• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4783 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۷ آبان

زود بهبودي مسوولان

ابراهيم عمران

يك /در جواب اينكه چرا مسوولان محترمي كه گرفتار ويروس كرونا مي‌شوند، زودتر بهبودي براي‌شان حاصل مي‌شود در مقابل اين ويروس گفتند كه چون آنها در روزهاي اول مراجعه مي‌كنند، لاجرم مداوا  آسان‌تر است و درمان بهتر جواب مي‌دهد. 
دو/هنوز نشنيدم و نخواندم در جواب اينكه چرا سارقين افراد مشهور هم زودتر 
دستگير مي‌شوند؟!
و اما بپردازيم به زودتر مراجعه كردن مسوولان. خيلي سخت و شاذ نيست به قول برخي از همين صاحب منصبان كه چرا اين بزرگواران زودتر مراجعه مي‌كنند. چه كه آنان دلمشغولي مرخصي گرفتن و نيش و كنايه كارفرما ندارند. دل‌نگران نبودن چهارده روز و يك ماه نيستند و پيش پا افتاده‌ترين مسائل كه هزينه تست و درمان باشد براي آنان مشكل ذهني ايجاد نمي‌كند و بزرگ‌تر و بهتر از همه پارامترها هستند. افرادي كه مشتاقانه آنان را رتق و فتق مي‌كنند و دلگرمي مي‌دهند كه اگر نباشند خداي ناكرده و زودتر مداوا نشوند كار خلق‌الله بر زمين مي‌ماند از همه جهت. خب بر همين سان، مي‌توان چنين پز داد كه جوابگويان توپ را بر زمين كساني مي‌اندازند كه دير مراجعه مي‌كنند و لامحاله بايد پاشويه‌اش را هم در نظر داشته باشند. خب حرجي نيست. هر چند زود و دير مراجعه كردن اگر جانب انصاف نگه داريم، مي‌تواند براي همه در لفظ يكسان باشد ولي به قول ظريفي كه مي‌گفت خيابان ولي‌عصر فقط انتهايش نيست و راه‌آهن هم اول اين خيابان است و از شمرون فقط پيچش به ما رسيده؛ آن هم نه پيچ و تاب گذشته‌اش. 
و اما در فقره دستگيري سارقان افراد مشهور در طرفه‌العيني، بايد نوشت كه هر پيگيري و دستگيري البته نه «دست‌گيري» لاجرم و في‌نفسه پسنديده است و جاي خوشحالي و امتنان دارد. اما اگر فردي مثلا در گود عرب‌ها و صابون پزخونه و سر گلوبندك مورد سرقت قرار بگيرد كه هر روز مي‌توان شاهدش بود و آمارش را از كلانتري‌ها گرفت؛ به همان سان مورد تفقد و دل‌رحمي قرار مي‌گيرد كه فردي سر زعفرانيه و فرشته و الهيه مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.پس حق دارند مال‌باختگاني كه در هر جاي شهر و موقعيت مشابهي قرار داشته‌اند و گوشي و كيف و گردنبندشان دزديده شد و هيچگاه يافت نشد؛ نه مال و نه سارق‌شان كه با شنيدن دستگيري دزدان افراد نامدار، غم‌شان دو چندان شود. 
هر چند نمي‌توان انتظار داشت كه همه دزدان سوار بر موتور و ماشين زود پيدا شوند ولي مي‌توان دستكم در برابر فتحي كه پيروزمندانه براي افراد مشهور، رسانه‌اي مي‌شود يكي دو مورد هم براي بي‌نام و نشان‌ها، فكتي آورده شود كه بگوييم 10 ريال برخي به قول قديمي‌ها 11 ريال نيست. به همين سادگي اگر در همان روز بر فرض مثال مورد مشابهي را گزارش مي‌كردند كه فلان دزد منطقه محروم هم دستگير شد كه در عالم واقع هم مي‌توانست حادث شود و امر ناممكني نبود ولي چه كنيم كه چنين نكته‌سنجي‌ها و ريزبيني‌هايي موجود نيست نزد برخي و سبب‌ساز دو قطبي‌هاي دارا و ندار مي‌شود و حرف و حديث‌هاي بعد آن. فرجام نوشته نيك است اگر به اين بيت شيخ سخن ختم شود؛ كه هم براي زود خوب شدن مسوولان و سريع دستگير شدن سارقين نامداران معنا مي‌دهد، آنجا كه فرمود: فرق است ميان آنكه يارش در بر/ تا آنكه دوچشم ِ انتظارش بر در/ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون