• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4784 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ آبان

رییس‌جمهوری از محدودیت‌های كرونايي یک‌ماهه خبر داد

دولت آینده امریکا به تعهداتش برگردد

۹ هزار و ۴۵۰ ابتلا طی ۲۴ ساعت گذشته و ۴۳۲ فوتی نشان می‌دهد که شیب ابتلا همچنان صعودی است و هر آنچه تدبیر و مصوب شده دست‌کم تا امروز کارساز نبوده ‌است. موج سوم سهمگین‌تر از امواج پيشين است و مصوبات کاغذی که اجرای آن با نواقص بسياري رو‌به‌روست، موثر نیست. این موضوعی است که احتمالا باعث شده ستاد ملی مدیریت کرونا مصوباتي تازه وضع کند از جمله آنچه علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا به ‌عنوان اعمال محدودیت یک‌ماهه فعالیت برای مشاغل (غیر از رده‌های شغلی شماره یک) از ساعت ۱۸ هر روز و از ۲۰ آبان‌ماه تا ۲۰ آذرماه خبر داد. حسن روحانی نیز در ستاد ملی مدیریت کرونا در نشست روز شنبه تاکید کرد که باتوجه به شدت موج سوم در ستاد بر اجرای دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی و تمهیدات بیشتری نیاز است و ابراز امیدواری کرده که مصوبات جدید و پیگیری‌های قرارگاه عملیاتی بتواند آرامش را به جامعه  بازگرداند.
رییس‌جمهوری همچنین در نشست دیروز گفت: «موضوع کرونا، تنها موضوع سلامت نیست. مساله سلامت مردم مهم‌ترین مساله است، اما معیشت و فرهنگ جامعه همه اینها تحت تاثیر است و باید مراعات زنجیره‌واری را انجام دهیم. یعنی مراعات یکی از پروتکل‌ها ما را به مقصد نمی‌رساند. ماسک زدن بسیار حايز اهمیت و پروتکل مهمی است اما در عین حال تنها اکتفا به ماسک نمی‌تواند ما را به نتیجه نهایی برساند. نیاز داریم به اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی را هم مورد مراعات قرار دهیم و برای اینکه اجتماعات کاهش پیدا کند و فاصله فیزیکی بیشتر شود، تنها با  قانون و  مقررات حتما به نتیجه نهایی نمی‌رسیم.»
به‌ گفته رییس‌جمهوری مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، «اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌ها» است به همین دلیل در این زمینه به قرارگاه گفته شده این هفته بررسی‌هایی انجام دهد و اگر مقرراتی لازم است برای هفته بعد تصویب شود. او همچنین یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمستان را قرار گرفتن در فضاهای بسته سرپوشیده عنوان کرد که می‌تواند علاوه بر آنفلوآنزا و سرماخوردگی به افزایش ابتلا به کووید ۱۹بینجامد.
 ارتباط رعایت حقوق شهروندی و حفظ سلامت
حسن روحانی در ادامه توضیح داد: «مردم صاحب حقوقی هستند. همان حقوق شهروندی که بر مبنای آن، رفت و آمد مردم، آزاد است. بر مبنای حقوق شهروندی مردم در انتخاب محل سکونت، کوتاه‌مدت یا بلندمدت آزاد هستند. بر مبنای حقوق شهروندی حضور در جامعه و اجتماعات برای مردم آزاد است، اما برای این حقوق یک قیدی وجود دارد اینکه به یک حق خیلی مهم یعنی سلامت مردم و جامعه لطمه نزند؛ بنابراين در حقوق شهروندی باید به این اصل بنیادی توجه کنیم. حفظ سلامت جامعه و بقیه مردم به‌عنوان مهم‌ترین اصلی است که می‌تواند مادر ماده قانونی و حقوق در این زمینه باشد و همه باید آن را مراعات کنیم.»
رييس‌جمهوري گفت: «همان‌طور که حقوق شهروندی حق مردم است، مسوولیت‌ها و تکالیف شهروندی هم مسوولیت همه است. این نیست که تنها حقوق شهروندی باشد اما تکالیف شهروندی و مسوولیت‌های اجتماعی نباشد؛ بنابراین در این زمینه باید به مسايل دینی‌، اخلاقی و انسانی‌مان در مساله کرونا مراعات بیشتری را انجام دهیم.» رییس‌جمهوری همچنین تاکید کرد که تلاش دولت بر این است که  معیشت مردم دچار مشکل نشود، اما سلامت مردم هم تامین شود. او موضوع کرونا را «سهل و ممتنع» توصیف کرد و گفت: «با مراعات حداقل‌هایی همچون ماسک، فاصله‌گذاری و بهداشت لازم می‌توانیم از این کرونا عبور کنیم و هم خدای ناکرده با مراعات نکردن و بی‌اعتنایی به پروتکل‌ها می‌توان، مشکلی ایجاد شود که نجات از آن بسیار سخت و ممتنع باشد؛ بنابراین چاره‌ای نداریم که ارتباطات اجتماعی را از چهره‌به‌چهره به ارتباطات الکترونیکی و فضای مجازی منتقل کنیم. در حوزه ارتباطات چه مسایلی را که مربوط به مشورت‌ها و تصمیمات و اقدامات اداری است و چه مربوط به مسایل تولید و مسایل معیشت است، تا جایی که می‌توانیم باید مسیر را به فضای مجازی ببریم تا از این شرایط بتوانیم  عبور کنیم.»
 تحریم‌کنندگان  به  هدف‌شان  نمی‌رسند
رییس‌جمهوری در بخشی از سخنرانی روز گذشته خود به تحریم‌های سه سال گذشته و خروج امریکا از برجام اشاره کرد و گفت: «مردم طول 3 سال گذشته با تروریسم اقتصادی مواجه بودند و در این زمینه مقاومت، صبر و ایستادگی شایان توجه و بی‌نظیری را از خودشان نشان دادند. تصمیم کشور ما در هر شرایطی که باشد، همیشه روشن بوده است.» او همچنین گفت: «ملت ایران مقاومت و صبوری خودش را ادامه می‌دهد تا طرف مقابل در برابر قانون و مقررات سر فرود بیاورد و امیدواریم شرایط به گونه‌ای باشد که تحریم‌کنندگان متوجه شده باشند که راه‌شان، نادرست و ناصحیح بوده و به هیچ عنوان به اهداف‌شان دست نخواهند یافت و تجربه سه سال گذشته برای‌شان درسی باشد که ان‌شاء‌الله دولت آینده امریکا برابر قانون و مقررات تسلیم باشد و به همه تعهدات خودش برگردد و مردم عزیز ما هم پاداش صبر، مقاومت  و ایستادگی خودشان را  لمس کنند  و ببینند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون