اتفاق مي‌افتد، جايي كه تيم وكلاي كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ براي به چالش كشيدن نتايج انتخابات و ابطال بخش‌هايي از آراي ايالت‌هايي كه اختلاف ناچيزي در آنها وجود دارد، پرونده‌هاي مختلف باز مي‌كنند. صبح جمعه به وقت پايتخت امريكا، هر چند برخي ايالت‌هاي كليدي آمارهاي جديدي را منتشر كردند، اما نتيجه قطعي انتخابات همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار داشت. در پنسيلوانيا، شمارش آراي غيابي و پستي به كندي پيش مي‌رفت. ترامپ كه در اولين شب شمارش با صدها هزار راي اختلاف از رقيبش جو بايدن جلو بود، با‌گذشت سه روز از انتخابات و ادامه شمارش آراي غيابي، اين پيشتازي جدي را به تدريج از دست داد، تا جايي كه صبح جمعه اختلاف راي در اين ايالت به كمتر از 20 هزار راي رسيد و به تدريج با شمارش تعداد بيشتري از آرا جو بايدن با جبران عقب‌ماندگي چندصد هزار راي توانست از رقيب خود در پنسيلوانيا جلو بزند. كارزار انتخاباتي بايدن، روز جمعه مشتاق شمارش تعداد بيشتري از آراي پستي و غيابي در ايالت‌هاي كليدي مانند جورجيا و پنسيلوانيا بود، اما در برابر كارزار ترامپ در حال به كار گرفتن تمامي تلاش خود بود تا جلوي شمرده ‌شدن تعداد بيشتري از آرا را بگيرد و تا هر جا كه امكان داشته ‌باشد آراي اخذ شده پستي را ابطال كند.

اثر جدال‌هاي حقوقي ترامپ
ناظران سياسي در امريكا نسبت به توانايي كارزار انتخاباتي ترامپ براي تاثير گذاشتن در نتيجه نهايي انتخابات ترديد دارند. به نوشته رسانه‌هاي امريكايي حتي موفقيت در بسياري از اين شكايت‌ها هم نمي‌تواند نتيجه ايالت‌هاي كليدي را تغيير دهد، چرا كه بسياري از اين شكايت‌ها در مورد آراي اخذ شده نيستند، بلكه مربوط به فرآيندهاي اداري اخذ راي در اين ايالت‌ها هستند. ضمن اينكه گروهي از رسانه‌هاي امريكايي نسبت به توانايي مالي كمپين انتخاباتي ترامپ براي پيگيري حقوقي بسياري از اين شكايت‌ها و پرداخت هزينه‌هاي رسيدگي و وكلا ترديد دارند. براي مثال در ايالت ويسكانسين، كارزار انتخاباتي ترامپ تهديد به درخواست بازشماري آرا كرده است، اما بر اساس قوانين ايالتي ويسكانسين، حق يك نامزد است كه در صورت اختلاف آراي كمتر از يك درصد، درخواست بازشماري دهد، اما اين نامزد موظف است كه تمام هزينه‌هاي بازشماري آرا را يك جا و قبل از آغاز فرآيند پرداخت كند. رقمي كه بيش از يك ميليون دلار ارزيابي مي‌شود. به اضافه اينكه بسياري از كارشناسان از جمله فرماندار جمهوري‌خواهان پيشين اين ايالت معتقدند كه اساسا جبران نزديك به 20 هزار راي اختلاف با بازشماري آرا غيرممكن است.

بيانيه ستاد انتخاباتي ترامپ
كارزار انتخاباتي ترامپ در بسياري از ايالات به صورت يكجانبه و در برخي از حوزه‌هاي راي‌گيري با همراهي كميته ملي يا شاخه ايالتي حزب جمهوري‌خواه شكايت‌هايي را در مورد نحوه راي‌گيري در اين ايالت‌ها مطرح كرده است. كارزار انتخاباتي ترامپ روز جمعه با انتشار بيانيه‌اي تاكيد كرد كه برخي از ادعاها در مورد پيش‌بيني پيروزي قطعي بايدن در ايالت‌ها كاملا بي‌اساس و كذب است. اين كارزار تاكيد كرده است كه خيلي زمان به پايان اين انتخابات باقي مانده است. مت مورگان، مشاور ارشد ترامپ در ستاد تبليغاتي رييس‌جمهور امريكا نوشته است: «ادعاي پيروزي بايدن در انتخابات بر اساس پيش‌بيني نتايج 4 ايالتي است كه نتيجه آنها به هيچ ‌وجه نهايي نشده است.»
اين بيانيه مي‌افزايد: «در جورجيا بازشماري آرا اتفاق مي‌افتد و ما اطمينان داريم كه برخي از آرا به شكل غيرمشروع دست چين شده‌اند و نهايتا رييس‌جمهور ترامپ در اين ايالت برنده خواهد شد. در ايالت پنسيلوانيا، تخلفات متعددي رخ داده است از جمله اينكه مقام‌هاي انتخاباتي اين ايالت جلوي ناظران داوطلب ما براي حضور در محل شمارش آرا را گرفته‌اند. ما در دادگاه توانستيم پيروز شويم اما وقت و زمان طلايي ما براي رسيدگي به شفافيت شمارش آرا سلب شد. در نوادا مشخص است كه هزاران نفر بدون داشتن شرايط لازم راي پستي داده‌اند. همزمان در آريزونا هم به‌رغم ادعاي رسانه‌ها از جمله فاكس نيوز و آسوشيتدپرس در مورد برنده شدن بايدن، رييس‌جمهور ترامپ در مسير پيروزي قرار دارد و نهايتا پيروز اعلام خواهد شد.»

پنسيلوانيا
تيم وكلاي دونالد ترامپ چندين شكايت حقوقي در ايالت پنسيلوانيا ثبت كرده‌اند. آنها اميدوارند كه در نتيجه آراي دادگاه‌هاي پنسيلوانيا بتوانند شمارش صدها هزار را در اين ايالت را متوقف كنند. در يكي از اين پرونده‌ها كارزار ترامپ شكايت كرده است كه در حوزه‌هاي شمارش آراي فيلادلفيا در اين ايالت، ناظران انتخاباتي اين نامزد نمي‌توانند «به شكل معني‌دار» بر روند شمارش نظارت داشته ‌باشند. ماهيت اين شكايت مرتبط به فاصله ناظران با محل شمارش آرا است. يك قاضي محلي در راي خود به ناظران كارزار انتخاباتي ترامپ اجازه داد تا در محل شمارش آرا حضور پيدا كنند. به اعتقاد رسانه‌ها و كارشناسان امريكايي، اين راي نمي‌تواند كمكي به پيشتازي يا عقب‌ماندگي ترامپ در آراي اين ايالت بكند، اما اين تصور را در افكار عمومي پديد مي‌آورد كه اقدامي غيرقانوني و پنهاني در مراكز شمارش آراي ايالت پنسيلوانيا در جريان است.
اين راي بلافاصله با فرجام‌خواهي فرمانداري شهر فيلادلفيا برگردانده شد. ساعاتي بعد از آنكه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا از «پيروزي بزرگ حقوقي در ايالت پنسيلوانيا» نوشت، ديوان عالي ايالت پنسيلوانيا راي دادگاه محلي در مورد حضور ناظران كارزار انتخاباتي ترامپ در محلي نزديك‌تر به محل‌هاي شمارش آرا را لغو كرد. عصر روز پنجشنبه وكلاي كارزار انتخاباتي ترامپ با اين اتهام كه مراكز شمارش آراي فيلادلفيا امكان كافي براي حضور ناظران در محل شمارش آرا فراهم نكرده‌اند، خواستار راي دادگاه فدرال براي توقف موقت شمارش آرا در اين ايالت شد. اما قاضي فدرال هم حاضر به پذيرش درخواست كارزار انتخاباتي ترامپ نشد.
كارزار انتخاباتي ترامپ روز چهارشنبه در پرونده‌اي جداگانه در پنسيلوانيا باز كرد و بر اساس آن از وزير امور ايالتي، كتي بوكوار شكايت كرد كه غيرقانوني ضرب‌الاجل ارايه مدارك شناسايي معتبر براي افرادي كه كارت شناسايي‌شان را گم كرده‌اند و از طريق پست در انتخابات شركت كرده‌اند را از 9 نوامبر به 12 نوامبر تمديد كرده است. دادگاه هنوز جلسه‌اي براي رسيدگي به اين شكايت مشخص نكرده است.
كارزار انتخاباتي ترامپ همزمان از روز چهارشنبه به شكايت حزب جمهوري‌خواه از ايالت پنسيلوانيا پيوسته است كه نسبت به راي دادگاهي محلي در اين ايالت براي تمديد مهلت دريافت آراي پست ‌شده معتبر تا پيش از پايان رسمي روز انتخابات، اعتراض كنند. ديوان عالي امريكا، يك بار با رد شكايتي مشابه، اجازه داده ‌بود تا ايالت پنسيلوانيا تمامي آراي پستي را كه در زمان معتبر، يعني پيش از پايان ساعت راي‌گيري به اداره پست تحويل داده‌اند و تا يك هفته بعد به كميسيون انتخابات مي‌رسد در شمارش آرا دخيل كنند.

جورجيا
ايالت ديگري كه به ميدان نبرد بسيار نزديك و دوشادوش دو حزب جمهوري‌خواه و دموكرات تبديل شده است، ايالت جورجياست. در اين ايالت دموكرات‌ها از سال 1992 و پيروزي دور اول بيل كلينتون تاكنون نتوانسته‌اند در هيچ انتخابات رياست‌جمهوري از رقيب جمهوري‌خواه خود جلو بزنند. اما نتايج اوليه آرا در اين ايالت، چشم‌انداز روشن‌تري براي دموكرات‌ها ايجاد كرده است. بايدن در جورجيا، يك روز پيش از پنسيلوانيا توانست در جورجيا از رقيب جمهوري‌خواهش پيش بيفتد. همزمان در دو انتخابات براي دو كرسي سنا از اين ايالت نيز دموكرات‌ها در يك كرسي از سناتور جمهوري‌خواه كنوني پيش افتاده‌اند و در ديگري با اختلاف كمي از سناتور جمهوري‌خواه كنوني عقب هستند. پيش‌بيني مي‌شود به دليل عدم دستيابي هيچ يك از نامزدها به 50 درصد آرا هر دو انتخابات مربوط به سنا در جورجيا به دور دوم كشيده ‌شود كه دي ماه سال جاري برگزار خواهد شد.
روز چهارشنبه حزب جمهوري‌خواه ايالت جورجيا و كارزار انتخاباتي ترامپ در اين ايالت خواستار جداسازي و آرشيو بخشي از آراي پستي شده‌اند كه به گفته جمهوري‌خواهان و تيم ترامپ بعد از ضرب‌الاجل قانوني يعني ساعت 7 شب روز انتخابات به كميسيون انتخابات رسيده‌اند. جيم بيس، قاضي دادگاه حوزه چتم در جورجيا روز پنجشنبه جلسه‌اي براي رسيدگي به اين پروند برگزار كرد و اعلام كرد كه شاكيان نتوانسته‌اند هيچ شاهدي مبني بر نامعتبر بودن آراي مورد اشاره و دريافت آنها بعد از ضرب‌الاجل قانوني ارايه دهند، در نتيجه اين شكايت كارزار ترامپ هم مردود شد.

ميشيگان
روز چهارشنبه كارزار انتخاباتي ترامپ با شكايتي در دادگاه ايالتي ميشيگان خواهان اين شد كه دادگاه دستور موقت براي پايان شمارش آرا تا زمان ايجاد امكان براي حضور ناظران نامزدها در محل باز كردن و شمارش آراي پستي كند. كارزار ترامپ مدعي شد كه برخي ناظرانش در برخي مراكز شمارش آرا در شهر ديترويت اجازه پيدا نكرده‌اند كه از فاصله نزديك بر شمارش آرا نظارت كنند. يك قاضي ميشيگان بعدازظهر پنجشنبه اعلام كرد كه به احتمال زياد اين شكايت را رد مي‌كند، چرا كه اساسا شمارش آرا در بسياري از حوزه‌هاي منطقه پايان يافته است و دليلي براي رسيدگي به اين شكايت وجود ندارد. قرار بود رسيدگي به اين شكايت بامداد شنبه به وقت تهران آغاز شود.

آريزونا
آريزونا از جمله ايالاتي است كه در انتخابات 2016 به دونالد ترامپ راي داد، اما از روز اول شمارش آرا با پيشتازي بايدن در آراي اوليه، رسانه‌هايي همچون فاكس نيوز و آسوشيتدپرس، اين ايالت را به نفع كارزار انتخاباتي ترامپ همراه با كميته ملي جمهوري‌خواهان روز پنجشنبه خواهان مداخله در يك پرونده قانوني در ايالت آريزونا دارند كه در مورد استفاده از ماژيك در روز راي‌گيري طرح شده است. يك شهروند در حوزه ماريكوپا ايالت آريزونا ادعا كرده است كه به اين دليل كه هنگام راي دادن براي مشخص كردن نامزد مورد نظرش يك ماژيك در اختيار او قرار گرفته، دستگاه‌هاي شمارش آرا راي او را نپذيرفته‌اند. قرار بود كه طرف‌هاي دعوا روز جمعه با شاكي اين پرونده مشاوره كنند.

نوادا
روز پنجشنبه كارزار انتخاباتي ترامپ اعلام كرد كه قصد دارد در دادگاه فدرال حوزه انتخاباتي كلارك شكايتي در مورد تقلب گسترده در آراي پستي ثبت كند. به گزارش يو‌اس‌اي تودي شكايت ايالت لاس‌وگاس به نام جيل استوك و كريس پرودهوم دو راي‌دهنده در اين ايالت و كارزارهاي انتخاباتي جيم مارچنت و دانيل روديمر، سياستمداران حزب جمهوري‌خواه ثبت شده است. در اين شكايت در مورد اخذ 3 هزار راي از افرادي كه به گفته شاكيان واجد راي دادن نبوده‌اند و همچنين به دليل تصميم حوزه انتخابي كلارك نوادا براي آسان‌تر گرفتن مقررات احراز هويت راي‌دهندگان، خواهان باطل شدن بخشي از آرا شده‌اند. شاكيان مدعي شده‌اند كه حتي برخي افراد به نيابت از «افراد متوفي» اقدام به راي دادن كرده‌اند.

كمك مالي سناتور جمهوري‌خواه به تيم حقوقي ترامپ
ليندسي گراهام، سناتور جمهوري‌خواه ايالات‌متحده امريكا قصد كمك نيم ميليون دلاري به كمپين دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا در روند شكايت در شمارش آراي ايالت‌هاي باقي مانده را دارد.
به گزارش ايرنا به نقل از ديلي ميل، گراهام رييس كميته قضايي سناي امريكا و تد كروز، سناتور جمهوري‌خواه ايالت تگزاس از جمله معدود افرادي هستند كه پشت ادعاهاي ترامپ در مورد شكل‌گيري تقلب در انتخابات ايستادند. او ضمن اعلام كمك به كمپين ترامپ براي طرح شكايت به شمارش آرا و انتقاد از انتخابات در فيلادلفيا گفت: امشب اينجا هستم تا كنار ترامپ بايستم. او در كنار من ايستاد؛ او دليل اكثريت ما در سنا است. او به جمهوري‌خواهان سنا كمك كرد. سناتور جمهوري‌خواه ايالت كاروليناي جنوبي از بي‌اعتمادي خود به انتخابات در شهرهاي ليبرال گفت و از تلاش‌هاي ايالت آريزونا براي شمارش تمام آرا تقدير كرد. كروز و گراهام هر دو مدعي هستند كه از ورود ناظران انتخاباتي در فيلادلفيا براي دسترسي به صندوق‌هاي راي جهت نظارت جلوگيري شده است. در ايالت پنسيلوانيا اكثر درگيري‌ها بر شهر فيلادلفيا تمركز دارد و كمپين ترامپ به اين معترض است كه ناظرانش اجازه نزديك شدن مراكز شمارش آرا براي بررسي امضا، نام راي‌دهندگان و نشاني آنها روي پاكت‌هاي آراي پستي را ندارند.

 


دونالد ترامپ، رييس جمهور امريكا از روز برگزاري انتخابات تاكنون بارها روند شمارش آرا و راي‌گيري  را زير سوال برده‌است.  بسياري از پيام‌هاي رييس جمهور امريكا در شبكه اجتماعي توييتر توسط اين كمپاني نشانه‌گذاري شده‌اند و به دليل محتواي غيرواقعي نمايش آنها در گاه‌نماي دنبال‌كنندگان ترامپ متوقف شده‌است. ترامپ روز جمعه با انتشار توييتي از شبكه اجتماعي توييتر به تندي انتقاد كرد و نوشت كه «توييتر كاملا از كنترل خارج شده‌است، همه اينها به خاطر هديه‌اي است كه در ماده 230 به شبكه‌هاي اجتماعي داده‌شده‌است.»   رسانه‌ها و فعالان سياسي امريكايي نسبت به ادعاهاي دونالد ترامپ در مورد تقلب و تخلفات گسترده در انتخابات امريكا اظهار نگراني كرده‌اند و اين اظهارات را باعث بي اعتبار شدن روند دموكراتيك در ايالات‌متحده امريكا توصيف مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون